BMW 530dxA todelliset kustannukset vajaa 3 vuotta

7 kommenttia

Eli nyt lähti vanha BMW vaihtoon ja voisin jakaa auton käytön todelliset kustannukset palstalaisille jos sattuu kiinnostamaan. Olen pitänyt kirjaa IHAN KAIKESTA ja paukutellut kilometrit ja kulut exceliin. Jako on tehty niin että:
1- Pääomakulu on autosta maksettu hinta vs saatu hinta se myytäessä = arvonalenema
2- Polttoainekulu on laskettu tankilta, aina sen hetkisten polttoainekulujen kanssa
3- Muut kulut ovat katsastukset, huollot, tarvikkeet (pyyhkijänsulat, vahat, sisäpesuaineet, tunkki tms), autovero, vakuutukset (täyskasko) korjaukset, auton pysäköintimaksut ja auton pesut = ihan kaikki muu autoon liittyvä.

Auto 530 dXA farmari (E61) LCI vm 2008
Autolla ajettu ostettaessa 122t km
Autolla ajettu myytäessä 184t km
Auto käytössä 32 kk

1- Pääomakulu 13.500 EUR (33.500 - 20.000)
2- Polttoaine 6.700 EUR, keskikulutus 8.07 l/100km (vaihtelu 6.1 - 9.9 l/100km)
3. Muut kulut 4.740 EUR
YHTEENSÄ n. 25.000 EUR

Kilometrille hintaa tulee 0.41 EUR ja vuosikustannus on n. 9.500 EUR.

Muut kulut tuntuvat itsestä aika korkealta mutta autossa on vikoihin käytettyä korjausta ollut hyvin vähän. Monesta purosta tulee vain suuri summa.

Jos joku haluaa excelin omaa käyttöä varten (laskee automaattisesti nuo kulut, kilometrit, keskikulutukset tms) niin laittakaa spostiosoitetta niin laitan tulemaan.

Hieno harjoitus ja tulos aika odotetun lainen. Nyt seuraava auto maksoi kympin enemmän, ja jos ajelen sillä saman ajan niin pääomakulu ollee korkeampi. Sen näkee sitten :)

  
  • Olet säästänyt pitkän pennin ostaessasi auton käytettynä. Vastaava uusi maksaa nykyään reilut 80k ja jos se maksaa 7v vanhana 20k, niin pelkät pääomakulut olisi ollut keskimäärin 32kk:ssa vajaat 23 tonnia.

      
  • Eipä moni meistä autoilijoista arvaakaan, mitä se autoilu maksaa oikeasti. Tuota laskelmaa en epäile yhtään. Tiedän henkilöitä, jotka ajavat aika suuria määriä kilometriajoja ja heidän laskelmansa ovat olleet haarukassa 32-40 senttiä/km, riippuen kokonaisajomääristä ja auton hintaluokasta. Kyseessä on ollut uusia autoja, mutta vuosittaiset ajomäärät 2-3 kertaa enemmän kuin ketjun esimerkissä.

    Uudessa ja "hinnakkaassa" autossa pääomakulut onkin se suurin menoerä, etenkin jos kilometrejä ei tule kovin paljon. Todelliset kulut nousee helposti yli 50 senttiä/km. Kun ottaa huomioon nykyisen kilometrikorvauksen, huomaa, että ei se verottaja ole sitä ihan hatusta vetäissyt.

      
  • Hienoa dataa! Minusta kannattaa erotella lisäksi todelliset kilometrikustannukset pois kiinteistä kustannuksista, jotka ovat samat vaikka autolla ei ajaisi metriäkään. Esim:

    a) auton käyttö € / km (polttoaine, huollot, tarvikkeet jne)
    b) auto omistaminen € / vuosi (ajoneuvovero, käyttövoimavero, vakuutukset jne)
    c) auton hankinnasta aiheutuva tappio € (myyntihinta - ostohinta sis. mahd. autovero)

      
  • Tietysti jos autolla ei aja ollenkaan, esim hyvityshinta paranee mutta kilometrien hinta räjähtää. Kun vain kerää dataa niin siitä saa oikeastaan minkälaisen EUR/aika, matka tms kustannuslaskelman tehtyä. Myös mainitsemasi esimerkit.

    Ironista on että näin jo hyvissä ajoin että pääoma on suurin kustannus kun ostaa auton johon laittaa useita kymppejä, mutta eikun uudelleen... Niin, ja itse ostan vielä 2-4 v käytettyjä autoja, tuo sama bemu uutena ja kustannus olisi paljon enemmän. Sitä ei oma lompakko kestä.

      
  • Varteenotettava vaihtoehto uudelle autolle. Kalleimmat kilometrit takana ja paljon vielä edessä. Tämä periaate on säästänyt mukavasti rahaa ja saa laadukasta kyytiä, kun valitsee autonsa järkevästi. Edellyttää, että valitussa autossa on täydellinen huoltokirja, tarkistetut kilometrit mittarissa. Näin voi turvallisin mielin nauttia vähän ajetun käytetyn auton eduista toki noudattaen edelleen säntillistä auton huoltoa merkkihuoltoa tai monimerkkihuoltoa käyttäen.

    Esimerkkejä:
    50 000–100 000 km esitelty - viattomuusindeksi
    1. Mercedes-Benz E-sarja 2009 - 93,2
    2. BMW 5-sarja 2009 - 88
    3. Volkswagen Phaeton 2002. - 87,6
    4. Škoda Superb 2008 - 87,1
    5. BMW 7-sarja 2008 - 86,5

    0–50 000 km .
    1. Mercedes-Benz E-sarja 2009 - 97,4
    2. Audi A6 2011 - 94
    3. BMW 7-sarja 2008 - 93,9
    4. BMW 5-sarja 2009 - 93,8
    5. Mercedes-Benz S-sarja 2005 - 93,1

    Näiden vaihtoehtojen kohdalla oma valintani on BMW, mutta MB on varmasti yhtä hyvä vaihtoehto. Makuasioita jotka vaikuttavat itse kunkin lopulliseen valintaan.

    Taulukon teko näyttää olevan tämän uudituksen myötä mahdotonta. Tähän pitää näemmä tyytyä. Pahoittelut siitä, kun tämä toteutus ei suostu tekijän ehtoihin.

      
  • Ollaan näköjään edellä kirjoittaneiden kanssa samoilla ideoilla. Uuden tavallisen ihan kunnollisen auton hinnalla muutaman vuoden ikäinen uutena selvästi kalliimpi omilla varusteilla tuntuu sopivalta.

    Omat valintanikin ovat olleet samoja korimalleja, eli seulonnan lopuksi omat normit täyttäviä jäi jäljelle vain kaksi, joista valitsin puhtaasti Volvokuskille tutumman tuntuisen, eli vanhanaikaisem...erm KLASSISEMMAN mallin :-)

    Polttoaineiden lisäksi kuitit ovat tallessa, mutta vain mapissa eikä excelissä. Spritmonitoriinhan voisi merkata kaiken mitä autoon ostaa, joten loki kertyisi ihan itsekseen, mutta eipä ole tullut tehdyksi.

      
  • Hei
    Minulla oli 530d E61 Msport. Öljynvaihtojen (myös kerran vaihdelaatikon öljyt) lisäksi ainoat huollot oli, takaluukun johdot, ruiskut uusittiin samalla kun läpät otettiin pois. Autolla ajettiin 200 tkm. Ai niin tehtiin myös optimointi. Vaihdoin sen nyt 535 xd msportiin F11 vm2012.

    Miksi maksaa lähes 60 t€ kolme vuotta vanhasta, kun saisi kaksi uutta skodaa tai n. neljä darcia ja nipun renkaita. Tämän auton ovh suomessa n. 138 t€ uutena, perus auto n. 87

    Hain edellisen itse Saksasta, uusi on toisen tuoma. Nyt siis kuudes auto valmistusmaasta. Haettiin myös vaimolle BMW 325 I Msport 2010. Valtio on maksanut kaikki ylimääräiset perinnät pois korkoineen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit