Neliveto huonolla kelillä

25 kommenttia

Olen omistanut kaksi vuotta Honda CRV:n, vuosimalli 2008, bensakone ja manuaalivaihteisto. Autossa on paljon hyvää, mutta ohjaus ei siihen joukkoon kuulu. Autoa joutuu vähän "ajamaan" koko ajan maantiellä. Keskialue on tahmea ja vaatii koko ajan pientä ohjausta. Siihenkin tottuu, mutta muutaman kerran liukkailla ja sohjoisilla keleillä esiintynyt vikurointi aiheutti kovaa verenpaineen nousua. Viimeksi pari viikkoa sitten kolmostie oli aamulla osittain jäinen, paikoin jää oli lähtenyt sulamaan ja paikoin oli taas sulaa tietä. Honda teki ihmeellisiä äkkinäisiä heilahduksia, jotka hyydyttivät takapenkkiläistenkin hymyt tehokkaasti. Olettamukseni on, että neliveto kytkeytyi päälle vähän väliä, kun etupyörien luisto ylitti kynnysrajan. Sama ilmiö tuli joskus aiemmin, kun tie oli loskainen. Auto ei silloin tahtonut millään pysyä näpeissä, vaan kiemurteli ja heilahteli oudosti. Renkaat ovat Nokian Hakkapeliitta 7 ja kunnoltaan ihan ok, nastat hyvässä kunnossa. Itselläni on kilometrejä takana satoja tuhansia ja usean merkkisellä autolla. Tämä on ensimmäinen neliveto ja paha pettymys tuon kuvatun ominaisuuden vuoksi. Muutenhan neliveto on mainio liukkaista risteyksistä lähtijä ja normihenkilöautoa parempi maavara on toisinaan työni puolesta tärkeä. Auto on huollettu säännöllisesti ja oli juuri 120.000 km:n huollossa. Huolto ei osannut sanoa mitään syytä tuohon kiemurteluun.
Työkaverillani oli Hyundai Santa Fe ja hän kertoi hieman samanlaisesta kokemuksesta. Liukkaalla kelillä hän oli stopannut tien varteen, kun oli aivan varma, että rengas oli hajonnut, kun auto oli muuttunut varsin levottomaksi.
Nytpä kyselenkin, onko muilla Hondan tai muun nelivedon omistajilla vastaavanlaisia kokemuksia? Onko minun autossani jokin vika vai onko tämä CRV:n ominaisuus? Jos tuo kuuluu kyseisen auton ominaisuuksiin, Honda lähtee varmasti vaihtoon heti kun lompakko sen sietää. Mutta en todellakaan haluaisi erehtyä uudelleen merkissä. Siksi kaipaisin kokemuksia muilta nelivetoautoilijoilta.

  
  • Itsellä kokemusta kahden CR-V:n verran ja lisäksi pari nelivetoista Suzukia sekä nyt ajossa oleva Subaru Forester. Hieman samanlaisia tuntemuksia herätti Hondan nelivedon ominaisuudet. Etenkin hidas kytkeytyminen aiheutti kuvaamiasi ongelmia. Huonoilla teillä voimaa ei maksimissaankaan riittänyt taka-akselille riittävästi, vaan esim. umpihangessa meno tuppasi hyytymään. Mainittakoon, että autot olivat vuosimalliltaan 2000 ja 2005. Sittemin tuota Hondan nelivetoa on toki kehitetty paremmaksi.

    Suzukin lukittava neliveto on maasto-ominaisuuksiltaan aivan eri luokkaa, mutta maantieajossa se kytkeytyy pois 60 kmh:n vauhdissa. Subarun jatkuva neliveto painii omassa sarjassaan ja ominaisuuksia riittää maantielle ja maastoon, vaikkei varsinainen maasturi olekaan. Foresterissa maavaraakin on 22 cm.

    Sain tilaisuuden kokeilla tänä talvena myös Toyotan uutta RAV4:sta ja myös se tuntui tosi tukevalta loskaisella kelillä, joten ei varmasti huono vaihtoehto sekään. Tässä muuten hyvä pätkä asiantuntijoiden kokemuksista:

      
  • Jos vähän vitsailisi niin väittäisi, että otsikolla ei ole mitään tekemistä kirjoituksen kanssa. CRV vikuroi, koska se on etuveto, jonka takaveto kytkeytyy päälle sitten kun etuveto ei enää vedä. Se ei tarkoita että CRV olisi rikki tai kulunut. Se on tuollainen. Mutta varmaan kaikin puolin hyvä kestävä turvallinen tilava auto.

    Subarussa on jatkuva symmetrinen neliveto, vähän yksinkertaistaen kaikki pyörät vetävät koko ajan. Ei siinäkään ole maastoajo-ominaisuuksia, mutta kuitenkin eri luokkaa. Molempia on kokeilu, toinen Outback alla.

      
  • Kommentoisin alkuviestiin, että ei huonosti ja viiveellä kytkeytyvä neliveto tee liukkaalla epävakaasta / huonolla suuntavakavuus ominaisuuksilla varustetusta autosta vakaata, oli auto alunperin mistä päästä tahansa vetävä. Kokemusta on useammastakin merkistä ja joukossa niin kytkeytyviä kuin ns. kiinteitä nelivetoja. Viimeiset kaksi autoa on ollut haldex periaatteella toimivia ja kummankin osalla voi sanoa, että "perusauton" etuvedon hyvät ajo-ominaisuudet ovat vain parantuneet nelivedon myötä. Yhtenä syynä varmaankin on se, että neliveto jakaa jatkuvasti muutaman prosentin "voimaa" takapyörillekin (ainakin Haldex 4 ja 5 versioissa).

    Kävin koeajamassa pari vuotta sitten uusimman CRV nelivetoisena. Valitettavasti joudun kommentoimaan, että talvikelin perusajettavuus ei minua vakuuttanut tässä uudessakaan mallissa, vaikka auto on monelta muulta ominaisuudelta kehittynyt hyvään suuntaan ja muutoinkin on varmasti hyvä auto. Tiekarhu-urainen tie irtolumella päällystettynä aiheutti hiukan epätarkan ohjauksen ja mahdollisesti vetoa arpovan nelivedon kanssa tarpeettoman irtonaisen tunteen. Eikä auto ollut edes ylileveillä renkailla varustettu. Menossa oli samanlaista irtonaisuuden tunnetta kuin monella nopeaan ajoon kehitetyllä (useimmiten takavetoisella, joskus etuvetoisella) autolla, jossa runsas Camberkulma ja (yli)leveät renkaat tekevät tuon kaltaisella tiellä ajamisen tuskaiseksi.

      
  • Kiitokset asiallisista ja hyvistä kommenteista. Kun tuo CRV on keikkunut myyntitilastojen kärkisijoilla, olettaisin useammallakin Honda-henkilöllä olevan kommentoitavaa. Alun perin himoitsin kyllä Ford Kugaa, mutta ensimmäistä mallia ei tainnut olla saatavilla lainkaan bensaversiona ja uuden hankinta oli mahdoton ajatus taloudellisesti. Talossa on jo yksi diesel, eikä toista ollut järkevää hankkia vuotuisten kilometrien perusteella. Siis tulevaisuutta silmällä pitäen, kertoisiko joku Kugan omistaja kokemuksiaan?

      
  • Kaikki ei varmasti ole samoilla linjoilla CR-V: n ominaisuuksista huonolla kelillä.

    Nykyinenkin oma auto on nimenomaan parhaimmillaan huonolla kelillä, menee kuin kiskoilla, toki ei talvirenkaat kesää tee, motarilla tulee aina myös länsiautot perä edellä vastaan.
    Kävin myös koeajamassa vuosi sitten paljon lehdissä kehuttua B-sarjan uutta mersua, mutta ajettavuudesta ei ole eroja, ainakaan helposti havaittavia.

    Oma auto on ostettu uutena v.07 ja myös seuraava tulee todennäköisesti olemaan samaa mallia (kun nämä autolehtienkin kehumat uudet mallit tulevat keväällä-kesällä myyntiin).

    Käytän Continentaalin kesä/talvi renkaita.

    CR-V: ssä on auttava neliveto n.30%, joka kytkeytyy päälle kun etupyörät luistavat (näkyy kojetaulussa vilkkuvana keltaisena kolmiona). Aina on vetokykyä ollut riittävästi.

    v.2012 on nelivedon kytkeytymistä nopeutettu ja nostettu muistaakseni n.50%: iin. Tämän vuoden malleissa on mm. ohjaustuntumaa on parannettu euro malleissa.

      
  • Ajelin CRV:n koeajon aikoihin myös mm. BMW X1:n ja se oli varustettu kuuluisilla runflat renkailla. Voin todeta (ja nyt älähtää muutama) ettei sekään kulkenut "oireitta" samaista tietä. Mikä sitten oli renkaitten osuus ja muu oli vakio-ominaisuuksia, jäi itselleni hämäräksi.

    Itsekkin olen käyttänyt viimeisen vajaan vuosikymmenen Continentalin renkaita autoissani ja rohkenen väittää, että moneen autoon, varsinkin painavampaan, ne sopii erinomaisesti. En kyllä muista mitkä renkaat kyseisessä CRV:ssä oli alla. Eikä meistä kukaan voi sanoa yhdenkään koeajoauton osalta sitä, onko niissä pyöränkulmat kunnossa, se kun ei ole edes tehtaalta tullessa varma asia. Koeajoautot saa välillä aikamoista kyytiä, joten eihän se ihme olisi. Ikävää tietysti, jos autosta tulee asiakkaalle huono kokemus.

    Vertailukohtana näille kahdelle ajokille oli sen hetkinen Skoda Yeti 4*4. Hain kyllä muutakin seuraavalta autolta, mutta talviajo-ominaisuuksissa edellämainitut eivät pärjänneet. Ja nimenomaan talviajo-ominaisuuksien osalta, kokemukseni Yetistä olivat todella hyvät. Minusta Yetissä on onnistuttu alustan ja ohjauksen virittelyssä todella hyvin. Ja neliveto toimi myös hyvin. Harvassa autossa olen saanut niin varman "tietuntuman" kuin tällä. Ja kyseistäkään autoa ei ollut pilattu ylileveillä renkailla ja merkki äsken mainittu.

      
  • Mutta pidetään sitten mielessä että kaikissa autoissa on 4-pyöräjarrut. 4-veto saattaa kiihtyvyydenaikana häivyttää tunteen liukkaudesta, joka pysähtymisen hetkellä taas saattaa nostaa verenpainetta.

      
  • Ensimmäisten vastausten perusteella olin jo melko varma, että epävakaus liukkaalla on CRV:n valitettava perusominaisuus. Mutta kuin kiskoilla kulkeminen sopii kaikkiin aikaisemmin omistamiini autoihin paremmin kuin tähän. Edelleen siis epäilen, että autossani täytyy olla vikaa. Eihän se kulje edes kesäkelillä niin vakaasti. Toinen autoni 2007 Ford Focus on Hondaan verrattuna ihan superauto, mitä tulee ohjaukseen ja suuntavakauteen.
    Vähän kehujakin Hondalle; tänään jouduin ajamaan metsäautotietä, jossa lunta oli vielä 20-30 cm. Ei mitään ongelmaa, neliveto pelasi hienosti. Mutta nimimerkille CRV tiedoksi, keltainen kolmio vilkkuu ajovakaudenhallinnan peliin puuttumisen merkiksi, ei nelivedon kytkeytymisen. Liukkaassa risteyksessä kuuluu välillä pienoinen rahahdus, kun etupyörät sutaisevat ja sitten mennään, kun neliveto kytkeytyy. Mutta ei sen merkiksi valot vilku.

      
  • Sutiminen kuuluu myös ajonvakautukseen ja mulla vilkkuu silloin ao. merkkivalo. Mitään rahahduksia ei kuulu. Mun auto menee suoraan vaikka ratista irroittaa kesällä ja talvella (kun vaan tie ei kallistele). Oma Exe. adv.- mallin alusta on jämäkämpi kuin koeajoautossa oli aikanaan, näin muistelen.

      
  • Kaipasit kokemuksia Kugasta.

    Vuosimalli on 2014 ja kilometrejä 40000.

    Mitään pahaa sanottavaa ei ole liukkaalla ajosta. Neliveto toimii hyvin ja vikuroimatta.

      
  • Vuoden verran nelivetoa ajajeena voi sanoa että kaksvetoiseen on eroa kuin yöllä ja päivällä. Auto kulkee vakaasti ja liukkautta ei monesti huomaa, joka tietenkin on petollista. Paluuta ei ole 2vetoseen...

    Ainakin mitsun phevillä voi kaasun painaa pohjaan lumessa ja liukkaalla, auto vetää aivan suoraan sen mukaan miten pitoa on eri renkailla, pientä hipsumista vain kuuluu eri puolilta...

    4vedon voi laittaa napilla erikseen päälle joten auto ei vaihtele 2 ja 4 vedon kanssa..

    Auton paino 1900kg tekee kyllä sen että liian lujaan mutkaan ajaessa ei sitten käännykkään niin helposti...

      
  • Sorry CRV, luin huonosti viestisi. Todellakin kirjoitit, että kolmio vilkkuu sen merkiksi, että pyörät luistavat etkä niin, että valo vilkkuu nelivedon kytkeytymisen vuoksi. Minkä profiilin renkaat sinulla muuten on? Mulla on 225/65 17".

      
  • Talvella nuo samat, kesällä 18'', matalammalla profiililla.

      
  • Pari kolme viikkoa sitten ajelin kovalla tuulella ja taas tuli CR-V:n ajo-ominaisuudet tai niiden puute eteen. Auto oli todella vaikea ajettava. Pyöräkulmien oli huollossa todettu olleen vähän pielessä ja ne oli säädetty kohdalleen. Siis jälleen pettymys, kun ei siitäkään ollut apua. Juuri ennen juhannusta kävin koeajamassa vuoden 2011 mallin, jolla oli mittarissa vain 10.000 km. Ihan samanlainen se oli, jatkuvaa kaitsemista tarvitaan. Ei mun autossa siis ole vikaa, CR-V vaan tuntuu olevan tuollainen. Harmi. Muuten olisi mukava auto, tilaa riittää, eikä korjaamolla tarvii juuri asioida. Tykkäisin silti, ettei auto aiheuttaisi ylimääräisiä sydämentykytyksiä aina kun keli käy huonoksi. Vaihtoon menee armotta, kunhan nykyinen autolaina on maksettu.

      
  • Teknikens värld halusi testata keväällä 2015 onko crv:n nelivetoa paranneltu:

    Aiemmin Honda ei suostunut kertomaan paljonko neliveto voimasta menee taakse enimmillään. Testanneet lehdet mittailivat ja päätyivät että max 10%. Tämä siis crv ja n. viisi vuotta sitten.

      
  • @Gibson63, käy kokeilemassa uutta vuoden 2015- mallia, niin loppuu se valitus! Karvalakkimalli ei niin paljon maksa. Ja se uusi tuplaturbo on todella makea.

    http://www.honda.fi/content/dam/local/finland/cars/files/crv_joy_edition_254x365mm_040615.pdf

    @EINU2, Uskotko itse touhon kateellisten ruotsalaisten testiin oikeasti?

    Hondan oma neliveto on sen verran älykäs, ettei se mene tuossa päälle ollenkaan (siis neliveto sutiminen ei ole mahdollista kuivalla asfaltilla +kelissä).

      
  • Kiitti vinkistä CR-V, mutta ensinnäkin nuo linkkisi mallit ovat etuvetoisia ja niistä en ole kiinnostunut. Lisäksi ymmärtääkseni uuden mallin maavara on pienentynyt hieman entisestään ja kaipaan mieluummin enemmän maavaraa kuin vähemmän. Uuteen autoon ei myöskään ole varaa ja ostin juuri uudet kesärenkaat, joten tällä vehkeellä mennään vielä pari vuotta. Jollei talvella sitten hermo mene lopullisesti vikurointiin. Viime kesänä koeajoin vertailun vuoksi uutta Kugaa ja meno oli aivan toisenlaista. Pälyilen siis Fordin pilttuuseen jatkossa. En kauheasti epäilisi tuota ruotsalaistestiä, sillä TM:nkin testissä Kuga pesi muut etenemiskyvyllään mennen tullen. Joka tapauksessa seuraavaa autovaihtoa tehdessäni testailen vaihtoehtoja mahdollisimman pahalla kelillä. Kun en voi autoilla vain silloin kun keli on mukava, on autonkin hyvä olla sellainen, ettei vähäkin tukka nouse pystyyn pöperöisellä tai jäisellä kelillä.

      
  • 4WD: t on kalliimpia. Mutta kahden vuoden päästä niitä on jo saatavana käytettynäkin, kannattaa ehdottomasti koeajaa (15- mallin maavara 16.5 cm kuljettajan kanssa), vaikka pälyiletkin Kugaa.

    Pointtini oli kuitenkin ettei ruotsalaisten testillä ole mitään tekemistä käytännön vetokyvyn kanssa. Vai luuletko itsekin selvinneesi vain max10%- nelivedolla umpihangessa?

    Omakin piha on ylämäkeä eikä ole koskaan tarvinnut lumia luoda kun on talvella liikkeelle lähtenyt.

      
  • Minulla oli joitakin vuosia sitten 2009 CR-V.
    Ajo-ominaisuudet olivat itselleni varsin suuri pettymys.
    Esim. nelivedon kytkeytymisessä oli erittäin havaittava viive ja auto oli luonteeltaan huomattavan aliohjaava. Aiemmissa nelivedoissani aliohjaavaa ajotilannetta pystyi oikaisemaan oikeamman puoleisella pedaalilla. Hondassa sama johti vain rankempaan puskemiseen.
    Ohjaustunto oli etäinen, etupyörän ja ajoalustan välistä kitkaa/pitoa oli todella vaikea havainnoida ratin välityksellä. Tavaksi tulikin luonnehtia, että Hondassa pito pitää arvioida ikkunasta, ruorista se ei onnistu.

    Tilava kärryhän tuo oli ja viaton, mutta ajamisen riemuista pitää nauttia muulla autolla.
    Esimerkiksi Freelander II oli aivan eri luokan kulkupeli mitä ajettavuuteen tulee.

      
  • Alkuperäinen valittaja täällä taas. Kesällä kun ostin uudet kesärenkaat, havaitsin vanhojen kuluneen epätasaisesti. Huollossa korjattiin haritus pois. Olin ajatellut ostaa uudet talvirenkaat talveksi, jos se vaikka auttaisi tuomaan vakaampaa menoa liukkaille. Kun talventulo sitten vaan lykkääntyi, ajattelin ajella vanhoilla talvirenkailla siihen asti, kunnes luvataan lunta. Tulihan sitä sitten joulun alla pahojakin kelejä. Vaimo sanoi yhden oikein inhottavan loska/jääkelin jälkeen, että kyllä se vaan auttoi, kun ostit ne uudet talvirenkaat. Ei ollut mitään ongelmia Hondan kanssa. Vastasin, etten ole ostanut uusia talvirenkaita. Siis todennäköisesti haritus oli tullut joskus viime talvena, koska vanhat kesärenkaat olivat kuluneet edellisenä kesänä ihan normaalisti.
    Nyt siis ajellaan edelleen vanhoilla talvirenkailla, eikä mitään vikurointia ole ilmennyt enää, oli keli mikä hyvänsä. Ei auton ohjaus edelleenkään ole kärkiluokkaa, mutta tuon kanssa voi elää. Verenpainetta nostava jatkuva epävakaus liukkailla katosi harituksen korjauksen myötä.

      
  • Erittäin tärkeä toimenpide oli vetotapa mikä hyvänsä. Nykyisin nelipyöräsuuntaus sillä tämän toimenpiteen vanha nimitys oli aurauskulmien säätö. Tuo nelipyöräsuuntaus kannattaa tehdä noin kahden vuoden välein. Ja jos huomaa, että renkaat kuluvat epätasaisesti kannattaa toimenpide tehdä välittömästi sillä renkaat kuluvat väärillä säädöillä yllättävän nopeasti vaihtokuntoon. Auton ajettavuuden ehdoton edellytys on, että alusta on kunnossa ja säädöt kohdillaan silloin matkanteko on mukavaa ja turvallista.

      
  • Minulla ollut CR-V nyt kolme vuotta. Valitettavasti en voi verrata muihin nelivetoihin kun muita ei ole ollut, mutta minusta CR-V:tä on ollut helppo ajaa niin kesällä kuin talvellakin. Minusta CR-V kulkee kuin juna eikä sitä tarvitse ohjailla jatkuvasti.
    Ostin nelivedon kun mökkitiessä on jyrkkiä mäkiä jotka talvella on lumisia/jäisiä. Mutta nämä nykyiset talvet ovat olleet liian helppoja CR-V:lle kun ei ole joutunut (päässyt) ajamaan paksussa lumessa tai kovin pahoilla jäisillä teillä, mutta eiköhän ne vielä joskus tule. Kerron sitten kun jään ensimmäisen kerran kiinni mäkeen tai tienposkeen.

      
  • Olen samaa mieltä tractestin kanssa. Jotkut vielä aivan vakavissaan väittävät, että ei ole koskaan tarvetta ollut suuntaamiseen eikä tule. Tarvetta on aina, jos esim. vaihdetaan niveliä, raidetangonpäitä tai iskunvaimentimia. Ja ei tarvitse kuin yhden sopivan kosketuksen rotvalliin, niin kulmat voi muuttua. Yhdessä uudessa autossa epäilin 90-luvulla heti käyttöön otettaessa, että pielessä on säädöt jo tehtaalta tullessa. Ja oikeassa olin, vaikka merkkihuolto piti höperönä. Säädöissä voi todennäköisesti olla heittoja jo tehtaalta tullessakin jopa nykyaikana, joten jos auto ei tunnu siltä kuin koeajoauto tai toinen yksilö, kannattaa käyttää ensimmäisenä nelipyöräsuuntauksessa.

    On autoja, joissa nelipyöräsuuntauksen säädöt raja-arvojen väliin ei riitä. Silloin pitää olla tarkat laitteet ja osaava kaveri säätämässä, jotta arvot voidaan säätää "tarkoille" ja auto toimii kuten pitääkin. Joskus rengastuskin voi olla syynä huonoon ajettavuuteen. Ja ns. ammattilaisliikkeissäkin syntyy aikamoisia ohareita, kuten erään vanhemman sukulaismiehen uuden auton renkaiden kanssa, kun hänelle oli myyty aivan eri koon renkaat, kuin mitä kyseiseen autoon oli edes tyypitetty ja vanteetkin oli ylileveät kyseisiin renkaisiin. Kyseinen herra ihmetteli uuden autonsa huonoa ajettavuutta ...

      
  • Poimin tämän itseäni kiinnostavan kommentin tuolta yhdestä keskustelusta. Neliveto on alkanut kiinnostamaan siinä määrin itseäni, että seuraava BMW:ni taitaa olla neliveto.

    Tässä erilaisille "musta tuntuu kun olen ajanut kauan"-kirjoittajille ja kielitaidottomille lyhennetty vapaa käännös ruotsalaisen AMS:n talviautotestin 2008 BMW-kohdasta:

    "Nopein talviauto: dieselmoottorinen automaattifarmari .. sorry rallikuskit

    Pyydämme anteeksi aikaisempaa kritiikkiämme BMW:n nelivetoa kohtaan. Se toimii loistavasti. Systeemissä on nopeammat reaktioajat kuin Haldexissa. Voimansiirto on BMW:ssä täysin saumatonta, kun taas Volvossa, Audissa ja VW:ssa voimansiirron vaihtelut tuntuvat. BMW:n ajovakaudenhallinta DSC toimii nopeasti ja pehmeästi. Muihin testattuihin autoihin verrattuna BMW:n ajovakaudenhallinta tuntuu nopeammalta, pehmeämmin toimivalta ja pitävämmältä.

    Ajovakaudenhallinta voidaan kytkeä pois kahdessa vaiheessa. Kokonaan ilman ajovakaudenhallintaa pieni yliohjautuvuus antaa auton keulan hakea itse oikean suunnan pehmeissä hallituissa luisuissa, joita ei tavitse korjailla.

    Nopea ja saumaton neliveto ja ajovakaudenhallinta saavat yhdessä aikaan, että BMW on nopeampi jääradalla kuin ralliautot.

    Voiko todellakin dieselfarmari (BMW 330 xd Touring) voittaa jääradalla ralliauton (Mitsubishi Evo IX)? Renkaat olivat Nokian Hakkapeliitta 4. Ajoimme kilpaa ja vaihdoimme kuskejakin, mutta Evo ei pysynyt Bemarin vahdissa. Onko selitys XDrive, joka sopii erityisen hyvin jääradalle? Vai saako dieselin raaka voima nelivedon toimimaan takavetoisille tyypillisellä ennustettavalla tavalla? Ralliautoon verrattuna Bemarin pehmeämpi jousitus reagoi herkemmin pidon menetyksen vaaraan liukkaalla. Cool."

    "Jäärata-ajat:

    BMW 330 xd Touring 123,9

    Audi A3 SB 3,2 Quattro +3,5

    Subaru Impreza STI +3,7

    Mitsbishi Evo IX +5,5

    VW Golf R32 + 6,2

    Ford Fiesta ST +8,4

    Volvo V50 T5 AWD +11,3

    Mercedes ML 500 +11,4

    Porsche Cayman S +12,0

    Mazda MX-5 2,0 +20,3"

    Lähde; AM och S 2008

    Tekniikan Maailman keskustelusta poimittua. Nimimerkin Nunchaku kommentti ja käännös.

      
  • Taas talvi tulee tänä 2017 vuonnakin
    10.2.2016 ilmestyneessä TM:n numerossa 4/2016 on nelivetoisten autojen talvitesti. Vertailussa oli kaksivetoisena verrokkina Toyota Auris Touring Sports hybrid.

    Auris menestyi vertailussa erinomaisesti. Se valittiin verrokiksi siksi, että siinä on hyvä lämmityslaite ja sen etenemiskyvyn etevyys on hyvä.

    Auris voitti vertailussa neljä nelivetoakin.

    Kommentteja:

    "Tasamaalla hybridivoimansiirto löytää hämmentävän hyvin pitoa"

    "Liukkaaksi jääksi monin paikoin kiillottuneella lämmityslaitekokeen taajamaradalla Auris pysyi hyvin muiden mukana, terävissäkin kiihdytyksissä."

    Maantieajosta Toyota ottaisi kiitettävän arvosanan, samoin hallittavuudesta.

    "Lämmityslaitteestaan Auris sai vuoden 2013 talviautotestissä täyden kympin, nyt arvosana olisi pudonnut puolikkaan numeron vertailuryhmän vaihtuessa"

    Valosista sai saman arvosanan kuin vuoden 2013 talviautotestistä vaikka tuosta mallista puutuivat tuplaxenonit.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit