Vanteet talvirenkaissa

10 kommenttia

Tässä uusia vanteita autoon suunnittelen hankkivani, mutta sanokaapa vanteiden käyttäjät, että voiko erikoisvanteita laittaa talvirenkaisiin ja millaisia käytätte? Luin että laadukkaat pitää olla, pulverimaalatut jne. Mutta se koko, pitäskö talvirenkaat olla kapeammat ja onko järkeä käyttää samoja vanteita kesää talve, eli vääntää päälle aina uudet kumit? Kokemuksia kehiin!
Tässä se juttu: http://www.mynewsdesk.com/fi/news/alumiinivanteita-voi-kaeyttaeae-myoes-talvirenkaissa-133889

  
  • - voiko erikoisvanteita laittaa talvirenkaisiin:
    Miksei voisi? Vai kuinka "erikoisia" mahdat sitten tarkoittaakaan? Myyhän autoliikeet talvirengassarjoja peltivanteilla ja alumiinivanteilla ihan yleisesti, jos olet mainontaa yhtään seurannut.

    - ja millaisia käytätte:
    "Auton merkkisiä" alumiinivanteita

    - Se koko, pitäskö talvirenkaat olla kapeammat:
    Ainakin minulla on ollut, nyt ovat tosin samankapoiset molemmissa sarjoissa. Eikös ole ihan yleisesti todettu että kapeammat renkaat menee paremmin lumessa ja sohjossa jne Samoin korkeampi profiilikin on parempi kuin matala. Riippunee siitäkin, miten montaa vaihtoehtoa rekisteriotteesi tarjoaa valittavaksi ylipäätään, oletko tarkistanut?

    - onko järkeä käyttää samoja vanteita kesää talve, eli vääntää päälle aina uudet kumit:
    Ei ole kokemusta moisesta! Aina on ollut omat vanteet molemmissa rengassarjoissa. Suoraan kysymykseen suora vastaus: ei ole järkeä ainakaan minusta. Kauhea homma vaikka itse tekisi ja olisi tilat ja laitteetkin. Jos ei ole edes välineitä, vaan pitäisi teettää, niin eiköhän se järki sano kannattavuudesta ilmankin...

      
  • Allekirjoitan Kumppanin ehdotuksen, ja lisään muutaman jutun omasta kokemuksesta.

    Auton merkkiset vanteet voi vaihtaa myös muun merkkisiin sopiviin. Sopivuuteen ei riitä se, että pulttikehä passaa, vaan suoraan pyörän napaan ilman sovitteita ja oikealla offsetilla oleva tarvikevannekin toimii kyllä. Eli siis mallikohtainen tarvikevanne ko. automalliin.

    Etuvetoisten syvän offsetin leveät vanteet keräävät jossain olosuhteissa raskaat jääklimpit vanteen sisäpuolelle. Rouvan Volvo S80:n takapyörät olen hankalana lumitalvena käyttänyt irti ja puhdistanut pahimmillaan kolmesti talven aikana, kun lämpimät takajarrut jäädyttävät lumituiskussa vanteeseen epätasapainon aiheuttavat jäämöhkäleet. Tämän vuoksi ainakin lumikertymälle alttiissa automalleissa kannattaa suosia isoreikäisiä 4 - 5 puolaisia malleja, joista voi lumen harjata pois päältä päin silloin kun se on tarpeen.

    Halpoja ja heikkolaatuisiakin tarvikealuja voi käyttää talvella. Jos mitat ovat oikeat, ne toimivat kyllä teknisesti, mutta suolaisessa ympäristössä huonosti maalatut kuplivat aika karsean näköiseksi muutamassa talvessa. Hyvälaatuiset tarvikevanteet kestävät kyllä vuosikausia siistinä, ellei niitä kolhita ajamalla.

    Oma autoni on juuri näillä Vannetukun "Fit for automerkki" mallikohtaisia vanteita. Vain asiantuntija huomaa tuon huijauksen, koska vanne on suora kopio oman autoni alkuperäisvanteesta, joka on suurempaa kokoa ja vaatii mielestäni Suomeen sopimattoman leveät renkaat. Hyvä sopivuus ilman soviterenkaita, millilleen oikea offset ja näyttää kestävän talviajoa suolan seassakin.

    Jos alkuperäisten vanteiden hinta hirvittää, tuolta saa asiallisia kopiovanteita hinnalla satasen / kiekko, joten ei kannata väännellä renkaita samoille vanteille. Oman auton tiedot hakuun ja valitse vain autoosi ilman sovitteita suoraan sopivista ("fit for sinunauto"):

    https://www.vannetukku.fi/vanteet-alumiinivanteet-c-24_165.html

      
  • EDIT: ja vielä yksi vaatimus tarvikevanteille on auton vakiopultit. Yleismallin vanteissa on "joku" pulttikartio ja vääränlaiset pultit saattavat jopa löystyä ja pilata vanteet tai viedä mennessään takanavan sisältä seisontajarrun kiinnikejouset, kuten itse hönöilin edellisessä autossani kahden pulttisarjan kanssa.

      
  • Ei voi kuin kompata edellisiä. Kannattaa huolehtia, että aluvanteet ovat suorasovitteiset ja ET/ offset on täysin sama kuin auton alkuperäisissäkin. Hyviä tarvikevanteita näillä kriteereillä löytyy lähes joka autoon. Ja tosiaan, kuten 740 GLE totesi, kannattaa hankkia sellaiset vanteet, jossa ne omat alkuperäiset aluvanteiden pultit sopii. On niiden pulttien kanssa tullut itsekin hölmöiltyä aikoinaan. Ja joskus on etsitty autosta vikaa, mutta muutaman millin ero ET/ offset luvussa on vaan vaikuttanut todella paljon auton ajettavuuteen- vaikka joku vannekatalogi on sitä aivan sopivaksi väittänyt.

    Itse olen suosinut talvikäytössä autojen omia valuvanteita, koska tarvikevanteet eivät ole (ainakaan edullisimmat) lakattu kestämään tätä meidän suolakylpemistä. Ja jos oikein on energinen automies, niin etenkin talvivanteet kannattaa vahata ennen alle laittoa.

      
  • Sillä korjauksella, että kapeammista talvirenkaista ei ole mitään erityistä etua normaalilevyisiin verrattuna. Tämän lehden talvitestaajat juuri todistivat tämän perättömän legendan perättömäksi legendaksi edellisessä numerossa.

    Itse olen ajellut Mersun alkuperävanteilla talvella. Hyvä ehkä huomata, ettei mitään "auton merkkisiä" vanteita ole olemassakaan. Vannevalmistajat tekevät kaikki vanteet, eivät autotehtaat. Automerkit ovat vain sopineet omista malleistaan ja epäilemättä myös laadusta suuntaan tai toiseen. Näitä ei ihan samanlaisena myydä tarvikemerkillä ulos. Mutta melkein samanlaisena myydään. Hintaero voi olla 'mieletön'. Saksalaisen viranomaisen hyväksyntä on hyvä juttu.

    Joka tapauksessa talvivanteet ovat aina likaiset, joten joku selkeäpiirteinen malli lienee helpoin puhdistaa koneessakin.

      
  • PiiJei:
    Sillä korjauksella, että kapeammista talvirenkaista ei ole mitään erityistä etua normaalilevyisiin verrattuna. Tämän lehden talvitestaajat juuri todistivat tämän perättömäksi legendaksi edellisessä numerossa.

    Mikä onkaan "normaalileveys"? Tarkoitatko auton rekisteriotteessa määrättyä vakiorengaskokoa?

    Rekisteriote ei aina anna edes montaa vaihtoehtoa renkaiden leveydelle, silloin voi hyvinkin olla, että talvi- ja kesärenkaat on saman levyisiä. Ja jos antaakin, niin tarkoittiko TM (kaivamatta juttua vielä esiin), etteivät havainneet eroa vaikka 205 ja 225 renkaiden välillä? Vai miten testi tehtiin ja mitä todettiin?

    Tässä nyt sitten vähän erilaista näkökulmaa TM-testaajien havaintoihin:
    http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/talvirenkaan-leveys
    http://www.oponeo.co.uk/tyre-article/tyre-widths-narrow-or-wide-winter-tyres

    Itse olen ajellut Mersun alkuperävanteilla talvella. Hyvä ehkä huomata, ettei mitään ”auton merkkisiä” vanteita ole olemassakaan.

    Noin kerrottuna olet tuossa minusta heti itsesi kanssa ristiriidassa. Aika turhaa saivartelua muutenkin. Etköhän tajunnut viestiäni jo, etenkin kun oli oikein " -merkein havainnollistettu?

    Vannevalmistajat tekevät kaikki vanteet, eivät autotehtaat. Automerkit ovat vain sopineet omista malleistaan...

    No niinpä niin justiinsa, oliko tuo nyt jotenkin epäselvää? Eihän kukaan ole väittämässä sitäkään, että Mersu kasvattaisi omat lehmänsä tehtaan takapihan pellolla saadakseen nahkapenkit tehtyä niiden vuodista...

      
  • Jumaleissön, onkohan mua kustu mykiöön? Eikö se olekaan aitoa kenuiininnahkaa Daimlerin niityiltä, vaan ihan jonkun missä tahansa märehtineen lehmän vuota :-)

    Mutta asiaan. Tähden rinnalla olen nähnyt Borbetin leiman samassa vanteessa. Eri mallit saattavat toki tulla eri valmistajiltakin.

      
  • 740GLE
    Jumaleissön, onkohan mua kustu mykiöön? Eikö se olekaan aitoa kenuiininnahkaa Daimlerin niityiltä, vaan ihan jonkun missä tahansa märehtineen lehmän vuota

    :-)

      
  • Hyviä kommentteja paljon. Itse olen mekaanikko sekä ollut nyt pari talvea yhdet ja samat vanteet sekä kahdet eri autonrenkaat. Vaikka on tilat ja työkalut ja kaikki, niin täytyy sanoa, että ei ole vaivan arvoista. Kannattaa ostaa vaikka halpista vanteet niitä talvinakkeja varten.

      
  • Ikuisuuskysymys, alkuperäinen leveä vai vähän kapeampi. Itse ajattelen niin, että riippuu autosta ja rengaskoosta. Tuskin laittaisin tavalliseen 1300-1400 kilon perheautoon talveksi mitään 17" 45-sarjan renkaita. Sen sijaan omassa 1440 kilon autossani on vakiona 195/65-15 kesät talvet. Ei ole olemassa järkevää kokoa, johon nuo vaihtaisin. Oikeastaan ainoa suunta olisi leveään päin, mutta miksi vaihtaisin halvimmasta mahdollisesta koosta kalliimpaan ilman merkittävää hyötyä.

    Talvivanne voi tosiaan olla alu, kunhan siinä on hyvälaatuinen pintakäsittely ilman pienipiirteistä kuviointia pesua haittaamassa. Itse turhamaisuuttani vaihdoin aikanaan peltivanteen tilalle tarvikealut. Kaksi sarjaa samanlaisia vanteita on nyt ollut alla lähes 300 tkm ja jälkiä alkaa kyllä olla, mutta ne ei yleisvaikutelmaa vielä pilaa. Auto nahistuu samaa tahtia vanteiden kanssa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit