Kosketusnäyttö vaarantaa turvallisuuden!

329 kommenttia
1356711
  • A-utoilija: Aika kuolluthan tämä palsta on ollut käytännössä sen jälkeen, kun TM teki viimeisimmän uudistuksensa. Palstan vikoja ja omituisuuksia ja maksumuuria on käyty läpi toisissa ketjuissa, joten ei siitä sen enempää, mutta jotain omituisia virheitä tässä keskustelupalstassa on. Esim. minun viestini tätä ennen oli vastaus tracktestin viestiin ja nyt niiden paikka on vaihtunut, ikään kuin tracktest olisi vastannut pari päivää myöhemmin viestiini. Yritin laittaa tänne viestiä sen jälkeen useamman kerran, mutta kaikki epäonnistuivat, joten luovutin kun ei kerran palsta toimi kunnolla."

    En tiennyt ongelmasta ja muokkasin tuota kommenttiani mihin sinä vastasit. En saanut tuota lähettämääni kommenttia keskusteluun millään ja laitoin sen takaisin sitten 25.2. Ja nehän ovat todellakin väärin päin sinun vastauksesi ennen jne.

      
  • tracktest: Juuri noin kuin kerroit, niin arvelinkin tapahtuneen, kun viestiemme paikka oli vaihtunut. Tuo kertomuksesi siis vahvistaa omatkin kokemukseni, että palstalla on virheitä linkkejä sisältävien viestien julkaisuissa ja omien viestien muokkaamisessa.

      
  • Ennen uudistusta oltiin nykyaikaisessa käyttöliittymässä nyt ollaan jossain 90-luvulla täysin kivikauden systeemeissä ei voi kun ihmetellä tätä asiaa. Työkalut on vaikeammin käytettävissä en ole tottunut tälläiseen.

      
  • En tiedä tämän koko uudistuksen ideaa onko tarkoitus tappaa koko keskustelupalsta vai onko kyse älyttömästä säästämisestä? Ei voi ymmärtää mikä tässä on takana.

      
  • Siirrän tämän jutun tuonne oikean otsikon alle.

      
  • Kohta on Angela Merkeliltä pyydettävä lausunto Porschen kosketusnäytöstä, että kaatuuko Porschen ostaminen kosketusnäyttöön.

      
  • Saa nähdä saako PSA ja Ford ( Livio ) yleistä seuraavan sukupolven standardoitua infotainment-järjestelmää aikaiseksi.

      
  • Uudessa Auto, Motor und Sportissa on verrattu seitsemää eri toteutusta. Lopputulos sopii varsin omiin kokemuksiino. Olennaisinta ei ole se, onko valittu rulla vai kosketusnäyttö vaan toteutus. Testin selkeä voittaja on Golf, jonka muutamilla napeilla varusteltu kosketusnäyttö pesi nopeudessa selvästi kaikki muut. Subjektiivisessa käyttötuntumassa kaksi seuraavaa, eli rullailtavat BMW 750 ja Audi Q7 ovat hyvin tasaisia Golfin kanssa. Testin huonoimmat ovat Volvo XC90 ja Rellu Espace. Tesla MS ja Jaguar F-Type muodostavat keskiryhmän. Volvossa silmiinpistävää on harjaantumattoman ja harjaantuneen käyttäjän suuri ero nopeudessa.

    Niin hyvin kuin se rulla saadaankin osumaan rennosti tukeen nojaavaan käteen, niin ei se valikoissa ja merkkijoukossa rullalla eteen ja taakse kahlaaminen ole kovin nopeaa, eikä siihen oikeaan kohtaa katsomatta osu.

      
  • Mielenkiintoinen tutkimus. Tässä Rellu ja Volvo ovat valinneet halvan kosketusnäytön. BMW:een ja Audin ratkaisut tarjoavat turvallisemman ratkaisun kuljettajalle. Ja uudessa E-Mersussa on myös padit ohjauspyörässä.

    Tässä pitäisi myös huomioida se, missä tieto näytetään. Nuo Mersun ja BMW:een heijastusnäytöt tuulilasille ovat paras ratkaisu. Ja myös Peugeot tuottaa infoa ohjauspyörän yläpuolelle mielenkiintoisella ratkaisulla.

    Se mitä keskinäytössä on saatavilla, sijainti ratkaisee. Otetaan mittariston keskipiste vaakasuorassa referensiksi. Audi ja BMW näyttävät infon tuon pisteen yläpuolella turvallisesti, katse tiellä. Mersun E:ssä mittariston tasossa, ei aivan yhtä hyvä. Tesla ja Volvo keskikonsolissa alaspäin, katse lattiassa.

    Loppukaneettina: Jos ei tuulilasinäyttöä ole, tulee info antaa reilusti kojelaudan yläpuolella leveässä näytössä. Jopa Mersun keskinäyttönäyttö on liian alhaalla. Käyttö rulla, puhe ja jos auto paikallaan voidaan myös kosketusnäyttöä käyttää. Näin saavutetaan paras liikenneturvallisuus.

      
  • Mikähän mahtaa olla esimerkiksi Volvon ja Bemarin ratkaisun hintaero? Volvossa Volvon näyttö on isompi ja reagoi kosketukseen, Bemarissa on muutama nappi vastapainona. Veikkaanpa, että olipa se hintaero sitten kumpaan suuntaan tahansa, niin puhutaan parkkimaksukassan suuruusluokasta. Itse en ylistäisi Golfia tuntuvasti hitaampikäyttöisen BMW:n turvallisuutta. Enkä kyllä näe tuulilasinäyttöäkään minään ylivoimaisena ratkaisuna. Sen antama informaatio on minimaalinen. Lähinnä nopeus ja joku yksinkertainen navin nuoli. Noilla ei vielä pitkälle mennä. Kääntymisohjeet kuulee soittimenkin kautta ilman mitään ylimääräistä näkökentässä.

      
  • NHB, en tiedä miten suuri merkitys näytön koolla on, mutta Volvossa on 9,3" ja uusimmassa BMW:een versiossa 10,2". Ok tässä 7-sarja, mutta näyttää että syksyn uusi 5-sarja saa samat romppeet. Lisäksi BMW:ssä on kosketusohjaus auton ollessa paikallaan. Ajossa ohjataan toimintoja äänellä, rullalla ja touch padilla. Kyllä nuo BMW:een ohjaimet kyynärnojassa maksavat jonkin verran. Laatu ja tuntuma on kalliinpuoleinen.

    Itsellä on kokemusta tuulilasinäytöstä ja en vaihtaisi pois, kaikki olleellinen info esitetään 'ajonäkymässä', aivan paras tapa antaa infoa kuljettajalle. Ja ei se ole pelkästään nopeus, vaan kaikki oleellinen. Lisäksi esim. pimeällä voi koko kojelauta olla pimeänä ja vain oleellinen näytetään, nopeus lähinnä ja jos polttoaine tms. rajoilla.

    Tuo keskinäytön sijoitus on ehkä tärkein turvallisuuden kannalta. Tutkailin ratkaisuja, varsinkin Audin näyttö on todella korkealla, BMW (uusimmat mallit) about sama, Mersu perusmittariston korkeudella ja Volvo siitä vielä alaspäin.

    Lisäksi näytön muoto on oleelinen, visuaalisesti leveä korkella sijaitseva näyttö, Audi, BMW, tuntuu vakuuttavan. Tuo Teslan ja Volvon kapeahko korkea näyttö vaikuttaa jotenkin vanhanaikaiselta. Uusi E-Mersu on välissä.

      
  • Lävistäjä ei paljoa kerro näytön koosta, vaan pinta-ala ratkaisee. Volvon näyttö on paljon lähempänä neliötä ja pinta-alaltaan suurempi, kuin Bemarin leveä mutta matala näyttö. Nappien ja kytkimien hinta on totaalinen sivuseikka ja lähentelee nollaa miljoonissa mitattavissa vuosittaisissa tuotantomäärissä. Itse annan pisteet modernista designista täsmälleen toisin päin kuin sinä. Bemari nappiryppäineen ja pienine näyttöineen näyttää tuosta porukasta selvästi vanhimmalta. Mersun todella leveä näyttörivi on jo aivan eri tavalla tuoreen näköinen ja Teslan ja Volvon hyvin puhdaslinjaiset designit ovat aivan eri tavalla moderneja kuin Bemarin kojelauta, johon melkein voisi tarjota c-kasettia.

      
  • NHB, et ilmeisesti ole ollut lähelläkään BMW:een uusimpia ratkaisuja?? Kuten mainitsin on BMW:een näyttö suurin ja sijainti ylhäällä. Miksi näytön pitäisi mennä lattiaan asti? Ja täysin eri mieltä mitä maksaa, miljoonien tuotantomäärissä joka euro tekee miljoona euroa, revi siitä. BMW ei tässä säästele vaan toteutus on aina paras mahdollinen, maksaa mitä maksaa...

      
  • Miten BMW:n kosketusnäyttö muka on turvallinen jos siihen joutuu kurottamaan ajaessa ? Volvossa sentään näyttö on melko lähellä kuskia sen johdosta että kojelauta on kuskiin päin kaartuva näytön kohdalla. Nopeudeltaan Volvon näyttö on kuulemma Ipad kolmosen luokkaa. Vielä kun tulee autonominen ajo niin varmaan kaikkien järjestelmien kohdalla järjestelmän käyttö helpottuu kun kuskilta vapautuu voimavaroja itse ajamisesta.

      
  • mrse: Kuten mainitsin BMW:een kosketusnäyttö toimii vain auton ollessa paikallaan. Liikkuessa ohjataan puheella, rullalla tai touch padilla.

      
  • WhatCar hehkuttaa noita Mersun ja Bemarin heijastusnäyttöjä tuulilasiin. Meinaatko, että Volvoon ei sellaista saisi?

    Tämä keskustelu turvallisuudesta on muutoinkin lähinnä huvittavaa. Se on makuasia, tai enemmänkin tottumiskysymys, pitääkö enemmän kosketusnäytöstä vai "hiirestä", mutta ajamisen turvallisuuden kannalta tämä on täysin turhaa höpinää. Suurin osa ihmisistä touhuaa ajaessaan niin paljon kaikkea muuta, että jonkun yhden nappulan merkitys turvallisuuteen on täysin olematon. Jos ajaa pahassa paikassa, niin silloin noita härpäkkeitä ei ajon aikana kuulu(isi) räplätä, ohjataan niitä mistä tahansa ja on näyttö missä tahansa. Navigaattori mittaristossa on hyvä, jotta ajaessa (vieraalla paikalla) ei tarvitse katsoa alas jatkuvasti, mutta sellainen lähes kaikissa uusissa autoissa onkin, jos ylipäätään navi löytyy.

      
  • "NHB, et ilmeisesti ole ollut lähelläkään BMW:een uusimpia ratkaisuja?? Kuten mainitsin on BMW:een näyttö suurin ja sijainti ylhäällä. Miksi näytön pitäisi mennä lattiaan asti? Ja täysin eri mieltä mitä maksaa, miljoonien tuotantomäärissä joka euro tekee miljoona euroa, revi siitä. BMW ei tässä säästele vaan toteutus on aina paras mahdollinen, maksaa mitä maksaa…"

    Olen kyllä aika kattavasti kokeillut Bemareitakin. Nappipaneelit ovat vaan niin Nokian suuruuden aikaa. Volvon ja Teslan puhdaslinjaiset designit ovat tätä päivää.

    BMW näyttö ei ole suurin. Teslassa, Mersussa ja Volvossa on suurempi näyttö kuin Bemarissa. Mikä tässä voi olla epäselvää?

    Ainakaan Auto, Motor und Sport ei pitänyt Bemarin ratkaisua parhaana, vaan se hävisi vertailussa selvästi rajusti halvemmalle Volkkarille. Miljoona hukkuu Bemarinkin tuloksessa desimaaliin.

      
  • Takseissa käytetään suuria navigaattoreita niin että ne ovat suunnilleen Volvon näytön kohdalla. En ole kuullut että tällaiset näytöt olisivat turvallisuusriski. Voi myös miettiä kuinka kauan osoitteen syöttäminen kestää vierityspalkkisysteemillä jos jokainen kirjain ja numero pitää syöttää erikseen.

    Hieman turhaa tämä keskustelu on siitä syystä että kaikkiin autoihin saa varmaankin digitaalisen näytön mittariston kohdalle jota näyttöä voi ohjata ratin napin painikkeilla. Lisäksi aika harvat varmaan räpläävät pääinfotainmentia ajon aikana.

      
  • Peesaan mrse kommenttia sen suhteen, että näytön sijaintia tärkeämpi asia on käytön helppous.

    Osoitteen valinta vierityspalkista kirjain kerrallaan on niin kömpelöä näpellystä tutussakin autossa, että se on vähän hätävararatkaisu.

    Mieluimmin syötän osoitteet ja nimet puhumalla tai kirjoittamalla, vaikka pidänkin auton toimintojen hallinnassa sormituntumalla käytettäviä kytkimiä.

      
  • Ihan maustetta keskusteluun:
    http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160516/volvo-xc90-far-daligt-betyg-for-krangligt-infotainmentsystem

    Karkeasti suomennettuna, viimeisimmissä AMS-testeissä Volvo saa käyttöliitymästään surkeat 1,5 pistettä 5:stä, eli ala-arvoinen suoritus: Käyttäjälle on vaikeaa hahmottaa miten infoa löytää. Ja ajon aikana varsinkin katse pitäisi olla tiessä eikä keskikonsoliin vanhaan malliin sijoitetussa näytössä.

    Volvo voisi parantaa tilannetta suuresti seuraamalla Audia ja BMW:tä sijoittamalla keskinäytön kojelaudan yläpuolelle kuljettajalle turvalliselle alueelle. Sekä kopioimalla tuulilasinäytön saksalaisilta.

      
  • Miten juuri Volvo liittyy väittämään jonka mukaan kosketusnäyttö vaarantaa turvallisuuden ? Sehän on vain yksi automerkki muiden joukossa. Automotorsportin testin voitti Volkswagen Golfin kosketusnäyttö, joka kaiken lisäksi on aika etäällä kuskin kädestä. Jos esittää että kosketusnäyttö vaarantaa turvallisuuden niin tällöin voisi kuvitella että asiaa käsiteltäisiin muidenkin automerkkien kuin Volvon osalta. Valtaosa infotainmenteistä on kosketusnäytöllisiä, ainoastaan Mazdassa, Mersussa, Audissa ja BMW:ssä on tuo säätöpyörylä-järjestelmä. Jos kosketusnäyttö on autoteollisuuden yleisimmin käyttämä järjestelmä, niin miten voidaan esittää että kosketusnäyttö sinällään vaarantaisi turvallisuuden. Toki jos aloittajan pääasiallinen tarkoitus on markkinoida autoja Audi-BMW-Mersu niin tällöin kai tällainen tuulesta temmattu väittämä voidaan esittää.

    Automotorsportin testiä referoi myös nimimerkki NHB joka totesi että Volvo on hankala järjestelmä opetella, mutta eihän tämä asia mitenkään liity turvallisuuteen ja käytettävyyteen sinänsä. Veikkaisin että opettelun jälkeen kosketusnäyttöjärjestelmä on nopein esimerkiksi navigoinnissa. Nopea vaste lisännee turvallisuutta.

      
  • Joo ei Volvon kannata ottaa mallia ainakaan BMW:n järjestelmästä, joka sai ainoastaan 3 tähteä viidestä. Tuon testin perusteella ainoa looginen johtopäätös on pitäytyä kosketusnäytössä ja vain hioa kosketusnäytön käytettävyys testin selvästi voittaneen Golfin tasolle tai oikeastaan vieläkin paremmaksi. Volkkarin seuraavan sukupolven järjestelmä on lähiaikoina tuotannossa:
    http://www.autoblog.com/2016/01/05/vw-e-golf-touch-ces-concept/

    Volvon varustelistalla on tällainen rivi:
    -HUD head up display tuulilasin heijastusnäyttö
    Mitähän Volvon pitäisi nimimerkki WhatCarin mielestä kopioida? HUD nyt kuitenkin on pieni sivuseikka tässä tarinassa, koska kaikki toteutukset ilmoittavat vain hyvin harvoja tietoja HUDillaan. Infotainmentia on mahdotonta käyttää HUDin kautta.

    Pysähdyksissä Volvon järjestelmän käyttäminen treenaamatta oli selkeästi porukan hitainta, mutta herjoittelun jälkeen toiseksi nopeinta vain Golfin ollessa parempi.

      
  • Exp...WhatCarin kanssa keskustelu on ajan haaskaamista. Ei hänellä ole edes pyrkimyksenä olla johdonmukainen tai perustella vaitteitä järkevästi. Negatiivisia väitteitä vain keksitään omasta päästä (pieni näyttö, ei heijastusnäyttöä) ja jos joku ne kumoaa, niin sitten keksitään uusia. Toisessa ketjussa Volvon hyvä myynti johtuu vanhanaikaisista vanhuksista ja halvasta hinnasta, kun muiden merkkien hyvä myynti johtuu tietenkin hyvästä autosta. Paikkansa pitäviä perusteluja on turha edes pyytää. Ei mene järkeeni, miten joku jaksaa ottaa tehtäväkseen ruikuttaa yhdestä merkistä (oli se Volvo tai VW) joka kirjoituksessaan.

    Minä annan vinkin: kun se Volvon kosketusnäyttö kerran on niin vaarallinen, niin hyppää aina ojaan suojaan kun näet vastaantulevan uuden Volvon.

      
  • Volvon kosketusnäytöstä sen verran, että en kyllä ymmärrä miten siitä saa huonosti toimivan. Ymmärsin logiikan ja mielestäni sitä oli varsin helppoa käyttää parin minuutin kokeilun jälkeen. Suorastaan yllätyin, kuinka helppoa sen käyttö on, kun alkuun olin hieman skeptinen. En väitä, että se olisi paras ratkaisu (ei kokemusta läheskään kaikista), mutta tulee myös mieleen, että ovatko testeissä olleet muut autot/näytöt olleet testaajille jo valmiiksi enemmän tai vähemmän tuttuja, kun Volvon toiminnot ja logiikka ovat tietenkin täysin uusia. En tosin ole koko testiä lukenut, eli en tiedä mitä siinä kerrotaan.

      
  • "Ajattelija2015
    Exp…WhatCarin kanssa keskustelu on ajan haaskaamista."

    Volvo-antipatia yhdistettynä saksalaisten premiumien varauksettomaan fanitukseen ovat jo ajat sitten paljastaneet ko. multinimimerkki-kirjoittajan. Ihmettelen vaan, että mitä hyötyä sitä nimimerkkiä on edes vaihtaa, kun kuitenkin käräyttää itse itsensä ajan kuluessa omilla postauksillaan.

      
  • Minä myös kävin katsomassa S90/V90 liikkeessä. Minusta tuo kosketusnäyttö vaikutti selkeältä käyttää ja tyylikkäältä ja onhan siinä Applella näppinsä mukana toteutuksessa. Voi olla, että esim. niillä vanhuksilla tms. joille on nykykännyköiden käyttökin ylivoimaista, niin olisi hankaluuksia myös kosketusnäytön kanssa. Mutta nykyinen kännykkä-sukupolvi tai muutoin vaan erilaisten näyttöjen ja ohjelmistojen kanssa pitkään tekemisissä olleet on luultavasti hyvin nopeasti sinut auton kosketusnäyttöjen kanssa. Mutta ei sitä joka tapauksessa kannata lähteä kylmiltään opettelemaan ajaessa, vaan opetella käyttämistä ensin esim. parkkipaikalla.

    Ja noin yleisesti ottaen nykyautot alkaa olla niin teknisiä ja täynnä valintoja, että helppoa käyttöliittymää kaikkien valintojen löytämiseen on jo aika vaikea tehdä. Ja nappulaviidakko kaikkien valintojen tekemiseen se vasta hankalakäyttöinen olisikin ja tekisi kojelaudasta hyvin sekavan ja tyylittömän. Siksipä kilvan kehitellään erilaisia järjestelmiä autojen lukemattomien toimintojen ja valintojen hallitsemiseksi ja kosketusnäytöt on pitkän tuotekehittelyn tulos ja eiköhän ne jossain muodossaan ole tulleet autoihin jäädäkseen.

      
  • En voi mitenkään ymmärtää tämän keskustelun sävyä ja sen tasoa. Kaiken aikaa järjestelmät kehittyvät meidän kuljettajien elämää helpottamaan. Ja täällä keskitytään haukkumaan toisen järjestelmiä ja omien ihanteiden ylenpalttiseen kehumiseen.
    Hirveällä paatoksella vähätellen jopa vanhemman älykkään kuljettajan oppimiskykyä uuteen tekniikkaan jo on aikoihin eletty. Kaikki omaksuvat uutta tekniikkaa jos vain haluja on. Aivan kuten kännykät ovat kehittyneet. Ei helpompaa olekkaan kuin nykyaikaiset älypuhelimet. Ilman kielteisiä ennakkoasenteita kaikki navigointijärjestelmät ovat kaikkien opittavissa aivan varmasti oli sitten kyseessä Volvon tai BMW:n järjestelmät ja eroja luonnollisesti on, mitä järkeä olisi kehittää toinen toistaan matkien kaikkea.
    On hienoa, että BMW tekee omalle käyttäjäkunnalleen omat yksilölliset ja heti tunnistettavat järjestelmät. Itse tykkään erityisesti kun autossa on kaikkea herkkua johon tutustumalla perusteellisesti ajosta tehdään nautittavaa. Keskittykää vihdoinkin järkevään keskusteluun sen sijaan että kyttäätte pilkun tarkkaan mitä toinen sanoo.

    Mielipiteenvapaus, vapaus valita autonsa ilman järjetöntä ilkuntaa toisen valinnasta joka ei sovi omaan arvomaailmaan on todellakin typerää ja lapsellista. Vastakkainasettelu tappaa kaiken luovuuden ja vie kaiken pohjan järkevältä keskustelulta. Ettekö te koskaan ota opiksenne mistään? En todellakaan jatka keskustelua enää täällä jos ei keskustelun taso kohene. Ei tätä kaipaa kukaan järkevä ihminen, kun kaikessa paistaa kateus ja ymmärtämättömyys. Toisen kunnioittaminen on vähintä mitä voi toiselta odottaa ja antakaa muiden olla omaa mieltään pitääkö kaikki tyrmätä heti kun se ei ole niin omaa kuin pitäisi. Kaikessa yksinkertaisuudessaan tästäkin keskustelusta saadaan mielekästä jos vain halutaaan. Keskustelun jatkuessa edellä nähtyyn tyyliin tyhmyys loistaa kaikesta läpi. Ottakaa tämä järkevästi niin keskustelijoita saadaan lisää, sillä näin ei voi jatkua. Tällä menolla keskustelupalsta kuolee pikku hiljaa kokonaan.

    WhatCar jatka vaan omaan tyyliisi ei mitään ongelmaa vaikka joillekin ottaa taas koville. Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu ja mielensäpahoittajathan on vaan realistisen ajattelun kaukainen vastakohta omassa erinomaisuuden harhassaan.

    On tämä BMW:n kehitys minulle aivan riittävä vaikka joku ei sitä omaksi valinnakseen voisi kuvitellakaan. Ja senkin voi järkevä ymmärtää onhan kaikilla vapaus valita itselleen se mieluisin. On ollut mieluisaa olla tässä kehityksessä mukana autoilijana. Valintani on BMW mitä sitten tulevaisuudessa insinnöörit keksivätkään otan sen ilolla vastaan tietenkin. Kosketusnäytöllisen navigointijärjestelmän, nelivedon kuka tietää seuraavassa autossani.

    Kyllä tämä näkymä houkuttaa jos toisin väittää valehtelee.

    http://teknavi.fi/autot/koeajossa-bmw-x6-m-todellinen-monsteritykki

      
  • Anteeksi nyt tracktest, mutta ensin sanot, että muiden valintojen haukkuminen on typerää ja sitten kehotat WhatCaria jatkamaan samaan malliin. Eikö ainoa joka tässä keskustelussa jotain on nyt viimeisissä viesteissä haukkunut, on WhatCar? Sen lisäksi, että toisessa keskustelussa WhatCarin mielestä Volvoa ostavat vain seniilit vanhukset. Eikö sinun siis pitäisi kritisoida juuri WhatCaria, eikä kompata häntä? Minusta kirjoituksesi on todella ristiriitainen.

      
  • Ajattelija2015 WhatCar tuo esiin omat mielipiteensä ja kunnioitan niitä jokaisella meillä on oikeus omaan yksilölliseen mielipiteeseen. Ei tuota mielipidettä, että Volvoja ostavat vain seniilit vanhukset kannata ottaa kovin vakavasti.
    En ole lukenut keskusteluja pitkään aikaan joten en edes tiedä onko WhatCar noin kärjekkäästi sanonut ja missä asiayhteydessä. Olettaisin että huumorimielessä heitetty mielipide.
    Itse tunnen muutaman Volvomiehen ja ikähaitari nuoresta vanhaan. Harmi jos viestini ei sinulle aukene lue vaikka ajatuksella uudestaan mikä on pointtini, ehkä se sieltä aukeaaa ainakin näin voisin olettaa.
    Kyllä Volvomiehen pitää kestää kritiikkiä siinä missä minun pitää kestää BMW kritiikkiä. Hieman paksumpi nahka niin ei kaikesta mitättömästä kannata pillastua.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit