Mitä hyötyä esineiden internetistä?

10 kommenttia
Toimituksen kommentti

IOT:stä (Internet of Things) on muodostumassa seuraava suuri tekninen vallankumous. Ilmiöllä voi olla myös kääntöpuolensa: Nouseeko informaatiotulva yli äyräiden, kun esineet ja koneet alkavat viestiä keskenään verkossa? Esim. täyttyvätkö sähköpostit jääkaapin, kodin lämmitysjärjestelmän ja pyykinkoneen lähettämien viesteistä, jotka alkuinnostuksen jälkeen jätetään huomiotta.

Laitevalmistajat hakevat vielä suuntaa, mutta varmaa on se, että lähitulevaisuudessa tietoverkkoja kuormittavat uudet toimijat, kuten autot ja kodinkoneet.

Millaisia kokemuksia sinulla on älytekniikasta? Entä millaiset sovellukset olisivat oikeasti hyödyllisiä?

  
  • Huomasiko kukaan tätä "keskustelua"?
    Minä huomasin tämän oikeastaan vasta tuoreesta lehdestä, kun Keskustelua -palstalla olikin poikkeuksellisesti julkaistu joukko "viestejä" ilman tietoa kirjoittajasta.

    Täältä ne eivät ainakaan ole peräisin - onko toimitus siis kirjoitellut lehteen omia päiväkahvipöytäkeskustelujaan, vai mistä on kysymys?

    Aiemmissa lehdissä Keskustelua -palstalle on lainattu otteita täällä verkon kuolleella keskustelupalstalla käydyistä keskusteluista, mutta nyt on ilmeisesti jouduttu turvautumaan jo luovempiin keinoihin..

      
  • "Ennen arvostettu tekniikan alan aikakauslehti keksi itse lukijakeskustelunsa" - lööpin aihe siinäkin. Mukavasti pääsponsorin, VW -konsernin kohun vanavedessä..

      
  • Toimituksen kommentti

    TM 18E/15 on kodintekniikan teemanumero. Kysyimme siihen liittyvistä aiheista Minun media -lukijayhteisömme jäseniltä, ja heidän kommenttejaan julkaistiin poikkeuksellisessa laajuudessa lehden palstalla. Yhteisöön on rekrytoitu 1500 jäsentä, jotka ovat osallistuneet toimintaan ilahduttavan aktiivisesti. Yritimme kalastaa kommentteja myös täältä, mutta eipä antanut Antti tällä kertaa ahvenia.

    Jälkiviisaasti voi todeta, että lähde olisi pitänyt tuoda selkeämmin esiin (vrt. maininta sivun alalaidassa) ja myös tuo viittaus TM:n verkkosivujen keskusteluun hämäsi. Pahoittelut tästä!

      
  • Ei jäänyt tämä pseudokeskustelu ainoaksi - tuoreemmassa TM:ssä oli myös keskustelu, johon osallistumista lehdessä mainostettiin tekniikanmaailma.fi -sivustolla tapahtuvaksi, vaikka kyseistä keskustelua ei täällä ole käyty..

    Ei teillä liian tarkkaa nykyään taida faktojen kanssa olla - mitäpä sitä suotta lukijoita arvostamaan kun vedättäminen käy niin helposti?

      
  • Kanimies, voit aivan vapaasti jättää lukematta näitä TM:n juttuja, kun kaikki on mielestäsi niin surkeasti toteutettu. Miksi siis roikut täällä? Älä lue lehteä, äläkä lue nettijuttuja.

    Samalla tekisit palveluksen meille muille, kun meidän ei tarvitse lukea jatkuvaa ruikutustasi ja lähinnä kiusaamisen puolelle menevää yhden toimittajan arvostelua.

      
  • Ajattelija, oletko itse töissä toimituksessa? Olen huomannut tuon itkusi aiemminkin, olet mm. väittänyt minun luvanneen lopettaa lehden lukemisen?

    En arvostele niinkään toimittajia tai edes avustajia, kuin sitä sisältöä jota he tuottavat ja josta minä maksan.

    Kuten olen aiemminkin todennut, lukisin mielelläni laadukasta tekniikan alan aikakauslehteä - kustantajan ja toimittajien linnoittautuessa norsunluutorniinsa ainoa tapa saada minkäänlaista vastausta yhtään mihinkään palautteeseen näyttää olevan kommentointi täällä.

    Muutosta sekään ei toistaiseksi ole tuonut.

    En nyt kuitenkaan kirjoita sinustakaan monikossa, hieman epäilen että luulet nyt itsestäsi liikoja olettaessasi edustavasi itsesi lisäksi muita kuin enintään eräitä (toisia?) kyseisen julkaisun vähemmän ammattiylpeitä työntekijöitä..

    Olisiko se, Ajattelija, sinun ajatuksissasi julkaisun etu pidemmässä juoksussa, että lehteä selattaisi vain kivojen kuvien takia, kuin Aku Ankkaa?
    Kyllä tuo ajattelusi hieman huolestuttaa, jos koet että ratkaisu laatuongelmiin on laadun korjaamisen sijaan se, että ohjeistetaan asiakas vain hyväksymään huonolaatuinen tuote..

    Ja älä huoli, kun tilaukseni päättyy, en lehteä enää luekaan.

    Siihen asti minäkin pidän kuitenkin ovet avoinna ja rohkenen toivoa parempaa - keskustelua seuranneena en ole lähimainkaan ainoa tilaaja jonka julkaisu on kuluneen vuoden aikana saanut karkoitettua, ja se tuskin kuitenkaan on liiketaloudellisesti kaikkein kestävin ratkaisu.

      
  • Ajattelija2015 15.05.2015 09:23 “Nelivetoversio vuoden päästä”? Mitäköhän tuolla tarkoitetaan? Eiköhän nelivetoversiot ole heti tarjolla, kuten aina. Eikä niitä koskaan mitenkään erikseen esitellä. Merkillisen paljon tällaisia omituisia virheitä uudistuneen TM:n uutispalstoilla. Aivan kuin uutisia kääntäisi joku, joka ei tiedä autoista yhtään mitään.

    Kuulostaako tutulta?

    Ja verkkopalvelun osalta olen kieltämättä ollut vähintäänkin pettynyt siihen, millaista kuraa tämä uudistettu palvelu on ollut, ja niihin tyhjiin lupauksiin joita Tekniikan Maailma on asiassa antanut - huhtikuussa luvattuja parannuksia ja korjauksia ei ole vieläkään saatu aikaiseksi - se ei luo kovin vahvaa luottamusta myöskään tulevaisuuden suhteen.

    Kun tähän vielä lisätään tuo toimituksen jääminen kiinni piilomainonnasta, niin onhan tässä aika monta huolenaihetta..

    Kuinka kauan voi mennä sieltä missä aita on matalin ja vielä olla uskottavasti asiantuntijajulkaisu?

      
  • Kuulostaa. Tietenkin välillä voi arvostella, jos ja kun aihetta on. Mutta jos lähes jokainen kommentointi liittyy vain lehden tai yhden toimittajan arvosteluun, usein jostain todella mitättömästä asiasta, niin eikö vain kannattaisi lopettaa lukeminen?

      
  • Ehkä sinun olisi syytä lukea itse sisällöt tarkemmin - edelleenkään en ole toimittajia arvostellut.

    Erään avustajan jäljiltä on alaluokkaista materiaalia tullut vastaan enemmän kuin toisten, jolloin olen virheistä toki huomauttanut. On kaikkien etu että virheet tulevat korjatuiksi, erityisesti asiavirheet.

    Pidän kyllä edelleen hämmentävänä tuota ajatusmaailmaasi, jossa ratkaisuna ehdotat lukemisen lopettamista.

    Tällä hetkellä kovinta ääntä muutenkin tuntuvat pitävän ihmiset jotka selvästi ovat lopettaneet sen lukemisen.

    Ehkä sinun kannattaisi vain opetella sivuuttamaan sellaiset kommentit jotka sinua ärsyttävät?

      
  • Useimmiten olenkin vain sivuuttanut kommenttisi. Tyylisi ei kyllä ole ollut vain ihan asiallista "virheestä huomauttamista".

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit