Toimivatko uudet Euro6-dieselit Suomen talvessa?

5 kommenttia

Päästöjen rajoittamiseksi uusien dieselien laturi lataa akkua vain moottorijarrutuksessa.
Tasaisessa ajossa auto kuluttaa pakkaskelillä akun tyhjäksi, eikä suostu enää käynnistymään.
Lisälämmitintä ei voi käyttää, koska se ei käynnisty lähes tyhjällä akulla tai kuluttaa pakkasella ennestäänkin vajaata akkua niin, ettei moottori käynnisty.
Onko tämä ominaisuus yleinen uusissa Euro6-dieseleissä?
Missä uusissa diesel-autoissa tästä ominaisuudesta on vakavaa haittaa pakkasilla?
Mitkä uudet dieselit toimivat luotettavasti pakkasilla?
Pitäisikö tätä ominaisuutta selvittää laajemmin?

  
  • Voisi todeta, että hyvä aloitus, kun pitkästä aikaa on ollut ainakin osassa Suomea kunnon pakkaset. Itse olen mollannut jo jonkin aikaa näitä nykyisen tekniikan autoja, joihin tulee koko ajan lisää tekniikkaa, jotka vaan tekevät niistä vikaherkempiä ja kalliimpia huoltaa näissä meidän olosuhteissa.

    Noista Euro6 vaatimuksista tulee mieleen SCR- järjestelmä. Ainakin tammikuun pakkasissa väli-suomen alueellakin monessa autossa oli ureasäiliöt jäässä. Tämähän tarkoittaa, että moottorin vikavalo palaa eli järjestelmä ilmoittaa, että pakokaasujen puhdistus ei toimi kuten pitäisi. Ja pahimmillaan muutaman käynnistyksen jälkeen moottorinohjausjärjestelmä tekee päätelmän, että tehot rajoitetaan ja/tai sitten järjestelmä siirtyy vikatilaan, joka tarkoittaa pakollista vierailua (merkki)korjaamolla.

    Itse en polttoainelämmittimellä varustettua autoa ostaisi ilman kiinteää akkulaturia. Suosittelen bensa-autoihinkin ja vaikka ei polttoainelämmitintä olisikaan, mikäli ajot ovat lyhyitä. Asian osalta tulee mieleen myös kysymys, kuinka montaa dieseliä valmistetaan Euro6 tyypitettynä ilman SCR-järjestelmiä ? Käsittääkseni Volvon uudet moottorit ovat näitä , mutta onko muita ? Viimeisimmissä mittauksissa (ADAC) tulokset eivät olleet todellakaan mairittelevia Volvolle, mutta ei ne päästöt ole varmaan kovin alhaalla talviaikaan muissakaan, jos ureasäiliö on jäässä...

      
  • Sellainen korjaus aloitukseen, että oikein asennettu polttoainelämmitin vähentää heikon akun aiheuttaman yllätyksen todennäköisyyttä varoittamalla ajoissa, jo ennen kuin mitään muita akun hiipumisen oireita on havaittavissa.

    En tiedä millainen älytatausalgoritmi W212:ssa on, mutta latausjännite näyttää pysyvän kovilla pakkasilla jatkuvasti lähellä 14 V.

    Bluetecistä ei mitään kokemusta, kun oma on CDI. Mutta eihän tuo AdBlue zydeemi mikään uusi asia ole?

      
  • AdBLUE jäätyy jo noin -10 pakkasasteessa, joten kai tankissa on lämmitys oltava.Eli liikkelle päästyä alkaa sulamaan.Nuo urea-autothan eivät pitkään suostu kulkemaan jos järjestelmä ei auton mielestä toimi.Hetihän ne pois moni muuten raksisi, niinkuin on hiukkassuodattiemien kohdalla moni tehnyt.

      
  • No ainakin tehdasasenteiset polttoainelämppärit ei tyhjennä akkua vaan lopettavat lämmityksen ja auto ilmoittelee alhaisesta jännitteestä. Ja näinhän jotkut autot toimii, vaikka ei olisi lämmitintäkään. Tosin kovilla pakkasilla voi käydä niin, että jatkuvasti lähes tyhjänä toimiva akku vaurioituu melko lyhyessäkin ajassa ja joku kerta meno loppuu tai ei pääse edes alkamaan, vaikka auton oma lataus olisi toiminut kuten kuuluukin.

    No ei nuo Urealaitteet ja SCR katalysaattorit ihan uusia ole, mutta taas kerran nämä pohjoisen markkinalueet ovat niin pieniä, että ilmeisesti ihan kaikkea ei ole tehty sen eteen, että kunnon pakkasilla (-30...) ne toimisi moitteetta. Lämmitykset niissä on, mutta mitoitus ei taida useammassa riittää. Tammikuun pakkasilla erään tuttavan auton ja toisessa tapauksessa erään taksin urealaitteistot olivat jäässä.

    Erään vannoutuneen MB- miehen kommentti oli, että jos on tarvetta etsiä toimivampaa Diesel-autoa pitemmäksi pitoajaksi, niin ei missään nimessä EURO6 versiota- ei sitten mistään merkistä. Kulutus on noin 1 l/1000 km ja 10 l maksaa ilmeisesti vajaan 30 euroa (?). Raskaassa liikenteessä on urealle omat tankkauspisteet, jolloin litrahinta on huomattavasti alhaisempi, mutta henkilöautoilijoille ei tämmöisiä ole ja pienistä astioista pyydetään kovia hintoja. Tähän kun lisää mahdolliset ongelmat talvella, niin ymmärrän kyseisen henkilön kommentit.

      
  • Vaikka urea maksaisikin n3e /1000km eipä tuo monenkaan taloutta kaataisi. Apseilla hinnoissa vieläkin enemmän bonus lisää. Todellinen hinta lienee n1,5e/l henkilö autoilijalle. Raskaassa kalustossa ollut käytössä jo vuosia eikä haitannu vaikka säiliö jäässä kunhan ei tyhjä.Ei nämä euro6 mallit autoilua kyllä helpotakkaan sora-autoihinkin rakennellaan 2"webastoa" pelkästään lavalämpöön kun ei voi hyödyntää enään pakokaasun "hukka" lämpöä. Lisälämmittimillä ei ole päästörajoja joten hyöty voi olla jopa negatiivinen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit