Uusi A4

21 kommenttia

Uusi Audi A4 on julkistettu. Mitäs mieltä olette?

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2015-audi-a4-revealed

Oma mielipiteeni:

Muotoilu hyvin tyypillistä nyky-audia, eri erittäin tylsää. Ei autoa rumaksi voi sanoa, mutta jotain uutta kaipaisin muotoilukieleen. Keula on hieman uudistunut, mutta sekin näyttäää enemmän pieneltä kasvojenkohotukselta kuin kokonaan uudelta mallilta. Valot ovat kuitenkin ihan hienot ja maskin kromaus tekee autosta arvokkaamman näköisen vanhaan malliin verrattuna. Ilman kromimaskia keula olisi paha pettymys. Sivuprofiili muuttunut hieman A3 sedanin tyyliseksi, mutta vaikea erottaa vanhasta, tai A3:sta.

Kojelaudasta ja sisäpuolesta pidän. Vanha malli olikin jo vanhanaikainen ja tämä näyttää taas modernilta ja tyylikkäältä. Kilpailee hyvin C Mersun kanssa ja Bemarin sisustus on vanhanaikainen näihin verrattuna. En ole kosketusnäytön fani ja sellaista tässä ei ole, mikä olikin odotettavissa. Moderni mittaristo SUOMALAISELLA tekniikalla kiinnostaa itseäni kovasti. Sen saa toki Volkkariinkin.

Moottoripuolella hieman kismittää tehokkaamman bensakoneen puuttuminen. Kun konsernin "halpamalleihinkin" saa samasta moottorista tehokkaampia versioita, niin olisin kaivannut n. 300 hv tehoja. S mallin V6 on Suomessa jo hieman järjetön, koska verotus nostanee hinnan kohtuuttomaksi. No ehkäpä luvassa on vielä n. 300 hv hybridi ja sellainen olisikin todella kiinnostava vaihtoehto. Muuten moottoripuolella ei yllätyksiä, lukuunottamatta 8 lovisen vaihteiston käyttöä huippudieselissä.

Kokonaisuutena täytyy sanoa, että auto on lähes sellainen kuin kuvittelinkin, eli oikeastaan pieni pettymys. Etenkin kun malli on myöhässä, niin toivoin rohkeampaa uudistusta, vaikka en itsekään siihen ihan uskonut. Hieman harmittaa, että Skoda Superb on ehkä jopa tyylikkäämpi (ja tietenkin paljon tilavampi) kuin Audi, mutta Skodasta tehdään tahallaan joiltain osin hieman "huono", jotta se ei söisi Audin ja VW:n asiakkaita. Jos näin ei olisi, niin huippu Superb n. 50.000 euron hintaisena olisi erittäin kiinnostava.

  
  • vuodesta toiseen "uusi" malli ja näyttää aivan samalle, erittäin tylsä

      
  • Audin kohdalla uusi tarkoittaa tylsääkin tylsempää muotoilua, eri mallit ei näytä uudistuvan sitten millään. A1:stä eteenpäin kuin pienimmästä suurimpaan venytetty kattilasarja. Boring on sana jota Audi edustaa koko malliston repertuaarilla.

    Kun otit BMW:n taas negatiivisessa mielessä esiin tapojesi mukaan on todettava että BMW on uudistunut aina hieman muotoilun suhteen mutta mitään radikaalia ei kannattane edes odottaa. Poikkeus oli Banglen muotoilun aika siinä tapahtui muotoilun osalta ehkä jopa liian paljon omaan makuun, mutta tuokin on ollut sulateltavissa aika hyvin.Tuota aikaa voi pitää näin jälkikäteen jopa piristävänä aikana. Nyt on palattu 2010-luvulla konservatiiviseen muotoiluun joka on enemmän omaan makuuni, mutta makuasioista on turha kiistellä ja huonosta mausta voi toki muita huomattaa näin huumori mielessä tietenkin.

    Mikä tästä tekee vanhanaikaista on aivan pakko kysyä? Omasta mielestäni taattua BMW:tä toimivaa, laadukasta ja tyylikästä.

    http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2015-bmw-3-series-facelift-revealed-exclusive-studio-pictures

      
  • Olen kyllä arvostellut viimeaikoina etenkin Audin muotoilua, joten sinun on aivan turha siellä narista tapani mukaisesta BMW:n arvostelemisesta. Toki minä jatkan Bemarin ja kaikkien muidenkin merkkien arvostelua silloin, kun siihen aihetta näen.

    BMW 3-sarjan sisustus on minusta vanhanaikainen ja tyylitön, koska jos olisin istunut siihen vuonna 2005, niin siinä ei olisi ollut mitään ihmeellistä. Tällöin voi mielestäni vuonna 2015 sanoa, että sisustus on vanhanaikainen. Vertaa sitä vaikka Volvo XC90:een, tai saman hintaluokan C Mersuun, niin ero on huomattava. Se on sitten makuasia, jos pitää tuosta tyylistä. Ja kuten tiedämme, sinä siitä Bemarista pidät. Taattua BMW:tä ja varmasti ihan toimivaakin se kyllä on. Minä en kuitenkaan todellakaan ole ainoa, joka arvostelee BMW 3-sarjan sisustuksen ulkonäköä.

      
  • Noh, radikaallisia muutoksia on turha odottaa, evoluutio tapahtuu hiljallee mallistoissa. Liian radikaalliset muutokset voivat vaikuttaa myyntiin. Mutta kyllähän A4 myy, silti myydyin malli Audilta vuosien varrella. Siitä joko pitää, tai sit ei.

    Omasta mielestäni ihan hyvännäköinen, ei tylsä ainakaan.

    http://fourtitude.com/emAlbum/albums/Marques (Audi%20Brand%20Group)/Audi%20(Modern%20Era)/A4/from%202015%20(B9,%20MLB%20evo)/Sedan/(EU)%20S%20line/Audi-A4-B9-sedan-395.jpg

    Ja sisustus on tuttuun tapaan hyvää Audin laatua. Kuten jo nytkin monet kirjottanut (uus A4), että on parhain luokassaan. Ei ihmekkään.

    http://fourtitude.com/wp-content/uploads/2015/06/sline-interior.jpg

    http://fourtitude.com/wp-content/uploads/2015/06/interior2.jpg

      
  • Uusi A4 on kaupoissa ennen vuodenvaihdetta. Mielenkiintoista aikaa tässä itseäni ehkä eniten kiinnostavassa segmentissä. 3-sarja saa faceliftin (hinnat julkaistu), C Mersu on vielä melko tuore tapaus, Jaguarilta ja Alfalta tulevat kokonaan uudet mallit sekoittamaan pakkaa. Toivottavasti A5 esitellään vielä alkuvuoden 2016 puolella.

    Ainakin kilpailu on kovaa ja pitkästä aikaa on samanaikaisesti tarjolla useampia kiinnostavia malleja tässä segmentissä. Eikä pidä unohtaa, että vaikka melko tuoreet Passat ja Mondeo eivät olekaan varsinaisia premiumeita, niin varmasti moni pohtii niitäkin vaihtoehtoina. Myös uusi Superb on sen verran tyylikäs ja monipuolisesti varusteltavissa, että sekin voitaneen laskea kilpailijaks ainakin näille "perus" Audeille ja Bemareille. Jos vielä Volvo pitää lupaamaansa nopeaa uudistustahtia, niin toivottavasti myös uusi S60 esitellään reilun vuoden kuluttua.

      
  • Siinä maistiaisia koeajosta. Ainakin ensitesti vaikuttaa melko lupaavalta. Toivottavasti melutaso on renkaidenkin osalta kurissa myös Suomen teillä.

    http://www.autocar.co.uk/car-review/audi/first-drives/2015-audi-a4-20-tdi-190-review

      
  • Autoexpressiltä tuli hyvää palautetta ja 5 tähteä testissä.

    http://www.autoexpress.co.uk/audi/a4/92229/new-audi-a4-2015-review

      
  • On se hieno ja "uusi"!

    Ei kun ihan oikeesti. Käsi pystyyn kuka on niin idiootti, että,olisi valmis ostamaan tuon uutuuden vuoksi? Samaa kuraa jo vuodesta (kymmenstä) toiseen sekä tekniikassa ja "muotoilussa" ja silti porukka noita into pinkeänä ostaa mutta kertokaa ihmeessä miksi?

      
  • En minäkään muotoilua fanita, mutta ei se monilla kilpailijoilla sen parempaa näissä perusmalleissa ole. A5 on toivottavasti hieman rohkeampi.

    Mutta mikä ongelma on tekniikan kanssa? Se on kehittynyt paljon, ja auto sai heti testissäkin 5 tähteä ja vuolaita kehuja, eikä lehti ollut saksalainen. Mikä siinä mahtaa siis olla sitä "kuraa"?

    Myös sisustusta on kehuttu paljon ja se on uudistunut merkittävästi. C Mersun sisustus on hieman eri tyylinen ja on makuasia kummasta pitää, mutta Mersun kanssa nämä kyllä jättävät luokan muut autot taakseen.

    Kerro ihmeessä, mikä auto tästä luokasta olisi sitten muotoilultaan ja tekniikaltaan huomattavasti Audia edellä?

      
  • Jaguar XE ja uusi Alfa Giulia lyö tämän ja muut saksalaiset 100-0 muotoilussa.

    Kieltämättä sisuta on ihan Ok uudessa A4:ssa.

      
  • Tekniikassa nyt on edellä vaikka Tata Nano ja kaikki muutkin.

    Milloin VAG:lla opitaan tekemään auto siten, ettei uuden auton luovutus tilaisuuden tärkeintä antia ole esitellä öljyn täyttökorkkia ja varakanisterin sijaintia takaluukussa. Noissa joutuu suunnittelija varmaan varautumaan 4-5ltr öljykannun tilan etsimiselle.

    Aivan lapsellisia vikoja oli minun edellisessä liisari A4:ssa:

    -järjetön öljynsyönti
    -sähkö/elektroniikka vikoja viikoittain
    -maali/ruoste vikoja
    -pohjan paneelit eivät pysyneet milään kiinni ja aina joku repsotti
    -jarruissa piti olla uusimassa aina jotain osaa jne.

    Luojalle kiitos, ettei noita joutunut maksamaan itse.

      
  • Omasta mielestäni Jaguar XE ei ole mikään muotoilun helmi. Lähinnä pienennetty XF. Ei ruma, mutta ei mikään erityisen tyylikäskään. Ensimmäinen XF oli toki tullessaan kaunis auto. Ja ainakin kuvissa (ja myös testeissä mainittu) Jaguarin sisustus näyttää aika surkealta.

    Alfa onkin kieltämättä oikea kaunotar, mutta vertaisin sitä enemmän tulevaan A5:een ja esim BMW 4 GranCoupeen, kuin perus A4:ään. Ja ainakaan Alfa tai konsernin sisarmerkit eivät ole laadulla vakuuttaneet.

    Audin osalta olisi sinunkin ehkä syytä päivittää nuo öljytarinat nykypäivään. TFSI moottori ei ole kuluttanut öljyä vuoden 2012 faceliftin jälkeen. Toisaalta niissä vanhoissa malleissa öljynkulutus korjataan takuuseen, mikäli se muuttuu todella suureksi (ja huollot kunnossa).

    Maaliongelmia oli A4 Audin lokasuojissa, mutta sekin hoituu takuuseen ilman kuluja. Kyseessä on ollut selkeä valmistusvirhe, joka korjataan takuun umpeuduttuakin mukisematta.

    Muista vioistasi en ole kuullut, mutta suoraan sanottuna hieman epäilyttää esimerkiksi viikottaiset sähköviat, tai repsottavat pohjat. Omassa Audissani (A5), tai muutaman tuttavan Audissa (A4, A5, A6) ei ole ollut yhtään sähkövikaa tms. mainitsemaasi vikaa. Nämä mainitsemani suuremmat Audit ovat myös olleet useiden laatututkimuksien kärkiautoja omissa luokissaan. Jos pohjassa jotain repsottaa, niin olet tainnut mällätä sen johonkin.

    Oman kokemukseni perusteella Audin laatu on ollut erittäin vakuuttavaa. Tosin en minä monen muunkaan automerkin laadusta purnaa. Harvalla tuttavalla on ollut juuri mitään ongelmia uudehkojen autojen kanssa merkistä riippumatta. Golfin (ja vastaavien sisarmallien, Ocu, A3) pikkumoottoreissa käytettävä 7-lovinen DSG-vaihteisto on ollut ainoa asia, joka on uudehkoissa autoissa tuottanut harmia lähipiirissä.

      
  • Entäs se luotaantyöntävä ominaisuus VAGineiden sähkömekaanisessa ohjauksessa? Iso kuollut alue keskialueella ja pykältämisongelma? Sehän tuli esim. A5:een faceliftin myötä.

      
  • Tuo ikuinen satu siitä, että audit lopettivat öljyn syönnin siihen ja siihen vuosimalliin on yhtä todellinen kuin joulupukki. Maahantuojan ja myyjäliikkeiden propagandaa tuollainen julistus.

    Jatkuvat sähköviat olivat haamu ilmoituksia milloin mistäkin viosta, keskuslukituksen toimimattomuus, voimat hävisi moottorista, ajonvakautus lakkasi toimimasta, virtalukko takelteli, umpioihin kertyi vettä, radio kohisi jne jne... Niin ja se kuuluisa mutteriohjaus, jota korjattiin ainakin kahdesti oli ihan huuhaata (softa päivitys,raidetanko tmv.) toimenpiteillä joilla se ei ole varmaan tänä päiväkään kunnossa. Autoani en ollut "mällänyt" yhtään mihinkään ne muovit vaan oli niin surkeilla muovinastoilla kiinni,etteivät kestäneet lumessa ajoa ja ilmavirtaa auton alla.

    Sinustako on laadukaan auton merkki se, että ensimmäisen 15kk aikana sitä oli maalailtu kahdesti? Joo viat meni kyllä meni takuuseen mutta mites sen onnettoman 2vuoden jälkeen, no eipä ole mennyt kaikilla takuu aikanakaan. Onneksi aika tuon kanssa loppui ja nyt alla jo lyhyen tutustumisen perusteella huomattavasti laadukkaampi ranskalainen auto. En tosin tuota ranskistakaan uskaltaisi omilla rahoilla ostaa tod.näköisen järkyttävän arvonaleneman takia.

      
  • jos moottori on edelleen pitkittäin ja quattro on saatavana, ei muuta perustelua tarvita.

    Volvomiehen silmään toki entistä kulmikkaampi muotoilu näyttää aina hyvältä, mutta se on sivuseikka, ainakin Volvomiehelle :-)

      
  • Jouni tuo öljyn kulutuksen loppuminen ei todellakaan ole mikään satu. Ihan yleisesti tiedossa oleva asia, eikä mitään propagandaa. Netistä kyllä löytyy tietoa, jos et minua usko. Esimerkiksi omaani en ole joutunut öljyä lisäilemään ja sama pätee tuttavaani, jolla on sama 2.0 TFSI moottori. Ennen faceliftiä öljyä kyllä kului todella reippaasti saman tuttavani aikaisemmassa Audissa.

    Mutteriohjaus tuli kuntoon huollossa, tosin omassani niitä oireita ei missään vaiheessa vielä ollut. Joillain oli, mutta asia tuli kuntoon.

    Suoraan sanottuna en usko väitteitäsi. Mutteriohjaus oli vain facelift malleissa ja ne eivät ole öljyä kuluttaneet, joten samassa autossa noita vikoja ei ole, kuten sinä väität. Haiskahtaa Toyotamiehen satuiluilta koko tarinasi.

    Sen verran monta Audia kuitenkin lähipiirissä ollut ja yhdessäkään ei mitään sähkövikoja tai mainitsemiasi "jokapäiväisiä" ongelmia. Yhdessäkään lukemassani kestotestissä ei tuollaisia vikoja ole ollut. Esimerkiksi Q5 ja A6 Audit ovat olleet tutkimuksissa luotettavuudeltaan luokkiensa parhaita. Myös A4 on pärjännyt hyvin.

    Kaikki ongelmat ovat toki harmillisia, vaikka ne korjattaisiin takuuseen, kuten tuo lokarien maali. Kuten jo sanoin, sekin vika korjataan takuuseen, vaikka auto olisi yli 2 vuotta vanha. A5 Audissa ei muuten ole kyseistä vikaa, vaikka A4 Audissa onkin. kysyin asiasta huollossa ja muistaakseni johtui siitä, että A5:ssä kyseiset osat ovatkin alumiinia.

    No turha minun sinulle on enempää jankata. Tarinasi on vähän liian ristiriitainen, jotta ottaisin sitä todesta. Omat kokemukseni riittävät vakuuttamaan minut ja kun myyntitilastoja katsoo, niin aika moni muukin näyttäisi luottavan A4 Audiin. Noinkin vanha malli on edelleen myynyt erinomaisesti. Ja edelleen korostan, että ei kyllä muidenkaan merkkien uudehkojen autojen omistajilla ole suurempia ongelmia lähipiirissäni ollut (BMW, Volvo, Toyota, Mersu....).

      
  • jos moottori on edelleen pitkittäin ja quattro on saatavana, ei muuta perustelua tarvita.
    Kai sitä nyt sentään pitää koeajaa huolellisesti jäällä ja sateella ennen kuin panee tilauksen vetämään.

    B8:in Torseniin verrattuna quattron toteutus on aivan erilainen, joskaan siitä ei taida löytyä vielä tarkempaa faktaa. Crown-gear luultavasti: http://www.awdwiki.com/en/audi/

      
  • Juuri B8:n vertaan, koska se on jäänyt mieleeni yhtenä kivoimmista ajamistani talviautoista. Ellei uusi ole kovin paljon huonompi, oletan sen olevan edelleen yksi mieluisimmista, mitä olen talvikelissä ajanut?

    Olin vain siinä käsityksessä, että jo 2008 tuli jakovaihteistoksi planeettavaihteisto, vaikkakin Torsen AB:n valmistamana. Oliko tämä väärä luulo? Joka tapauksessa ominaisuus johon ihastuin tuossa takapainoisessa nelivedossa oli ketteryys. Aiemmin olin pelotellut itseäni vanhemmalla A6 quattrolla, joka ei tuntunut halukkaalta kääntymään, koska en varmaan osannut ajaa sitä oikein. B8 mallia ei tarvinnut pakottaa yhtään mihinkään, koska se tuntui tottelevan takavetokuskia ilman mitään erikoistemppuja.

    VAG:n suurta öljynkulutusta olen hyljeksinyt, vaikkei sillä kustannuksiin suurta merkitystä olisikaan. Jos tuo on saatu oikeasti kuntoon, näen neloskoneisissa talousmalleissa kiinnostavan vaihtoehdon itsellenikin joskus tulevaisuudessa. VAG:lla on kulutuspuoli ollut jo pitkään hyvin hallussa, joten se ei ole epäilyttänyt muutenkaan.

    Todellisuudessa en ole juuri nyt vaihtamassa, koska toista vuotta sitten ostetun käytetyn budjetoitua käyttöikää on jäljellä vielä 7 vuotta ja lähes 200.000 km.

      
  • Audissa ei ole koskaan ollut mitään MB:n 4-Maticin planeettapyörästön tapaista ratkaisua. Torsen type 3 (Type "C") sai vääntömomentinjaon 40:60 suhteeseen pelkästään hammaspyörien kokoja virittämällä aiemmasta 50:50 suhteesta.

      
  • Kiitos, seison korjattuna tässä suhteessa. Ymmärsin väärin luettuani nyt poistumassa olevan mallin suomenkielisestä esitteestä termin "planeettavaihde". En tiedä, oliko käännösvirhe vai minun väärinkäsitykseni, mutta kiitos korjauksesta joka tapauksessa.

    En epäile Audi-asiantuntemustasi, mutta voitko linkittää luotettavan tiedon, josta minäkin voin opiskella näiden eri TorSen versioiden eroista?

    Väärinkäsityksestäni huolimatta en lakkaa ihailemasta B8 mallin A4:n talviajettavuutta, etenkin pienellä kevyellä nelosmoottorilla. Hieman nokkapainoinen auto kulkee vakaasti, ja jos jäisessä kaarteessa alkaa hirvittää, terävä kaasun nosto kääntää nokan sisäkaarteeseen juuri sen verran kuin kääntymisen varmistamiseksi on tarpeen. Vetomiehethän tietenkin hoitaisivat homman kaasua lisäten ja lumi pöllyten, mutta minä en osaa. Siinä se hienous onkin. Vanhaa quattroa piti osata ajaa omalla tavallaan, mutta nykyinen ei pakota mihinkään määrättyyn toimintapaan, vaan sitä voi ajaa millä tahansa edes suunnilleen järjellisen lähellä olevalla tavalla, vaikka vähäisestä kitkasta olisikin tarkoituksena käyttää ihan kaikki luiston rajalle saakka.

    Samana quattro-kelin viikonloppuna koeajamani 4Matic ja Subaru Legacy tuntuivat "jäykemmiltä", vaikka ainakaan E-sarjalaisessa ei käsittääkseni olekaan enää mekaanista lukkoa keskellä? Ero saattaa tosin johtua Audin selkeämmästä takavetoisuudesta. Ainakin Volvomiehelle se on helpon ajettavuuden tae, vaikka ei olekaan nopein tapa edetä :-)

      
  • Korjaan itse itseäni siten, että Torsen T-2 ja T-3 ovat rakenteeltaan varsin poikkeavia ja planeettapyörästö jälkimmäisessä mahdollistaa vääntömomentin jaon muussakin kuin 50:50 suhteessa. Tämän bongaamani videon kohdassa on avattu T-3:sta vastaava Toyota 4Runnerista:

    Nämä esitteet ovat vähemmän havainnollisia: http://torsen.info/products/products.htm

    Uskoisin, että Torsen-keskidifferentiaalilla ajo tulee aina olemaan hienostuneempaa ja hauskempaa kuin vanholla avoimilla tasauspyörästöillä ja tuoreemmilla monilevykytkimiin perustuvilla luistonrajoittimilla (sekä huoltovapaata).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit