muuttoauto ulkomailta

4 kommenttia

Hei,
olisin todella kiitollinen jos joku osaava voisi auttaa minua!
Asun Ruotsissa ja suunnittelen Suomeen takaisin muuttoa ensi vuonna. Mitkä säännöt tulee ottaa huomioon muuttoautoa tuodessa? Mikä autonmerkki olisi kaikken kannattavin tuoda Suomeen ajatellen jälleenmyyntiä kahden vuoden jälkeen? Miten kaikkinaisesti koko juttu pitää hoitaa jotta se olisi mahdollisimman järkevä ja hoituisi "oikein"?
Etukäteen kiitollinen vastauksista!
T. Tarja

  
  • Hei Tarja,

    Muuttoauton verohelpotukset on lopetettu 2015 alusta. Tietyin poikkeuksin niitä voi vielä saada, mutta kysymyksen perusteella poikkeukset eivät koske sinua.
    Lisätietoja löytyy mm.
    http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/muuttoajoneuvot/index.jsp

    Toki voit tuoda auton tullessasi, saattaa olla ihan hyväkin ajatus koska voit etsiä alhaisen autoveron (ei ole lainkaan) Ruotsista juuri sinulle sopivan auton. Maksat siitä autoveron kuten kaikki jotka tuovat käytetyn auton EU-alueelta. Veron suuruuteen vaikuttaa eniten auton CO2 päästöt, mitä pienemmät, sitä vähemmän veroa. Sähköautossa vero on alarajalla, 5%. Mitään myyntirajoituksia ei enää ole, voit myydä auton heti kun olet sen Suomeen tuonut (vrt 2 vuotta).

    Toteutuneista veropäätöksistä löytyy tilastotietoa:

    http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/index.jsp

      
  • Hei Jorma,
    kiitos tosi paljon vastauksestasi! :-) Olin todellakin elänyt vanhan tiedon kanssa:(

    En osaa aihealuetta ollekaan joten kysyisin vielä: Mitä eroa on tuoda auto Ruotsista tai ostaa se kaupasta Suomesta? Kuinka suuri autovero on Suomessa minimissään - maksimissaan ? Entäs pitääkö Suomesta ostetusta autosta maksaa autoveron lisäksi arvonlisävero?

    Minulla on nyt Renault megane jonka olen ostanut täältä Ruotsista vuonna 2012. Mielssäni olisi kuitenkin vaihtaa auto uuteen ennekuin muutan takaisin kotiSuomeen. Muuttoajankohtaani pystyn vaikuttamaan.

    Tarja

      
  • Lyhyttä vastausta kysymykseesi ei ole helppo tiivistää.
    "Mitä eroa on tuoda auto Ruotsista tai ostaa se kaupasta Suomesta?"

    • Ruotsissa on enemmän autoja liikenteessä eikä siellä ole tietääkseni lainkaan autoveroa, maksetaan pelkkä arvonlisävero. Valinnan vara on paljon suurempi kuin Suomessa ja käytettyjen hinnat ovat monesti Suomen hintoja alhaisemmat, koska uuden ostohinta jo paljon alhaisempi. Jos ostat Ruotsista auton viidellä tonnilla ja maksat autoveroa Suomeen pari tonnia, yhteensä 7000e, samainen auto saattaa tyypillisesti maksaa Suomessa 9-10 tonnia. Tämä ei ole lupaus vaan riippuu auton merkistä ja maineesta käytettynä. Maine ei sinällään välttämättä tarkoita paljoakaan, mutta esim. Renault Megane ei välttämättä Suomessa ole kovin ison autonostajajoukon listan kärjessä ja hinnat saattaa olla lopulta hyvin lähellä toisiaan Ruotsin tuonnin kanssa kun verot on maksettu. En tiedä mitä 2012 Rellut siellä maksaa mutta esim. syyskuun 2015 tullin tilastossa on muutama tullattu. Megane 1.2 5D HB 97KW, rek. 2014 ajettu 10 tkm, veroa on mennyt 3606e. Toinen esimerkki on MEGANE SCENIC 1.5 D 5D HB 81KW vm. 2012, ajettu 114tkm, veroa on mennyt 1752e. Nettiauto.com noita on myynnissä 10.800 - 15.000e pyyntihinnoilla, ostohinnat jonkin verran vähemmän.
      Hintaero tuontiauton ja Suomessa jo olevan auton välillä yleensä kasvaa mitä harvinaisempi ja kalliimpi auto on. Itse katselin joskus tiettyä mersua ja Saksan-tuontina auto + verot oli noin 45-50 tonnia ja pyyntihinnat Suomessa oli 60-80 tonnia täsmälleen samaan malliin.
      Alv'a ei tarvitse maksaa Suomessa jos ostaa käytetyn yksityiseltä, liikkeen hinnoissa ALV on aina, uusissa ja käytetyissä.
      Suomen autovero vaihtelee isolla skaalalla, 5-50%.
      Lisätietoja http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/oikopolut/04401012.pdf

    Pienten autojen, hybridien ja sähköautojen verot on monesti paljon pienemmät kuin isompien. CO2 vaikuttaa.

    Käytetyksi on aiemmin laskettu vähintään 6kk vanha ja 6000km ajettu auto. Olen nähnyt tullin tilastoissa myös 1000km ajettuja käytettyjä. Liekö käytännöt muuttuneet. Uuden auton tuonnista on vaikeampi saada tietoa, mutta sitäkin löytynee tulli.fi

    Jos tuot lähes uudenkarhea Nisaan Leaf sähköauton, verot on silti alle 1500e. Suomessa perusmallin tarjoushinta on n. 30 tuhatta. Mitä lie maksavat Ruotsissa? Saksassa saa maksimaalisesti varustettuja esittelyautoja noin 25 tonniin, vastaavat Suomessa uutena yli 40 tuhatta. Siinä ei 1500e vero enää tunnu. Itsellä tällainen harkinnassa ensi vuonna. Jos auto on perheesi ainoa, ehkä sähköauto ei ole aivan optimi. Myös asuinpaikka ratkaisee, omakotitalossa tai mahdollisesti rivitalossa auton lataaminen on helppoa, kerrostalossa jo haasteellisempaa.

    Osaat varmaan hyvin ruotsia, helppo kierrellä autokaupoissa potkimassa renkaita ja miettimässä ostopäätöstä. Tuleehan siinä auton mukana osa muuttotavaroitakin sitten. Olen itse muuttanut pari kertaa ulkomailta. Kontti lähti ja asuntoon jäi "jotain pientä". Se loppuosa osa oli aivan yllättävän iso kasa laatikoita. Asun tällä hetkellä Kiinassa.

      
  • Jälleen SUURkiitos vastauksestasi Jorma. Sinä totisesti tunnut osaavat tämän aihealueen.

    Nyt minulla on pohtimista ja renkaiden potkimista ennekuin teen lopullisen päätöksen. Tarjoaisin kahvit, mutta Kiinaan on hieman matkaa .........:-)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit