Mitä sana "laatumerkki" tarkoittaa?

215 kommenttia
123457
  • Saksan Autokatsastuslaitoksen (TÜV) uusin raportti, jossa tutkitaan autojen laatua ja kestävyyttä, on jälleen kerran mieluisaa luettavaa Toyota-autoilijoille. Autoja vertailtiin viidessä eri ikäryhmässä ja jokaisessa ikäryhmässä Toyota menestyi automerkeistä parhaiten.

      
  • Nämä autokatsastulaitosten raportit kertovat meistä käyttäjistä sen että autoja huolletaan ja korjataan ennen vuosikatsatusta hyvinkin erilailla. Toinen ei piitttaa miten katsastus sujuu toiset eivät tiedä että auto voi vuoden aikana tarvita huoltoa ja korjausta enemmän jos ajetaan esimerkiski paljon. Sitten on nämä jotka hakevat vikalistan katsastuksesta mitä pitää korjata ja vasta sitten huoltoon/korjaukseen. Tunnolliset ja valistuneet kuljettajat joihin itsekin lukeudun pitävät autoistaan hyvää huolta. Autoni eivät milloinkaan ole saaneet hylkäystä katsastuksessa.

    Kuluvia osia on jokaisessa merkissä ja mitä enempi ajetaan sitä enemmän kuluvia osia menee vaihtoon. Osilla on toki eroja niin sanotut tarvikeosat eivät kestä yhtä pitkään kuin tehtaan alkuperäiset osat ja on hyvin tiedossa milloin mikin osa pitää huollossa vaihtaa. Nivelten välyksiä ei rattiin välttämättä tunne vaan ne pitää auton alta tutkia. Kovalla koetuksella olevat alustan osat nivelet, jousitus yms meidän osin huonoilla teillä saavat kohtuutonta kyytiä. Onneksi joudun harvoin kulkemaan niillä huonoilla teillä. Ja ei niitä kukaan ilokseen ajele jos voi käyttää kohtuullista kiertotietä joka on huomattavasti parempaa. Komproisseja joutuu jokainen tekemään kun valtio syytä rahoja mihin syytää. Tärkeät kohteet kuten tiestöt ovat jääneet huonojen liikenneministerien takia kovin huonolle tolalle. Tuosta hirvivaarasta vielä kun on taas kerran ajankohtaista mainita varovaisuutta liikenteeseen ja valojen päivitykset ja polttimot asianmukaiseen kuntoon tietenkin.

      
  • Meinaatko tracktest ihan tosissaan, että X-merkkisten autojen omistajat huolehtivat autoistaan paremmin kuin Y-merkkisten? Tuohan suurin piirtein tarkoittaa, että Audit ovat täysin vailla huolenpitoa ja Volvoa puunataan päivät pääksytysten... Vai olisikohan niin, että toiset autot nyt vaan on lujempia kuin toiset?

      
  • Sokea-Reetta vedit mutkat suoriksi. Tarkoitin että meissä ihmisissä (kuljettajissa) on eroja toinen hoitaa asiansa hyvin kaikessa tekemisissään asioissa ja ääripäässä taas täysin piittaamaton ja sitten on vielä kaikkia siltä väliltä olevia. Meitä on niin montaa kuin on kirjoittajaa. Tätähän on koitettu tutkia että minkä tyyppinen ihminen ajaa milläkin merkillä ehkä niissä on jotain suuntaa antavaa kuka tietää. Eri merkkeihin liitetään hyvin helposti yleistyksiä mikä on täysin väärä lähestymistapa asioihin ja luo vaan lisää ennakkoluuloja.

    Jokainen tuntee varmasti ihmisiä jotka hoitavat autojaan hyvin merkieistä riippumatta ja sitten on esimerkkejä siitä miten piittaamattomat toimii. Näin se vaan menee valitettavasti. Turvallisuus on tärkeä liikenteessä ja on hyvä että katsatus on kerran vuodessa muuten tiellä liikkuisi vielä enemmän liikenteeseen täysin kelvottomia autoja. Poliisi taas hoitaa liikenteeseen sopimattomat kuljettajat pois ratista kuten rattijuopot ja kaaharit esim. Samalla toki silmäillen minkä tasoisella kulkineella nämä liikkuvat. Poistavat kilvet jos katsastus on jäänyt suorittamatta tai auto on muuten liikenteeseen vaarallinen kuten usein myös näiden kuljettajat. Ongelmat tuppaavat yleensä kasautumaan kun kyseessä on moniongelmaiset ihmiset joiden elämän hallinta on lähtenyt syystä tai toisesta pois hallinnasta.

      
  • tracktest: Tehtaan huolto-ohjelmaa noudattamalla säästyy monilta murheilta. Kuten olen monesti asiasta kirjoittanut.

    Niin?

    monimerkkihuolto joka noudattaa tehtaan huolto-ohjelmaa on takeena huolettomille kilometreille. Näin, ettei tule uutta vääntöä selvästä asiasta.

    Ai nytkö se onkin selvä asia?? Vai veditkö mutkia suoriksi aiemmin?

      
  • P-ajattelija:Hyvin vaikeaselkoinen ja monivaiheinen keskustelu, jonka voisi kiteyttää muutamaan asiaan

    Vähempikin olisi riittänyt:

    – Laadun määritteleminen on vaikeaa ja tarkoittaa eri ihmisille usein eri asioita.
    – Useat muut automerkit voivat täyttää laatumerkin kriteerit katsantokannasta ja automallista riippuen.

    ...jos tuosta sinun laatuvaikutelmalistastasi oleellisimmat minun mielestäni poimisi.

      
  • tracktest: "Ongelmat tuppaavat yleensä kasautumaan kun kyseessä on moniongelmaiset ihmiset joiden elämän hallinta on lähtenyt syystä tai toisesta pois hallinnasta."
    Tarkoitatko tällä saksalaismerkkien omistajia kun he ei oikein tahdo pärjätä laadussa?

      
  • Kumppani: Koitat usein sekottaa keskustelua parhaasi mukaan, en lähde tuohon typerään leikkiin joka on monesti täällä nähty mihin se johtaa. Jankutukseen ja asioiden loputtomaan toistoon.

    The End: Nyt kyselet tyhmiä. Vedit tuon lauseen pois kokonaisuudesta. Lueppa ajatuksella kirjoittamani uudestaan jos ei vieläkään aukea on sinulla ilmeisesti kasetti jumissa.

      
  • tracktest Se olikin tarkoitettu vitsailuksi, siitä miten ihmisten ongelmat sopii katsastustilastoihin ja laatumerkki keskusteluun.

      
  • Niin sen ajattelinkin. Onhan täällä ohi aiheen kirjoittanut moni muukin, mutta jäi tuossa tosin mainitsematta. Yleensä olen asiasta maininnut. Aina ei tiedä kuka vitsailee ja kuka ei näillä netin keskustelupalstoilla. Hyvä kun tuli selväksi.

      
  • Kirjoitetaan lisää ohi aiheen, minun piti ajaa vajaat kaksimiljoonaa kilometriä, ennen kuin ymmärsin automattivaihteen ihanuuden, mikä amerikkalaiset ymmärsi jo 75 v sitten.

      
  • tracktest: Koitat usein sekottaa keskustelua parhaasi mukaan, en lähde tuohon typerään leikkiin joka on monesti täällä nähty mihin se johtaa. Jankutukseen ja asioiden loputtomaan toistoon.

    Koitat taas sumuttaa tuollaisella vedolla muut lukijat. Ei tarvitse muuta kuin käydä lukaisemassa kirjoituksesi, niin saa ihan hyvän kuvan mitä kirjoitit. Ei ehkä siitä mitä tarkoitit, mutta kun jätät lukijan arvaamaan, niin syyttömiähän lukijat ovat. Vai?

      
  • Uusi Superb oli tarkoitus käydä koeistumassa kun seuraavan kerran on autoliikkeeseen asiaa. Ainakin minun silmääni se näyttää aiempaa mukavammalta ja terävät nurkat ovat yleensä tilojen kannalta hyvä asia. Kokeilemallahan tuo selviää.

    Vasta alun toista sataa tuhatta on taulussa tuossa meidän ainoassa tämän vuosikymmenen (hyvää Skodaa halvemmalla ostetussa) autossa, joten vielä parisataa tuhatta on toki jäljellä ennen kuin se lähtee vaihtoon. Seuraavaksi olisi ehkä taas manuaalivaihteisen vuoro, joten DSG olisi EVVK. Taloudellisia moottoreitahan VAG kyllä osaa tehdä, joten Skodaa ei tarvitse pelätä kulutuksenkaan vuoksi. Luulisin tuon ainakin etuvetoisista pitävälle kelpaavan, ellei hinta pahasti pompsahda?

    Perheen katsastusikäiset on nyt katsastettu. Autoilla on ikää yhteensä 79 vuotta ja ajomäärää takana reilut 1.3 miljoonaa. Kaikki neljä ekalla läpi, mikä ei kerro yhdenkään auton laadusta yhtään mitään. Mutta se kertoo osaltaan, miksi pidän uusien ja vähän ajettujen autojen koko automerkin yli keskimääräistettyjä katsastustilastoja suurelta osin viihteenä.

      
  • 740GLE: Uusi Superb oli tarkoitus käydä koeistumassa kun seuraavan kerran on autoliikkeeseen asiaa. Ainakin minun silmääni se näyttää aiempaa mukavammalta ja terävät nurkat ovat yleensä tilojen kannalta hyvä asia. Kokeilemallahan tuo selviää.

    Tuossa lausahduksessa on lievää ristiriitaa tähän toisesta osiosta poimittuun kommenttiin:

    Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta näen muotoilun vain funktionaalisena. Ulkomuoto ei estänyt minua ostamasta autoa, jonka tarkan pienoismallin voi tehdä kahdesta Legopalikasta. Ongelmani ei ollut Legopalikalla ajaminen, vaan myöhemmin Legopalikan ikääntyessä sen korvaajan löytäminen hyvistä ominaisuuksista tinkimättä.

    Tulkitaanko tämä niin, että aiemmin olisit Superbin kanssa "joutunut tinkimään hyvistä ominaisuuksista", eikä auto kiinnostanut. Nyt ennestäänkin oikeasti isoon autoon on tehty jokunen kulma peltiin ja sinä olet kiinnostunut? Ja vaikka muotoilu palvelee mielestäsi vain funktionaalisuutta, niin ei haittaakaan, vaikka Superb näyttää vielä "mukavammaltakin"?

      
  • Voit tulkita mukavuuden ulkonäöksi, jos se on sinulle osa mukavuutta. Mutta minä en ajattele niin, ja selvyyden vuoksi myös sanoin etten ajattele niin, joten älä viitsi syyttää minua itse rakentamastasi ristiriidasta.

    Kuten hyvin tiedät, aiempi muuten erittäin tilava Superb oli minun kannaltani takaa epämukavan matalaksi pyöristetty. Koska minulle käytännöllisyys on ulkonäköä tärkeämpää (kuten jo sanoin), on terävämmin vedoin piirretty uusi Skoda lupaavan näköinen, koska se näyttää tilavammalta (kuten jo sanoin). En voi tietää, vastaako myös todellisuus ulkonäön luomaa vaikutelmaa, koska en ole vielä kokeillut (kuten jo sanoin).

      
  • 740GLE Voit tulkita mukavuuden ulkonäöksi, jos se on sinulle osa mukavuutta. Mutta minä en ajattele niin

    Sinähän tässä tulkitset autoa pelkän kuvan perusteella (kuten sanoin)!

    Tilavuus ei ole minusta mukavuuden synonyymi, jos puhutaan vielä ulkopeltien muotoilusta samaan aikaan.Peltipokkauksien muutokset on vain ulkonäköä tosiaan. Onhan uuden Superbin markkinoinnissa käytetty lempiaiheitasikin, johon olisi ollut helpompi tarttua: kasvaneita mittoja.

    Mikset vain kirjoittanut, että "näyttäisi aiempaa isommalta sisätiloiltaan"? Pitää se sitten käytännössä paikkansa sinun mielestäsi, tai ei.

    En voi tietää, vastaako myös todellisuus ulkonäön luomaa vaikutelmaa, koska en ole vielä kokeillut

    Voi sitä pettymyksen määrää jos vaikutelma ei pädekään takapenkille istuessasi?

      
  • Valitsen itselleni sopivista vaihtoehdoista, joita on muutamia ennestäänkin, joten uuden kandidaatin kokeilu ei tuota pettymystä olipa sen tulos mitä tahansa. Kumppani toki saattaa pettyä olipa kokeilun tulos mikä tahansa ja kerronpa siitä millä sanoilla tahansa.

    En viitsi enää jatkaa, koska tavoitteesi näyttää olevan vain kiukutella kaikille, jotka vielä suostuvat keskustelemaan kanssasi. Nyt heitä on taas yksi vähemmän. Tässä vielä sitaattina teksti, jota et ymmärtänyt:

    "Ainakin minun silmääni se näyttää aiempaa mukavammalta ja terävät nurkat ovat yleensä tilojen kannalta hyvä asia."

      
  • Ainakin minun silmääni se näyttää aiempaa mukavammalta ja terävät nurkat ovat yleensä tilojen kannalta hyvä asia.

    Niinpä niin. Tuosta olisi pitänyt päätellä, että tarkoitat mukavuudella sisätiloja, ei ulkonäköä vaikkapa ja kenties erikseen takatiloja vielä? Tai että vertaat "terävien" peltipokkauksien ilmestymistä uuteen Superbiin jonkun toisen auton legopalikkamaisuuteen? Niidenkin, jotka eivät ole ns. seuranneet aiempia kirjoituksiasi ja tulevat tänne vaikka vain pitkän ajan kuluttuakin taas tsekkaamaan, mistä täällä nyt joristaan.

    Täytyy kyllä myöntää, ettei minun mielikuvitukseni, tai ajatustesi lukutaito riittänyt ihan noin pitkälle.

    Ihan sama pidätkö kiukutteluna vai ei. Vasta-argumentointia se oikeasti on: en minä sinun kirjoittamaasi minään raamatunlukemisena pidä, vaikka sinä tunnut välillä niin meiltä muilta lukijoilta olettavankin. Sinunkin kirjoittamisia voi haastaa siinä kuin muidenkin - sinänsä raamatunkin tekstin, heh.

    Aika usein on voinut kysellä perääsi, että mitäköhän nyt oikeasti tarkoitat, saati oletko tosissasi...

      
  • Minusta taaseen tuntuuu, että Kumppanin itsensä lisäksi juuri kukaan muu ei tällä palstalla ymmärrä, mitä Kumppani milloinkin kirjoittaa ja mikä on hänen pointtinsa. Varmasti hän on omasta mielestään todella fiksu ja terävä johdattelevien kysymyksiensä kanssa. Sääliksi käy Kumppanin työ"kavereita", jos Kumppani on jossain töissä. Mahtaa olla kokouksissa hilpeä meininki, kun Kumppani alkaa vänkäämään.

    Onko Kumppani kertaakaan tuonut mitään omaa asiaa yhteenkään keskusteluun? Kumppani ei juuri muuta tee, kuin irroita yksittäisiä lauseita asiayhteydestä ja kyselee typeriä asiaan liittymättömiä kysymyksiä. Näin keskustelut ajautuvat täysin sivuraiteille, eikä kukaan pian edes ymmärrä mistä keskustellaan.

    Eri mieltä voi asioista olla, eikä siinä mitään, mutta Kumppanin kanssa on vaikeaa ymmärtää, mitä hän edes yrittää kertoa. Useimmiten ei yhtään mitään.

      
  • Taas kerran halpaa keittiöpsykologiaa Ajattelija2015:ltä...

    Tuollaiset tölväisyt lähtee sinulta yllättävän helposti. Varmasti olet omasta mielestäsi todella fiksu ja terävä keskustelupalstojen partaveitsi.

      
  • Ei tuo ollut mitään psykologiaa. Vain havaintojani "keskusteluistasi", käyt niitä kenen kanssa tahansa, tai mistä aiheesta tahansa.

      
  • Olisikohan vain niin, että sinä et "ymmärrä"....

      
  • Älkää nyt munatko itseänne näin mitättömässä aiheessa kuin laatumerkki. Ottakaa rennosti ja perustelkaa pilke silmäkulmassa oma valintanne.

      
  • Aihe on todettu jo moneen kertaan, monenkin "suulla" täysin henk.kohtaiseksi käsitteeksi, eikä asiasta ole yleispätevää kriteeristöä. Jollei tilastollisia tekijöitä, esim. korjaustarpeet, sitten lasketa - ja miksei laskettaisi mukaan. Loppu on sitten mutua.

    Vai että pilke silmäkulmassa! Sekös muka onnistuisi näiltä eräiltä kirjoittajilta?? :-)

      
  • Minusta sellainen auto ei oikein vakuuta laadullaan jossa vaihdelaatikko, jakohihna ja sähkölaitteet vikaantuu keskimääräistä useammin.

      
  • Nyt se sitten tuli julkiseksi laatumerkki Toyota prius, ei sovi edellennekään tuollainen coupe viritelmä minun käyttöön. Täytyy tyytyä Auris hybridiin 2016 malliin siihen saakka jos muilta "laatumerkeiltä" tulisi varteenotettava hybridi.

      
  • Ei ole kyllä liikenne mennyt turvallisempaan suuntaan, viittaan useisiin suojatieonnettomuuksiin viime aikoina. Autoilija on aina se nopeampi osapuoli liikenteessä verrattuna pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin. Tämän takia risteyksiin tulisi ajaa mahdollisimman hitaasti ja lisäksi ei pitäisi yrittää kiirehtiä risteyksien yli. Erityisen ärsyttävää on se että posotetaan nasta laudassa risteykseen 40 km tunnissa ja vasta viime tingassa lyödään jarrut lukkoon. Tämä häiritsee myös risteävän tien autoilijoita.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit