VOLVO AWD neliveto vai kaksiveto

16 kommenttia

Moro

Mulla on Volvo V70 AWD D4 automaatti vm. 2015. Jäin sillä kiinni lumisella tiellä kun auto jäi pohjasta kannatuksiin. Se oli tietenkin oma vika.

Kun sudittelin siinä aikani edes takaisin, eikä se siitä mihinkään lähtenyt, niin jätin auton sutimaan paikalleen ja menin ulos katsomaan mitä etu- ja takapäässä tapahtuu.

Yksi pyörä suti etupäässä ja toinen takapäässä.

Onko auto tällöin neliveto?? Sellaisena sitä markkinoidaan. Sanoisin että huijausta, kaksiveto se on.

Minkäänlaista tasauspyörästön lukkoa ei ilmeisesti ole etu- eikä taka-akselilla, toisin kuin esim. Volkswagenissa. Ei automaattista eikä kytkettävää.

Minkälaisia kokemuksia muilla?

Onneksi siinä puolen kilsan päässä oli maatalo, josta ystävällinen isäntä tuli traktorilla nyppäämään auton irti sohjosta, muuten olisi tarvinnut odottaa kevättä.

  
  • Hinnat-alkaen katunelivedoissa käytetään yleensä lukkojen sijasta jarruja voimanjaon tasaamiseen. Missä Volkkarissa niitä mekaanisia akselilukkoja on?

      
  • Ei missään Volkkarissa. Luistonestolla (jarrulla) jarrutetaan sutivaa pyörää, jolloin saadaan vetoa pitävälle pyörälle.

    Kysymys ei ollut eri automerkkien tekniikoista, vaan siitä onko Volvo AWD neliveto vai kaksiveto. Mainoksessa sanotaan että se on neliveto. Volvossa ei taida olla edes tuota luistonestolla toimivaa systeemiä.

    Otetaas esimerkki: isäntä ostaa neliveto traktorin, mutta kiinnijäädessään hän huomaa että vain toinen etupyörä ja vain toinen takapyörä vetää. Onko kyseessä neliveto vai kaksiveto? Mun mielestä saman kysymyksen voi esittää hinnat alkaen katuautoille. Kuluttajaa kusetetaan. Kiesi maksoi kuitenkin yli 50.000€.

    Dacia Dusterissa saa kytkettyä ilmeisesti nelivedon päälle.

      
  • Ikävä tilanne, mutta kysymys nelivedon vetovoiman ja joustavuuden välillä on klassinen valinta keskenään ristiriitaisten vaatimusten välillä.

    Valtran neliveto penkoo kinosta kaikilla neljällä tasaisesti, mutta sen kääntösäde lukot päällä on kymmeniä metrejä. Luistamatta kääntyvän katuauton pitää sallia neljä eri nopeuksilla pyörivää pyörää, joten kovat lukitukset eivät siihen sovellu.

    Haldex sentään osaa simuloida Kempin lukkoa aika hyvin, joten sentään kaksi pyörää veti. Lukottomasta kovasta nelivedosta tulee ilman jarruilla kikkailua samassa tilanteessa yksipyörävetoinen.

    Kuulostaa että käyttötilanteesi vaatisi lukollisen nelivedon? Valitettavasti ovat aika kalliita ja maasturimaisia.

      
  • Sekä Dusterissa että V70 AWD:ssa (samoin kuin kaikissa katumaastureissa) on jarruihin perustuva diffien luistonrajoitus. Outoa, että se ei sinulla toiminut. Tuskin kaikki neljä pyörää kuitenkaan olivat ilmassa.

    Jos tuollaista olisi ilmennyt esim. tässä TM-testissä niin olisihan se mainittu:

    Kokeilitko oliko käyttöjarrustakaan apua eli tasauspyörästöjen lukoiksi (vähän vasemman jalan jarrutusta liikkelle lähdettäessä)? Toisaalta tuollainen automaattinen pyörienjarruttelusysteemi voi ylikuumentua tarpeeksi pitkän matkan lumessa rämpimisen jälkeen, ja kytkeytyä sitten kokonaan pois - varoitusvalon kera.

    Toinen "nelivetovolle":

      
  • Tasapohjaisen Volvon saa helposti ajettua lumisella tiellä pohjansa varaan kannanuksiin niin että kaikki pyörät ovat ilmassa. Kokemusta on. Tuo luistonrajoistus tuskin aktivoituu jos auto on tyhjäkäynnillä tai se ei osaa muutoinkaan toimia jos kaikki pyörät on ilmassa eikä millekään pyörälle ala siirtyä momenttia.

    Suurempi huijaus ovat eräät nelivetoisina myytävät autot jossa toiselle akselille siirretään alle 20% momentista.

    Alkuperäiset "oikeat" tasauspyörästöillä nelivedotkin ovat ilman lukkoja tuossa tilanteessa vain yksipyörävetoisia. Harvassa tällaisessakaan tosimaasturissa oli kaikki kolme lukkoa ainakaan vakiona. Uusissakin oikeissa maastureissa taitaa nykyään olla vain nuo jarruihin perustuvat rajoitukset. Mekaaninen voimanjako on aina jonkinlainen kompromissi ja tehoa joudutaan hukkaamaan kun luistoa rajoitetaan.

    Lähes täydellisen nelivedon pystyisi toteuttamaan sähköautoon tai sarjahybridiin, jossa on oma moottori joka pyörälle. Tällöin pyörimisnopeus ja vääntömomentti saadaan joka nurkkaan juuri sellaiseksi kuin halutaan ilman mitään lukkoja tai jarruja.

      
  • Missäpäin asut kun nyt jo lumi maassa?

      
  • Oletetaan, että kyseessä ei ole provo viesti vaikka lumesta puhutaankin :)
    Se , että molemmissa päissä toinen pyörä pyörii tarkoittaa, että voimanjako etu- ja takapään välillä toimii. Volvossa, kuten pääosassa muissakin nykynelivedoissa tasauspyörästön lukitus on sähköinen eli se perustuu pyörimisnpeuseroon ja sen tasaamisen jarrujen välillä. Oletetaan, että jätit auton hankeen tyhjäkäynnillä pyörimään. Tällöin pyörimisnopeusero ei ole riittävä, jotta tasauspyörästön sähkölukot aktivoituisivat. Vaatii siis hieman kierroksia.

    Mikäli tarvetta on kiinteille tasauspyörästön lukoille normaalisa farmariauton korissa, ei sellaisia valmista yksikään autonvalmistaja. NS oikeissa maastureissakaan enää harva.

      
  • Jos ostaa nelivetoisen auton, jossa ei ole maavaraa, on kyllä syytä tiedostaa mihin on ajamassa. Tosin jokaiseen nelivetoon pätee se tosiasia, että mitä parempi se on, sitä pahempaan paikkaan sillä pääsee jumittumaan.

    Joskus on tullut kiskottua lumessa kärrykuormaa samaan kohteeseen Hiluxilla ja Volvon XC 60:llä. Ajallisesti eri vuosikymmenellä. Vanha kunnon Hilux toimii hienosti, kun muistaa käydä kääntämässä etupään napalukot kiinni ja ottaa lavalle hiukan kuormaa päälle, niin takapään kitkalukko (sama kuin monessa traktorissa etupäässä) toimii (?) ja eteneminen sitä myöten.

    Momentinmuuntimella varustettu neliveto (Haldexillakin) on hyvä etenijä tasaisessa lumessa tai vaikka poikkeuksellisen liukkaalla märällä pellolla. Mutta jos vetotarve vaihtelee epätasaisuudesta johtuen ja sähköiset avut puuttuvat peliin, ollaan väärällä kalustolla väärässä paikassa liikkeellä. Ja kun vielä jakovaihteistokin puuttuu...

    Hiluxi parempi, mutta, sehän onkin tehty työvälineeksi !

    Nykyiset nelivetoiset henkilöautot ja katumaasturit on aika hienoja vehkeitä siinä tarkoituksessa, mihin ne on tehtykin- korkeintaan talvisille maanteille ja maavaran mukaan mökkiteille. Vähänlaisesti on markkinoilla oikeita nelivetoja kunnon etenemiskyvyllä, jos sellaista oikeasti tarvitsee.

      
  • Aloittaja mahdollisesti aktivoitunut Volvon AWD - kampanjasta, siis tuo kampanja on palauttanut mieliin nuo talviset tapahtumat auton kanssa kun aloittaja oli ehkä salaa tapaamassa poikaystäväänsä talvimajalla ?

      
  • Rouva hyvä (Mrs Experience). Selvästi sinuakin kiehtoo aloittajan tapaan mökkiympäristön nelivetoleikit ja pohjakosketukset. Lieneeekö tosiaankin vaikutusta tuolla Volvon AWD kampanjalla ! :)

      
  • Aika tyhmä pitää olla jos ei pidä talvella lapiota autossa, varsinkin jos ajelee jossakin erämaassa. Tällaisia nämä nykykuskit ilmeisesti ovat.

      
  • Lapio tai ei, nelivedoilla on eroja.

    Minä ilmoittaudun tyhmäksi, jos kriteerinä on lapion puute. Ajan talveni Enontekiön eteläpuolisen Suomen runsaslumisimmalla alueella, mutta koska takavetoista on paras ajaa tietä pitkin, on lapiolle tarvetta vain hyvin harvoin. Joskus on tosin mökiltä noudettu lumikauhat päästäksemme osallistumaan muiden auttamiseen heidän improvisoimissaan kaivaustalkoissa.

    Mutta ottaa lapion mukaansa, joka katsoo tarvitsevansa. Saattaa se jossain kaupunkipaikoissa olla ihan hyväkin?

      
  • Tieltä voi myös ajaa ulos, jolloin lapiolle voi olla tarve.

      
  • Tottakai otetaan lapio mukaan jos on tarkoituksena ajaa tieltä ulos.

      
  • Juurikin ulosajon vuoksi on viimeksi noudettu pari suurta lumikauhaa mökin liiteristä. Jyrkkään ylämäkeen hyytynyt etuvetoinen oli mäkeä alas valuessaan lähtenyt kuskin lapasista ja lipsahtanut ojaan.

    Paikalle osuessamme lupasimme tulla auttamaan työvälineet noudettuamme, kävimme kääntämässä takavetoisen automme hänelle mahdottoman mäen päällä ja tulimme lapiot noudettuamme kaivamaan luisupulkan kinoksesta.

    Näillä vajaavetoisten seikkailuilla ei ole mitään tekemistä nelivetojen erojen kanssa, mutta sen tämä tosiaan osoittaa, että jos ajaa tieltä ulos tai kiinni, on hyvä olla lapio mukana. Saatan itsekin katua lapion tai varapyörän puuttumista vielä joskus? Mutta tarve on niin harvinainen, etten näe järkeväksi kuskata sen vuoksi kuollutta painoa tavaratilan täytteenä. Jos tällä saa pöljän maineen, niin sen kanssa on vain sitten elettävä.

    Katukäyttöön suunnitelluista nelivetoisista jätetään lukot pois ketteryyden ja hinnan vuoksi, mikä on minusta aivan oikea ratkaisu. Ellei lukottoman nelivetoisen vetovoima ja maavara riitä, sitten on mielestäni katuauto ajettu väärään paikkaan.

      
  • Esimerkiksi "Rekkakuskit jäällä" ohjelmassa on aina lapiot mukana rekoissa, kerran kun rekka ajoi tieltä ulos niin oli kaksi miestä lapioimassa lunta, toinen rekka oli pysähtynyt auttamaan ulos ajanutta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit