Mitä sana "laatumerkki" tarkoittaa?

215 kommenttia
135678
  • Kumppani laitat sanoja toisen suuhun ja muuntelet kirjoittamaani kuin arvostelisin "monimerkkihuoltoa". En kirjoittanut tuosta mitään totesin vain että merkkihuollossa noudatetaan säntillisesti tehtaan huolto-ohjelmaa. En maininnut muiden huoltojen tekimisistä mitään. Tarkoitin tuolla että jos jätetään kaikki huollot tekemättä auto on pian entinen. Ja jos sinulla on monimerkkihuollosta positiivisia kokemuksia niin hyvä. Ja siellä tehdään huollot huolto-ohjelman mukaisesti niin fine. Omat kokemukset pienemmistä korjaamoista on että se mitä asiakas pyytää tehtäväksi se tehdään ei muuta. Merkkihuollossa taas mennään tehtaan ohjeiden mukaan ja hommat hoidetaan kuten tehdas edellyttää ilman sen kummempia keskusteluja toki pyynnöstä tehdään sielläkin mitä asiakas haluaa.

      
  • No minulla nyt on ainakin aina kuulunut laina-auto huollon ajaksi, eihän se nyt siitä sääntöä tee mutta monella se toimii näin. Todetaan nyt vielä sekin, että kyseessä ei ole mikään firman liisari auto. Homma toiminut näin: huolto omalle ollut varattuna vaikkapa tiistaiksi, niin vien oman maanataina töiden jälkeen sinne ja valitsen jonkin mielenkiintoisen laina-auton. Ajelen sillä sitten kotia ja tiistaina töihin ja päivän ajot sillä. Sitten illalla kotia mennessä haen oman huollosta ja palautan laina-auton.

    Ja joo huoltojen hinnat olleet merkissä 150-250€ välillä ja Ad:llä jne.tarjoukset olleet 120-280€ välillä samoihin huoltoihin samalla sisällöllä (ilman laina-autoa).

      
  • tracktest: Laitat sanoja toisen suuhun ja muuntelet kirjoittamaani kuin arvostelisin “monimerkkihuoltoa”.

    Niinkö?

    tracktest: totesin vain että merkkihuollossa noudatetaan säntillisesti tehtaan huolto-ohjelmaa. Tarkoitin tuolla että jos jätetään kaikki huollot tekemättä auto on pian entinen.

    No se on tietysti ihan ilman sinun kirjoittamisiasikin täydellisen selvää kaikille, että huoltamattomalla autolla ei ole pitkää elämää edessä. Se ei ollut kuitenkaan mukana tässä "vastakkainasettelussa", jos niin voisi sanoa.

    tracktest: En maininnut muiden huoltojen tekimisistä mitään.

    Niinpä. Vastasit kuitenkin täällä siihen keskusteluun, jossa on käsitelty mm. sitä, miten maahantuojat yrittävät suhtautua takuuaikana siihen, onko se voimassa, jos huollattaa joko merkkihuollossa, tai yleishuollossa (monimerkki-) ja onko siinä eroja, tai saako olla edes.

    Sen jälkeen kirjoitit vastineeksi, jopa toiseen kertaan tuossa edellä, että merkkihuollossa huolletaan ohjelma mukaisesti ja ikäänkuin vastakohtana olisi vain se, ettei autoa huolleta ollenkaan. Siitäkö sinusta oli ihan oikeasti kyse, koska vertailussa olivat huolto ja huolto, ei huolto ja huoltamattomuus? Sen takia ei tarvinnut kauheasti "laittaa sinulle sanoja suuhun", tai "muuttaa merkityksiä" tms.

    No, mikä sitten on kantasi noihin yleis-, tai monimerkkihuoltoihin? Saat ihan itse laittaa sanat suuhusi tässä kohtaa...

      
  • Jouni: minulla nyt on ainakin aina kuulunut laina-auto huollon ajaksi, eihän se nyt siitä sääntöä tee mutta monella se toimii näin. Todetaan nyt vielä sekin, että kyseessä ei ole mikään firman liisariauto.

    Jos maksaa kuukausittaista huolenpitosopimusta, tai mikä se nimitys onkaan kulloinkin, niin sellaisiin laina-auto kuuluu usein mukaan, totta. Sellaistako mahdoit tarkoittaa sitten? Ihan normi juttu juu.

    Se voi olla myös ns. kilpailutekijäkin joidenkin merkkien kohdalla. Tai, kuten veikkaan, sinun tapauksessasi olisi paremminkin kyse jostakin eri merkkisiä uusia autoja myyvän edustajaketjun asiakaskoukuttamisesta. Esim. Autosalpa tarjoaa sijaisauton veloituksetta "klubilaisille".

    Liike edustaa neljää eri merkkiä muuten.

    Jouni: Homma toiminut näin: huolto omalle ollut varattuna vaikkapa tiistaiksi, niin vien oman maanataina töiden jälkeen sinne ja valitsen jonkin mielenkiintoisen laina-auton. Ajelen sillä sitten kotia ja tiistaina töihin ja päivän ajot sillä. Sitten illalla kotia mennessä haen oman huollosta ja palautan laina-auton.

    Aika ällistyttävää, hei! Tai sitten vaikka niinkin että joku saa vain auton, vaikka sellaisen jossa lukee tarralla kyljessä, että "tämä on huollon sijaisauto" kun vie oman huoltamolle tiistai-aamuna ja palauttaa sen sitten tiistaina töiden jälkeen omaa autoaan noutaessaan, aattele. Ei pääse valkkaamaan, mutta auto alle kuitenkin.

    No joo, tuollaisia vaihtoehtoja ne laina-auton saamiset tarkoittaa keskimäärin. Kyllä käytäntö ihan tuttua on, jos sitä niin kuin epäilit (?)

    Jouni: huoltojen hinnat olleet merkkihuollossa 150-250€ välillä ja Ad:llä jne.tarjoukset olleet 120-280€ välillä samoihin huoltoihin samalla sisällöllä (ilman laina-autoa).

    No ei tuohon kummallista matikkaa tarvitse osata. Noin minäkin valitsisin.

    Monimerkkihuolloista mm. Atoy tarjoaa sijaisauton veloituksetta. AD taas vuokraa sijaisautoja, en tiedä hinnoista tosin. Jotkut ottaa kymppejä, toiset 10€, joskus niitä näyttää saavan vaikka kk:n tarjouksena ilmaiseksi. Kaikkea löytyy.

    Tuohon Autosalpaan palatakseni, niin sehän on varsinainen "nyrkkipaja" jos se on vastakohta yhteen merkkiin keskittyvälle, kuten täällä termiä viljellään! Sehän huoltaa mitä vaan autoja, höh! Tarkista vaikka: http://www.huolto6plus.fi/

      
  • Jatkossa laatumerkki Toyotan tarvinnee katsastaa vain kerran viidessä vuodessa ;-) ;-) ;-)

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1440383671352.html

      
  • Edelleen Kumppani ihmettelen, mitä sinä minulle meuhkaat ja kyselet noita sinulle tyypillisiä kysymyksiä. Minä en puolustele nykykäytäntöä takuiden jälkeisistä korjauksista, mutta asia on kuten sanoin. Sanalla nyrkkipaja en tarkoita mitään pahaa, kirjoitinhan jo itsekin, ettei merkkihuolto asioita välttämättä sen paremmin tee.

    Niin ja kaikki mitä kirjoitin, liittyi nimenomaan takuun jälkeisiin korjauksiin.

    Kirjoitin myös miksi käytän merkkihuoltoa. Oli se ok tai ei, niin fakta on, että autoa korjataan takuun jälkeenkin helpommin ilmaiseksi, mikäli merkkihuoltoa on käytetty. Se voi myös vaikuttaa auton jälleenmyyntiarvoon, pidät sinä siitä tai et.

    Näiden seikkojen lisäksi autoon tehdään merkkihuollossa usein päivityksiä ja tarkastuksia, joista muut korjaamot eivät varmaan edes tiedä. Kaiken tämän lisäksi olen myös aina saanut liikkeen puolelta ilmaiseksi auton käyttööni huollon ajaksi. Ja tämä siis ilman mitään huoltosopimuksia.

    Näiden seikkojen valossa en oikein pidä omalta kannaltani järkevänä, että säästäisin muutamia kymppejä tai satasen huollossa.

      
  • Ajattelija2015: Edelleen ihmettelen, mitä sinä minulle meuhkaat ja kyselet noita sinulle tyypillisiä kysymyksiä.

    Mistäs tässä nykysysteemissä saa haukkotteluhymiön näkyviin...

      
  • Lopeta haukottelu ja mene merkkiliikkeisiin tivaamaan noita asioita. Turha sinun minulta on kysellä.

      
  • Kyllä niillä on varmasti tiedossa tilanne. Ei ne voi välttää Suomen ja EU:n lakeja, mutta lammasmaiset asiakkaat ei patistele heitä tekemään mitään.

    Tarvitaan mm. tuollaisia HS-jutun puurtajia ja useammin isoa äläkkää, kyllä se siitä!

      
  • No sinä voit ryhtyä pitämään äläkkää. Asiahan ei minua liikuta, koska huollatan autoni joka tapauksessa merkkihuollossa.

      
  • Katukivi: Jatkossa laatumerkki Toyotan tarvinnee katsastaa vain kerran viidessä vuodessa ?

    Tuohan kuulostaa oikein kohtuulliselta. Niillä on siinä vaiheessa jo ehditty ajaakin suunnilleen normaalin vuoden ajomäärä :-)

      
  • Jokainen huollattaa missä huvittaa, eikä sitä tietenkään voi valmistaja tai maahantuoja rajoittaa. Mutta en osta teoriaa, että kun Pärnäsen Korjaamolla on yleismallin testeri, niin kyllä ne osaa. Ehkä joku muu on löytänyt paremmat Pärnäset, mutta oman kokemukseni mukaan, eivät ne vaan aina osaa.

    Huoltosopparin voi ajatella sekä vakuutuksena isompaa haaveria vastaan ja työsuhdeauton helpputena itse ostettuna. Tästä oli oikein hyvät kokemukset. On se vaan niin helppoa, kun Rouva huollattaa oman autonsa itse auton sitä pyytäessä. Ja tokihan huoltospimus siirtyy seuraavallekin omistajalle, jos kerran vaihtoautossa sellainen on ja uusi ostaja haluaa sopparia jatkaa. Ja huoltospimusautothan huolletaan merkkihuollossa.

    Merkkihuolloilla on myös parhaat mahdollisuudet softapäivityksiin, jotka nimenomaan tehdään uusiin autohin. Sitä todennäköisemmin, mitä uudemmasta automallista on kyse. Nykyajan moniväyläautoihin high tech lisävarusteet kuten vetokoukku, sumuvalot tai lisäkaukovalot ovat softatuote, jota ei ilman tehtaan tietojärjestelmää saa välttämättä toimimaan lainkaan.

    Minun syyni pysyä merkkihuollon asiakkaana on juuri osaaminen. Välillä yritän käydä tunnetussa monimerkkihuollossa tai merkkispesialistilla, mutta se on katkennut johonkin selkeään kämmäykseen, joita löytyy vuosien varrelta useita. Tapauksissa on nelipyöräsuuntaus vaihtamatta väljää kympin niveltä ensin (kun ei sitä ole suoraan hyllyssä, kuten merkkiliikkeessä olisi ollut) ja turhien nivelten vaihtelu arvailun pohjalta kun ei löydetä sitä viallista (jota ei pyynnöstäni johtuen huolella etsinyt katsurikaan löytänyt). Viimeisin oli tällä viikolla, kun monimerkkihuollon merkkiosaajan tankkipumpun vaihdon jäljiltä poksahti vääränlainen bensaletku halki ja pumppu työnsi täydellä paineella bensaa pitkin auton alustaa.

    Oman kokemukseni mukaan tarkasti kunnossa pidettävän auton kanssa paras mentelmä on tehdä itse mitä osaa, ja viedä loput oikealle ammattilaiselle. Se voi olla muukin kuin merkkihuolto, mutta minä menen taas jonkin aikaa yhden pysähdyksen taktiikalla ilman arvailuja.

    Merkkihuolto pitää myös huoltokirjattoman auton sähköisen huoltohistorian ajan tasalla. Seuraava ostaja voi tarkistaa auton koko historian auton valmistajan tietokannasta, jonne ei mittarinruuvaajan hikiset näpit ylety ja minä saan autostani käyvän hinnan.

      
  • Minulla ei ole koskaan ollut huoltosopimusta mutta miten mahtaa huollon lisämyyntiponnistelut hyytyä jos asiakas ei maksa huoltoja? Ajan takaa siis, että tehdäänkö vain minimi vaikka nähtäisiin mahdollisia syitä tehdä ylimääräistä. Joissain autoissa esim. automaattilaatikolle ei ole öljynvaihtoa lainkaan huolto-ohjelmassa, tarkoittaako ettei vaihdeta ikinä?
    On kokemusta vaikka mistä ehdotuksesta, mitä pitäisi tehdä kun itse olen ollut maksajana.
    Aikoja sitten huolto yritti vaihdattaa Volvon (855T5) takajarrulevyt koska niissä oli pintaruostetta. On tiedossa, että Volvon takalevyt ruostuu normaaliajossa jos ei kovempia jarrutuksia tarvitse tehdä, paineet 80% eteen, 20% taakse.
    Toinen pettymys tuli Ardicin (vepasto) huollossa uudempaan Volvoon. Kyse oli ns. vuosihuollosta, jossa lämmitin irrotetaan, osat puhdistetaan jne. Halpa, maksoi joitain vuosia sitten 80e. Huoltaja yritti myydä siihen päivityspakettia, jolla kaikki liikkuvat osat olisi vaihdettu, noin 300e. Kysyin, että onko näissä nykyisissä osissa joku vika ja eikö lämmitin toimi jos osia ei vaihdeta. Rehellinen vastaus oli, että toki toimii. Laitettiin kasaan vanhoilla osille.
    Olen sittemmin huoltanut ko. laitteen kerran itse, vaihdoin mm. alkuperäisen Bosch vesipumpun ja hehkutulpan, osat maksoi vajaan satasen. Viimeiset 5 vuotta on sitten vain ajettu, lämmitin on toiminut. Nuohan tappaa akut jos käyttää säännöllisesti ennen ajoonlähtöä ja ajoaika jää lyhyeksi. Minulla työmatka oli 40min joten akku ehti aina latautua. Vaihdoin alkuperäisen akun 10-vuotiaana, lähinnä varmuuden vuoksi, koska varaus pääsi kerran syksyllä vähiin jätettyäni radion päälle yöksi.

      
  • Se sana "laatumerkki" tarkoittaa ettei autolla tarvitse käydä määräaikaishuoltojen välissä korjaamolla.

      
  • Olisi tietysti toivottavaa, että huollossa käydään vain suunnitellusti, muttei aina toteudu. Minulla on alla BMW 523i A '12 ja bensapumppu meni 38.000 km kohdalla. Jäin erittäin pahaan paikkaan autolla kesäkuun alussa Pekingissä, kolmekaistaisen tien keskimmäiselle menoväylälle, automaatti menee aina P:lle kun kone sammuu, odottelin perjantain ruuhkassa hinuria 2.5h, parit poliisitkin pysähtyi kysymään miksi en siirrä autoa sivuun. Hinuri yritti vetää nahkoineen kyytiin mutta tunkkasi lopulta apupyörät takarenkaiden alle.

      
  • Bensiinipumpun hajoaminen noissa kilometreissä on hieman arvelluttavaa olisiko kuitenkin kyseessä rele ja sekin pitäisi kestää lähes saman kuin pumppu. Valmistevikainen bensiinipumppu mahdollisesti kyseessä, menee varmasti takuuseen. Omasta 5-sarjan BMW:stä millä ajoin 500000 km:iä meni bensiinipumppu 380000 km:in kohdalla, se on toki normaalia. Tuntuu siltä että Jormalla ei ole BMW:stä kuin ikäviä kokemuksia tai sitten hyvistä kokemuksisita et tohdi kertoa. On hieman erikoista kun minun kokemukset BMW:stä ovat pelkästään positiivisia.

      
  • Jaakko, jos sanan laatumerkki määritelmä on tuossa, "ei korjaamolle huoltojen välissä", niin luulen, että maailmasta ei löydy yhtään laatumerkkiä.

      
  • Jaakko, julkaisin tuon BMW 5-sarjan tyyppivikalistan kokonaisuudessaan sivulla 2. Etkö huomannut? Ottaa minkä tahansa merkin tuolta listoilta niin tyyppivikoja on riittämiin. Alihankkijoihin noissa sormen pitäisi osoittaa toki merkki kantaa päävastuun takuuasioissa ja takaisinkutsuissa. Ainahan nämä ovat ikäviä asioita ja eritoten jos matka katkeaa. Oikealla asenteella näissä asioissa ei kukaan saane hermoromahdusta. Tekniikka on asia jossa ongelmia tulee olemaan aina täysin ongelmatonta autoa ei pysty kukaan valmistaja tekemään.

      
  • jos sanan laatumerkki määritelmä on tuossa, “ei korjaamolle huoltojen välissä”, niin luulen, että maailmasta ei löydy yhtään laatumerkkiä.

    Kyllä se on mahdollista. Täytyy vain tietysti tarkastella tilannetta vaikkapa niin, että puhutaanko ensimmäisten kahden, kolmen, neljän, viiden jne. määräaikaishuollon välissä. Mitä useampi huoltoväli on takana, sen todennäköisemmin tällaisissa veikkailuissa aletaan ollaan oikeassa.

      
  • Kumppani, nyt järkeä peliin kiitos. Yksittäiselle ihmiselle toki mahdollista ja jopa todennäköistä. Muttan eiköhän jopa Toyotaa jonkun tarvitse joskus viedä korjaamolle huoltojen välissäkin. Joten Toyota ei siis ole laatumerkki?

      
  • Minulla on ollut useampi vw kaksi Audia yksi BMW

      
  • Minulla ja parilla lähituttavalla on ollut Audeja ja myös pari Volkkaria. Yksikään Audi tai VW ei ole ollut kuin normaaleissa huolloissa, joiden yhteydessä on toki tehty jotain päivityksiä/tarkastuksia. Minulle laatumerkki on Audi, mutta toki myös moni muu merkki.

    Mikä yhdistää palstan (ja monen muunkin palstan) Toyotakuskeja? Jatkuva tarve tarinoida saksalaisten merkkien vioista. Jokainen sitten pohtikoon, mistä moinen johtuu. Ainoa vika jota lähituttavien, tai vähän kaukaisempienkin tuttujen saksalaisissa autoissa tiedän, on VW:n pikkukoneiden hajoava kaksoiskytkinvaihteisto. Yhdessäkään muussa Audissa, Bemarissa tai Mersussa ei ole ollut vikaa ja niiden omistajia tiedän kuitenkin jonkun verran. Tosin eipä ole ollut vikoja esimerkiksi Volvoissa tai Toyotoissakaan, eikä ainakaan itselläni ole mitään tarvetta moisista satuilla.

      
  • Kuten sanottu minä hyväksyn Toyotan kaikkine puutteineen teknisen laadun takia, eikä minulta rupea niskavillat käryämään vaikka kyseisestä merkistä annettaisiin moittivaa palautetta. Meille on auto käyttöesine. Minulle on ihan sama millä merkillä muut ajaa.

      
  • "Tuntuu siltä että Jormalla ei ole BMW:stä kuin ikäviä kokemuksia tai sitten hyvistä kokemuksisita et tohdi kertoa"

    Hmm.. laitoin tähän yhden kokemuksen. Missä ne muut kokemukseni on kun kirjoitit monikossa? Ei mennyt takuuseen kun auto on niin vanha, vm. 2012. Pojan koulukaverin isä on BMW:llä töissä ja kertoivat, että näitä on mennyt. Mistä minä tiedän oliko pumppu rikki mutta pumppu vaihdettiin, takapenkin alla oli paikka, sain vanhan pumpun mukaan.
    Ikävää kokemusta tietysti lisäsi koska jouduin odottamaan hinuria niin kauan, oli kuuma ja kostea ilma (n. 34 C) eikä ilmastointi tietysti toiminut kun kone ei käynyt. Epäilen, että tässä vielä lisäksi koetteli polttoaineen säästötekniikka olla lataamatta akkua normaalisti jotta akussa on tilaa jarrutuksen aikaiselle lataukselle. Akun jännite nimittäin putosi (diagnostiikka "akun varaus alhainen") niin että edes raitisilmapuhallus ei pysynyt päällä noin tunnin jälkeen.

    Jos sinusta tuntuu, että vaaka jäi negatiiviselle puolelle, kerron mielelläni, että oma autoni on L-mallia, todella hyvä takatilat. Auto on hiljainen ja automaatti toimii hyvin.

      
  • Jorma, kiitos tarkennuksesta. Itseäni täällä kritisoidaan usein siitä että katselen maisemaa BMW lasien läpi näinkin varmaan voi asian nähdä ei siinä mitään. Kokemukset ovat osaltani positiivisia siksi kun negatiivisia asioita ei ole. Tässä kokemuksia puolueettomalta maalta uusilta BMW-kuljettalilta. Näitä kommentteja tuskin kirjoitetaan vielä BMW-lasit päässä, jatkosta en tosin mene takuuseen. Taitaa se Jorma sinunkin BMW taipaleesi mennä kaiken aikaa positiiviseen suuntaan pienistä murheista huolimatta. Turvallisia kilometrejä BMW 523i AL:lla jatkossakin.

    http://www.vagarena.fi/index.php?topic=19474.0

      
  • Laadun käsite on varsin hankala autoissa. Onko kyse muotoilusta, jostakin yksityiskohdasta esim. varustelussa, laajasta mallistosta, asiakastyytyväisyydestä vai auton teknisestä laadusta?

    Joka tapauksessa mielestäni Toyota täyttää loistavasti laadun määritelmän esim. teknisen laadun ja asiakastyytyväisyyden suhteen. Useimmiten myös noiden muiden asioiden suhteen - ne kun menee enempi makuasioihin. Huomattavaa on myös, että Toyotiakin on kovin erilaisia aina Intian markkinoiden halpamallista Lexuksen loppuun asti hiottuihin luxus-autoihin. Eli joukossa on niin perusautoa kuin Premiumia ja kaikkea siltä väliltä.

    Liputan kuitenkin tässä sen verran Toyotan laatumaineen puolesta, sillä tiedän paljon ko. merkin autoja jotka ovat olleet hyvin vähävikaisia ja säilyttäneet ryhtinsä sekä laatunsa myös paljon ajettuina ja iäkkäinä. Valitettavasti vain harva eurooppalainen automalli ainakaan samasta hintaluokasta on yhtä toimiva esim. 300tkm ajettuna - ja tämä nimenomaan teknisen laadun näkökulmasta.

    Itse juuri "taistelen" yhden tuoreen Golfin liian suuren öljynkulutuksen kanssa ja olen pettynyt, että juuri huollettu auto kuluttaa öljyt alarajaan 2000km matkalla.
    Omasta piiristäni löytyy nykyisin myös useita Toyotia vm. 2003-2014 haarukasta ja eivät tosiaan viattomia ole nekään, mutta mielestäni hintalaatusuhde aivan erinomainen kestävyyden ja ominaisuuksien suhteen. Ehkä vähävikaisin suhteessa onkin Avensis 1,8 jolla on ajeltu melkein 300tkm ja ainoastaan jarrulevyt ja palat vaihdettu normaalien huoltojen ulkopuolella. Pääosin laatu on kuitenkin varsin kelvollista kaikilla suurilla valmistajilla, mutta erojakin löytyy ja tilastot ja asiakastyytyväisyys kyllä näyttävät sen aika selvästi.

      
  • Auris Hybridille ei ole järkevää vaihtoehtoa hybridiautoissa. En pidä järkevänä laittaa kovin paljon yli 30 000€ käyttöautoon.

      
  • Mitä ihmettä meuhkaat Ajattelija2015?

    Jospa yrittäisit väkisinnokittelun sijasta yrittää ymmärtää mitä kirjoitin?

      
  • Kunpa sinä Kumppani joskus ymmärtäisit edes itse mitä kirjoitat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit