Uusi A4 hinnoiteltu

67 kommenttia
13»
  • Varsin monikin auto on minun silmääni tyylikkäämpi farmarina kuin perus-sedanina. Esimerkiksi A4 ja A6 Audit ja myös useimmat Volvot.

      
  • Jos laitetaan rinnakkain vuonna 2004 esitelty A4 B7, sen seuraaja A4 B8 ja tämä uusi A4 B9, niin muutosta on ulkonäössä tapahtunut aika vähän yli 10 vuodessa. Vähän lisää kulmikkuutta on tullut muotoihin ja valoja on muotoiltu ja valoissakin suurimpana muutoksena voidaan pitää LED-ajovalon kuvion muutoksia.

    Itse olen A4:n muotoihin ainakin pettynyt, kun ei ole ollut uskallusta tehdä muutoksia auton ulkonäköön kolmeen mallisukupolveen. Sisätiloissa on toki muutoksia tapahtunut parempaan suuntaan koko ajan. Tässä on käynyt jopa niin, että aiemmin rumat Skodat painavat muotoilussa Audin ohi. Uusi Octavia lyö ulkomuodossa A4:n ja Superb A6:n. Ei tätäkään olisi uskonut vielä muutama vuosi sitten tapahtuvan. Audista on tullut jotenkin persoonaton ja tylsä insinöörityön näyte, jossa kyllä on uusinta ja hienointa tekniikkaa, mutta persoonattomassa ja vanhentuneessa ulkokuoressa.

    Varmasti Audin nykylinja vetoaa vannoutuneisiin Audi-kuskeihin ja monissa koeajoissakin todetaan, että vähäiset muutokset ei saa edellisiä malleja näyttämään vanhoilta eli tätä voi pitää hyvänä aiemman mallin omistajille. Moni uuden auton ostaja kaipaisi vaan jotain uutta ja modernimpaa linjaa muotoihin.

      
  • Tuo ei kyllä pidä paikkansa, että B7 ja B9 näyttäisivät samalta (varsinkaan avantit). Autojen peruslinjatkin ovat aivan erilaisia. B8 ja B9 ovat kylläkin liian samankaltaisia.

    Itse en ole oikein ymmärtänyt logiikkaa, että pidetään vanhan mallin omistaja tyytyväisenä, kun ulkonäkö ei muutu liikaa. Siis eikö uuden mallin tärkein tehtävä ole nimenomaan se, että vanhan mallin omistajalle tulee vastustamaton ostokiima!? Jätetään sitten tekniikkakin uusimatta, ettei vanhan mallin omistajalle tule paha mieli. WTF?!? :) Aivan absurdi logiikka yritykselle, joka yrittää tehdä tulosta.

      
  • Minusta taas saksalaismerkkien menestys perustuu juuri siihen ettei heidän mallisto poukkoile aasialaismerkkien lailla. Heillä (Japani ym.) 3-4 vuotta ja taas uusi mallisto, perustekniikka pysyy samana.

      
  • Minusta A4 ei ole kovin näkyvästi muuttunut siitä, kun siihen tuli nykyinen iso "singleframe"-maski keulaan. Nuo wikipedian kuvatkin kertoo, että muutokset saa B7 - B9 sukupolvilla ihan hakemalla hakea, kun värikin on vielä sama. Kulmikkuutta on tullut lisää muotoihin ja valot on muotoiltu uusiksi ja kylkilistat on nykymuodin mukaisesti poistettu, siinä tärkeimmät.
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Audi_A4

      
  • Niin tarkoitin siis enemmänkin farmarikoria ja farkun kylkilinjaa. B7 ja B6:han ovat periaatteessa samoja autoja. Näiden farkkujen kylki-/ikkunalinja on aivan erilainen kuin B8:ssa ja B9:ssa. Keula on toki saman tyylinen B7:sta lähtien, mutta en minä oikeastaan sitä edes kritisoi. Uuden mallin keula on auton ulkonäön paras kohta on ja omaan silmääni ihan onnistunut. Itse uskon, että Audi tekee vielä hyvin pitkään keulan samalla tyylillä, kuten esimerkiksi BMW on tehnyt jo vuosikymmeniä.

      
  • "Minusta taas saksalaismerkkien menestys perustuu juuri siihen ettei heidän mallisto poukkoile aasialaismerkkien lailla. Heillä (Japani ym.) 3-4 vuotta ja taas uusi mallisto, perustekniikka pysyy samana."

    En usko tuohon. Esimerkiksi Mersu on nyt uudistanut malliston ulkonäköä rohkeammin ja heti myynti on kasvanut voimakkaasti.

    Minä taas väitän, että seksalaisten premiumeiden muotoilu on tietystä tylsyydestä huolimatta ollut tähän asti melko onnistunutta. Nyt se alkaa kuitenkin jo vähän tökkimään etenkin Audilla ja Bemarilla. Tiedän useita "Audisteja", jotka ovat pettyneet uuden A4:n ja Q7:n muotoiluun. Mersu on haistanut tässä markkinaraon ja muotoili autot rohkeammin kuin ennen.

    En kuitenkaan sano, että muotoilun tulisi poukkoilla kuten aasialaisilla, mutta jotain särmikkyyttä ja uutta siihen muotoiluun pitäisi löytää. Mersu onnistui, miten käy Audin ja Bemarin? Kuten jo sanoin, uudet "coupeluokat" toki vaikuttanevat asiaan ja perusmalleista tehdään ehkä jopa tahallaan hieman tylsiä, jotta rohkeampaa ulkonäköä kaipaavia voidaan rahastaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit