Uudet automaattivaihteistot voivat olla turvallisuusriski ?

3 kommenttia

Luulajan teknillisen yliopiston tutkija on tullut siihen lopputulokseen, että uusissa automaattivaihteistoissa voi olla turvallisuusriski tietyissä tilanteissa koska ne ovat toiminnaltaan hitaampia kuin manuaalilaatikot, joissa säilyy koko ajan tuntuma vaihteistoon. Esimerkkinä mainitaan tilanne jossa auto on ajautunut ratakiskoille. Tällaisessa tilanteessa sähköisen peruutusvaihteen päälle laittaminen voi olla hidasta, jolloin saattaa syntyä vaaratilanne kun peruuttaminen ei käynnisty nopeasti. Myöskin kritisoidaan parkkitilan epävarmaa kytkeytymistä, ilmeisesti pulma on tällä kohdin sama kuin peruutusvaihde päälle laitettaessa, sähköinen kytkentä on hidasta.

(Itsellä ei ole kokemusta näistä uusista automaattivaihteista, ainoa pidempi automaattivaihteiston kokemus on melko vanhasta Subaru Foresterista vuosimallia 2008, joka taas saattoi hyökkäillä eteenpäin kun laittaa vaihteenvalitsijan drive-asuntoon. Tässä siis on kyse eri asiasta kuin mitä tuo yliopisto tutki. Subarussa muistaakseni peruutusvaihteen päälle laittaminen oli nopeaa mutta tässäkin tilanteessa muistaakseni oli tuo (taaksepäin) hyökkäämisen riski.)

Kaiken kaikkiaan ei ole yllätys se että jotkut preferoivat manuaalilaatikoita, kun niissä säilyy tuo tuntuma vaihteistoon. Kovin paljon ylimääräistä työtä ajossa ei vaihdekepin käyttö liioin vaadi.

http://teknikensvarld.se/nya-automatlador-kan-vara-en-trafikfara-278275/

  
  • No kyllä on jo aika kaukaa haettua juttua turvallisuudesta. Jos tämä on turvallisuuden kannalta jollekin ongelma, niin hyvin ovat asiat. :)

      
  • Näin oli kuitenkin tutkittu. Toisaalta sellaista asiaa jota ei voida tutkia ei taida olla olemassa.

      
  • Mitä jos siihen kiskoille ajauduttuaan painaisi vain kaasua, eikä alkaisi miettimäänkään suunnan vaihtoa?

    Toivottavasti tuohon tutkimukseen on tuhlattu mahdollisimman vähän rahaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit