Olisi mielenkiintoista jos esim, TM-lehti tekisi vertailun auton halogenivalojen parantamisesta jossa ensinnäkin tarkastettaisiin valojen suuntaus (etteivät ole liian alas suunnattu auton valmistajan toimesta) ja sen jälkeen tehtäisiin kunnolliset valomittaukset näillä usean valmistajan kehittämillä tehokkailla halogenipolttimoilla. Mutu tietoa on paljon mutta olisi mielenkiintoista nähdä kunnollinen testi asian tiimoilta.
Onko sillä oikesti merkitystä, kuinka monta luksia saadaan lisää milläkin tempulla? Halogeenivalojen parantaminen on keskimäärin niin edullista, että sama tehdä kaikki kerralla?
Jos asia on omalta kohdalta akuutti, niin mallista riippuen uudet umpiot olisi hyvä lähtökohta. Sen jälkeen virta polttimoille riittävän vahvoin johdotuksin ja suoraan releellä kulutuskohteseen ohjattuna, että latausjännite tulee oikeasti polttimon kannalle saakka. Vaihtoehtoisesti valonvahvistin hakkuripowerilla.
Xenonpolttimoissa näyttäisi kilpailevan lehden testin mukaan käyvän kuten menetelmästä voi jo olettaakin, eli tunnettujen valmistajien laatupolttimot ovat suunnilleen yhtä hyviä. Halogeenipolttimoilla oikesti on eroja. Jotain Yönsärkijää tai vastaavaa niiden uusien umpioiden kaikkiin reikiin, ja pitäisi olla lähivalot kunnossa.
Jos kaukovalojen pitää olla myös halogeenit, siihen on ollut vakiovastaus jo yli 30 vuotta. Bosch Touring on hyvä kompromissi hallittua leveää valokuviota ja hieman lisää kantamaa useimpiin vakiovaloihin, mutta ei mitään pistevaloa, joka sopii vain harvoihin käyttötilanteisiin.
Enemmänkin kaukovaloa saa, mutta ei ole halogeeneja.
Viestiketjun aloittajana täsmentäisin lisää.
Itselläni on ollut Opel astra sport-tourer ja tällä hetkellä Ford c-max. Molemmat uutena hankittuja, valoina halogenit. Valojen suuntaus on ollut molemmissa autoissa suunnattu selkeästi liian alas. Umpioiden uudelleen suuntauksen ja tehokkaampien halogenipolttimoiden vaihdon jälkeen valot ovat parantuneet huomattavasti. Olisi hyvä jos joku autolehti tekisi vertailun jossa mitattaisiin valokuvionkantama ja kirkkaus, ennen ja jälkeen muutosten.
Ikävä tullut monesti halogeenejä/ksenon valoja kun mennyt ledit tukkoon lumisateessa. ihan p..... valot huonolla kelillä. Silloin loistavat kun vähän huonommatkin riittäis. Ei edes kunnon pesureita.
ajovalojen suuntauksessa olisi hyvä muistaa että suuntaus on tehtävä aina
hyödyntäen ajovalojen suuntauksen tarkistuksessa käytettävää 'laatikkoa' , on ollut markkinoilla yli 50 vuotta ja edelleen se oikea korkeus on sama sekä halogeeneillä että uudemmilla tekniikoilla.
hyvä nyrkkisääntö on että jos umpion keskipiste on esim. 40cm korkeudessa niin ajovalon kuvio yltää 40m päähän suoralla osuudellansa.
tämän yli ruuvatut valokuviot ovat siis väärin säädettyjä.
myös polttomoilla on Ur häikäisyyn perustuva mittaus ennen E hyväksyntää, mutta monasti halvat ja tehokkaat H4-H7 polttimot antavat hajavaloa aivan liikaa. käyttäkää siis vakiopolttimlita.