Toyota ja Saksalaiset parhaat kylmiin oloihin

15 kommenttia

Näin tänään Taloussanomissa: "Vakuutusyhtiö Pohjola keräsi eniten rekisteröityjen automerkkien talvihinaustiheyttä kuvaavan tilaston Taloussanomien pyynnöstä." Tulokset on suhteessa autojen määrään.

Paras on Toyota, heti perässä VW ja Skoda. Sitten Nissan, Mersu, Honda ja Audi.

Saab oli viimeinen, noin 8 kertaa enemmän hinattu kuin Toyota. Myös Volvoa on mainostettu sopivaksi tänne Pohjolaan, silti hinaustilasto ei sillekkään hyvältä näytä. Kai se auto pitäis ensin käyntiin saada ennen kuin voidaan puhua muista ominaisuuksista.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/01/14/hinaustilasto-julki-nama-autot-hyytyvat-homma-lahti-lapasesta/2016427/304

  
  • Vale, emävale, Tilasto sopii tähän hyvin.

    Tilasatossa olisi pitänyt olla ajosuorite mukana. Todennäköisesti Toyota olisi tipahtanut vertailussa alemmas jos sitä olisi alettu vertaamaan Mersujen, Audien, Volvojen, Bemarien jne. ajokilometreihin. Toisaalta muutaman merkin osalta tilasto olisi ollut vieläkin karumpaa luettavaa. Tilastossa on lisäksi mukana myös ulosajot yms. hinaukset eli kyse ei ole vain hyytymisistä.

    Miten muuten Saab voi olla tässä tilastossa edes mukana, kun sitä on rekisteröity viimeksi 2012 ja silloinkin alle 40 kappaletta. 0-3 vuotiaita Toyotia on rekisteröity lähes 40 000 kappaletta. Yhtä Saab:ia kohti on siis 1000 Toyotaa eli jos yhtä Saab:ia on vedetty penkasta, niin tilaston perusteella yli 120 Toyotaa on samaan aikaan hyytynyt tien varteen.

      
  • Otsikon logiikan mukaan myöskään saksalaiset BMW, Opel ja Ford eivät välttämättä sovellu parhaimmalla mahdollisella tavalla Suomen talveen kun niitä on hinattu Volvoakin enemmän.

      
  • Paljon virtaa kuluttava auto on ongelmissa jos sillä ajetaan vain kaupunkiajoa. Akku ei lataudu riitävästi lyhyillä matkoilla ja siitä syystä meno loppuu yllättäen. Tämä ongelma on ollut tiedossa pitkään. Ylläpitolaturi on paljon kaupunkiajoa ajavalle ainoa apu kovilla pakkasilla ja muutenkin.

    SELVITYS Joka kolmas automatkan keskeytyminen johtuu akkuongelmista.

    Joka kolmas automatkan keskeytyminen johtuu akkuongelmista, paljastuu saksalaisen autoilijajärjestö ADACin tuoreesta ja kattavasta tiepalveluraportista. Sen tiedot perustuvat lähes 4,2 miljoonaan tielle jääneeen auton avustukseen.

    http://www.turkulainen.fi/artikkeli/227662-nama-automerkit-jattavat-useimmiten-tielle

      
  • Tuossa 10 luotettavinta automerkkiä Consumer Reportsin mukaan.

    1. Lexus

    2. Toyota

    3. Audi

    4. Mazda

    5. Subaru

    6. Kia

    7. Buick

    8. Honda

    9. Hyundai

    10. Mini

    http://www.hs.fi/m/autot/a1305994672044?jako=ce6d7424c9f9aac40dff0c1d6daf67fc&ref=fb-share

      
  • Tuo ei ole yhtään yllätys. Toyota tuntuu johtavan kaikkia laatuun ja luotettavuuteen liittyviä tilastoja. Yksi tilasto voi olla väärässä mutta ei kaikki.

    Luotettavuus on varmasti osa syy myös auton merkkiuskollisuuteen ja arvonsäilymiseen: http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/kauppalehti-toyotakuskit-kaikkein-merkkiuskollisimpia-dacia-vetovoimaisin/5690762

    Joku jo ruoti tässä ajokilometrien merkitystä. Kyllä Mersuilla ajetaan enemmän, mutta niinpä ajetaan vaikka diesel-Avensiksillakin tai Prius+:lla jotka on tuttuja taksista.

    Toisaalta tunnen lähipiiristäni naisen joka ajaa vuodessa n. 1000km 15v Corollalla. Auto tosin käynnistetään päivän aikana n. 4-6 kertaan ja sillä tulee ehkä 3km ajoa jokaiselle arkipäivälle. Matkaa sillä ei ajate juuri koskaan. Mitä luulette kumpi on autolle pahempaa. Ajaa pitkää matkaa vai tuollaista pätkää jolloin kone ei koskaan ennätä lämpimäksi saakka. Tästä huolimatta Corollassa ei ole ollut oikeastaan yhtään vikaa jos polttimoiden vaihtoja ei lasketa ja virtaakin on jostain ihmeestä riittänyt. Voihan joku toki ajaa Mersullakin samaan tapaan eli se siitä tilastoharhasta sitten.

    p.s. Itse en aja Toyotaa, mutta voisin sellaisen pian hankkiakin...

      
  • Kylmiin oloihin soveltuvan auton tai oikeastaan moottorin tekeminen lienee kaksiteräinen miekka. Toisaalta jos halutaan kylmäpäästöt kuriin, niin moottoria on seurattava anturein ja säädettävä apulaittein tarkemmin. Toisaalta juuri kylmässä näissä on eniten toimintahäiriöitä.

    Veikkaan että lisääntyneiden hinausten yksi syy on ylisuojelevissa moottorinohjauksissa. Hetki väärää tietoa joltakin anturilta, moottorin vikasymboli menee päälle eikä uuden kalliin auton omistaja uskalla ajaa sillä enää metriäkään. En sitten tiedä kuinka suuri osa näistä vioista hoidetaan lopulta pelkällä vikatiedon kuittauksella ja auton sulatuksella.

    Yleensä ottaen usein kalliimmisakin autoissa sähköpuoli, lähtien kaapeloinnista ja liitoksista on toteutettu luvattoman halvoilla ratkaisuilla. Varsinkin väylätekniikka asettaa korkeammat vaatimukset johdotukselle ja suojaukselle.

      
  • Niin tuo kritiikkini kohdistuu varsinaisesti itse tilastoon ja sen luotettavuuteen. Jos oikein tulkitsin niin tilastissa on yhden vakuutusyhtiön tiedot talvihinauksista 0-3 vuotiaista autoista. Uusille autoille tarjotaan erilaisia tieturvia yms. ja ne saattavat vääristää tilastoa. Toisaalta moniko kalliimman auton omistaja viitsii edes lähteä vakuutusyhtiöltä muutaman satasen hinauskulua hakemaan. Saattaa siis olla että joillakin merkeillä totuus on vieläkin karumpi.

    Totta on, että pienemmät kauppakassit ovat usen näin pakkasilla paljon kovemmassa rääkissä kuin isommat kilometrinnielijät. Tosaalta tässä vertailtiin merkejä eikä malleja ja käytännössä joka merkiltä löytyy sekä kauppakassit että isommat mallit. Tosiasia vain on se että joillakin merkeillä ajetaan enemmän kuin toisilla koosta riippumatta. Esimerkiksi A-katsastukselta löytyy tilastoa kolmevuotiaiden ajokilometreistä ja vioista.

    Jos muuten juku sattuu olemaan kiinnostunut numeroiden pyörittelystä ja siitä millaista kalustoa tästä maasta löytyy, niin Trafin sivuilta on ladattavissa Avoin data jossa on kaikkien rekisteröityjen ajoneuvojen tiedot ja viimeiset tiedossa olevat ajokilometrit.

      
  • No eikös se ole positiivistä, kun hinausliikkeillä on töitä ja seuraava omistaja saanee melkoisen vähän kuluneen auton käsikirjan. :)

      
  • Toyotan laatu on kyllä vakuuttavaa millä tahansa tilastolla mitattuna. Luotettavuus on lähes aina huippua. Voi myös luottaa että Lexus menee samaan kategoriaan. Mercedeksen ja Audin tulos ovat vielä hyviä, mutta eikö Volvon pitäisi tässä olla suunnannäyttäjä sensijaan että perässä hiihtäjä? Volvo ja Saab olivat edelläkävijöitä monessa mielessä mutta nyt näyttää muiden ottaneen ohjaimet käsiin.

      
  • Kovin hääppöseltä ei ainakaan tuon "edelläkävijän" Mercedeksen yleinen luotettavuus vaikuta kun merkki sijoittui viimeisimmässä maailman kattavimmassa autojen luotettavuusvertailussa (740.000 autoa) sijalle 21 kilpaillen samoista sijoista Chryslerin ja Dodgen kanssa.

    Tämä samainen tutkimuslaitos kun kirjoitti jutun Teslan laadusta, niin yhtiön arvosta katosi hetkessä 11 prosenttia.

    http://www.consumerreports.org/cars/how-car-brands-compare-for-reliability

      
  • Sana hinaustilasto on täysin harhaanjohtava kuinka moni on nähnyt viimeksi autoa hinattavan ja milloin? Kyseiseen palveluun kuuluu auton kuljetus lavalla korjaamoon. Saabin "hinauslukuun" suurin syy löytyy varmasti kuljettajista kuten muidenkin merkkien. Omaan autoilu historiaan ei sisälly ensimmäistäkään hinausta eikä lavalla kuljetusta. Lasken akun hyytymisen kuljettajan tietämättömyyteen joka aiheuttaa autoilun suhteen erilaisia ongelmia. Näissä luotettavuus ja laatu keskusteluissa on aina havaittavissa lievää piruilua vaikka täysin kelvottomia autoja ei edes valmisteta. Itsellä on ollut kokemusta Audista, MB:stä, Saabista, Toyotasta, Mazdasta, Nissanista ja muutamasta jenkistä, ja mikään näistä merkeistä ei aiheuta pahaa mieltä vaan kaikki olivat hyviä toki kalleimmissa autoissa oli laatu eduksi ja näitä ei tuosta listasta tarvinne erikseen mainita. BMW on ollut valintani nyt viimeiset 30 vuotta ja erilaiset listat ja testit eivät valintaani muuksi muuta. Olen enempi kuin tyytyväinen omaan merkkiini ja ymmärrän enempi kuin hyvin jos moni muukin ajattelee samoin.

      
  • Sisä-Suomessa viime viikkoina tien varressa ja hinurin kyydissä olleiden autojen osalta ei voi oikein sanoa, onko joku tai jotkin merkit olleet muita enemän edustettuna. Enemmän ehkä tielle jääminen kertoo omistajan asenteesta ja ajattelukyvystä auton huoltojen suhteen. Aika moni ajelee huonolla akulla ja sitten kun tulee ensimmäisen kerran yli -20, meno loppui siihen. Samaten polttoaineputsarit niin bensa kuin diesel autojen osalta on todennäköisesti isossa osassa tielle jättämisten aiheuttajana. Se ei tee autosta luotettavaa, kun katsastus on kunnossa ja suurin piirten oikeaa ainetta tankissa.

    Esimerkiksi monessa merkissä dieseleissä on polttoaineputsarin vaihtoväli on 80-90 tkm. Jos ajaa autolla vähän vuodessa, niin ensimmäiseen vaihtoon saattaa mennä 5-6 vuotta.

    Tuosta tilastosta kun saisi irti sen, onko tielle jättänyt auto huollettu (asianmukaisesti, huolto-ohjelman mukaisesti...) vai ei. Ja vielä kun lukisi ikä ja kilometrit. Saattaisi tulla esille, että ei ne hyvin huolletut vanhemmat autot olekaan luotettavuudeltaan uusia huonompia...

    Tuosta otsikosta sen verran, että eihän vain osa vaikkapa Toyotalla autoilevista pidä autoaan niin luotettavana, että eihän sille tarvitse tehdä mitään. Ja eihän vain sama ajatus ole joillakin ns. paremmilla merkeillä ajavilla ? Sehän ei katso auton merkkiä, ikää eikä tehoa eikä kokoa, jos akku vain loppuu tai polttoaine ei kulje. Viikko sitten noin -30 asteen pakkasissa oli kaksi melko tuoretta Land Cruiseria (auto jota pidän erittäin luotettavana) pakkasen kourissa huonossa hapessa. Toinen oli hyytymässä moottoritiellä ja toinen oli jäänyt marketin viereen. Veikkaan, että pahin vika oli omistajassa...

      
  • Olisi tosiaankin erittäin mielenkiintoista saada tilasto myös siitä mikä oli hinausten tarkempi syy. Kovilla pakkasilla yksi yleinen syy on tosiaankin polttoaineongelmat dieselkäyttöisissä autoissa.

    Jos verrataan listalla kahta merkkiä esim. Toyota ja MB ja otetaan niiden yleisimmät mallit Avensis ja E-sarja vuodelta 2011 (syystä että dataa saatavilla). Anjoviksista tuolloin 27,9% myytiin dieseleinä, kun taas E-sarjasta dieseleitä oli 95,7%. Katsastustilastojen mukaan tuon ikäisillä Avensiksillä on ajeltu keskimäärin 66tkm kun taas e-sarjalaisilla 126tkm.

    Pelkästään jo tämä alkaa selittämään sitä miksi esimerkiksi Mersuja hinaillaan tuplamäärä. Mainittakoon vielä että kumpaakaan merkkiä en omista enkä tule lähivuosina hankkimaankaan.

    Lisäksi kummastuttaa, että tuolta Pohjolan listalta puuttuu kokonaan muutamia merkkejä joita kutakin on kuitenkin myyty satoja tällä vuosikymmenellä. Esim. Land Rover, Mini, Alfa Romeo, Lexus, Jaguar, Porsche...

      
  • Erittäin hyvä Helsingin Sanomien artikkeli ja hyvät vinkit kovilla pakkasilla selvitä ilman ongelmia. Ajoit sitten bensiini tai diesel käyttöisellä autolla.

    http://www.hs.fi/autot/a1359772633818

      
  • Monessakohan uudessa Mondeossa on ollut sähköt sekaisin pakkasten jäljiltä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit