Kesärenkaiden nopeusluokitukset, mikä ero renkaassa?

5 kommenttia

Kesärenkaat pitäisi hankkia uudet ja liikkeet tarjoavat mitä erilaisimpia renkaita. Samasta renkaasta (esim. Good Year Efficent Grip) joku tarjoaa W- luokitusta (jatkuva 270km/h) toinen V-luokitusta ( jatkuva 240km/h). Suomeen riittää hyvin H-luokka.
Mikä renkaissa oikeasti on erilaista ( kumiseos, runko vai mikä). Vai tuoko rengasliikkeet itse Euroopasta renkaita, ja sen vuoksi heillä on edullisesti tarjota W-nopeusluokan renkaita.
Onkohan renkaan kantavuusluokka jollain tavalla suhteessa nopeusluokkaan?
terv, V-P

  
  • First Stop rengasopas. Tuossa oleelisimmat asiat mitä tulee renkaisiin.

    http://www.firststop.fi/article/tyre-advice

      
  • Firstopin oppaassa ei vain vastata yhtään millään tavalla kysymykseen.

    Nopeusluokka kertoo sen, minkä nopeusluokan laboratoriotestit rengas kestää. Rengasta ajetaan pitkä aika suurella nopeudelle pyörivää rumpua vasten, jolloin testissä syntyvä lämpö aiheuttaa renkaalle ongelmia jossakin nopeudessa.

    Lämmön tuottamiseen ja kestämiseen renkaassa vaikuttaa melkein kaikki. Rakenne ja eri komponenttien kumiseokset ovat varmasti hyvin suuressa osassa. Korkean nopeusluokan renkaat ovat jäykempiä rakenteeltaan, jotta muodonmuutokset suurissa nopeuksissa ovat mahdollisimman vähäisiä. Tuo renkaan jäykkyys pitää myös renkaan hyvin muodossaan ääritilanteissa, joka tarkoittaa parempaa suorituskykyä hyvän pidon jarrutuksissa, väistöissä, kiihdytyksissä jne. Jäykkyys myös tarkentaa ohjaustuntumaa.

    Mikään ei tule ilmaiseksi ja korkeammasta nopeusluokasta on myös haittaa. Uhrauksia tehdään esimerkiksi vierintävastuksen, kestävyyden, melun ja jousitusmukavuuden suhteen.

    Tämä kaikki on vain yleistystä ja yksittäisiä tuotteita verratessa kaikki voi mennä toisin, mutta perusperiaate on tuo.

      
  • Noinhan Wikipedia asian kertoo eipä tuohon ole lisätävää (Ei silti aihetta riitelyyn).

    Pitoa renkaisiin saadaan pehmeämmällä rengasseoksella joka taas kuluu nopeasti. Mitä suuremalla nopeudella ajetaan kurveissa ja jarrutuksissa missä pitoa tarvitaan maximaalisesti suoriin verrattuna siinä renkaan lämmöt nousee ja kuluminen kiihtyy. Renkaan paine on myös oleellista ja vetopitoa saadaan laskemalla painetta mikä taas vaikuttaa paikaltaan kiihdytettäessä. Paineet nousee renkaan lämmetessä. Myös ilmanlämpötila vaikuttaa renkaan paineisiin. Rengasseoksen vaikutus kulumiseen mitä kovempi seos sen pidempään rengas kestää kulutusta.

    Oma kokemus näistä Y nopeusindeksin renkaista oli sellainen, että renkaissa oli erittäin hyvä pito uutena kuivalla sekä märällä kiihdytyksissä, jarrutuksissa ja pito oli maximaalinen kurveissa ja ohjaustuntuma hyvin luottamusta herättävä. Parempia ei voisi edes kuvitella, ainoa miinuspuoli oli se että renkaat kuluivat nopeammin tehokkaan auton alla (BMW M5). Merkit mistä kokemusta korkeimman nopeusindeksin renkaista Nokia, Dunlop ja Pirelli. Maltillisemmalla ajolla ilman kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia renkaat kestävät luonnollisesti pidempään. Ajotavalla on suuri merkitys monissakin asioissa renkaat, jarrut, polttoaineen kulutus, ja myös alustaan ja sen kestävyyteen. Näin vanhemmiten asioihin kiinnittää enemmän huomiota kuin nuorena, mutta onhan renkaat kehittyneet matkan varrella kuten moottorit ja tekniikka noin yleensä. Tuosta renkaan kulumisesta vielä se, että noissa Y nopeusindeksin renkaissa kulumisen vaikutus renkaan pitoon ei ollut kovin merkittävä pitoa oli uutena ja noin 3-4mm missä kesärenkaat menee itsellä vaihtoon jo turvallisuussyistä.

      
  • Pitipä oikein tarkastaa se, mitä wikipediassa asiasta kirjoitetaan. Ainakaan suomen- ja englanninkielisistä Wikipedian renkaan nopeusuokkaa käsittelevistä luvuista en noita asioita löytänyt. Linkitä tracktest se Wikin sivu, jossa nuo asiat on käsitelty.

      
  • En edes käynyt Wikipedian sivuilla lukemassa, mitä siellä asiasta kirjoitetaan. Testasin vain millä asenteella NHB palasi keskustelupalstalle uudistuksen jälkeen. Fiksulla asenteella ja asiantuntevalla kommentilla joten jatka samaaan malliin. Asiantuntevaa keskustelijaa täydentämään muiden puutteita tiedoissa tarvitaan aina. Tästä tuskin kellään on purnaamista. Ja meidän väliset kahnaukset on minun osaltani historiaa. Tervetuloa takaisin NHB.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit