Vanhentuneet talvirajoitukset pois!

520 kommenttia
1121314151618»
  • Quu: ”Kysytään uudelleen jos nopeus on 80 km/h ja sitä lisätään 25%
    ”nopeusmuutos vaikuttaa liikennekuoleman todennäköisyyteen keskimäärin” ? %.”

    Kun kysyit ensimmäisen kerran, puhe oli onnettomuuksista. Nyt kysyit tuon nopeuseron vaikutuksesta liikennekuoleman todennäköisyyteen, joten vastaus muuttuu edellisestä. Nopeuden nousu vaikuttaa liikennekuoleman todennäköisyyteen 4,6-potenssissa, joten 25 %:n nopeudennosto lisää liikennekuoleman todennäköisyyttä 2,79-kertaiseksi.

      
  • TeeCee: ” Toisessa ääripäässä on kuolemaan johtaneet onnettomuudet, nopeuden noustessa 25 % niiden määrä nousee 250 % eli potenssissa 4,1.”

    Sori, 25 % potenssiin 4,1 on kyllä 250 %, mutta kuolonkolarien määrä ei nouse noin paljon vaan lopputulos on 250 %. Alla oli jo 100 %, joten lisäys on 150 %.

      
  • Puoltaako esitetyt % luvut taajamien ulkopuolista 80 km/h nopeusrajoitusta myös kesällä nykyisillä 100 km/h alueilla, vai pitäisikö käyttää Ruotsin peräti 70 km/h nopeusrajoitusta?
    Täällä toistetaan usein ettei Ruotsissakaan ole erillistä talvinopeusrajoitusta.

      
  • Liikenneturvallisuus puoltaa mahdollisimman alhaisia ajonopeuksia. Lopullinen päätös rajoituksista on politiikkaa, jossa tasapainoillaan eri tekijöiden välillä. Muitakin asioita kuin turvallisuus pitää ottaa huomioon.

      
  • Kyllä muitakin asioita pitää ottaa huomioon ja niitä onkin paljon ratkottavana ennen kuin päästää edes taajaman ulkopuolelle. Niinkin yksinkertainen liikennesääntö kuin Väistämisvelvollisuus liikenneympyrässä tuottaa vaikeuksia.

      
  • Niinkin yksinkertainen liikennesääntö kuin Väistämisvelvollisuus liikenneympyrässä tuottaa vaikeuksia.

    Voitko vääntää rautalangasta, mitä tarkoitat?

      
  • Viittaan keskusteluun: Väistämisvelvollisuus liikenneympyrässä

      
  • Quu: ”Puoltaako esitetyt % luvut taajamien ulkopuolista 80 km/h nopeusrajoitusta myös kesällä nykyisillä 100 km/h alueilla, vai pitäisikö käyttää Ruotsin peräti 70 km/h nopeusrajoitusta?
    Täällä toistetaan usein ettei Ruotsissakaan ole erillistä talvinopeusrajoitusta.”

    Nopeuden vaikutus liikenneturvallisuuteen ja rajoitusten taso ovat kaksi eri asiaa. Rajoituksia asetettaessa otetaan huomioon monta muutakin asia kuin liikenneturvallisuus, ja liikenneturvallisuuteenkin vaikuttaa myös monet muut asiat nopeuden lisäksi. Se on fakta että hitaampi nopeus merkitsee melkein aina parempaa liikenneturvallisuutta, mutta tiestön tarkoitus ei ole minimoida liikenteen uhrimäärää vaan liikenteen uhrimäärä on osa yhteiskunnan liikenteestään maksamaa hintaa. Kukin valtio määrittää millä kohdalla hyötyjen ja haittojen suhdetta kuvaavaa käyrää haluaa olla. Kuten Herbert sanoi, tämä on poliittinen päätös, ja tämä on yksi syy miksi olen sitä mieltä, että rajoitus ei voi olla koskaan oikea.

      
  • Tieliikennekuolemat miljoonaa asukasta kohti – alustavat maakohtaiset tilastot vuodelta 2015
    Saksa 43
    Suomi 48
    Ruotsi 27

    TeeCee: "Se on fakta että hitaampi nopeus merkitsee melkein aina parempaa liikenneturvallisuutta, mutta tiestön tarkoitus ei ole minimoida liikenteen uhrimäärää vaan liikenteen uhrimäärä on osa yhteiskunnan liikenteestään maksamaa hintaa"

    Onko Suomen maksama hinta liian kova verattuna esim. säästettyyn aikaan?

      
  • Hinta on liian kova, Suomi on harvaanasuttu maa, mutta päivittäiset ajomatkat taajamien ulkopuolella on niin lyhyitä että 80-100 km/h nopeuserolla ajansäästö on mitätön 1,5 min/10 km.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit