TSI-moottorin jakoketjuongelmat

294 kommenttia
14567810»
  • Ihan vaan huvikseen pyysin tarjouksen tai oikeastaan antoivat sen puoliväkisin.



    Käytiin työkaverin kanssa (hänellä a3 sb) huvikseen koeajamassa Jetta Hybrid. Myyjä näki autoni ja rupesi kauppaamaan Jettaa, sanoin sen olevan 10t€ liian kallis ollakseen minun auto, siitä innostuneena kauppasi sitten Golfia. Olin kohtelias hänelle enkä kertonut mielipidettäni ko.tuotteesta.



    Et siksi minulla ollut tarjous golfista, jos kerran kiinnostaa.

      
  • Liityy aiheeseen,osui nimittäin silmiini erään "tyytyväisen" Golfin omistajan tarina.



    Eli on turhaa väittää, etteikö tietoa tästä nykyisestä vw:n laadusta olisi saatavilla. Näistä ei vaan VW-maailma(=TM)paljon kirjoittele. Varmaan tämäkin ollut helvetin halpa auto pitää, siitä täydet pisteet. Eräät palstalaiset varmaan sitä mieltä, että yksittäistapaus. Vaan kun ei ole, tämä tuntuu olevan ennemmin vw-miesten arkipäivää.. hahahah.



    No tässä se stoori osittain:frowning:lainattu siis netist&#228:wink:



    Nyt tuli sitten viimeinen pisara. Laturi lopetti toimintansa. Konepelti auki ja öljyä joka vitun puolella. Ilmeisesti turbon säätökello (mikä lie oikea nimi) on jostain falskannut. Tämä kottero lähtee kiertoon. Alla vielä Volkswagen asiakassivustolta autoon tehdyt huollot ja korjaukset auton käyttöönotosta tähän päivään:



    Edit: Auto on siis Volkswagen Golf Variant 2009 1.4 TSI 118kW DSG7 "viva la mexico -edition".



    30.11.2012 Ajokilometrit121977 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausJarrupalat,edessä irr+kiinn YksityiskohdatVaraosa: Jarrurasva, määrä: 1

    Työrivi: Jarrupalat,edessä irr+kiinn, määrä: 1

    Varaosa: Jarrupalat, määrä: 1



    15.11.2012 Ajokilometrit120005 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausHuom:33523500/01 YksityiskohdatVaraosa: Liikkumisturva sijaisauto 3vrk, määrä: 1

    Työrivi: Hinataan, määrä: 1

    Työrivi: Jakoketjun vaihto, määrä: 1

    Varaosa: Ketju, määrä: 1

    Varaosa: Letku, määrä: 1

    Varaosa: Schraube, määrä: 4

    Varaosa: Turbol.agk, määrä: 1

    Työrivi: Huom:335235/03, määrä: 1

    Työrivi: Turboahdin irrotettuna ja kiinnitettynä, määrä: 1

    Varaosa: Venttiili, määrä: 1

    Työrivi: Huom:335235/01, määrä: 1

    Varaosa: Ketjuohjain, määrä: 1

    Varaosa: Longl. 3 vw 1l vw50400/50700, määrä: 3,6

    Varaosa: Nokkaketjun kiristin, määrä: 1

    Varaosa: Pultti m10x1,25x30, määrä: 1

    Varaosa: Silik.tiiv, määrä: 1

    Varaosa: Öljyproppu+tiiviste, määrä: 1

    Varaosa: Kupari.mutteri m8, määrä: 4

    Työrivi: Lukonkannatin hell+kiinn, määrä: 1

    Työrivi: Akku ladattuna, määrä: 1

    Varaosa: Aluslevy 35 x 18,9 x 0,15, määrä: 1

    Työrivi: Asiakkaan kuvaus viasta:, määrä: 1

    Työrivi: Gfs/ohjattu toiminto/moottorin ohjainlait päivitys, määrä: 1

    Varaosa: Holkki, määrä: 1

    Varaosa: Liikk.turva hinaus, määrä: 1

    Varaosa: Ratas nokka-akselille, määrä: 1

    Varaosa: Tiiviste, määrä: 1

    Varaosa: Tiivisterngas 19x2, määrä: 1

    Varaosa: Öljynsuod, määrä: 1

    Työrivi: Öljynsuodattimen uusinta, määrä: 1

    Työrivi: Öljyntuloputken uusinta, määrä: 1

    Työrivi: Huom:335235/02, määrä: 1

    Työrivi: Etupuskurin suojus irr+kiinn, määrä: 1

    Työrivi: Lukonkannatin hell+kiinn, määrä: 1

    Varaosa: Ajoit.säädin, määrä: 1

    Varaosa: Aks.tiivis 35x48x10, määrä: 1

    Varaosa: G13 jäähdytysneste 1,5 l, määrä: 2

    Työrivi: Ketjukotelonkannen ja öljypohjan puhdistus, määrä: 1

    Työrivi: Ketjunkiristimen uusinta, määrä: 1

    Varaosa: Pultti m10 x 1,25 x 89 x 30, määrä: 1

    Varaosa: Pultti m14x1,5x100, määrä: 1

    Varaosa: Öljyn imuputki/sihti, määrä: 1

    Työrivi: Etupuskurin suojus irr+kiinn, määrä: 1

    Varaosa: Pakosarjan tiiviste, määrä: 1

    Varaosa: Ruuvi 5x16, määrä: 3

    Varaosa: Liikkumisturva sijaisauto 3vrk, määrä: 1

    Varaosa: Silicon tiivisteliima, määrä: 1

    Varaosa: Sprocket, määrä: 1

    Työrivi: Tuuletusletkun vaihto, määrä: 1

    Työrivi: Venttiiliajoituksen tarkastus ja säätö, määrä: 1

    Työrivi: Öljynerottimen irr+kiin, määrä: 1

    Varaosa: Öljyputki, määrä: 1

    Varaosa: Lukkomutteri m8, määrä: 9

    Varaosa: Tiiviste, määrä: 1

    Työrivi: Turboahdin irrotettuna ja kiinnitettynä, määrä: 1

    Varaosa: Liikk.turva hinaus, määrä: 1

    Työrivi: Huom:33523500/01, määrä: 1



    7.11.2012 Ajokilometrit119905 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausLohkolämmitin ei toimi YksityiskohdatVaraosa: Öljynsuod, määrä: 1

    Työrivi: 4 sytytystulpat irroitettu ja kiinnitetty, määrä: 1

    Työrivi: Vakinopeussäädin ei toimi viiksen uusinta, määrä: 1

    Varaosa: Vaknopsääd, määrä: 1

    Työrivi: Ilmainen sijaisauto määräaikaishuollon ajaksi, määrä: 1

    Varaosa: Lamppu, määrä: 1

    Varaosa: Mobil 1 esp 5w-30, määrä: 3,6

    Työrivi: Vuosihuolto, määrä: 1

    Varaosa: Öljyproppu+tiiviste, määrä: 1

    Työrivi: Jaksohuolto, määrä: 1

    Työrivi: Lohkolämmitin ei toimi, määrä: 1

    Varaosa: Mini 1.5 m, määrä: 1

    Varaosa: Ongelmajätemaksu, määrä: 1

    Varaosa: Raitisilmasuodatin, määrä: 1

    Työrivi: Raitisilmasuodatin irroitettu ja kiinnitetty, määrä: 1

    Työrivi: Ilmansuodattimen panos irroitettu ja kiinnitetty, määrä: 1

    Varaosa: Ilmasuodatin, määrä: 1

    Varaosa: Syt.tulppa (=101905626), määrä: 4



    1.12.2011 Ajokilometrit86816 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausVaihteisto ravistaa ja täristää tehty diss-kysely YksityiskohdatVaraosa: Jarruneste 1l, määrä: 1

    Työrivi: Jarrunestehuolto, määrä: 1

    Työrivi: Jarrupalat,takana irr+kiinn+satuloiden herkistys, määrä: 1

    Varaosa: Ongelmajätemaksu, määrä: 1

    Työrivi: Vuosihuolto, määrä: 1

    Varaosa: Öljynsuod, määrä: 1

    Varaosa: Raitisilmasuodatin, määrä: 1

    Työrivi: Etututkien tarkastus sateella tutkat huuta, määrä: 1

    Työrivi: Huom:313419/02, määrä: 1

    Työrivi: Vaihteisto ravistaa ja täristää tehty diss-kysely, määrä: 1

    Työrivi: Jaksohuolto ja liikkumisturva, määrä: 1

    Varaosa: Öljyproppu+tiiviste, määrä: 1

    Työrivi: Huom:313419/01, määrä: 1

    Työrivi: Vaihteisto uusittuna, määrä: 1

    Työrivi: Huom: omat öljyt etupenkillä, määrä: 1

    Varaosa: Jarrupalat, määrä: 1

    Työrivi: Raitisilmasuodatin irr+kiinn, määrä: 1

    Työrivi: Gfs/ohjattu toiminto, määrä: 1

    Varaosa: Vaihteisto, määrä: 1

    Työrivi: Vaihteisto irrotettuna ja kiinnitettynä, määrä: 1



    21.10.2010 Ajokilometrit52451 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausVuosihuolto YksityiskohdatVaraosa: Ongelmajätemaksu, määrä: 1

    Varaosa: Raitisilmasuodatin, määrä: 1

    Työrivi: Raitisilmasuodatin irr+kiinn, määrä: 1

    Varaosa: Sytytystulppa, määrä: 4

    Työrivi: Vuosihuolto, määrä: 1

    Työrivi: Huom:287735/01, määrä: 1

    Työrivi: Takalaatikko ei avaudu, määrä: 1

    Varaosa: Lukko, määrä: 1

    Varaosa: Kausi, määrä: 1

    Työrivi: Kesärenkaat tarkistus, alla oleva oikea etu-, määrä: 1

    Työrivi: Jaksohuolto ja liikkumisturva, määrä: 1

    Työrivi: Oikean etuoven vääntymä, jäätä ollut välissä, määrä: 1

    Työrivi: Sytytystulpat irr+kiinn, määrä: 1

    Varaosa: Sisäpuhdistus, määrä: 1

    Varaosa: Lukko, määrä: 1

    Työrivi: Gfs/ohjattu toiminto, määrä: 1

    Varaosa: Kytkinsarj, määrä: 1

    Työrivi: Vaihteisto irr+kiin, määrä: 1

    Varaosa: Kytkinsarj, määrä: 1

    Työrivi: 24s4 1.4 ohjainlaitteen päivit, määrä: 1

    Varaosa: Kamp.tarra, määrä: 1

    Työrivi: Moottorin ohjainlaitteen päivitys, määrä: 1

    Työrivi: Takalaatikko ei avaudu, määrä: 1

    Työrivi: Vaihteisto nykii ylöspäin vaihtaessa, määrä: 1

    Työrivi: Huom:2877350/01, määrä: 1

    Työrivi: Takaluukun lukon yläosa irr+kiinn, määrä: 1

    Työrivi: Takaluukun verhous irr+kiinn, määrä: 1

    Työrivi: Takaluukun verhous irr+kiinn, määrä: 1

    Työrivi: Talvi/kesärenkaiden vaihto, määrä: 1

    Työrivi: Monitoimikytkin uusittuna, määrä: 1

    Työrivi: Vaihteisto irr+kiin, määrä: 1

    Varaosa: Öljynsuod, määrä: 1

    Varaosa: Öljyproppu+tiiviste, määrä: 1

    Työrivi: Huom:2877350/02, määrä: 1

    Työrivi: Huom:2877350/02, määrä: 1

    Työrivi: Takaluukun lukon yläosa irr+kiinn, määrä: 1

    Työrivi: Huom:2877350/01, määrä: 1

    Työrivi: Monitoimikytkin irr+kiinn, määrä: 1

    Työrivi: Monitoimikytkin uusittuna, määrä: 1

    Työrivi: Gfs/ohjattu toiminto, määrä: 1

    Työrivi: Vaihteisto nykii ylöspäin vaihtaessa, määrä: 1

    Työrivi: Ilmansuodattimen panos irr+kiinn, määrä: 1

    Työrivi: Monitoimikytkin irr+kiinn, määrä: 1

    Varaosa: Ilmasuodatin, määrä: 1



    29.7.2010 Ajokilometrit39046 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausRadion koodin kysely YksityiskohdatTyörivi: Radion koodin kysely, määrä: 1

    Varaosa: Niitti, määrä: 1



    29.6.2010 Ajokilometrit36563 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausOik. takalasin nostin ei toimi YksityiskohdatVaraosa: Multim.box, määrä: 1

    Työrivi: Ikkunan kiinniketapin asennon korjaus, määrä: 1

    Työrivi: Apurungon hellitys+kiinnitys, määrä: 1

    Työrivi: Takaoven verhous irr+kiinn, määrä: 1

    Varaosa: Adapteri i-pod, määrä: 1

    Työrivi: Media in. äänenlaatu heikko, määrä: 1

    Työrivi: Huom:280677/01, määrä: 1

    Työrivi: Oik. takalasin nostin ei toimi, määrä: 1



    21.4.2010 Ajokilometrit29696 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausJaksohuolto ja liikkumisturva YksityiskohdatVaraosa: Öljyproppu+tiiviste, määrä: 1

    Varaosa: Öljynsuod, määrä: 1

    Varaosa: Pyyhksulka, määrä: 1

    Varaosa: Pyyhk.sulk, määrä: 1

    Työrivi: Kesärenkaiden vaihto meillä ja jää meille, määrä: 1

    Varaosa: Kausi, määrä: 1

    Työrivi: Raitisilmasuodatin irr+kiinn, määrä: 1

    Työrivi: Jaksohuolto ja liikkumisturva, määrä: 1

    Varaosa: Raitisilmasuodatin, määrä: 1

    Työrivi: Lasinpyyhkimen sulat irr+kiinn, määrä: 1

    Varaosa: Ongelmajätemaksu, määrä: 1

    Varaosa: Mobil 1 formula 5w-30, määrä: 4

    Työrivi: Korjaamopalvelulliset lisätyöt, määrä: 1



    8.3.2010 Ajokilometrit24525 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausMoottorin häiriövalo palaa YksityiskohdatVaraosa: Syt.puola, määrä: 1

    Työrivi: Huom:vikamuistissa ei vikoja, ei saada takuuna, määrä: 1

    Työrivi: Moottorin häiriövalo palaa, määrä: 1

    Työrivi: Ei ajokäytöshäiriöitä, määrä: 1



    12.2.2010 Ajokilometrit23798 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausEtujarrut vinkuu YksityiskohdatTyörivi: 2 etujarrusatulan kannattimen vaihto, määrä: 1

    Työrivi: Etujarrut vinkuu, määrä: 1

    Työrivi: Jarrupalat,edessä irr+kiinn, määrä: 1

    Varaosa: Bremstraeg, määrä: 2

    Työrivi: Pyörät, täyd. irr+kiinn, määrä: 1

    Työrivi: Huom:271150/01, määrä: 1

    Varaosa: Jarrupalat, määrä: 1

    Työrivi: Kts. tiedote 2020635/2, määrä: 1



    7.1.2010 Ajokilometrit23173 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausTehdastakuunan: vasden etuoven pntapelti+ YksityiskohdatVaraosa: Ohjain, määrä: 1

    Työrivi: Ovenkahva irrotettuna ja kiinnitettynä, määrä: 1

    Työrivi: Tehdastakuunan: vasden etuoven pntapelti+, määrä: 1

    Työrivi: Etulokasuojan oikaisu, määrä: 1

    Työrivi: Oven ulkopelti irr+kiinn, määrä: 1

    Työrivi: Oven ulkopelti uusittuna, määrä: 1

    Varaosa: Ovipelti, määrä: 1

    Varaosa: Alustasuov, määrä: 0,2

    Varaosa: Tiiviste, määrä: 1

    Työrivi: Etulokasuoja suoristettuna, määrä: 1

    Varaosa: Äänieriste, määrä: 1

    Varaosa: Helm.maali, määrä: 10

    Työrivi: Pyörät, täyd. irr+kiinn, määrä: 1

    Varaosa: Täyte.kpl, määrä: 1

    Varaosa: Vas etulok+ovipelti maalaus, määrä: 1

    Työrivi: Etupyörän sisälokasuoja irr+kiinn, määrä: 1

    Työrivi: Huom:269885/01, määrä: 1

    Työrivi: Saranapilarien kunnostus, määrä: 1



    24.11.2009 Ajokilometrit16971 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausPeruutustutkat huutaa vaikka edessä ei ole mitään YksityiskohdatTyörivi: Pysäköintitutkien tark.ohjeen mukaan 2021407/2, määrä: 1

    Työrivi: Huom:267486/02, määrä: 1

    Työrivi: Takaistuimen selkänojan takakankaan liimaus, määrä: 1

    Työrivi: Huom:267486/01, määrä: 1

    Työrivi: Peruutustutkat huutaa vaikka edessä ei ole mitään, määrä: 1

    Työrivi: Gfs/ohjattu toiminto, määrä: 1

    Työrivi: Pysäköintitutkien johdinsarjan tarkastus, määrä: 1



    21.10.2009 Ajokilometrit13158 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausMedia-in liitäntä ja pistoke hansikaslokeroon YksityiskohdatTyörivi: Talvi/kesärenkaiden vaihto, määrä: 1

    Työrivi: Media-in liitäntä ja pistoke hansikaslokeroon, määrä: 1

    Varaosa: Media-in, määrä: 1

    Varaosa: Adapteri usb, määrä: 1

    Työrivi: Ratti vinossa, määrä: 1

    Varaosa: Kausi, määrä: 1



    30.6.2009 Ajokilometrit10 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy Kuvaus

    YksityiskohdatVaraosa: Kausi, määrä: 1



    26.6.2009 Ajokilometrit10 km ToimipisteTurun VV-Auto Oy KuvausLuovutustarkastus+tankkaus 10l akunkenkien kiris- YksityiskohdatTyörivi: Radion koodin kysely, määrä: 1

    Varaosa: Conti winter viking 2, määrä: 4

    Varaosa: Defa jatkokaapeli 0,5m, määrä: 2

    Työrivi: Luovutustarkastus+tankkaus 10l akunkenkien kiris-, määrä: 1

    Työrivi: Peltivanteet ja kapselit hyvitetään varastoon, määrä: 1

    Varaosa: Rengaskassi vw, määrä: 4

    Varaosa: Defa minijohtosrj, määrä: 1

    Varaosa: Levypyörä 6,5x16 et50, määrä: -4

    Varaosa: Aluvanne terris 6x16 et50, määrä: 8

    Työrivi: Moottorilämmitin+sisäpistoke as golf5/jetta, määrä: 1

    Varaosa: Defa sisäpistokesarja, määrä: 1

    Varaosa: Kierrätysmaksu-renkaat, määrä: 4

    Varaosa: Lämm.elementti da413852, määrä: 1

    Työrivi: Terris alut kesärenkaille, määrä: 1

      
  • No eihän tohon nyt niin kauhiasti oo osaa vaihtoon menny. Kyllä Folkkari miehen tiellä pitää.

      
  • Ruotsalainen versio TM:stä ja Ruotsin autoliitto ilmaisivat mielipiteensä VWG-konsernin 1.2 ja 1.4 TSI/TFSI tuotteista:

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalaislehti-tylyttaa-volkswagenia-jakoketju-helvetista/3ng3yC2u

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vwn-jakoketjukohu-kiihtyy-ruotsissa---ongelma-autot-listattu/dcA8uLdq?_ga=1.92652373.914700267.1427881276

    https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/volkswagens-problematiska-kamkedjor/

    http://www.iltalehti.fi/autot/2015051119668901_au.shtml

    VV-auton huolto-organisaation kannattaisia vinkata ruotsalaisia virkaveljiään Suomessa jo käytössä olevasta toimivasta korjausratkaisusta sekä ehdottaa heidänkin ottavan käyttöön huomattavat goodwill-vastaantulot korjauskustannuksiin. Kerrankin Suomi on edelläkävijämaa.

      
  • Ja edelleen Tekniikan Maailma vaikenee asiasta kuin muuri.
    Eipähän kukaan ainakaan erehdy pitämään lehteä / Otavamediaa puolueettomana.

      
  • VAG-Maailma taas pisti autoja järjestykseen. Uskooko joku Suomessa oikeasti että yksi merkki dominoi kaikkia luokkia näin suvereenisti, mitä TM antaa ymmärtää? Lukekaa huviksenne autovertailuja muun maailman mediassa. Jopa saksalaiset osaavat olla kriittisiä omiaan kohtaan. Ai Mazda on tasapaksu? Volkkarihan ei lainkaan. Vikatilastot ovat sitten asia ihan erikseen.

      
  • Mitä olen muun maailman lehtiä lukenut, niin kyllä Passat ja Golf dominoivat varsin suvereenisti muuallakin. Harvemmin noissa testeissä japanilaiset juhlivat. Luotettavia toki ovat.

      
  • "TM välittää lukijoilleen tietoa, josta on hyötyä, ja auttaa kuluttajia tekemään oikeita valintoja."

    Taitaa tuo korulause koskea vain uusia autoja, jos ylipäänsä on edes autonvalinnoista runoiltu. Ruotsin autoliiton "Älä osta" -suositus yhdeksälle vuosikerralle TSI/TFSI-moottoreita saattaa myöskin olla hyödyllinen tieto autovalintaa käytettyjen joukosta tehdessä.

      
  • Ruotsalaisen vakuutusyhtiön (Trygg-Hansa) mukaan osa jakoketjuongelmista johtuu Volkswagenin LL-huolto-ohjelman noudattamisesta.

      
  • Jenkkien VW Jetta taitaa perustua vanhaan Golfiin, joten sitä en oikein laske mukaan.

    Golf ja Passat ovat menestyneet erinomaisesti lukuisissa testeissä ympäri maailmaa. Tullessaan markkinoille, uusin Golf voitti järjestäen kaikki testit jotka luin. Eivät nekään ehkä kaikkia testejä voita, mutta jos lähdetään kaikkia testejä katsomaan, niin varmasti ovat useimmissa testeissä huippua. On siis aika naurettavaa kitistä, jos ne myös menestyvät TM:n testeissä. Hatunnosto Mazdalle, että on saanut melko hyvää menestystä uudella kolmosella. Uuden Mazdat myös näyttävät hyvältä.

      
  • Joku voisi hämmästyä siitä että tekniikan ja autoilun erikoislehti alkaa olla ainoa media Suomessa jota eivät nämä VW-konsernin ongelmat kiinnosta; Yleisradiokin on herännyt uutisoimaan aiheesta ( http://yle.fi/uutiset/moottori_vaivaa_kymmenia_tuhansia_vw-konsernin_autoja_suomessa__maahantuoja_emme_halua_ryhtya_selvittamaan_mitaan_lukumaaria/8002604 ), mutta Otavamedian norsunluutorni vielä suojelee omiaan?

      
  • Sähköjänis: "Joku voisi hämmästyä siitä että tekniikan ja autoilun erikoislehti alkaa olla ainoa media Suomessa jota eivät nämä VW-konsernin ongelmat kiinnosta...".

    Kiinnostuksen asteita ja aiheita on monenlaisia:
    Kyllä Tekniikan Maailmaa varmasti aihe kiinnostaa. Lehteä ei vain kiinnosta kertoa siitä kiinnostuneille lukijoilleen, koska lehti on enemmän kiinnostunut VW-konsernin mainoseuroista, joita VW-konserni taas ei ole kiinnostunut maksamaan aiheen uutisoinnista liikaa kiinnostuneille tahoille, vaikka autoilijat ja muutkin uutistenlukijat olisivatkin aiheesta kiinnostuneita.

    Uskottavuus tämän lehden lukijoita palvelevaan uutisointiin on aika lailla mennyttä.

    YLE: "Maahantuoja kertoo ainoastaan, että ehjiä moottoreita on enemmän kuin rikkoutuneita...".

    No sepä onkin lohduttava tieto, mutta enpä silti jostain syystä ole kiinnostunut VW-konsenin autoa hankkimaan, en uutena enkä käytettynä, vaikka kuinka hyvin TM:n testeissä pärjäisivat.

      
  • TM kertoo hyvin tarkasti omissa uusimman tekniikan koeajoissa ja kestotesteissä saamistaan kokemuksista. Käytettyjen viat ja vaivat on liian laaja alue uusimmasta tekniikasta uutisoivalle lehdelle. Täältä saa mielenkiintoista tietoa esim. uusimmasta elektroniikasta. En syytä lehteä siitä, että ostamaani Philips televisioon tuli vuoden päästä taustapilviä mikä onkin hyvin yleinen ilmiö ostamassani mallissa, eikä lehdessä mainittu siitä mitään.

      
  • Olen Jaakon kanssa varsin samoilla linjoilla. En ainakaan itse muista, että TM olisi minkään muunkaan automerkin vioista uutisoinut kovinkaan laajasti. Esim. Opelin vaihteistoissa oli myös merkittäviä ongelmia, joista en muista lukeneeni TM:sta. Entäs ne japsien hengenvaaralliset turvatyynyongelmat? Onko niistä uutisoitu?

    En ymmärrä, miten nämä tyypit, jotka "eivät ikinä osta VW tuotteita", jaksavat päivästä toiseen valittaa VW:n ongelmista ja siitä, uutisoiko TM niistä. Luulisi, että asia kiinnostaa kaikkein vähiten juuri teitä. Harmittaisiko se naapurin VW:n testivoitto vähemmän, tai muuttuisiko teidän autonne paremmaksi, jos jossain lehdessä olisi juttu VW:n muutaman moottorin ongelmista?

      
  • On hyvä että tämä lehti pysyy linjassaan ja kertoo asiallisesti omien testiensä tulokset uusista tuotteista jättäen vikajuorut päivälehdille.

      
  • VikaJUORUT? Aika tummat VAG-lasit saa naamalla olla jos TSI-jakoketjukoneisiin liittyvät ongelmat lakaisee juorumaton alle. Mielestäni tehdas ja maahantuoja pitäisi todella saada vastuuseen tuon skeidan suoltamisesta, vaikkei se tietenkään jokaista yksilöä koskekkaan. Esim. Autostadiumin puolella on aiheesta hyvää keskustelua.

      
  • Ei taida olla markkinoilla merkkiä, jonka uusiin malleihin ja uuteen tekniikkaan (ja välillä ei niin uuteen tekniikkaan!!) ei liittyisi ongelmia. Homman pihvi vaan on siinä, kuinka näiden ongelmien korjaus toimii, kun usein takuu on jo käytetty. Tiedossa on useita merkkejä, joissa kohtuullisen isotkin korjaukset hoituu jälkimarkkinoinnin nimissä tai ainakin asiassa tullaan vastaan runsaasta kilometrimäärästä huolimatta. Suurin poru mm. näiden nokkaketjujen osalta onkin tullut siitä, että VAG- konsernin tuotteissa tämä vaan ei ole tainnut toimia tällä tavoin, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta.

      
  • Veikkaan vielä lisäksi, että nykyiset tiukat päästönormit ja downsizing- trendi sekä pitkät huoltovälit suomen olosuhteissa, tuottaa vielä usean valmistajan osalta samankaltaisia ongelmia, kuin mitä VAG- on tuottanut. Onnea vaan meille autonostajille...

      
  • Kuten sanottu vaihdan autoa, jopa alle kolmen vuoden niin on hyvin laaja kokemus uusista autoista, kieltämättä vw on ollut eniten listalla ja siinä on myös ollut suurin vika (koko sähköjohtosarja piti uusia aika 2 kk korjaamolla) takuu, en huolinut autoa takaisin niin tehdas tuli vastaan sain pienellä vaihtorahalla uuden. Audeja on ollut kaksi, pienillä vioilla on selitty. Paras auto on ollut Nissan jolla ajoin peräti neljä vuotta 160000 km. Nykyisellä aidolla japanilaisella (tehty Japanissa) olen ajanut 40000 km ilman minkäänlaista vikaa. En käytä tummia laseja autoillessa ja on hyvä asia että teillä vween vihaajilla on oma keskusteluareena. Mielestäni keneltäkään aiheesta kiinnostuneelta ei vween ongelmat ole menneet ohi vaikka TM ei niistä tee etusivun otsikkoa päivälehtine tapaan.

      
  • Lähetin Tekniikan maailmalle sähköpostia kesällä 2012. Kysyin seuraavasti:

    "Miksi Tekniikan Maailma -lehdessä ei ole ollenkaan käsitelty VAG -konsernin TSI-moottoreissa olevia jakoketjuongelmia?"

    Sain seuraavanlaisen vastuksen:

    "Emme ole käsitelleet Volkswagen-konsernin tai muiden valmistajien tyyppivikoja, koska meillä ei ole oikein siihen sopivaa foorumia. Jakoketjuongelmia on tietääkseni ollut muissakin uusissa turbomoottoreissa, mutta Volkswagenin ongelmat näkyvät selvimmin valtavien tuotantomäärien ansiosta.

    Muita yksittäisiä vikoja ja tyyppivikoja tulee lähes kaikilla merkeillä esiin jatkuvasti, ja joidenkin osalta takuukorjaukset sujuvat ongelmitta mutta toisten osalta ei. Usein myyjäliikkeillä ja jopa yksittäisillä huollon työnjohtajilla on vaihtelevia käsityksiä korjauksista, vaikka valmistajan takuuohje olisi aivan selkeä.

    Takuuajan jälkeen tapahtuvat rikkoutumiset ovat tietysti vielä asia erikseen. Suomessa kuluttajasuoja ei välttämättä rajoitu takuuaikoihin, mutta joidenkin tyyppivikojen osalta valmistajien pidentämät takuut ovat yleensä pidempiä kuin mitä kuluttajasuoja voi vaatia. Niiden tarkoituksena on pitää asiakkaat riittävän tyytyväisenä, jotta asiakas ei vaihtaisi merkkiä. Joskus tässä onnisutaan, joskus ei.

    Tyyppivikojen käsittely artikkelin muodossa tulee varmasti jossain kohtaa välttämättömäksi, mutta emme halua alkaa erotuomariksi yksittäisten ongelmatapausten kohdalla olipa sitten kyse Volkswageneista, Toyotoista tai mistään muusta merkistä."

    Onko tuollainen artikkeli automerkkien ja mallien tyyppivioista jo ilmestynyt Tekniikan Maailma -lehdessä?

      
  • Lue TM 11/2014 käyttötesti
    https://tekniikanmaailma.fi/haku/stq=kestotestit#/issue/21/246780
    Mitä muuta lehti voi kertoa, kuin totuuden omista kokemuksistaan.
    Tyyppivioista kyllä löytyy tietoa, ketä kiinnostaa niihin perehtyneistä lehdistä missä kerrotaan käytetyistä tekniikasta enemmän.

      
  • Meanwhile in Sweden:

    https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/det-hemliga-brevet-om-kamkedjorna/

    Ruotsin autoliitto taannoin kovisteli Volkswagen Sverigeä ja jotain sutinaa näköjään sai aikaiseksi. Suomalainen vastaava järjestö edelleen keskittyy saksalaisten laivamatkojen mainostamiseen...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit