Autonromu kiertoon - NYT jos KOSKAAN

8 kommenttia

Morjesta,

kurkatkaa sivusto romutus.fi Olen koonnut sinne tietoa kaikille auton romuttamisesta kiinnostuneille. Miksi? Koska olen jo pitkään kironnut meidän suomalaisten vanhaa autokantaa ihan jo turvallisuussyistä lähtien ja pian tarjoutuu houkutteleva tilaisuus päästä eroon aikansa eläneistä peltoautoista ja vastaavista.

Itse aion luovuttaa oman vanhan Nissanin heti 1.7. eli hyödynnän 1500€ palkkion (uusi kauppakassi tähtäimessä), jonka vielä melkein arvottomasta romuautostani tulen saamaan Valtion ja Autoalan sponsoroimana. Huom, diili hyödynnettävissä 1.7.-31.12.2015

Tottakai uuden auton ostaminen on aina rahakysymys, mutta nyt on tarjolla mielestäni hyvä diili ja sen vuoksi olen koonnut tietoa sivulle romutus.fi

Onko jollakin muullakin ajatuksissa romuttaa autonsa?

Romutusterveisin, Tumppi

  
  • Kun Perttu viet sen autosi romutettavaksi, pyydä tarjous siitä kauppakassista ensin ilman tietoa tällaisesta keissistä. Ihan vain että nähdään että tuleeko tuo hyöty ihan aikuisten oikeaksi asiakkaan taskuun vai vetääkö autoala totuttuun tapaan välistä.

    Kirjoittele vaikka sitten kokemuksia tuohon blogiisi.

      
  • Epäilenpä, että ei tuo 1500 hyvitys kovin paljoa auton vaihtajia innosta. Autot, joihin hyvitystä voi hyödyntää, on käytännössä rajattu niihin kauppakasseihin. Ei niillä pitkää matkaa jaksa ajella.
    Myös tuo sähköjäniksen epäily että autoala siitä välistä vetää, on minullakin "pelkona".

    Niin ja lisätään vielä. Onko yli kymmenen vuoden ikäisten autojen omistajilla juurikaan varaa ostaa uutta autoa, halvahkoakaan?

      
  • Haloo eihän auton ikä ja arvo tarvitse olla varallisuudesta kiinni. Toisaalta jos nyt ajaa 1500€ tai halvemmalla autolla varallisuuden perusteella tuskin ostaa uutta autoa, tuskin saisi edes siihen rahoitusta.

      
  • Uusi auto on tilattu ja vanha merkattu romutuaspankkiin, on se tonnin siivu varattu.

    Mites se oikein onkaan, pitäisikö romuksi menevästä autosta saada jotain rahaakin? Saahan purkamo siitä osia myytäväksi ja paalaamo kierrätysmetallia. Romutusta tunnutaan mainostettavan vain ilmaisena "palveluna", mutta eikös tässä pitäisi jotain rahaa kulkeutua auton luovuttajalle?

      
  • Lasi, metalli, paperi, pahvi, sekajäte Vantaalla poltetaan, kaikki menee uusiokäyttöön ja me joudutaan MKSAMAAN että ne noudetaan. (sekajätteen poltosta tulevasta energiasta me jätteen tuottajat maksetaan) Nämä me joudutaan itse lajittelemaan, autonromu lajitellaan purettaessa.

      
  • Kyllä minulle maksettiin romustani sen lisäksi että sain romutushyvityksen. Kannattaa kysäistä, ilmaista rahaa se on... :)

      
  • Muutaman päivän päästä tulee kolme vuotta täyteen siitä, kun ostin tuhannella eurolla auton. Kolme kertaa se on jo mennyt läpi katsastuksesta ilman uusintakäyntejä. Kilometrejä kertynyt (en jaksa käydä katsomassa tarkkaa lukemaa) noin 60000. Jakohihnan vaihdatin varmuuden vuoksi. Auto on valmistunut vuoden 1994 joulukuussa. Sitä ei ole tarkoitus romuttaa. Kun ajaminen päättyy, se "arkistoidaan" johonkin varastoon.

    Toisen autoni ostin kaksi ja puoli vuotta sitten. Maksoin siitä 1100 euroa. Se on 20 vuotta vanha. Senkin mittariin on jo noin 50000 kilometriä kertynyt lisää. Ilmeisesti sekin lopulta arkistoidaan. Tähän autoon - mm. siksi, koska siinä on tupakoitu - en ole kuitenkaan samalla tavalla kiintynyt kuin aikaisemmin ostamaani. Siitä tuskin kuitenkaan saisi sellaista hintaa esimerkiksi vaihdossa, että sitä kannattaisi myydä.

    Jostakin syystä minulle kehittyy autoihin jonkinlainen tunneside vähän kuin perheenjäseniin - tai ehkä joskus entisaikoina hevosiin - joten niistä luopuminen ei tunnu mukavalta. Vanhoille autoille pitäisi vain olla jokin kunniallinen säilytyspaikka. Ei sekään ole mukavaa katseltavaa kun auto maatuu jossakin kuusen alla.

    Edellinen oli hapuilevaa pohjustusta seuraavaan videoon. Jotkut ne vain romuttelee. Minun tuloillani pitäisi viedä odottaa vuosia ennen kuin näin uusista autoista voisi edes haaveilla. Hintaluokan on oltava 1000 -1500 euroa, tai ostoa ei kannata edes haaveilla. Kokemusteni perusteella tuollaisella rahalla voi saada jo aivan kunnollisen auton, jos on hyvää tuuria. Vuonna 2008 ostamallani 1400 euron autolla ajoin yli 150000 kilometriä, kunnes matka toppasi kannentiivisteen vuotoon. Lopullinen niitti oli se, kun kannenpultti katkesi korjaamolla. Huonoa tuuria. Muuten autolla olisi vielä ajanut, eli se ei ollut ns. loppuun ajettu. Se oli siisti, tupakoimaton yhdellä perheellä ollut auto. Ostohetkellä 14-vuotias. Ulkomaanreissujakin sillä tehtiin. Vanhan auton ostaminen on kuin arpapeliä. Joskus tulee täysosuma, joskus tulee täysi huti.

    https://youtu.be/J0B9sBiouJo

      
  • Olen myös autojen romutusvimmaa vastaan. Mielestäni jokin direktiivi saisi velvoittaa autonvalmistajat ja maahantuojat siihen että autot kestävät perushuolloilla vähintään 20 vuotta ja/tai 500 tkm. Ympäristönkin kannalta näin olisi parempi, koska vanhemmilla autoilla ajetaan yleensä vähemmän ja kuitenkin uusien autojen tuotannossa syntyy aina huomttava määrä päästöjä.

    Suomessa ei ole käytännössä autoteollisuutta joten suurempi työllistävä vaikutus on ylläpitää hiukan vanhempaa autokantaa kuin puskea markkinoille uusia kertakäyttökinnereitä. Huono kehityssuunta on ollut pienet "ecomoottorit" joita ei ole edes tehty kestämään tai korjattaviksi. Kun yli kymmenen vuotta vanhasta 150tkm ajetusta autosta menee moottori ja korjauskulut ylittävät auton arvon, niin muutoin hyvä auto menee melko varmasti romutukseen. Tämä on luonnollisesti valmistajien tahto mutta ei tue kestävää kehitystä.

    Yksi mielenkiintoinen ajatus voisi olla se että autoilla olisi pantti kuten juomatölkeillä esim. tuo 1500€ jonka joutuisi maksamaan uuden auton oston yhteydessä. Tämä tietysti nostaisi myös käytettyjen autojen minimihintaa mutta siirtäisi myös kelvottomat tapaukset tehokkaasti romutukseen ja museointia varten säilötyille autoillekin olisi jokin minimiarvo.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit