Tuoreessa Tekniikan Maailmassa on taas ansiokkaasti tuotu esiin autokorjaamoiden, erityisesti muiden kuin merkkikorjaamoiden, nykytilaa Suomessa.
Aiempien testien perusteella niiden laatu on ollut luvattoman heikkoa, eikä nytkään kehitystä näytä tapahtuneen.
Jostakin syystä Suomessa on kokonainen toimiala jossa on kannattavaa laskuttaa vuodesta toiseen asiakasta tekemättömästä työstä ja jopa yrityksen virheistä.
Tekemättömän työn ja huoltotoimenpiteiden osalta tämä on tietysti helppoa, kun harva meistä asiakkaista tätä edes huomaa.
Korjaamon virheiden osalta taas toimintaa on vaikeampi ymmärtää; käsitykseni kun on, että korjaamoilla on pääsääntöisesti vakuutukset virheiden varalta.
Tästä huolimatta varaosaketjujen alaiset korjaamot mieluummin jättävät virheensä asiakkaan maksettavaksi ja jopa kokonaan korjaamatta.
http://korjaamolla.blogspot.fi/2012/12/yllattavan-kallis-yllapitolaturi.html , http://korjaamolla.blogspot.fi/2011/11/moottori-on-kunnossa.html
Vertailussa tullaan johtopäätökseen, että ongelmat piilevät korjaamoiden prosesseissa. Itse väittäisin tämän olevan enemmänkin asennekysymys korjaamoiden johdon ja omistajien puolella; toiminta nähdään vain tuloslukujen valossa, eikä asiakastyytyväisyys näy suoraan viivan alla. Varsinkin kun korjaamoketjut tekevät "markkinointitoimenpiteitä" ja tuovat niillä uusia asiakkaita menetettyjen tilalle.
http://korjaamolla.blogspot.fi/2014/09/markkinointitoimenpiteita.html
Artikkelissa todetaan, että korjaamotestin jokaisella korjaamolla on takanaan varaosaketjun tuki, jonka avulla ei pitäisi olla vaikeaa sadaa muutosta aikaan; sieltä kun löytyvät koulutus, varaosta ja oikeat huolto-ohjelmat.
Verkosta löytyy myös tutkittua näyttöä siitä, ettei näin ehkä ole, ja että näiden ketjujen korjaamoillakin koetaan että ketjujen tehtävänä ei niinkään ole tukea korjaamotoiminnan kehitystä kuin suorittaa perimmäistä tarkoitustaan, eli myydä varaosia.
http://korjaamolla.blogspot.fi/2015/03/mietteita-korjaamoketjusta-ketjun.html
Ja vaikka markkinoinnissa annetaan usein niin ymmärtää, ei korjaamoyrittäjän taustalla oleva varaosaketju ole mikään laadun tae, eikä ainakaan seiso korjaamoidensa tekemän työn laadun takana. Ketjujen tehtävä on vain suorittaa brändäystä ja markkinointia ja siten rakentaa välittämilleen varaosille myyntikanavaa.
Näin asian pukee sanoiksi Autoasi -ketju:
http://korjaamolla.blogspot.fi/2015/01/autoasi-korjaa-kasityksesi-korjaamoista.html
Ja mikäpä siinä, kun alalla on vahvat etujärjestöt, joiden edustajat istuvat myös kuluttajariitalautakunnassa ottamassa kantaa yhä paisuvaan valitusten tulvaan. Etujärjestöjen mielestähän syy autojen huoltokorjaamopalveluiden huonoon laatuun ei ole lainkaan korjaamoissa, vaan asiakkaassa:
http://korjaamolla.blogspot.fi/2015/01/korjaamon-vastuunkanto-virhetapauksessa.html
Uskon kyllä itsekin, ettei suurin ongelma ole pyramidin alapäässä eli automekaanikoissa, mutta kun tuntuu että koko ala on laho latvasta alaspäin, vaatisi se aika suurta ravistelua että asiaan mitään muutosta saataisi. Vastuunkantoa välttelyn ja asiakkaan syyttelyn sijaan.
Ps. Kuluttajariitalautakunta todella hautautuu näiden valitusten alle; edellä viitatun blogin tapauksessa AD -ketjun korjaamon virheestä tehtyyn valitukseen on ratkaisua odotettu kohta kaksi vuotta.
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2015/01/kuluttajariitajarjestelmaaonmuutettava.html
Pps. Ei hirveästi tässä keskustelufoorumissa näy se että sitä on nyt puoli vuotta eteenpäin koodattu. Toiminta ei ole ainakaan mihinkään muuttunut. Tästä johtaen esimerkiksi tekstin sekaan upottamani linkit eivät sieltä mitenkään näy ellei hiirtä heiluta tekstin päällä, joten liitin osoitteet myös tuonne asianomaisten kappaleiden perään.
Olisiko Otavamedian aika ostaa kehitystyötä yritykseltä joka osaa edes perusasiat verkkopalveluiden kehityksestä?
Sen verran vielä jatkan aiheesta, että tämä vastuunkannon vaikeushan ei koske pelkästään huolto- ja korjaamotoimintaa, vaan kuten mediastakin on viime aikoina enenevissä määrin nähty, mädännäisyys alkaa jo autojen valmistajista, maahantuojista ja autokaupan puolelta.
Kuvaavaa on myös se, että alan toimijoiden ollessa suuria ja kuluttajan vaihtoehtojen vähissä hitaan kuluttajariitaprosessin ja kalliiden oikeudenkäyntien välissä, näyttää ainoa tapa saada asioissa minkäänlaista oikeutta olevan myrskyjen nostattaminen sosiaalisessa mediassa ja sitä kautta huomion saaminen mediassa.
http://yle.fi/uutiset/turkulaisen_audi-miehen_hermot_menivat_maahantuojaan__aloitti_yhden_auton_mielenosoituksen/8020573
https://www.facebook.com/oljynkulutus
http://yle.fi/uutiset/moottori_vaivaa_kymmenia_tuhansia_vw-konsernin_autoja_suomessa__maahantuoja_emme_halua_ryhtya_selvittamaan_mitaan_lukumaaria/8002604
http://korjaamolla.blogspot.fi/2013/05/rahalla-saa-suurempia-murheita.html
Eli alleviivataan vielä: Täydellinen vastuunkannon puute ja asiakastyytyväisyyden merkityksettömyys näyttäisivät ainakin omaan silmääni olevan autoalan perusongelmia.
Näiden korjaamisen sijaan ala keskittyy eurojen syytämiseen erilaisiin (mielikuva)markkinointikampanjoihin ja asiakkaiden syyllistämiseen.
Mikä näitä asenteita korjaisi?
Apropos, aiempaan liittyen, sainkin viimein kuluttajariitalautakunnan päätöksen AD -autokorjaamon terroriin.
Surullista luettavaa oli se, alle tuhat euroa suosittavat korvattavaksi tuhansien eurojen virheestä jonka korjaamo teki. Moraali, etiikka ja vastuunkanto eivät tosiaankaan sovi AD-autokorjaamoiden arvoihin, ja kuluttajariitalautakunnan etujärjestöedustajat pitävät huolen ettei näin ole jatkossakaan.
Saa nähdä tuleeko tuota suosituksen mukaista suoritustakaan, eli miten pitkälle AD -ketjun "takuu" ja korjaamoyrittäjien vastuunkannon väistely todellisuudessa vievät.
Viidettä vuotta tässä kuitenkin jo oikeutta haetaan..
Se, että korjaamoilla jätetään tekemättä töitä, jotka asiakas on tilannut ja maksanut on rikoslain mukaan petos.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001
"Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."
Myös törkeä petos voi tietyissä tapauksissa tulla rikosnimikkeeksi. Silloin enimmäisrangaistus on neljä vuotta vankeutta.
Minusta Tekniikan Maailma tekisi koko alalle palveluksen haastamalla oikeuteen petoksesta korjaamotesteissä kiinni jääneet yrittäjät, jotka eivät tee töitä, joista laskuttavat.
Käytäntö voisi olla seuraava: Jos laskutettuja töitä havaitaan tekemättömiksi, kyseiselle korjaamolle lähetetään toinen ajoneuvo korjattavaksi. Jos tästäkin laskutetaan töitä, joita ei ole tehty, haastetaan oikeuteen. Silloin kyse ei voi olla yksittäisestä erehdyksestä vaan systemattiesesta petoksesta. Näytön uskon riittävän tuomioon.
Lehdistön tehtävänä on raportoida. Mieluiten puolueettomasti. Lehti joka lähtisi tuolla tavoin sotapolulle olisi pian entinen lehti.
Jotain asialle täytyisi silti tehdä, mutta kuka tekisi ja mitä? Negatiivinen julkisuus ei riitä, ja kuluttaja on aseeton miljoonien eurojen liikevaihtoja pyörittäviä ketjuja vastaan; kenellä on varaa lähteä oikeuteen oikeutta hakemaan?
Kuluttajariitalautakunnassa käsittelyajat ovat kahden vuoden luokkaa, ja lautakunnassa asioista istuu osaltaan päättämässä sama taho jonka mielestä ongelmat korjaamoilla ovat asiakkaiden syytä.
Järjestelmä on tällaisenaan tehoton.
Tilausta olisi ainakin rehellisille korjaamoyrittäjille.
Toistaiseksi näyttää siltä, ettei AD Finland -ketju ainakaan juuri asiakkaista välitä; edellämainittu tilanne AD -ketjun korjaamo Hämeentien Autopalvelun osalta on elänyt sen verran, että Kuluttajariitalautakunnan päätöksestä huolimatta korvausta ei ole kuulunut.
Yritys on sitävastoin esittänyt omia ehtojaan sille että suorittaisi edes osan korvauksesta.
http://korjaamolla.blogspot.fi/2015/07/kuluttajariitalautakunta-ratkaisee.html
Että tällaisia vekkuleita nämä varaosaketjujen korjaamot..
Jos joku nyt vielä kuvittelee, että esimerkiksi AD -ketju ottaa kantaa korjaamoidensa laatuun, niin tässäpä kannanotto ketjun ylimmältä pallilta
Lisäksi AD-ketju ei myöskään ole koskaan myöntänyt tai markkinoinut minkäänlaista takuuta työlle
Tässä toki musta muuttuu valkoiseksi, jos joku on vaikka ketjun mainoksen sattunut lukemaan ( http://www.tuulilasi.fi/maailman-pisin-koeajo/rupiat-eivat-suomi-korjaamolla-kay-mutta-ilmaista-rahaa-tarjolla ), siellä kun kerrotaan seuraavaa:
Takuun huomaattehan?
Mutta kun kerran AD Finland- ketjun toimitusjohtaja muuta väittää niin näinhän se sitten on. Takuuta ei ole, eikä varaosatukkua voisi vähempää kiinnostaa mitä liikemerkkinsä alla puuhastelevat korjaamot tekevät.
Pidetäänhän tämä mielessä korjaamoa valitessa!
Kaksi viikkoa AD Finland -ketjun toimitusjohtajan "kannanoton" jälkeen totesin, ettei Hämeentien Autopalvelu edelleenkään ollut suorittanut Kuluttajariitalautakunnan ratkaisun mukaista korvausta.
Lähetin hänelle vielä yhden sähköpostin:
Vastausta tähän ei koskaan tullut, mutta kuinka ollakaan, muutamaa päivää myöhemmin Hämeentien Autopalvelu päätyikin maksamaan vaatimuksistaan poiketen korvauksen tililleni.
Ihmeitä siis tapahtuu, tai kenties asiassa on kuitenkin sen saaman julkisuuden ansiosta päädytty antamaa hieman "ketjuohjausta".
Minkäänlaista pahoittelua ei AD -ketju tai sitä edustava korjaamo ole asiassa katsonut tarpeelliseksi.
Näin toimii AD Finland.
Mahtaakohan Tekniikan Maailmalta olla taas tulossa uutta vertailua autokorjaamoista - tuoreessa lehdessä kun oli aika vaaleanpunaisten lasien läpi maalailtu juttu näiden ketjukorjaamoiden mahdollisuuksista tai kiinnostuksesta liikemerkkinsä alla toimivien korjaamoiden laatuun vaikuttamisen suhteen.
Että alan kyntäminen pohjattomassa kuilussa mitä laatuun tai asiakaspalveluun tulee jotenkin johtuisi vaikkapa siitä että kouluttautuminen tai merkkikohtaisen tiedon saanti olisi jotenkin vaikeaa, ja asia olisi nyt yhtäkkiä korjaantunut.