"Downsizing" moottorit

3 kommenttia

Ainakin Fordilla ja Folkkarilla on litraiset bensamoottorit, joilla liikutetaan kooltaan henkilöautoksi aivan kelpoa koria.
Nykytekniikalla pikkumyllyistä on saatu irti varsin käyttökelpoisesti tehoa ja vääntöä. Folkkarin 1.0 TSI tuottaa golfin nokalla vääntöä 200 Nm ja tehoa 85kW (115hv).

Fordin pikkumyllyn kestävyydestä esitettiin aluksi nettipalstoilla paljon epäilyjä, mutta ilmeisesti ne ovat ainakin toistaiseksi pysyneet läjässä.
Folkkarissakaan ei pitäisi jakoketjuongelmia esiintyä kun tehtävää hoitaa uuden tyyppinen hihna, jonka vaihtoväli on auton elinikä. Olisiko tämä nyt se Continentalin kehittämä vaihtoa kaipaamaton jakohihna.

Näiden pippurimyllyjen etu on tietysti maltillinen kulutus, jota itse arvostan. Mitä vähemmän eurojani tupruaa pakoputken päästä ilmakehään, sitä tyytyväisempi olen.
Itse uskaltauduin tällaisella moottorilla varustetun suhteellisen vähäpäästöisen kulkineen tilaamaan.

Nähtäväksi jää kuinka lähelle luvattua yhdistelmäkulutusta (4.6 l/100km) pappamallin automaattigolfilla pääsen. Päivittäinen ajo on 2-15 kilometrin pätkäajoa, josta valtaosa kaupunkialueella, joten haastetta viitosen alitukseen riittää.

Onko jollain käyttökokemuksia/mielipiteitä näistä minimyllyistä?
Uskon, että downsizing tulee lisääntymään, siksi kätevä tapa tämä on autovalmistajille pienentää päästöjä ja päästä asetettuihin kokonaistavoitteisiin.

  
  • Muita downsizingeja löytyy Renaultilta, Seatilta, Skodalta, Toyota Auriksessa, Kia Ceedissä, Opelissa, Nissanilla, Fiatilla, Alfalta, Mersulta, BMW:ltä, Peugeotilta, Smartilta. Voi olla joissakin muissakin, mutta kahden merkin väliltä ei tarvitse valita. Tosin eivät ne kaikki ole yhden litran koneita, mutta ahdettuja ja siksi iskutilavuudeltaan aiempia pienempiä.

    Itse hankin käytettynä v. 2008 pienen dieselin missä oli vääntöä enemmän kuin aiemmissa bensakoneissani, ja mikä parasta - voima oli käyttökierroksilla kuin isommassakin koneessa. Yllätyin kun liikennevakuutusmaksu halpeni vaikka diesel mielletään paljon ajavan autoksi, mutta halpeni se koska moottorin perustilavuus oli 0,3 litraa pienempi!

    Tuon jälkeen on hankittu myös pieni bensaturbo (ei VW tai Ford), ja mikäpä siinä hajoaisi sen aikaisemmin koska 30 % osista oli perusmoottoriin verrattuna muutettu ahtimen lisäyksen myötä.

    Pieneen kulutukseen pääsee kun ei käytä tehoa, vaan hyödyntää vääntöä joka mahdollistaa sen että manuaalissa vaihtaa isommalle vaihteelle heti 2000 kierroksen jälkeen kuten automaatti tekee dieselissä. Isommalla vaihteella kiihdyttäminen näyttää ajotietokoneessa alhaisempia lukemia, ellei koe kierrosten käytön jälkeen vaihteiden yli hyppäämistä miellyttävämmäksi.

      
  • Yllätyin kun liikennevakuutusmaksu halpeni vaikka diesel mielletään paljon ajavan autoksi, mutta halpeni se koska moottorin perustilavuus oli 0,3 litraa pienempi!

    Vakuutukset eivät olekaan se syy miksi dieselit mielletään paljon ajavan autoksi. Vähän kuulostaa siltä että tulet vielä yllättymään kunhan autoverolappu kolahtaa postiluukustasi - dieselautoilija kun joutuu maksamaan autostaan käyttövoimaveroa, jota bensiiniautoista ei peritä.
    Käytännössä tämä vuotuisen käyttövoimaveron määrä suhteessa dieselmoottorin pienempään kulutukseen sekä dieselin bensiiniä edullisempaan hintaan onkin se yhtälö jolla sitä kannattavuuslaskentaa lähdetään suorittamaan - kuinka paljon vuodessa täytyy dieselautolla ajaa, jotta polttoaineen hinnassa saatu säästö on yhtä suuri kuin käyttövoimavero, jota maksetaan vaikkei autolla ajettaisi metriäkään.

    Ja siitä lukemasta ylöspäin kaikki onkin sitten pelkkää säästöä :).
    Lisätietoa verotuksen rakenteesta löydät vaikkapa Trafin sivuilta.

      
  • Autoverolappu ei ole paha juttu, se painosidonnainen dieselvero on 1800-1899 kg:n painoiselle autolle 384 euroa + CO2-vero joka osui 96 euron tienoolle. Jos en olisi vaihtanut autoa ollenkaan olisi automaattivaihteinen 115 hv:n bensakone (maantiekulutus mitattu 6,6 litraa) kustantanut CO2-veroa 288 €. Dieselvero 192 euroa on helposti kuitattu pois tankkauksissa kun litrojakin tarvitaan vähemmän - tosin vertailu tässä on aiempaan autoon, ei samanikäiseen.

    Isompi yllätys oli se miten kallis perheenkakkosauton pakollinen liikennevakuutus on vaikka ajoneuvo oli pieni ja pienellä iskutilavuudella. Siihen nähden dieselvero on halvempi kustannus jonka kaiken lisäksi voi tankkauksissa säästää takaisin tai jopa "päästä voitolle". Se nollabonuksen liikennevakuutus on pelkkä kustannus jota ei voi säästää pois, etenkin koska ei kolaririski muutu toiseksi vain sen perusteella kummalla ajoneuvoista käy kauppareissulla.

    Dieselauton yksi merkittävä kannattavuustekijä on edelleen se että joillakin merkeillä niissä on huomattavasti kalliimpi hankintahinta. Enää dieselit eivät kuitenkaan suorituskyvyltään vastaa bensaversioiden alapäätä, tai ole jopa niitäkin voimattomampi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit