Tulin uuden Volvon ostaessani valinneeksi Business -mallin, kun ajattelin, että tuolla navigaattorilla saisi perustarpeen täytettyä. Toki tiesin, että kaikki autonavigaattorit ovat yleensäkin kankeita ja vajavaisia.
Perehdyin kuitenkin etukäteen voimassa olevaan Sensus manuaaliin ja uskoin manuaalin muukaan totuutena, että navigaattori näyttää voimassa olevat tiekohtaiset nopeusrajoitukset sellaisissa autoissa, joissa ei ole tuota kamerapohjaista liikennemerkkien tunnistusominaisuutta.
Here kartat kun on, oli kokoemukset hyvät kännykkänavin nopeusnäytöistä.
Hämmästyin, kun ominaisuutta ei löytynyt. Volvon tukipalautteesta ilmoitettiin yhdellä rivillä, että ei ole kartta-aineistossa käytettävissä. Nettiä selaillessa samanlaisen tilanteen tulkitsin olevan mm. Englannissa.
Hämästyttää, että Volvo voi huiputtaa asiakkaitaan tällä tavalla.
Onko jollakulla täällä TM:n keskustelijoista samat kokemukset?
Minulla sensus näyttää nopeusrajoituksen myös kartan mukaan vaikka liikennemerkin tunnistus on käytössä. Muutaman kerran huomannut sen siitä että näyttää 100km/h vaikka talvirajoitus voimassa tai moottoritiellä näyttää yhtäkkiä 120 km/h kun viimeisestä tunnistuksesta on kulunut riittävästi aikaa/matkaa. Hieman hämäävä kun ei huomioi talvirajoituksia. No sama juttu TomTomin iPhone appsissa. Ei kai ne viitsi jonkun peräpohjolan takia kahdesti vuodessa päivittää rajoitustietoja.
Ompa mielenkiintoista! Sensus manuaalissa, jonka latasin juuri ensin valitsemalla oman versioni (V70 2016), on selkeästi opastettu kartan nopeusrajoitusten käyttöönotto ja erikseen on huomautus, että koskee vain autoja ilman toimintoa Liikennemerkkien tunnistus.
Tosin siellä on huomautusmaininta:"Vain, kun nopeusinformaatio on karttadatassa".
Vähän on astian maku, jos ohjeessa mainitaan ominaisuus, mutta kartta-aineistossa ei toimiteta tuota nopeusinformaatiota eikä liioin ohjata, mistä tuollaisen kartta-aineiston voisi saada. Jos Tomppa viitsit kertoa, mikä auto ja vuosimalli ja vielä jos viitsit nähdä vaivaa ja kaivaa sen karttaversiosi tiedot. Omassani on numeroltaan 31421838AA, joka sama numero, joka näkyy olevan nettipäivityksen versio.
Auto on uusi XC90 isolla "padillä" eli hieman erilainen kuin V70. Suomen kartasta en löytänyt kuin numerosarjan 1134. Veikkaan että käytössä Heren kartta koska järjestelmän valikosta löytyy myös Here appi. Navigaattori löytää myös esim yrityksen nimellä paikat ja pitäisi varoittaa kameroista (en vielä ole ajanut kameravalvotulla tiellä). Navigointi sovellus on Volvon kielellä "Sensus navigointijärjestelmä TMC liikennetiedotuksella" ja Sensus itsessään "Sensus High Audio".
Ikävä kyllä kaikissa maissa karttainfomaatio ja käytössä olevat palvelut eivät ole yhtä kehittyneitä ja esim TMC palvelut olivat suomessa esim volvossa pois käytöstä monta vuotta, mutta samalla autolla ajellessa monessa muussa maassa palvelu toimi. Siksi siellä ohjekirjassa on noita huomautuksia.
Mikäli jonkun toiminnan osalta on tuollainen lisäinfo, että ei toimi joka maassa, kannattanee siitä kysyä myyjältä ennen tilausta, mikäli itselle toiminnallisuudella on merkitystä.
Seuraavalla ei ole tarkoitus piikitellä, mutta en voi olla kysymättä:
Ilmiselvästi pidät nopeusrajoitustietoa tärkeänä, ja koska karttainformaatioon perustuva nopeusrajoitustieto voi hyvinkin olla vanhentunuttta ja suomessa nopeusrajoitukset muuttuvat talvirajoitusten takia, niin miksi ihmeessä et ottanut intellisafe pakettia, jossa tulee kaiken muun lisäksi reaaliaikainen liikennemerkkitunnistus?
Alkavat muuten autojen lisävarusteet olla niin monimutkaisia, että pelkän lisävarustelistan perusteella on mahdotonta ymmärtää, mitä kaikkea kannattaa ostaa. Jokin melko halpakin varuste saattaa olla "elintärkeä", eikä sellaisia osaa ostaa, mikäli myyjä ei asiasta huomauta. Tämä on siinä mielessä harmillista, että hyviä automyyjiä on harvassa. Ainakin oman kokemukseni mukaan tiedän lähes poikkeuksetta itseäni kiinnostavasta autosta enemmän kuin itse automyyjä, ja näin siis oli jo silloin, kun lisävarusteet olivat vielä melko yksinkertaisia ja ymmärrettäviä. Nyt on kaikenmaailman navigaattoreita ja älylaitteita, joita myydään ristiin rastiin erilaisten varustepakettien kera. Niistä ei oikein voi tietää mitään, ennen kuin on ajanut pari viikkoa kyseisillä autoilla.
Suomessa kun on erikseen talvi ja kesä rajoitukset ja joka maakunnan ely keskus tekee vaihdot oman harkinnan mukaan joka vuosi eri aikaan keleistä ja tien kunnosta riippuen. Joskus alempi rajoitus saataa jäädä voimaan kesäksi tai kahdeksi jos tien kunto on huono. Eihän minkään merkin naviin kannata luottaa sokkona. Navi on kuin tuli, hyvä renki mutta huono isäntä.