Sähköttömät autot menettävät arvonsa...

117 kommenttia
24
  • Miten voi olla luetun ymmärtäminen noin vaikeaa? Irtoläppää löytyy vaikka kuinka, mutta edelleenkään ei tunnu menevän perille, etteivät kaikki käyttötilanteet ole samanlaisia.

    Usko nyt Jouni sinäkin, että tiedän mitä teen, kun kaksi edellistä autoani olivat farkkuja ja nyt halusin omassa tilanteessani käytännöllisemmän suksiluukullisen sedanin. Jätin suksiluukun pois aiemmalta toivelistalta ettei tarvitsisi ratkaista valintaa varusteluvertailulla, mutta kun ei niitä näytä löytyvän sittenkään, niin minkäs teet.

    740 GLE:lla ajetaan vain kesäisessä harrastekäytössä hupiajoa. Siitä huolimatta 15 vuotta perheen ykkösautona palvelleesta Volvosta ehti tulla auton mittojen normi meille, joten se toimii mittatikkuna edelleen. Olen jo aiemmin kertonutkin, miksi meidän käytössämme suksiluukullinen sedan on pystyperäistä farkkua käytännöllisempi. Meille ei kotieläimiä tule allergian vuoksi. Sen sijaan hiihtoharrastajien autossa on suksiluukku tarpeen. Niin että kun tarjoat minulle suksiluukutonta pakettiautoa, pyydät minua kaatamaan takapenkin pienemmän osan ja istumaan takapenkin keskipaikalla yli 180-senttisen kuskin takana talven hiihtoreissut, yleensä yli 3000 km / talvi. Istun mielelläni takana, joko Volvossa tai nykyisessä käyttöautossani, mutta tuo Auriksen takapenkin keskipaikka ei vaan käy, koska olen itsekin melkein yhtä pitkä kuin poikani.

    Toisin kuin sinä, en puhu soopaa kemiallisten tajunnanlaajentajien vaikutuksen alaisena, vaan kerron kokemuksia tosielämästä. Vaikka Auris Sports Touring sopii hyvin koirankopiksesi, se ei sovi yhtä hyvin neljän hiihtäjän autoksi, joten se ei täytä vaadittuja mittoja. Monien suosima hybridiauto voi olla sinulle juuri sopiva. En silti mielestäni ansaitse ivaasi pelkästään erilaisilla tilantarpeillani, joita ehdottamasi koirankoppisi ei täytä, monessakaan mielessä.

    Niin että löytyykö sitä Hybridiä neljälle aikuiselle vai ei? Työkaverin Lexus GS:n liikehtiminen oli mukavan eleganttia ja pidin sisustuksesta. Mutta GS:n tai Teslan tapainen 4-ovinen coupe on vaan meidän käyttöömme liian matala. Tilojen ja käytännöllisyyden puolesta ei taida paljon helpottaa, vaikka se hybridi saisi olla farkkukin, koska en hoksaa tilavia hybridifarkkuja. Paitsi oman autoni hybridivesion, jossa ei taas taloudellisesti ole järkeä minun tapauksessani. Teslassa on sekin huono puoli, että salkkuni keskimääräisellä osinkotuotolla jo puolet Teslan hinnasta maksaa osinkoina koko vuoden polttoainelaskuni, joten kieltämättä halvan sähköauton polttoainekustannuksen vaihtoehtoiskustannus on Teslan osalta täysin sietämätön.

    Kulutuksen referenssinä on 9 litraa sadalle, joka oli 740 GLE:n ensimmäisten 300.000 km keskikulutus noin 15 vuoden ajalta. Kulutuslukemaa rasittaa loppuajasta MP-harrastus, jonka vuoksi Volvon ajot painottuivat selvästi talvikauteen. Siitä 4 litraa pois on hyvä tavoite, jonka saavutan kaikki mitat täyttävällä suksiluukullisella sedanillani kaikkien ajojen keskiarvonani kesärengaskaudella. Kesärenkain ajetun viimeisten 5 tankillisen (yli 7200 km) keskiarvo on juuri autoni normilukeman alarajalla 4.9 sadalle. Talvikelissä menee automaattivaihteiston ja Webaston vuoksi vähän enemmän, joten en aivan saavuttanut tavoittettani pudottaa 4 litralla, vaan tämän hetken tilanne yhden kesän ja yhden talven jälkeen on 3.6 litraa alle Volvon. Se on myös hieman alle Spritmonitorin mukaan toteutuneen Toyota Auris Plug-in hybridien toteutuneen keskiarvon.

    Sähköauto tulee vielä, mutta minulle sellaista ei vielä ole kukaan halunnut tehdä. Sitä ennen on seurannassa pienempi ja halvempi täyssähköauto, joka voisi toimia kakkosautona, kunhan sillä nyt pääsisi edes 200 km pakkaskelilläkin.

      
  • Jouni kirjoitti: volvon ylivertaisuus mukavuudessa ja käyttökuluissa on melko subjektiivista. Itse en huomannut missään puhuttavan koripalloilijoista takapenkillä?

    Koripalloilijoita ei kuljeteta, eikä bussia tarvita niille neljälle mukavalle paikalle, jotka Volvossakin on. Kotetaan nyt vain miettiä näitä autoja, eikä eheyttää Toyotaan sopimattomien henkilöiden perhesuhteita. Tehtävänanto oli seuraava
    740 GLE: Ota mittatikuksi vaikkapa nimikkoautoni 744 GLE. Mikä hybridi ostetaan tavoitteella pudottaa edes 4 litraa sadalle tiloista ja sedanin mukavuudesta tinkimättä?

    Jos sinusta Volvon 4 litralla nykytavoitteen ylittävä kulutus on ylivoimaa, lasket ainakin kulutuksen merkityksen eri tavoin kuin minä. Tavaapa nyt tämä oikein huolella: "etsitään Volvoa selvästi vähemmän kuluttavaa tiloista tinkimättä". Ja haku jatkuu, koska vaatimukset täyttävää hybridiä tai sähköautoa ei ole vielä löytynyt.

    Jouni kirjoitti: Toisaalta jos kyydittävänä on vielä omia täysikasvuisa “lapsia” kannattaa olla huolissaan jostain muusta kuin tilan ahtaudesta autossa.
    Eli pitäisi karkoittaa lapset ja kieltää heiltä hiihtoharrastus, että saisin ajaa pienellä ahtaalla autolla, joka ei säästä polttoainekuluissani lainkaan? Aja kuule sinä vaan hybridillä niin paljon koirasi kanssa kuin haluat. Minä odottelen itselleni sopivaa vaihtoehtoa.

    Ihan vakavasti: kuinka pitkä olet, ja montako km olet matkustanut Auriksen takapenkillä ihan tavallisen kokoisen 180-senttisen kuskin takana? Minä todella istun mielelläni takana lähes aina silloin kun en aja itse.

    Jotain me ilmeisesti teemme väärin, koska kodin ulkopuolella työskentelevät ja opiskelevat lapset tulevat mukaamme mökille hiihtämään? Koeta sinä hoitaa asiasi paremmin ja tapella jo teinien kanssa sen verran, ettei niitä lapsia näy kotosalla ennen perinnönjakoa.

    Tilanpuutteesta en silti kärsi, koska tilavan ja taloudellisen sedanin takapenkillä mahtuu istumaan tai nukkumaan oikein mukavasti. Eräs talviauton mittani onkin siinä, että talvipakkasessa mökkimatkan istuu takapenkillä mukavammin sukkasillaan kuin talvisaappaissa.

    Jännä nähdä, että vaikka vanha Volvo on ihan paska auto, silti kukaan ei keksi ehdottaa mikä hoitaisi saman homman nykyaikaisella kulutuksella. Minä tiedän kaksikin. Jos kelpuuttaisin farkun, sitten löytyisi useampia lisääkin ja bonuksena myös tilaa erikoisempiin tarpeisiin vaikka silloin kun hella tai pesukone on syystä tai toisesta väärässä osoitteessa.

      
  • Minulla on A5 2.0 TFSI koneella. Volvo V60 D6 onkin ainoa hybridi, jota olisin edes voinut harkita. Tosin dieseliä en tarvitse, eikä auton kulutus minua muutenkaan paljoa kiinnostaisi, mikäli se ei näkyisi autoveroissa. Volvon hybridillä en ole ajanut, mutta muutoin S60 ei vain ollut ominaisuuksiltaan makuuni. Muista mainitsemistasi autoista puuttuu tai puuttui viimeistä autoa hankittaessa esimerkiksi neliveto, riittävän hyvä ulkonäkö, jne. Audin laatu on ollut erinomaista, mutta en minä tosin esimerkiksi Volvon laatua epäile.

    Tällä hetkellä hybridien ongelma on useimmiten nelivedon puute. Esimerkiksi C Mersu saattaisi muuten kiinnostaa hybridinä, mutta siihen ei saa nelivetoa. Teslaan saa jo nelivedon, mutta auto alkaa olemaan turhan kallis ja en todellakaan maksa noin paljon autosta, jolla ei voi ajaa huoletta yli 400 km päivässä. Täyssähköautoa en oikeastaan edes harkitse, ennen kuin lataus hoituu alle puolessa tunnissa missä tahansa, tai samalla latauksella voi ajaa ainakin 800 km lämpötilasta riippumatta.

    Volvo XC90:en hybridimalli on erittäin kiinnostava. Maasturia en osta, mutta elätän toivoa, että sama paketti tulee olemaan uudessa S80 (tai millä nimellä tuleekaan) mallissa. Jos sellainen tulee, niin hinta lienee jossain 85.000 euron hujakoilla. Siinä olisi hybridi, joka luultavasti tulisi olemaan ominaisuuksiltaan/hinta ylivoimainen itseäni kiinnostavissa autoissa.

      
  • 740GLE kirjoitteli katukivelle:
    "Haukut muita sen verran ikävästi, että nyt olisi aika lakata trollaamasta ja lyödä faktat pöytään, jos sinulla niitä on. Anna nyt viimein suosituksesi täyssähkö- tai hybridiautosta, johon mahtuu aikuisia sisään takaovestakin?"

    Etkö sinä 740GLE osaa itse etsiä sedaneista hybridejä?

    Tokihan minä arvaan, tai tiedän, että todellisuudessa ihan itse ja itsellesi määrittelemäsi speksien mukaan, sinulla nyt olevaa autoa (joka siis tismalleen täyttää ne) ei varmaan taida olla olemassakaan edes hybridinä - kuinkä kätevää, kun voi sitten saman tien "tyrmätä".

    Mutta kun nyt kerran pyysit ja vieläpä väljästi, autoista esimerkkiä, johon sedan-mallina mahtuu aikuinen takaovestakin, niin onhan noita tässäkin linkissä vaikka ja kuinka - ja vain pikaisella otannolla:
    http://www.nettiauto.com/vaihtoautot?id_car_type=2&id_fuel_type=5

    Sinun tehtäväsi onkin sitten määritellä, miksei johonkin noista mukamas mahtuisi aikuinen, useampikin, takaovesta takapenkille....

    Sedanin mukavuus on muuten kanssa ihan mahdollisimman henk.kohtainen käsityksesi. Se ei myöskään sovi kaikkien käyttötarkoituksiin - josta muistit omalta kohdaltasi Katukivelle muistuttaa. Toki odotan, että tähänkin heität sitten perään tasan ja vain omaan autosi speksiin sopivat "heitä kehiin joku toinen vastaava" -toiveesi. Vastaukseni on tässä: no se on hyvä, että löysit itsellesi speksatun auton!

    Onneksi autot, jopa sedanit ovat erilaisia merkkikohtaisesti ja merkkien mallikohtaisestikin vielä. Ajattele kuinka huono tuuri olisikaan, jos olisivat kaikki samanlaisia ja sinun pitäisi ostaa väärin speksattu, kun ei vaihtoehtoja edes ole.

      
  • Korjataan nyt muutama pikku virhe alkuun. Minulla ei ole farkku Aurista tällä hetkellä mutta joskus voisi ihan hyvin olla. Toisekseen kenelläkään maailmassa ei ole olemassa mainitsemaasi plug-in hybridiä,koska sellaista ei valmisteta.

    En tiedä millä mäkihyppysuksilla 740Gle hiihtää mutta normi farkkuun mahtuu n.180-185cm sukset ilman penkkien kaatoa laittamalla ne ns.nurkasta nurkkaan viistosti. Ilmeisesti ne kuitenkin pitää saada mahtumaan tikkusuorasti autoon tässä tapauksessa.

      
  • Kyse ei ole siitä, ettenkö löytäisi hybridiautoja nettiautosta. Minua harmitti nähdä Jounin perusteetta leimaavan sangen ilkein sanakääntein kaikki, jotka eivät hybridiä halua juuri nyt heti. Hän väitti, että toisin ajattelevat "roikkuvat kynnet ja hampaat kiinni mennneessä, eivätkä halua maailman muuttuvan." Siksi pyysin Jounia perustelemaan mielestäni sopimattoman väitteensä. Sitä hän ei ole vieläkään tehnyt, vaikka näyttää taas vastanneen.

    Jouni kirjoitti:Tuo volvo oli ihan jees 30vuotta sitten mutta eihän tuollaisella ole mitään tekemistä auton kanssa tänä päivänä.
    Olen samaa mieltä, ja siksi ihmettelenkin, miksi jouni ei halua antaa edes yhtä ainoaa esimerkkiä, joka ajaisi saman kuljetustarpeen nykyaikaisin kustannuksin. Ei vain tunnu esimerkkiä löytyvän, vaikka vertailukohteena on muinaisjäänne.

    Kumppani sentään antoi asiallisen vastauksen listaamalla vaihtoehtoja, vaikka niistä suurin osa ei vaatimuksia täytäkään. Kuten itsekin sanoit, vaatimus oli todella löysä kattaen tilat, automaatin ja kulutuksen. Kiitos kun huomasit, että jätin pois mielipiteisiin ja arvostuksiin liittyvät kriteerit, vaikka omassakin valinnassa "mä halusin tällasen" on varmasti mukana.

    Suurin osa listasi autoista on jollain tasolla tutkimiani, mutta vastaan kaivettuani lisätiedot esiin etten vastaa vain mielipiteeni nojalla.

      
  • Jouni: Toisekseen kenelläkään maailmassa ei ole olemassa mainitsemaasi plug-in hybridiä,koska sellaista ei valmisteta.
    En tiedä, mitä nuo ovat, mutta vertaisin noiden kuljettajien havaitsemiin lukemiin, kun oli ainoa hybridivoimalaite, jolla löytyy jotain, kun plug-in hybrididieseliä ei ole valikoimassa:

    http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=6&minkm=15000&powerunit=2

    Jouni: En tiedä millä mäkihyppysuksilla 740Gle hiihtää mutta normi farkkuun mahtuu n.180-185cm sukset ilman penkkien kaatoa laittamalla ne ns.nurkasta nurkkaan viistosti.
    Normi farkkuun voi mahtuakin, mutta V70 ei mahtunut, ei edes nurkittain lattiasta kattoon. Sano sinä mahtuuko suosittelemaasi Aurikseen? Perheen pisimmät murtsarit ovat 190 ja 192 cm ja alamäkisukset 150 - 170 cm. Niiden lisäksi tavaratilaan laitetaan tietenkin suksijoiden kengät, kypärät ja sauvat, sekä vaatekassit ja viikonlopun ruoka.

    Otin sinut tarkoituksella kiinni liioittelustasi. Mainostamasi Seiskaan nähden ylivoimainen hybridi on olemassa. Löydätkö itse, vai pitääkö kertoa?

      
  • Minä en kirjoittanut siitä kynsin hampain roikkumisesta vaan Katukivi.

    Pyysit esimerkin millä hybridillä ajaisi yhtä mukavasti ja taloudellisemmin ajot kuin sinun Volvolla. Heitin esimerkkiin tuon Auriksen ja siitä vedit sitten herneet nenään. Speksisi tuolle autolle joka sinulle kelpaa ovat niin absurdit, että eihän sellaista varmaan olekaan. Jos sinulle jotain ehdottaa niin keksit siitä jonkun aivan älyttömän puutteen. Olet varmaan todella kiintynyt tuohon Volvoosi ja mielestäsi se on maailman paras kuljetin hiihtoreissuille. Silti veikkaan, että 99,999% autoilevista ihmisistä ottaisi mieluummin jonkun hybridiauton noille reissuille jos ei olisi kuin nuo vaihtoehdot.

    Nautinnollisia kilometrejä Volvolle.

      
  • Anteeksi, Jorma. Kuten sanot, vedin todella herneet nenään ja sekoitin nickit. Kiitos korjauksesta.

    Siitä huolimatta pidin sinun saunareissuasi sekä alatyylisenä ivaamisena että myös faktasi ovat pahasti rikki. Olisin mielelläni tilannut Volvoni ilmastoituna, mutta verotusteknisistä syistä siihen ei ollut valitettavasti aikaa. Mutta se ei ole Volvon vika, ettei Seiskan ostaja ehdi odottaa tasan mieleisensä auton valmistumista. Toisekseen, samankokoiseksi tarjoamasi Auris on pikkuauto, joka tiloiltaan toimii vain sillä edellytyksellä, että lapset ovat pieniä eikä urheiluvälineet vie paljon tilaa. Eikä lupaamasi tavaratilan kokokaan täytä ehdottamiasi mittoja. Ja ne Seiskan mitat täyttävä sitä uudempi nykyaikaisella kulutuksella liikkuva auto on olemassa. Ja niitä on kaksi aivan erilaista tuossa meidänkin pihalla.

    Lupasit liikoja tavaratilasta. TM:n automaattifarkkujen vertailutesti ilmoittaa Touring Sportsin tavaratilaksi aika tyypillisen 98-104 leveyden ja 104/166 syvyyden. Ei sinne mahdu edes lupaamasi 185-senttinen suksi, meidän pidemmistä puhumattakaan. 170-senttiset laskettelusukset mahtuvat juuri ja juuri nurkittain, mutta silloin pinon toinen pää lepää pyöräkotelon päällä lattiasta ylöspäin kohotettuna, mikä alkaa syödä aika rankasti tavaratilaa.

    Yhtä fataali puute Seiskan kanssa samankokoiseksi väittämälläsi Auriksella on, että se on niin lyhyt tumppi, ettei 166-sentin tavaratilan syvyys edes yksi penkki kaadettuna riitä murtsareille, vaan myös tässä tapauksessa aletaan väännellä suksipinoja nurkasta nurkkaan.

    Tämä ei tarkoita, että kaikkien olisi pakko kuskata suksia, vaan sitä, että ehdottamasi vaihtoehto ei täytä vaadittuja mittoja etkä ole vieläkään löytänyt yhtään ainoaa autoa, joka pääsisi edes muinaismuistona pitämäsi vanhan kanttiauton tasolle, puhumattakaan että saisi vielä kulutuksen nykyaikaan tiloista tinkimättä.

    Triviatietona mainittakoon, että 744 GLE:n tavaratilan leveys on parin sentin tarkkuudella sama kuin Auris Touring Sportsin tavaratatilan syvyys penkit kaadettuna. Vain mäkeen mennessä carverit mahtuvat poikittain pinoksi tavaratilan viimeisen 20 sentin matkalle. Nykyautoissa 175 cm leveän auton tavaratila on leveimmilläänkin noin 130 - 140 cm. Seiskan 175 cm leveän korin tavaratila on yli 165 cm leveä. Tässä on yksi osa tarkoituksella ansaksi rakennettua kysymystä, jota kukaan ei näytä hoksanneen. Vanha iso sedan on yhtä tilava kuin nykyajan pikkufarkku kattoa myöden kuormattuna. Se tosin kulkee ryhdikkäämmin tuolla lastilla, koska siinä on hydropneumaattinen täysautomaattinen takajousituksen tason säätö. Tai oli silloin kun asialla oli jotain merkitystä. Nyt on monta muutakin asiaa palautettu tehtaan vakioksi. Yllätyin itsekin tuosta tavaratilasta, kun edellisen keskiluokan farkun vaihtoa nykyiseen sedaniin harkitessani kävimme pääsiäisen hiihtoreissun ihan koemielessä poikani kuskiaan vanhemmalla 3 tonnin opiskelija-autolla. Kun ilman mitään vanhan auton ikähyvitystä matka yllättäen taittui sillä mukavammin kuin mihin kotiin jääneet S80 tai Mercedes C farkku olisivat pystyneet, oli valinta aika selvä.

    Jos unohdetaan mielikuvat ja nykyajan preemiumjargon, on yllättävän vaikeaa löytää oikeasti faktoilla mitaten 1980-luvun taksin kokoista sedania tiloista tinkimättä.

      
  • Kumppani: Tokihan minä arvaan, tai tiedän, että todellisuudessa ihan itse ja itsellesi määrittelemäsi speksien mukaan, sinulla nyt olevaa autoa (joka siis tismalleen täyttää ne) ei varmaan taida olla olemassakaan edes hybridinä – kuinkä kätevää, kun voi sitten saman tien “tyrmätä”.
    Premiumkeskustelussa muistelen aika monenkin ihmetelleen sitä, että muut ihmiset ostavat autonsa omien vaatimusten ja toiveiden pohjalta. Minulle ainoa yllätys on, että tämä pyrkimys yllättää kenetkään.

    Muistetaan nyt silti, kuinka tämä vääntö alkoi. Pari keskustelijaa esitti, että hybridi on nykyaikaa, ja että muunlaisella voi ajaa vain menneisyyteen takertuva. Pyynnöstä tarkistaa sen nykyaikaisuuden todellisuuspohja vastattiin tyyliin "ota vaikka tuo tuosta" (Auris). Ei Auris ole varmaan huono auto, mutta se nyt ei vaan täytä minun tarvitsemiani mittoja.

    Jos väittää muita kuin hybridejä kategorisesti vanhanaikaisiksi, pitää varautua tarjoamaan hybridivaihtoehto kaikkeen nykyaikaiseen käyttöön. Pyysin tätä neuvoa kieltämättä ketunhänt kainalossa, mutta tämän raadin asiantuntemuksen tuntien olen yllättynyt, ettei oikeaa vastausta ole lyöty pöytään vieläkään.

    Kumppani: Mutta kun nyt kerran pyysit ja vieläpä väljästi, autoista esimerkkiä, johon sedan-mallina mahtuu aikuinen takaovestakin, niin onhan noita tässäkin linkissä vaikka ja kuinka – ja vain pikaisella otannolla:
    http://www.nettiauto.com/vaihtoautot?id_car_type=2&id_fuel_type=5

    Vaikka todellinen poimintaehtoni onkin monipuolisempi, rajasin kysymykseni ihan tarkoituksella vain mitattaviin suureisiin, ettei keskustelu lipeä taas kerran premiumkäsitteiden arvostuksiin. Nyt valitaan metrinmitalla ja litranmitalla eikä kojetaulun puulajien värisävyillä.

    Kumppani: Sinun tehtäväsi onkin sitten määritellä, miksei johonkin noista mukamas mahtuisi aikuinen, useampikin, takaovesta takapenkille….
    Ei minun tehtäväni, vaan metrinmitan. Muistetaan myös se toinen vaatimus, että bensakrematoriona tunnetun vanhan kanttiauton kulutuksesta pitäisi saada selvästi pois, etenkin kun hybriditekniikan piti olla jotain fantastista. Listallasi on paljon tuttuja autoja.

    Honda Civic, Toyota Prius
    Kulutuksen osalta nämä täyttävät vaatimuksen mainiosti. Mutta nämä eivät oikeasti ole tiloiltaan 1980-luvun taksin vastine, vaikka valehtelisitte kuinka paljon lisää. Molempien korimallien rajoitukset ovat tuttuja. Perhelomalta palatessamme lentokentällä ei tosin päästy taksi-Priuksen kyytiin, kun tolpalla odotellut kuski ehdotti oma-aloitteisesti, että otamme jonossa seuraavana olleen oikean taksin, kun meitä on neljä ja jokaisella on viikon vaatekassi mukana.

    Hinnan, kulutuksen, toimivan automaatin ja muun Hondamaisuuden vuoksi Civic on silti vakavasti harkinnassa uudehkoksi kaupunkiautoksi sitten kun 12-vuotias S80 vaihtuu 10 vuotta uudempaan. Nämä valitaan muilla peruteilla kuin tiloilla.

    Lexus GS450h
    Kollegan Leksan miellyttävää kyytiä jo kehuinkin. Premiumarvoilla mitaten GS vie Seittenneliskanttista 100 - 0. Mutta takapenkillä on ikävä istua pää katossa ja tavaratila on pienempi. Saattaa se sohvaperunalle tai pingiksenpelaajalle riittääkin ja pakkoko sinne taakse on aikamiehiä istuttaa.

    Kulutus on vaan normikulutukskena 8 sadalle ja Spritmonitorin mukaan lähes siihen joku onnistuu ajamaankin. Mites tässä näin kävi, että vanhan tavisauton tiloista vähän tinkien saatiin ylivertaisella hybriditekniikalla litra pois keskikulutuksesta? Paljon ajavalle 8 sadalle on edelleen aika paljon, vaikka preemiumkuskille tulee varmasti mukavaa kyytiä.

    VW Jetta
    Myönnän, että tämä tuli puskista. Omassa ja vanhempien perheessä ylivoimaisesti pahimmat pettymykset ovat olleet teknisen epäluotettavuutensa vuoksi 3 eri VW:ta, joten tähän suuntaan en ole katsellut enää vuosiin. Jetan tavaratila täyttää mitat, mutta en todellakaan tiedä miltä takana tuntuisi istua?

    Mutta kulutuslukemat ovat kohdillaan ja jos saman tekniikan saa Variantiin, täyttää etenkin Passat tilavaatimusken komeasti. Pisteet VW:lle siitä, etteivät ole pilanneet mallejaan tiloja pienentäen. Siitä vain DSG ostoksille, kuka uskaltaa. Minä en uskalla.

    Lexus IS
    Jooei. Takatilat ovat jopa Mercedes W204 (vanha C) sedania ahtaammat ja ikkunat niin matalalla, ettei kuskin paikalta näe kunnolla edes eteensä. Mieleen jäi silmien korkeudelle asennettu taustapeili, jonka alta joutuu kurkkimaan jokaisessa risteyksessä. Kulutuslukemat täsmäävät, tilat ei.

    Lexus LS
    Taas menee preemion puolelle, mutta ei voi valittaa. En ole ikinä istunut tuollaisessa härvelissä, mutta enpä usko löytäväni tiloista tai paljon muustakaan valittamista. Tavaratilaa on tietenkin Volvossakin jo puolet enemmän ja käyttöautossani vielä sitäkin enemmän, mutta tässä hintaluokassa sukset tulevat taksilla perässä.

    Eikä kulutuskaan nouse kovin paljon vanhasta Volvosta.

    Mondeo
    Tuttu auto, Omilla minusta poikkeavilla vaatimuksilla konsultaatiota kysyneelle laitoin diesel Mondeon suosituslistani kakkosena tutustuttavaksi. Ostaja nosti Mondeon tilojen ja mukavan automaatin vuoksi keulille listaamani Avensiksen edelle. Perheen tytär tosin istuu takana pää kattoa hipoen, mutta lyhemmille ihmisille tilaa on reilusti, tavaratila mainio ja kulutus kohdillaan. Minusta tässä on Seiskan mitat täyttävä auto nykyajan kulutuslukemin. Ei vaan ollut tarjolla silloin kun ostin omani.

    Mercedes-Benz E300H
    Edessä tilat kuten Volvossa, takana paremmat ja tavaratila suurempi. Tavaratiloissa Mersun etu on tosin käytännössä pienempi kuin ilmoitetuista litroista voisi päätellä, koska Volvon vararengaspaljuunkin mahtuu yhtä sun toista silloin kun täysikokoisen renkaan tilassa on tilaspäisvararengas. Suksiluukku on lisähintaan hankittava lisävaruste, mutta saatavana sen haluaville.

    Kulutuslukemat ovat kohdillaan ja näillä tarkimmat kuskit ajavat lähes 4 litraa alle Volvon lukemien.

    Siinä se on. Otin tosin omani 220 CDI mallina, koska en löytänyt taloudellista perustetta maksaa ostohetkelläni merkittävää lisähintaa hybridivoimansiirrosta. Ellei hybriditekniikka olisi valintakriteerinä, tulisi vertailuun mukaan myös BMW F10, joka tarjoaa vastaavan tilojen ja polttoainetalouden yhdistelmän.

    Oma kesärengaskauden keskiarvoni on 4.9 litraa sadalle, mutta talvikulutus nostaa keskiarvon yli viiden. Jos myös Mersua ajettaisiin samoilla ehdoilla kuin Volvoa, eli manuaalina ja ilman Webastoa, uskoisin eron vielä kasvavan tuosta?

    Ja muistakaa nyt vielä, etten yritä myydä omaa käyttöskenaariotani kenellekään. Kunhan vain esitin, miksi hybridi voi olla jollekin ihan kiva, mutta ei se mikään hopealuoti ole.

    Koska hybridin idea on polttoainetalous, mielestäni Mersu teki hybridin väärästä moottoriversiosta. 220 CDI:n maantiekulutusnormi on sama kuin 250 CDI + sähkö, joten hybridi on tehty niitä varten, jotka haluavat ajaa siellä missä ei kannattaisi ajaa henkilöautoa lainkaan (ruuhkassa). En näe mitään syytä, miksei omanikin menisi 2000 km tankillisella. Yli 1500 km tankkausjakson jälkeen oli tankissa jäljellä vielä toista sataa, ja pisin näkemäni jo ajetun ja jäljellä olevan rangen summa on ollut yli 1850 ihan suomalaisessa maantieajossa.
    http://totalcarmagazine.com/features/2014/07/01/from_africa_to_england_on_one_tank_of_fuel/

    Aika jännä juttu muuten, että vetivät tuon Civicin pohjat dieselillä eikä hybridillä:
    www.kauppalehti.fi/uutiset/honda-saavutti-uuden-guinnessennatyksen/gHKj7ah3

      
  • 740GLE: "Vaikka todellinen poimintaehtoni onkin monipuolisempi, rajasin kysymykseni ihan tarkoituksella vain mitattaviin suureisiin, ettei keskustelu lipeä taas kerran premiumkäsitteiden arvostuksiin. Nyt valitaan metrinmitalla ja litranmitalla eikä kojetaulun puulajien värisävyillä."

    Jotta sinun argumenteilla olisi jotakin mielenkiintoa, tai kirjoituksessasi muuten ilmaistuun (toivottavasti) karrikointiin saisi tolkkua, niin ehkä sinun pitäisi määritellä oma "aikuisen" standardisi. Aloita vaikka metrimitoista ja jatka sitten litramitoista. Meille muillehan vaikkapa 18v täyttäminen on se aikuisuus.

    Minä mahdun kuitenkin kaikkiin noihin nettiauto-linkkini sedaneihin takaovesta takapenkille. Eri tavoin, mutta kuitenkin. Esim. pituutta minulla on karvan alle 190 cm.

      
  • Olen sinua hieman lyhempi, mutta niin persjalkainen, että jalkatila riittää minulle useimmissa autoissa, myös kaikissa tässä mainituissa. Päätila on minulla rajaava tekijä ja joudun tosiaan istumaan takana epämukavasti pää katossa matalissa autoissa, kuin vaikkapa Honda Civic, Lexus IS, Lexus GS.

    Eipä taas lipsahdeta kilpailemaan käyttötapojen paremmuudesta. Tekniikkavertailussa eri käyttäjien tilan tarve on epäolennaista, mutta kulutusvertailu tulee tehdä samankokoisten autojen kesken. Siksi pyysin sitomaan tilojen ja kulutuksen suhteen. Energiatehokkuuden vertailussa pitäisi ottaa huomioon suorituskykykin, mutta jätin sen pois, ettemme joudu määrittelemään mikä on "riittävä" suorituskyky.

    Hybridin väitettiin olevan niin ylivoimainen, että muiden autojen hinnat romahtavat. Sen väitettiin olevan niin moderni, että muiden tekniikoiden autoilla voi ajaa vain menneisyyteen tarrautuva, jota uhkaa kotieläinten kuolema lämpöhalvaukseen ja perhesurmat. Näyttöjä näiden ilkeilyjen tueksi ei vaan löydy.

      
  • Kumottiinko täällä muka jokin väite? Kaipaako täällä joku näyttöjä? Eikö ole näyttöjä?

    Minun ketjun aloittajan totuus on ja pysyy: Sähkö- ja hybridiautot tulevat lähivuosina mullistamaan täysin automarkkinat. Tämä ei nyt tästä mihinkään kyllä muutu.

    Miten olisi tämä:

    "Sähköautojen määrä räjähti: +96 %"

    https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0CCkQFjACahUKEwjcw8rC4IXHAhXl6HIKHQAqC7A&url=http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/sahkoautojen-maara-rajahti-96-3326506&ei=hZ27VZztD-XRywOA1KyACw&usg=AFQjCNGTIZta17hhjSVkRU5JS0cAIjvRfA&bvm=bv.99261572,d.bGQ

    Miten olisivat nämä pystysuoraan nousevat käyrät:

    http://plugit.fi/fi-fi/article/sahkoautot/ev-news-sahkoautojen-maailmanmarkkinat-katsaus-alkuvuoteen/55/

      
  • Ensimmäiseksi kumottiin otsikkosi väite. Eli se väite, että perinteisten autojen arvot romahtaisivat lähitulevaisuudessa. Sähköautoja on Suomessa rekisteröitynä muistaakseni vain muutamia promilleja (korjatkaa jos olen väärässä) koko autokannasta, joten ne eivät mitenkään voi romuttaa perinteisten autojen arvoa hetkessä. Niitä ei yksinkertaisesti riitä kuin muutamille harvoille.

    Sen jälkeen kumottiin väitteesi kulutuksista.

    Ei liene yllättävää, että käyrät nousevat pystysuoraan, kun sähköautoja ei vielä juuri lainkaan ole ollut markkinoilla. "Räjähdyksesi" tarkoittaa sitä, että sähköautoja on nyt rekisteröitynä huikeat reilu 400 kpl. Mittasuhteiden hahmottamiseksi, esim. Skoda Octaviaa rekisteröidään kuukaudessa tuo määrä. Eikä toisaalta kukaan täällä ole kiistänyt, etteikö sähköautojen/hybridien merkitys kasvaisi voimakkaasti. Varmasti ne tulevat yleistymään hyvinkin voimakkaasti, eikä siinä ole mitään epäselvää kenellekään.

    Kuitenkin edelleen olen sitä mieltä, että sähköautossa ei ole mitään ylivoimaista perinteiseen autoon verrattuna esim. omassa käytössäni. Ainoa syy miksi ladattava hybridi kiinnostaa minua, on suunnaton etu verotuksessa, etenkin hieman tehokkaammissa autoissa, jotka itseäni kiinnostavat. Esim Volvo XC90 on hybridinä erittäin halpa auto ominaisuuksiinsa nähden, kiitos pienten verojen. Jos vastaava tekniikka laitetaan henkilöautoon, niin olen erittäin kiinnostunut Volvosta. Olen kuitenkin melko varma, että verotus muuttuu, mikäli sähköautot yleistyvät. Nythän niitä kohdellaan ikään kuin sähköä syntyisi täysin puhtaasti ja ilmaiseksi.

    Tästä aasinsillan kautta kysymykseen, että kuinkahan moni sähköautoilua kannattava aatteellinen ekohippi mahtaa vastustaa ydinvoimaa?

      
  • Siitä huolimatta, että sähköauton arvon säilymisestä tai mäntämoottoriauton ja perhesurmien korrelaatiosta ei näyttöjä löydy, jään itsekin odottamaan mielenkiinnolla, jos jonain päivänä tulisi tarjolle minunkin perheelleni sopiva sähköauto.

    Todennäköisesti ensin sähköistettävä on perheen kaupungin läheisyydessä pyörivä auto (ajoipa sitä kuka tahansa), koska tarjolla ei ole järkevää vaihtoehtoa sähkövetoiseksi perheen matka-autoksi (ajoipa sitä arkena kuka tahansa).

    Olisin käynyt koeajolla tänään, mutta kauppa oli kiinni. Tilat ja muu on jo kohdillaan ja range riittää juuri ja juuri kesällä, mutta talvi on vielä ?

      
  • 740GLE: ...jään itsekin odottamaan mielenkiinnolla, jos jonain päivänä tulisi tarjolle minunkin perheelleni sopiva sähköauto.

    Ovatko kaikki perheessäsi samaa mieltä tilanteesta tällä hetkellä, vai sinä ainoastaan? Olettko kimpassa edes käyneet "sähköautokaupoilla"?

    Kertaatko vielä ne määrittelysi sopivuudelle ja vielä niin, että unohdat kaikki ylimalkaisuudet ja monitulkintaisuudet kuten "aikuisen mahduttava"?

    Onnistuuko?

      
  • Tavoite oli erittäin konkreettinen tunnetun henkilöauton tilat nykyaikaisella kulutuksella, kun vielä täsmensin kulutuksen pudotuksen referenssiksi pitkän ajan toteutuman 9 sadalle:

    740 GLE kirjoitti 18.7.2015: Ota mittatikuksi vaikkapa nimikkoautoni 744 GLE. Mikä hybridi ostetaan tavoitteella pudottaa edes 4 litraa sadalle tiloista ja sedanin mukavuudesta tinkimättä?

    Sähkökäyttö kiinnostaa, mutta kuten muutama muukin on maininnut, toistaiseksi mallivalikoima on sangen rajoitettu. Rouvan auton vaatimukset ovat hänen omiaan, ja hänen käyttötapaansa arvioin olevan helpompaa löytää sähköauto.

      
  • 740GLE: …jään itsekin odottamaan mielenkiinnolla, jos jonain päivänä tulisi tarjolle minunkin perheelleni sopiva sähköauto (ja sitten vähän myöhemmin kuitenkin) Rouvan auton vaatimukset ovat hänen omiaan, ja hänen käyttötapaansa arvioin olevan helpompaa löytää sähköauto.

    No höhhhh: siis teidän perheelle on sitten löydettävissä sopiva sähköauto, vaikka äsken olit eri mieltä! Tai no, et sinä kyllä maininnut rouvaa ja lapsia erikseen, vain "auto perheelle" ja "pitää olla sopiva" - tässä on jotakin ristiriitaa?

    744GLE on iso auto, mutta ei tätä päivää. Mikä auto vastaa sitä tällä hetkellä? Vieläpä niin, että olisi "sinun perheellesi" mitoitettu (ne speksit, onnistuuko?). Olen ymmärtänyt, että sinulla on uusi/uudehko auto, joka täyttää mitat, mikäs se olikaan?

    Muutenhan voisit heittää vaikka vm -59 Cadillac sedanin vertailuautoksi. Jäisköhän Volvo vielä sillekin "tiloissa" ja "sedanin mukavuudessa"...

      
  • Haasteessani oli sen verran ketunhäntää kainalossa, että sedan on vaikea valintatehtävä. Se ei ole enää vuosiin ollut kovin suosittu korimalli, joten valmistajat pyrkivät tarjoamaan "lisäarvoa" varioimalla samaa tekniikkaa modernimpana pidetyiksi korimalleiksi. Tilaa kaipaavalle ei siis enää tarjota isoa sedania, vaan citymaasturia, people moveria, crossoveria tai jotain muuta vierasperäistä ja nykyaikaisen kuuloista.

    Niinpä kyse ei ollutkaan eri tekniikoiden vertailusta, vaan eri tekniikoiden saatavuudesta valitsemaani korimalliin, jonka kyllä ihan todellisuudessakin valitsin kahden farkun jälkeen ihan tarkoituksella.

    Mutta kun kerran aloituksessa ja useassa postissa sen jälkeenkin luvattiin, että ilman sähkövetoa on menneisyyden vanki, silloin se sähköveto pitää tarjota kaikille, eikä vain johonkin valittuun käyttötarkoitukseen.

    Kumppani: No höhhhh: siis teidän perheelle on sitten löydettävissä sopiva sähköauto, vaikka äsken olit eri mieltä! Tai no, et sinä kyllä maininnut rouvaa ja lapsia erikseen, vain “auto perheelle” ja “pitää olla sopiva” – tässä on jotakin ristiriitaa?
    Eihän siinä toki ristiriitaa ole. 744 esimerkin otin esiin vain osoittaakseni sähkökäytöstä liikoja kuvitteleville, että niitä on saatavana vain rajoitetusti eri korimalleihin. Ei minulla ole tarvetta väheksyä sähköauton täysin ylivoimaista hyötysuhdetta, joka on parhaimpinkiin turbodieseleihin nähden noin kaksinkertainen. Siis puolella energialla sama matka. Kesäkelissä.

    Itse tuon jo tiesinkin ja siksi sanoinkin jo aiemmin, että sähköauton rajoitusten vuoksi (korimallit ja range) olisi helpompaa sähköistää ensin perheen kaupungin lähellä liikkuva auto. Tiloista ja sedanin vaatimuksesta tinkien löytyy helposti autoja, jotka täyttävät kulutusvaatimuksen.

    Kävin yhtä täyssähköautoa tänä viikonloppuna ajamassakin. Tykkäsin, ja positiivinen yllätys oli se, kuinka normaalilta ja helpolta se tuntui ajaa. Voimansiirron kontroli oli miellyttävämpi kuin yhdessäkään ajamassani polttomoottoriautossa, niin manuaalit kuin automaatit mukaanlukien.

    Kumppani: 744GLE on iso auto, mutta ei tätä päivää.
    Etenkin nyt, kun muutaman viikon ruosteremontin jälkeen sain Seiskan taas liikenteeseen ensi kertaa tälle kesälle, olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä, ettei 744 ole tätä päivää. Ei se ole edes eilistä, vaan viime vuosituhatta.

    Mutta eikö juuri muinaismuiston pitäisi ollakin helppo korvattava? Ei vaan ole, vaikka ennen oli vähintään Seiskan kokoisia sedaneita useita, vaikkapa Opel Omega, Nissan Laurel/Cedric ja Toyota Crown ja ainakin Ford Scorpio selvästi isompi niin sisätiloiltaan kuin tavaratiloiltaankin. Valmistajien lähdettyä etsimään lisää katetta muista korimalleista, näille ei tehty täysikokoista seuraajaa. Ei muuten ole tehty Volvo 944/S90:llekään, koska nykyisen S80 takatilat ja tavaratila eivät kestä vertailua edeltäjäänsä.

    Se on sitten ihan eri asia, tarviiko niitä takatiloja, jos harrastaa pingistä ja lapset ovat pieniä? Ja jos harrastaa hiihtämistä, sitten nostelee sukset V70 kattoboksiin. Juuri näin valmistajien markkinointiosastolla ajatellaan.

    Kumppani: Mikä auto vastaa sitä tällä hetkellä? Vieläpä niin, että olisi “sinun perheellesi” mitoitettu (ne speksit, onnistuuko?). Olen ymmärtänyt, että sinulla on uusi/uudehko auto, joka täyttää mitat, mikäs se olikaan?
    Ajelin itse pitkään kolmen tonnin Volvoilla, mutta kun lopulta päätimme hankkia perheeseen yhden alle 10 vuotta vanhan auton, oli lopulta minun vuoroni ensimmäistä kertaa uuden 740:n jälkeen ajaa perheen uudemmalla autolla.

    Parin kokeiluversion jälkeen ihan oikeasti mietimme asian juuri siten kuin olen sen tuossa edellä esittänyt: meillä käyneissä eri malleissa oli aina joku jatkuvasti ärsyttävä tilakompromissi, jota lähdettiin purkamaan vanhalla reseptillä: 740 tilat riittivät meillä aina, joten siitä on tullut meidän perheessä sopivan kokoisen auton mittatikku.

    Liittokanslerin virka-auton näköisiä vaihtoehtoja on useampiakin, mutta pelkään kustannusten karkaavan yli tavoitteena olevan nykyaikaisen taloudellisen auton käyttökulujen? Jos tavoitteena on ajaa vanhan Volvon kustannuksilla maailmanluokan tyylillä ja mukavuudella, täältä tulee mieleen heti neljä eri tavoin hienoa vaihtoehtoa.

    Tuon kategorian alapuolelta löysin kaksi mitat täyttävää hyvin samanlaista vaihtoehtoa. En osaa sanoa yhtään mitattavaa syytä, miksi en ostanut BMW F10 500-sarjalaista 2-litran dieselillä ja mainiolla ZF-8 automaatilla. Se on minusta yhtä hyvä auto kuin valitsemani, ja jos vaatimuksia hieman säädetään, helposti parempikin. Jos Citroenin ja BMW:n kuljettajalta kysytään Mersun ohjauksesta, he valittavat eri asiaa, ja kumpikin on oikeassa.

    Mercedes E-sarja täyttää mittavaatimuksen jopa parantaen sisätiloja hieman ja se tuntui volvomiehelle tutun vanhanaikaiselta. Tavaratilaa on Volvossa 475 litraa ja Mersussa 540 litraa, mutta ero ei ole käytännössä aivan noin suuri Mersun eduksi. Välipohjan alla olevaan tilaan mahtuu Mersussa paljon tavaraa. Volvossa vastaavaa tilaa ei käsittääkseni ole laskettu varapyörän vuoksi, mutta kevyt tilapäisvarapyörä täysikokoisen renkaan tilassa jättää silti tilaa muutamille pikku nyyteille. Mutta ei uusi häviä vanhalle tässäkään yhtään.

    Suksiluukku ja kippaava takapenkki on Mersun sedanin lisävaruste, ja tämä oli toinen hankala rasti käytetyn hakuseulassa. Toinen paha rasti oli Rouvan asettama. Valitsemme kumpikin tosiaan omat automme oman koeajon perusteella, mutta valinnan jälkeen toisella on lupa täydentää toisen hakuseulassa havaitsemansa puutteet. Hän lisäsi pienelle kuljettajalle mukavat ortopediset istuimet ja näiden kahden harvinaisen valinnan jälkeen onkin Mobilessa 95% autoista eliminoitu.

    Asetettu tavoite 4 litran pudotuksesta kulutuksessa ei aivan toteudu, koska pääsen vain kesärengaskaudella alle viiden keskiarvoon. Ympärivuotinen keskiarvo jää silti 3.6 sadalle alle Volvon keskikulutuksen, ja ero on kasvamaan päin. Webastollisella autolla en aivan yltänyt asettamaani 4 litran pudotukseen Volvoon verrattuna, mutta eipä noita tullut muitakaan vaihtoehtoja edes sen jälkeen kun lievensin tavoitteen 3 litran alennukseen, eli 6 sadalle. Sen nykyinen valintani täyttää reilulla marginaalilla ja käytännön polttoaineseurannasta löytyy näyttöjä siitä, että taloudellisimmat kuskit ajavat myös BMW F10 suunnilleen samoilla lukemilla.

    Tällä perusteella näen siis 740 tilat tarjoavien henkilöautojen pitkän ajan todellisen kulutuksen pohjia hieman reilun 5 kohdalla. Mutta en suinkaan ole tutkinut kaikkia malleja, joten kuulisin mielelläni, jos minulla on jäänyt jotain huomaamatta?

    Kannattaa myös huomata, etten tavoittele absoluuttista totuutta, vaan vertaan tuntemaani lähtökohtaan. Jos vaikkapa tilavaatimusta muutetaan pitkäselkäisistä matkustajista pitkäkoipisiin, ajaa ainakin Skoda Superb ohi näistä kummastakin valinnasta. Ja jos joku muu lisää listalle nelivedon, sen vaatimuksista riippuen voi joko Mersu tai BMW pudota vertailusta pois. Mutta mikäs hybridi pääsee samaan, se olisikin tässä threadissa mielenkiintoista kuulla?

    Kumppani: Muutenhan voisit heittää vaikka vm -59 Cadillac sedanin vertailuautoksi. Jäisköhän Volvo vielä sillekin “tiloissa” ja “sedanin mukavuudessa”
    Niinhän sen voikin. Tarkoitukseni ei ole kilpailla siitä, kenen käyttötilanne on paras, kunhan osoitin vain, ettei sähköautoja tehdä vielä kaikkiin kokoluokkiin ja käyttötarkoituksiin.

    Jos tarvii Käkkylän tilat, ei Volvolla ole sopivaa vaihtoehtoa. Ei ole monella muullakaan. On toisarvoista, miksi joku tarvii vanhan full-size amerikanraudan tilat, mutta jos tarvii, se on vaikeasti korvattava.

    Volvon kokoisia sedaneita sen sijaan on vielä saatavana jopa nykyaikaisella kulutuksella pari erilaistakin. On kiinnostavaa nähdä, ilmoittautuuko uusi Superb kisaan mukaan, vai onko katto jätetty taas yhtä matalaksi kuin ennenkin? Jos korkeussuunnassa tila riittää, on jalkatila tämän eurovertailun selkeä ykkönen.

      
  • Niin. Euroopan eniten myyty sähköauto vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä oli Renault Zoe, yhteensä 2.483kpl ja sija 145. Verrokkina eniten myyty automalli oli VW Golf 49.325kpl vastaavana aikana. Sähköautoilun pullonkaulana on latauspisteet, nopeiden latauspisteiden vähyys, eri liitin standardit ja eri maksustandardit. Suomen valtiohan on ottanut kannan, että sähköautoilun jakeluverkko saa kehittyä markkinavetoisesti. Ongelmat vielä korostuvat, kun sähköautolla "erehtyy" lähtemään Euroopan reiteille. Ihmetyttää miksei sähköautoille ole luotu yhtenäistä liitinstandardia, jopa vetyautoilla sellainen on. Edelleenkin akkujen kesto talvella on Suomessa se rajoittava tekijä. Sähköautoilun vihreydestä puhuttaessa on monelta jäänyt huomaamatta, että nykyisen elinkaariajettelumallin mukaan sähköautoilu on yhtä vihreää kuin miten se on tuotettu. Suomen sähköntuotannosta noin 40% tuotetaan uusiutuvin varoin. Se vaihtelee paljonkin sen mukaan, kuinka paljon Ruotsista ja Norjasta saadaan ostettua vesivoimalla tuotettua sähköä. Eli sähköautoilun vihreys on hyvin kaksipiippuinen juttu. Itse jään odottamaan mielenkiinnolla, kun Toyotan vetyauto Mirai tulee Euroopan myyntiin tänä syksynä.

      
  • Myytyjen sähkö- ja hybrodiautojen määrän nousu tullaan ilmoittamaan tulevaisuudessa satoina prosentteina:

    "Toyota Motor Corporationin myytyjen hybridiautojen määrä ylitti seitsemän miljoonan kappaleen rajapyykin syyskuun viimeisenä päivänä. Uudelle miljoonaluvulle päästiin ennätysajassa – kuuden miljoonan rajapyykistä ehti kulua vain yhdeksän kuukautta. "

    Sillä mikä osuus tällä hetkellä sähkö- ja hybridiautoilla on tällä hetkellä autojen määrästä, ei ole mitään arvoa tässä keskustelussa. Nyt puhutaan tulevaisuudesta ja niistä suurista uutisista tällä rintamalla, jotka odottavan raollaan olevan oven takana.

      
  • 740GLE: Haasteessani oli sen verran ketunhäntää kainalossa, että sedan on vaikea valintatehtävä. Se ei ole enää vuosiin ollut kovin suosittu korimalli....

    Kiitoksia pitkästä vastauksestasi.

    Mutta tarkennatko ihan sen verran, että löydätkö uusista sedaneista sellaista merkkiä ja mallia, joka kisaa mitenkään 744:n kanssa ja joita valmistetaan bensa- ja/tai diesel-malleja? Sinun spekseilläsi, jotka ovat....jotakin. Jos löydät, niin merkki ja malli niistä? Sitten voidaan tarkistaa, tehdäänkö samaa autoa hybridinäkin.

    Nimittäin, jos tosiaan ei ole olemassakaan, edes bensa/dieselkäyttöisenä, niin eihän sellaista ole sitten edes potentiaalisti hybridiversiona, saati sähköautona, eikö vain?

    Aika hedelmätöntä sitten ihmetellä "aikuisen mahtumista" (käyttövoima ei edes vaikuta mitoituksiin), tai "viekö hybridinä montakin litraa alle bensa/diesel-version" tms, vai mitä?

    Teslakaan ei ollut speksien mukainen (saatavana vain sähköautona).

      
  • Katukivi, eikös koko keskustelun pointti ollut tässä väitteessäsi

    Hybridi- ja sähköautojen suosio on noussut nopesti niin suureen suosioon, että perinteiset polttomoottorilla varustetut autot tulevat menettämään arvonsa täysin muutamassa vuodessa.

    Nyt olet kuitenkin valmis loiventamaan tätä räväkkää avaustasi todeten että joskus tulevaisuudessa on suuria uutisia tulossa ja sähköautot tulevat yleistymään?

    Enää ei hybridi- ja sähköautojen suosio olekaan jo noussut niin suureen suosioon, että perinteiset polttomoottorilla varustetut autot tulevat menettämään arvonsa täysin muutamassa vuodessa?

    Suljitko itse juuri keskustelusi ympyrän?

      
  • "Sillä mikä osuus tällä hetkellä sähkö- ja hybridiautoilla on tällä hetkellä autojen määrästä, ei ole mitään arvoa tässä keskustelussa. Nyt puhutaan tulevaisuudesta ja niistä suurista uutisista tällä rintamalla, jotka odottavan raollaan olevan oven takana."

    Tottakai sillä on väliä, jos palataan alkuperäiseen väitteeseesi, että sähköttömien autojen arvo romahtaa hetkessä.

    Sitähän kukaan ei edelleenkään kiistä, etteikö sähköautojen ja hybridien määrä kasvaisi hyvin jyrkästi. Edelleen kuitenkin suurin osa uutenakin myytävistä autoista toimii perinteisellä tekniikalla, joten aivan lähitulevaisuudessa sähköautoja ei riitä kuin harvoille. Ja tämän seurauksena perinteisen auton arvo ei voi romahtaa, mikäli ihmiset edelleen haluavat autolla ajaa.

      
  • Tuntuu että nykyiset sähköautot menettävät arvonsa nopeasti koska tekniikka kehittyy ja halpenee niin nopeasti. Käy kuin tietotekniikalle. Kun vuoden parin päästä uusien toimintasäde on kaksinkertainen niin vuosimallia 2014 tai 2015 ei halua kukaan ostaa käytettynä kuin pilkkahintaan puoli-ilmaiseksi jos sittenkään.

      
  • Mitähän taulukkoa tuli katsottua. Mutta vuoden 2015 ensimmäisen puoliskon myydyin oli VW Golf käsittämättömät 274.934 kappaletta. tähän tai edes top 100 on vielä tuhansien ja tuhansien autojen erot sillä 2015 (tammi-kesä) myydyin oli Nissan Leaf sijalla 157 8.664kpl ja Renault Zoe heti perässä eli sija 158. 8.353. Tesla (Model S) löytyy sijalta 174. 7.002 myytyä. Olen Nunchaku kanssa samaa mieltä, että nykyiset ensimmäisen sukupolven sähköautot menettävät arvonsa nopeasti. Tekniikan kehitys on huimaa... Muitakin vaihtoehtoja on jo olemassa ja myös tulossa.

      
  • Melkein aiheeseen: Tavattiin tuttuja kesällä ja heidän sukulaisensa oli vaihtanut tuoreenpuoleisen V70 pienempään, pari vuotta vanhaan Priukseen.
    Itse en ole koskaan saanut tilaisuutta istua tai ajaa Priusta mutta tuttavien mukaan autonvalinta meni pieleen, mm. Prius sisämelu on selvästi Volvoa suurempi ja esim. moottorijarrutuksessa sisälle tulee selvästi korvinkuultava ujellus.
    Onkohan tässä yksilössä jokin vika vai kuuluuko normaaliin pakettiin?

      
  • Olen istunut pari kertaa Priuksessa ja suorastaan hämmästyin, kuinka surkealta auto vaikutti hintaansa nähden. Käytännössä laatuvaikutelma ja melutaso oli kuin Toyota Yariksessa, jonka lähtöhinta on n. 14.000 euroa.

      
  • Onpahan keskustelu... Hyvä ystäväni pyörittää pientä autobisnestä. Myy n. 10-12 autoa vuodessa. Vuosien aikana on mennyt kaikenlaista Yariksista lähes uusiin mersuihin ja viitosbemareihin. Bensaa ja diisseliä ja on itse ajanut niillä kaikilla tuhansia kilometrejä. Milläpä tämä automies sitten itse ajaa? Kyllä, Priuksella. Ajanut jo vuosia. Huippuvarusteet, todella pieni kulutus (nytkin oli 700 km seka-ajossa 4,1 litraa sadalla, ja se on ainakin 3 litraa vähemmän verrattuna samankokoisiin ei-hybrideihin). Rahaa säästyy vuositasolla bensoissa yli tonni ja muut verot päälle. Ajettavuus maantiellä ei paras, mutta aivan riittävän hyvä. Taajama-ajossa se on aivan ykkönen, maantiellä on kiva seurata näytöltä miten sähkömoottori alentaa kulutusta ylämäissä ja kiihdytyksissä. Ja Prius on kaikista merkeistä ja malleista ollut aina kaikkein helpoin myydä. Todella luotettava auto ja akut kestää kauemmin kuin nykyautojen muu tekniikka. Ainoa ongelma on, että jarruja joutuu joskus putsailemaan, kun niille ei tule käyttöä, koska sähkömoottori hoitaa jarrutuksen. Useimmille kyselijöille suurin este hankinnalle on se, että auton tuoma statement on vääränlainen. "En ilkeä hankkia eko-autoa" ostavat sitten jonkun muun, missä ei ole hiventäkään järkeä, mutta mikä pärisee kovasti ja kuluttaa polttoainetta. Mikäli kuitenkin tulevat koeajolle, ja näkevät kulutuksen ym, valuttavat hikeä otsallaan henkistä painia käydessään. Joku osti sen sitten mukamas vaimolleen, kun ei itselleen ilennyt. Jos taas ajo on muutoin taajamapyöritystä ja vain muutama pidempi matka vuodessa, on järkevintä omistaa täyssähkö Leaf ja vuokrata auto lomamatkoille tai mennä Onnibussilla.

    Ja mitä tulee hybridien yleistymiseen, niin jokseenkin kaikki autonvalmistajat ovat ilmoittaneet tuovansa hybridejä tai pistokehybridejä markkinoille lähivuosina, ja siitä se lähtee liikkeelle. Porsche ja Ferrarikin ovat jo pelinsä avanneet, mersulta tulossa paljon malleja jne. Kun ei-hybridien todelliset (kaupunki/taajama) kulutukset ovat edelleen mitä ovat, on selvää, että käytettyjen hybridien määrän kasvaessa enemmän kuluttavien vastaavankokoisten autojen hinnat laskee. Viiden vuoden päästä markkina näyttää jo varmasti erilaiselta kuin nyt ja erityisesti jos öljyn hinta lähtee jossain vaiheessa taas nousuun.

    Ylivoimaisena voittajana selviytyy kuitenkin se, joka jaksaa ajaa alle 10 km matkat fillarilla ja julkisilla, ja muut matkat julkisilla. Edellyttää, että duuni, kauppa jne on tämän rangen sisällä. Auton voit sitten vuokrata kun sitä OIKEASTI tarvitset.

      
  • Olipahan taas kirjoitus.

    On myös järkevää asua 15 neliön solukämpässä, syödä pettua ja ostaa käytetyt kalsarit kirpputorilta. Polkupyörän voi vuokrata, jos sitä OIKEASTI tarvitsee.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit