Kokemuksia Opel-huollosta

13 kommenttia

Omistan vm. 2003 Opel Merivan, joka ostettiin uutena, eikä siinä ole esiintynyt kuin eräs vaihteistovika, joka korjattiin merkkihuollossa kiitettävällä nopeudella (HS.fi kertoo, että vaihteistovikoja Merivassa esiintyi juuri ensimmäisissä vm. 2003 malleissa). Olen ollut tyytyväinen huollon laatuun.



Vähän aikaa sitten vein auton tavalliseen 90tkm määräaikaishuoltoon valtuutettuun merkkihuoltoon Helsingin Kallion MetroAutoon. Auto oli huoltoon mennessä täysin kunnossa, mutta sieltä palatessa kojelaudassa paloi merkkivalo, joka käski viemään auton takaisin korjaamolle. Auto siis vietiin takaisin samaan huoltopisteeseen. Auton tullessa jälleen takaisin huollosta tuntui kaikki olevan OK, mutta ongelmia alkoi esiintymään yli 100km/h nopeuksissa, joissa auto alkoi nykimään.



Tänään olisi tarkoitus viedä auto kolmannen ja viimeisen kerran kyseiseen huoltokorjaamoon, jossa saavat kyllä laittaa sen viimein kuntoon. Katsotaan sitten, miten käy. En käsitä, miten tuolla voidaan olla sellaisia tunareita, että auto on täysin kunnossa ennen huoltoa, mutta huollosta palatessa siinä alkaa heti esiintymään vikoja. On siis syytä välttää kyseistä korjaamoa, ja suosittelisin tätä toimenpidettä muillekin Opel-kuljettajille, niin hermosi säästyvät.



Toivoisin kokemuksia muista valtuutetuista Opel-huolloista pääkaupunkiseudun alueella. Kallion MetroAuto ja Tekniikan Maailman testin perusteella Vantaan Magneetti on syytä unohtaa, mutta entäs muut, vaikkapa Pohjois-Helsingin Auto?

Jussi Lehto
  
  • Jusle:



    kojelaudassa paloi merkkivalo, joka käski viemään auton takaisin korjaamolle. ....mutta ongelmia alkoi esiintymään yli 100km/h nopeuksissa, joissa auto alkoi nykimään.






    voi kiesus...kuulostaa kyllä ihan opelilta :xmas:

      
  • Nimimerkki Petoksen vastaus oli informaatiosisällöltään häkellyttävä, mutta rohkenen ehkä silti lisätä vielä oman panokseni aiheeseen.



    Huollatin työautoani viiden vuoden ajan Metro-Auto Airportissa, mutta siirryin Magneettiin kun lähiseudulle tuli vaihtoehto. Metrossa oli lähes aina jotain hämminkiä, varsinkin erilaiset lisätyöt tuottivat ongelmia. Uuden radion asennus varastetun tilalle oli lähes ylivoimaista. Jos jokin tilattu työ oli jäänyt syystä tai toisesta tekemättä, ei huolto muistanut siitä mainita, puhumattkaan uuden ajan varaamisesta asian hoitamiseksi. Huoltoneuvojalla oli vaikeuksia löytää laskutusasiakkaan loppusummaa, ketä se nyt kiinnostaa kun firma maksaa...Kerran auto oli sovittuna noutoaikana samoilla pyöränsijoilla kuin jätettäessä. Huollon mukaan auto oli vielä työn alla.



    Kokemukset magneetista rajoittuvat siis yhteen käyntiin. Aikalailla perinteiseltä paikalta vaikuttaa "hypetyksestä" huolimatta. Jonotusnumeroita en ole ennen nähnyt huollon vastaanotossa ja nopea huoltoon pääsy (seuraavaksi päiväksi) oli mukava yllätys. Parkkipaikalla oli muistaakseni 30 min rajoitettu pysäköintiaika mikä tuntuu lähinnä huonolta huumorilta.

      
  • Kiitos Lefalle asiallisesta vastauksesta.



    petos:

    Jusle:


    kojelaudassa paloi merkkivalo, joka käski viemään auton takaisin korjaamolle. ....mutta ongelmia alkoi esiintymään yli 100km/h nopeuksissa, joissa auto alkoi nykimään.



    voi kiesus...kuulostaa kyllä ihan opelilta :xmas:




    Niin, no sama paikkahan on myös valtuutettu Volkswagen-huolto.

    Jussi Lehto
      
  • Ilmoittivat huollosta, että ovat menneet sössimään ajotietokoneen asetuksia tms, ja siitä tulee nyt kuulemma joku 1500 euron remontti. :weary: En kyllä oo itse maksamassa.

    Jussi Lehto
      
  • Eivät suostuneet myöntämään omaa virhettään. Tämä 1500 euroa tuli siis minun maksettavakseni. Pitää toivoa, että saa rahat vielä takaisin - yhteydessä on oltu nyt huollon lisäksi maahantuojaan ja kuluttaja-asiamieheen, toistaiseksi tuloksetta.

    Jussi Lehto
      
  • Minullakin oli Opeli kerran jonkin aikaa, särkivät pari kertaa huollossa (tosin korjasivat myös) joten Opeli lähti kun on autolle muutakin käyttöä kuin seisottaa viikkotolkulla pajalla! :innocent:

      
  • Jusle:

    Ilmoittivat huollosta, että ovat menneet sössimään ajotietokoneen asetuksia tms, ja siitä tulee nyt kuulemma joku 1500 euron remontti. :weary: En kyllä oo itse maksamassa.




    Siis häh?! Ajotietokoneen? asetuksien muutoksesta 1500e?! Etteivät olisi sössineet moottorinohjausta? Onko autosta siis jotain hajonnut, kun korjaushinta aivan järjetön?

      
  • Ajotietokonehan on se n. taskulaskimeen verrattava vehje auton mittaristossa, joka saa tietoa eri antureilta. Arvo ehkä 100 euroa, jos on hyvä näyttö siinä. Koko varuste on näitä uuden ajan "hype" juttuja kun aina pitää jotain keksiä. Kyllähän auto oman "kulutuksena" on tietänyt jo 80-luvulla kun siirryttiin monipisteruiskuun ym. tuli nämä ECU-boksit ja muut. Siitä se pienellä kaavalla selviää paljon mottiin laitetaan just nyt polttoainetta sisään. Nyt se vain on niin siistiä kun pääsee jotain lukua katsomaan joissain autoissa oikein kahden desimaalin tarkkuudella. Vähän kuin turbon ahtopainemittari 80-luvulla kun oli "uusi mittari" autossa.

      
  • Sorry, että kommentoin vanhaa aihettani, mutta tämä tulee edelleen Googlessa ekana hakusanalla "Opel-huolto kokemuksia". Voin vain todeta, että mikään ei seitsemässä vuodessa ole muuttunut.

    Opel tekee sinällään hyviä autoja, tai ei ainakaan huonompia kuin muut, mutta laatuajattelu ei ylety ainakaan pääkaupunkiseudulla paikalliselle tasolle huoltojen toimintaan. Kuten tämä TM:n juttu https://tekniikanmaailma.fi/autot/kayttotestit/tm-kayttotesti-60-000-km-opel-astra-sport-14-turbo-103-kw-5-ov osoittaa, Opel-huoltoihin ilmeisesti pääsevät ne vähän huonommin pärjäävät kaverit, kun ammattitaitoiset menevät ilmeisesti muualle. Ensi viikolla menee hyvin toiminut ja pidetty Astra vaihtoon, mutta huonolaatuisen huoltotoiminnan vuoksi pääkaupunkiseutulainen liike menettää uuden Opel-auton kaupan, kun ostan japanilaisen. Näin se markkinatalous toimii. :)

      
  • Kerronpa jutun Opelin huollosta/maahantuojalta saamastani lausunnosta (lukee laskussa),että Opel Mokan 2013 sytytyksen valvonta moduli on rikkoutunut (50192 km) syystä,että olen käyttänyt Venäläistä Bensiiniä !
    Eivätkä lukuisista pyynnöistäni huolimatta ole antaneet neuvoa/tietoa siitä,millä säädöillä Venäjän Opelit toimivat,vai käyvätkö he Suomessa tankkaamassa EU-laatuista bensiiniä ?
    Kysynkin,että missä voisin luotettavasti testata ko.laitteen ja bensa näytteen(laadun) ?
    Onko T-M:llä sellaista laboratoria ja onko tahtoa suorittaa tälläistä testiä vai onko se uhkarohkeaa paljastaa Opelin "tyyppiviat" tänä aikana kun VW on jo suurennuslasin alla ?
    Tietämänäni mukaan (Porin Nissan huollon kertomaa) esim.Nissan Qhasgain saman vuoden (2013) malleihin on ko.yksikköjä vaihdettu ilman että niissä kaikissa on edes esiintynyt pätkimisiä.
    Pori onkin sen verran Venäjän rajasta kaukana että bensiinin syyksi "tyyppivikoja" voisi laittaa,vai onko Japanilaisilla auton valmistajlla selkärankaa tunnustaa virheensä ilman "Amerikan apua"?

    terv.ensimmäinen ja viimeinen OPEL

      
  • Ensimmäisillä täälläkin ajetaan.
    Ei ihan ongelmitta ole mennyt, mutta on aina kuntoon laitettu.

    Laita juttua Opel Forumille myös, jos et ole vielä niin tehnyt.

      
  • Minulla ollut käytössä Opel Corsa 1,2 l dieselillä monta vuotta. Onneksi se on niin hyvä auto ollut, että on kulkenut ja toiminut hyvin, vaikka epärehellisen tuntuinen Imatran paikallinen merkkihuoltopaikka on sille diagnosoinut erilaisia vikoja jo noin 5000 euron arvosta. Jo vuosia sitten autoon alkoi syttyä aika ajoin moottorivian hälyvalo. Asiaa aikansa itsekseen tutkittuaan mekaanikko yllättäen veikin minut katsomaan, miten dieselin paluuletkut "mehivät", olivat märät, ja polttoainepumppu oli alta märkä polttoaineesta. "Sinulla on tässä aika pahanlaista vikaa", sanoi, ja tulosti paperille jotain 3000 euron viat. Sanoin että mietitään, ja häivyin. Nyt on mitään tekemättä ajettu sen jälkeen lähes 100000 km. Kuivuttuaan eivät letkut ja pumppu ole olleet koskaan märkiä. Sinun johtopäätöksesi tästä, lukija? Kävin pari vuotta sitten uudelleen kysymässä diagnoosia, kun kytkin oli vähän meluisa. Vikalistaus oli yli 2000 euroa, sisältäen mm. uuden kytkimen. En ole sillekään mitään tehnyt, ajettu on vain, joka päivä. Melu katosi ajastaan itsestään, mikä sitten lienee ollutkaan aiheuttaja. Auto on hyvä, nyt jo 150000 ajettunakin. Panin aikaa Webaston pois päältä kun ei pelittänyt, eli talvella ei tahdo lämpö riittää lyhyillä matkoilla.

      
  • Voisithan huollolle lähettää terveisiä ja kertoa tehdyistä vika-arvioinneista.
    Ja tietenkin mainita kuinka hyvin auto on kaikesta huolimatta toiminut. :)

    Kyllähän tuo Webasto pitäisi sinun laittaa toimintaan.
    Kyllä sinä siihen neuvoja löydät.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit