Pakollinen rengaspaineiden valvonta

9 kommenttia

Uusissa autoissa pakollinen rengaspaineen valvontajärjestelmä herättää kysymyksiä. Ensiksi auton ostohetkellä talvirengaspakettiin lätkäistään 500-700€ lisää 'Koska on ne anturit hyvä olla kaikissa renkaissa'. Ihan perussetti 205/55R16 peltivanteilla maksaa 1500€!?!?
Lisäksi joudut joka kevät ja syksy varaamaan erikseen ajan huoltoon, koska järjestelmä vaatii resetoinnin kun anturit vaihtiuvat rengassarjan mukaan. Tästä lystistä saa kaiketi auton omistaja maksaa 100€/tunti kahdesti vuodessa.
Lain mukaan anturit tarvii olla vain 'Ensiasennusrenkaissa' -eli niissä kesärenkaissa joilla auto rullaa tehtaalta ulos. Mutta jos asennat autoon talvirenkaat ilman antureita, niin valot vilkkuu mittaristossa ja pahimmillaan pillit soi kajuutassa. Ja jos sinulla sattuu olemaan katsastuaika talvikaudella niin tuskin katsastussetä hyväksyy laitetta jossa on 'Häly päällä'.
Onko tämä tosiaan näin hankalaksi tarkoitettu, vai viedäänkö EU:n nettomaksajaa kuin pässiä narusta. Vai pitääkö jättää ostamatta tällaiset autot joissa valvonta on hoidettu tällä kivikautisella tavalla? Rajoittaa valikoimaa jonkin verran ;-)
Omassa autossani on ABS-sensoreihin perustuva järjestelmä. Sekin reagoi kesä- ja talvirenkaiden erilaisiin resonointitaajuuksiin, mutta pysähdys ja reset-napin painaminen kabiinissa kuittaa hälyn. Kuittauksen jälkeen järjestelmä opettelee uuden rengassarjan tavoille automaattisesti.

  
  • Omassa C5:ssa on asennettu rengaspaineanturit venttiileihin sekä kesä, että -talvirenkaisiin. Järjestelmä muistaa 9 anturia, joten niitä ei tarvitse käydä kalibroimassa renkaanvaihdon yhteydessä. Sama systeemi kaikissa PSA:n autoissa, joissa on aktiivinen rengaspaineenvalvonta. Joissakin malleissa PSA:llakin taitaa olla käytössä passiivinen systeemi.

      
  • Kuinka kauan sulla on C5:ssa ollut nuo anturit käytössä? Voikohan antureita huoltaa, esim kun virtalähde lopahtaa? Kiinnostaa, koska seuraava auto mulla koeajovuorossa on C4 PureTech 130.

      
  • Oma C5 on vasta 11kk vanha. En osaa sanoa kuinka kauan virtaa niissä riittää. Luulisi, että muutaman vuoden sentään kestävät.

      
  • Jos tuo aktiivinen järjestelmä tuntuu liian kalliilta tai hankalalta ylläpitää, niin osta auto, jossa on passivinen valvonta. Se ei aiheuta mitään muita ylimääräisiä toimenpiteitä kuin valvonnan kalibrontinapin klikkauksen renkaita vaihdettaessa.

      
  • Kuten NHB jo sanoikin, pyörimisantureita hyödyntävällä softalla ei ole ylläpitokuluja.

    Laadukkaita replica-aluvanteita saa moniin autoihin suunnilleen alkuperäisen peltivanteen + kapselin hinnalla. Esimerkiksi Mersuun löytyy muutamia malleja satasella kiekko. Katsokaapa lentokentällä, mitä 5*2 puolaisia siellä taksien alla pyörii.

    Tarkoitan mallikohtaisesti suoraan pyörän napaan sopivaa, joka ei tarvitse keskitysrengasta ja myös pulttikartiot on auton vakiopulteille sopivat. C- ja E-sarjan vanteita ei tietenkään tulisi kellään mieleenkään sekoittaa, vaikka samannäköisiä päältä päin ovatkin? Offsetissa on muutaman millin ero, joten ne kopiot tehdän kummallekin erikseen. Tuolla hinnalla ei viitsi kovin siivottomia vanteita katsella, eikä vaihtopulttisarjan kanssa värkätä.

    Yhden kerran on 125.000 km matkalla ollut hälytyksestä hyötyä. Talvirenkaisiin paineita tarkistettaessa oli yhden renkaan venttiili jäänyt aivan hiukan vuotamaan.

      
  • Tällainen lista löytyi netistä:
    Aktiivinen järjestelmä on ainakin seuraavissa merkeissä Ford, Land Rover, Jaguar, Mercedes-Benz, BMW, Renault, Nissan Toyota, Mitsubishi, Kia, Porsche, Subaru, Suzukil ja Fiat.
    Aktiivista ja passiivista järjestelmää mallistossaan sekaisin käyttävät ainakin Peugeot, Citroën, Volkswagen, Audi ja Seat.
    Loput ovat ilmeisesti passiivisen järjestelmän kannalla.
    Yhteenvetona todettiin että noin 78% autonvalmistajista on kallistunut aktiivisen järjestelmän kannalle. No, tietäähän se lisätienistejä myynti ja huoltoketjulle -kukapa sellaisesta voisi kieltäytyä. Ja nokkelimmat valmistajat (mm. Toyota) on vielä maksimoinut tuotot sillä että kaikki joutuvat käymään kaksi kertaa vuodessa pajalla kalibroimassa talvi- ja kesärenkaat erikseen.

      
  • Miksi joutuu käymään pajalla kalibroimassa nuo kesä/talvirenkaat? Omassa autossani (Rav4) voi systeemin kuitata kuskin jalkatilassa olevasta reset nappulasta.

      
  • Jos aktiivinen tarkoittaa lähettimellä varustettuja vanteita, niin missä Mersuissa semmoisia on?

      
  • 1.11.2014 alkaen Mersuissa, kuten muissakin uusissa autoissa, on oltava TPMS-toimito. On sitten valmistajan valinta rakentaako järjestemlän ABS-antureiden vai paineantureiden varaan. Voi toki olla mahdollista että Meseltäkin löytyy joku malli jossa ei paineantureita käytetä. Ihan tyhjentävää listausta en ole aiheesta löytänyt. Autonvalmistajat ja maahantuojat taitavat pitää vielä 'matalaa profiilia', että pahin häly ehtii (iltapv)lehdistössä laskeutua.
    Jotkut valmistajat yrittävät olla viksumpia ja ovat yhdistäneet renkaaseen asennettaviin antureihin muitakin mittauksia. Esimerkkinä lämpötila-anturi ja/tai kiihtyvyysanturi, joita voidaan hyödyntää vaikkapa ESP:n tukena.
    Tässä olisi TM:lle oiva artikkeli-idea -siis tehdä nopea markkinakatsaus eri automerkkien välillä. Merkki- ja mallikohtaisesti listattuna: anturien hinta (talvirenkaisiin), mahdolliset kalibrointi/ohjelmointitoimet kausivaihtojen yhteydessä (kustannuksineen).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit