Kosketusnäyttö vaarantaa turvallisuuden!

329 kommenttia
13468911
  • Näin NHB kirjoitti 5.3 2014. Näin se maailma muuttuu ja jutut sen mukaan.

    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/vastaa/m147183/

      
  • mrse: "Arvostan enemmän sellaisia automerkkejä joissa on mahdollisimman vähän bling-blingiä (esimerkiksi Subaru) ja jotka pärjäävät kilpailussa pelkästään ominaisuuksiensa perusteella. Tietysti Subarujen ulkomuotoa voisi hieman viilata."

    Älykkyyttä ei voi ostaa, mutta sitä voi kirjoittamalla jakaa. Lukeminen on lyhin tie laajempaan argumentointiin.

      
  • Yleisaiheiden aloittaminen keskustelupalstalla osoittaa viisautta, automerkkejä koskevat keskustelunavaukset taas tyhmyyttä.

      
  • Joo Ihan selvää trollaamistahan se on, kun keskustelupalstalla joku pyytää perustelemaan hyvin erikoisen väitteen. Eihän nyt perusteita saa kysellä, vaan kaikkea potaskaa pitää saada väittää vapaasti. Ai miten niin potaskaa? Lue PERUSTELUT alta.

    Ensinnäkään en ymmärrä puheitasi puun käytön esteistä. Eihän sitä mikään estä. Kuka tahansa voi valita lisävarustelistalta puulistat lukemattomiin automalleihin. Mikä estää ja ketä? Toiseksi se puulista on takuulla huonommin syttyvää tavaraa kuin lukuisat muut verhoilumateriaalit. Kolmanneksi ne puusomisteet ovat meidän autoissa lähes pelkkää metallia. Somisteen runko on metallia, jonka päälle on liimattu yksi tai useampia hyvin ohuita puuviiluja. Tuollaisen jos saat vahingossa syttymään, niin aika mestari olet. Kannattaa sivistää itseään vaikka tästä:
    http://www.caranddriver.com/features/prime-cuts-into-the-woods-feature

    Kuten jo kirjoitin, kirjoituksesi ovat usein sitä luokkaa, etten todellakaan kaipaa kunnioitustasi. Tuo jupinasi hypetyksestä on taas osoitus ongelmistasi. Joo taisin kerran kirjoittaa, että mun silmissä S-Klassen sisuta on hienompi kuin 7er:n. Siinäpä sitä nyt onkin hypetystä kerakseen. Et ole koskaan kestänyt pienintäkään kritiikkiä palvomaasi tuotemerkkiä kohtaan. Aina joka kerta suosikkimerkkisi kritisoiminen saa sinut kirjoittamaan jotain yhtä lapsellista. AMG:stä en ole edes kirjoittanut yhtään sanaa, mutta jostain taikahatusta silti vedit hypetyskanisi.

      
  • "Koko päivä käytetyssä saksalaisessa autossa?”

    Mistä tuon sadun keksit? Viimeisin autoni ei ollut saksalainen ja ehti vanheta minulla 2 vuoden ikään. Seuraava autoni on vielä niin tuore, että se menee vasta tuotantoon lähiviikkoina.

    Toki joku käytetty saksalainen edustusluokan auto sopisi hyvin kaikkein pisimmillekin etapeille. Mielellään ilmajousilla ja mukavuusistuimilla, niin vielä 10 vuotiaanakin tuollainen olisi todella miellyttävä pitkällä matkalla. Käytetty edustusluokan auto oli kyllä yksi vaihtoehto, mutta tällä kertaa valinta osui uuteen ladattavaan hybridiin.

      
  • Nämä nimimerkillä kirjoitetut TM keskustelu jutut ei ole satua arvokkaampia. Useimmat näistä kirjoituksista kuuluisi Aku Ankan keskustelupalstalle.

      
  • Niin, on tullut purettua verhoilua ovista ja kojelaudasta silloin kun vielä oli mielenkiintoa ja aikaa puuhastella autojen kanssa. Helposti syttyvät materiaalit karsitaan varmasti tuotannosta jo suunnitteluvaiheessa paloturvallisuussyistä. Nämä asiat kuuluvat turvallisuusasioihin kuten muukin turvallisuusajattelu. Se että vedät tuohon jutun Bentleyn sisustuksesta ei kerro vielä yhtään mitään siitä mistä tämäkin tyhjänpäiväinen kiistely sai alkunsa. Kun vain kyysenalaistit kommenttini turvallisuusajattelusta johon takerruit kuin hukkuva oljenkorteen. Mitättömästä asiasta sinun kanssa saa viikon kestävän kiistan jos ei luovuta koska sanot varmasti sen viimeisen sanan keissi kuin keissi.

    "Kolmanneksi ne puusomisteet ovat meidän autoissa lähes pelkkää metallia. Somisteen runko on metallia, jonka päälle on liimattu yksi tai useampia hyvin ohuita puuviiluja."

    Tuota kommenttia sopii ihmetellä ja vetää johtopäätökset siitä, että satuilet kuin lapsi joka on täysin vailla järkevän aikuisen ihmisen ohjausta.

    Lapsellisuudessta puhuttaessa, vedät raivarit ihan vain siitä syystä ettet kunnioita toisten mielipiteitä lainkaan, koska tunnut olevan ainoa joka täällä tietää kaikesta kaiken eikä erehdy koskaan tai ei ainakaan tunnusta erhtyneensä.

    Olisihan tämänkin keskustelun voinut viedä sivistyneesti eteenpäin ilman kyseenalaistamista ja suoranaista ivaa, mutta sehän on tyylisi tällä palstalla ja monessa muussa missä olet ollut mukana.

    Olet aina suhtautunut ylistämääsi VW-konserniin tunteella ja mitä siellä tehdään on lähtökohtaisesti oikein. Muistan hyvin, kun yhdessä meidän keskustelussa kritisoin VW-konsernin tapaa maksimoida voitot keventämällä materiaaleja lujuuden kustannuksella. Pidit silloin ajatuksiani täysin järjettöminä trollauksina. Ja nyt jälkikäteen, kun tuota keskusteluamme ruotii tarkemmin on selvää, että olin oikeassa. Kun katsoo VW-konsernin autojen ongelmia DSG-automaattivaihteistoissa näin esimerkkinä.

    http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/01/04/volkkarin-dsg-vaihteiston-menetetty-maine/201317540/304

    Ja tämä viimeinen VW-konsernin päästöhuijausskandaali kertoo johdon halusta maksimoida voitot keinolla millä hyvänsä ja seuraukset ovat katastrofaaliset. Nyt ryvettynyttä mainetta korjataan ennennäkemättömällä mainoskampanjalla. Johto vaihdettiin ja toivoa sopii, että on opittu jotakin sen taas aika näyttää.

    Vältän tästä lähin keskustelua kanssasi. Välttyen näin lapsellisilta kiistoilta. Onneksi täällä on vielä muutama asiallinenkin keskustelija jotka antavat arvoa myös toisen mielipiteelle. Kuten sivistyneet keskustelijat ilman erillistä pyyntöä vapaaehtoisesti tekevät.

      
  • Helposti syttyvät materiaalit karsitaan varmasti tuotannosta jo suunnitteluvaiheessa paloturvallisuussyistä. Nämä asiat kuuluvat turvallisuusasioihin kuten muukin turvallisuusajattelu. Se että vedät tuohon jutun Bentleyn sisustuksesta ei kerro vielä yhtään mitään siitä mistä tämäkin tyhjänpäiväinen kiistely sai alkunsa.

    No mitä sitten pitäisi päätellä siitä, kun puusomisteite ei olla karsittu suunnitteluvaiheessa? Nehän voi edelleenkin sieltä lisävarustelistalta valita.

    Vaikka valmistajat tekevät töitä paloturvallisuuden eteen, niin tietyt materiaalit vain ovat luontaisesti sellaisia, ettei niistä saada läheskään yhtä heikosti palavia kuin puusomisteista. Netistä varmasti löydät videioita, joissa näet autojen sisustojen roihuavan iloisesti. Pehmeät muovit, istuinten pehmusteet ja matot esimerkkinä suhteellisen helposti palavista materiaaleista.

    Nimenomaan en kirjoittanut Bentleyn sisutuksesta, vaan linkitin tuon kuvan ja jutun sen vuoksi, koska siinä oli myös kahden keskusteluun paljon paremminkin sopivan auton eli Volkkarin ja Audin puukoristeista informaatiota. Jos katsot mitä kirjoitin, niin tuon pitäisi olla täysin selvää, etten kirjoittanut Bentleystä. Onko tämä Bentleystä nillittäminen esimerkki sitä oljenkorteen takertumista, mistä valitat viestissäsi? Poimit olennaisen informaation keskeltä merkityksettömän yksityiskohdan.

    ”Kolmanneksi ne puusomisteet ovat meidän autoissa lähes pelkkää metallia. Somisteen runko on metallia, jonka päälle on liimattu yksi tai useampia hyvin ohuita puuviiluja.” Tuota kommenttia sopii ihmetellä ja vetää johtopäätökset siitä, että satuilet kuin lapsi joka on täysin vailla järkevän aikuisen ihmisen ohjausta. Olisihan tämänkin keskustelun voinut viedä sivistyneesti eteenpäin ilman kyseenalaistamista

    Mitä ihmettä nyt yrität selittää? Katso kuvaa jonka linkitin ja lue kuviin liittyvä teksti. Nykyautoissa nuo somisteet on tehty juurikin niin, että toisesta materiaalista tehdyn rungon päällä on vain hyvin ohut puuviilu. Kaiken tuon nillityksen sekaan olisit voinut kertoa senkin, että mikä mielestäsi meni tuossa väärin. Sivuutitko asiapohjaisen argumentoinnin siksi, ettet edes löydä tuosta mitään väärää vai haluatko vain valittaa valittamisen vuoski faktoista välittämättä?

    Sinulle asiallinen keskustelu on BMW:n ylistystä ja tiettyjen merkkien mollaamista ilman kyseenalaistamista. Loogiset perustelut ja järjettömien väitteiden kyseenalaistaminen on silmissäsi trollaamista.

    Se on totta, etten viitsi suhtautua sinuun asiallisesti, koska et ole edes likipitäenkään sellainen kirjoittaja, joka ansaitsee asiallisen kohtelun. Ikävä kyllä, ne kunnioitettavimmat kirjoittajat ovat tämän palstan hylänneet jo aika päiviä sitten.

      
  • Kukas kirjoittikaan tuolla toisaalla, että "on ilmoja pidelly"....

      
  • Pari kommenttia tämän päivän TM:stä:

    • Mazdan valikoiden käyttö sujuu keskikonsolin säätimistä huomattavasti paremmin ja turvallisemmin kuin kurottelu kojelaudan kosketusnäyttöön.
    • Volvon kosketusnäyttö vähentää näppäimiä mutta käyttö vaatii totuttelua.
      
  • Ajamiseen liittyvistä turvallisuutta edistävistä varusteista: mikä siinä on kun ei osata käyttää auton Bluetooth-HF:tä puheluiden hoitamiseen?

    Puheluita autossa puhuttaessa näkee "laiskuutta" (tai mitä se sitten onkaan) olla käyttämättä HF:tä niissäkin autoissa, joissa sen on vuoren varmasti oltava varusteena (ainakin hinnan perusteella voisi kuvitella), niin aika hämmentävää se on minusta. Onko joillakin kädet kasvaneet luuriin niin, ettei pysty rattiakaan pitämään kaksin käsin enää sen takia?

    Vai onko niinkin perustoiminto kuin puhelimen parittaminen tehty joidenkin autojen laitteissa liian vaikeaksi sekin? Onko kosketusnäyttöjen puhelinvalikot liian monimutkaisia, tai muuten vaan hankalia joissakin autoissa?

    On ihan oma juttunsa sinänsä, onko ajamisen aikana ylipäätään puhuttava puhelimeen, kyllähän se keskittymistä vähän haittaa aina. Saako kuski toisaalta sitten keskustella edes autossa olijoiden kanssakaan...

      
  • Ennenvanhaan linja-autoissa oli kyltti jossa kiellettiin puhelu kuljettajan kanssa. Silloin siihen katsottiin syytä olevan.

      
  • Nyt olisi sitten kosketusnäyttö tulossa Audi A8:iinkin.

    Se että tässä näytössä on jonkinlainen feedback on uutta.

    http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160902/sa-ska-audi-losa-storsta-problemet-med-pekskarmar-premiar-i-nasta-a8

      
  • Toivottavasti sisustuksen muotoilu on myös jotain tuon suuntaista.

      
  • Tuossa viivoja on vedellyt alan ammattilainen ei voi kieltää. Väritys saa aikaan halvahkon vaikutelman. Tulee mieleen saman konsernin kansanautot pelkistetyn ämpärimuovin värityksellä pilataan kaikki muotoilullisesti pätevät kokonaisuudet. Tämä sama pätee kaikkiin merkkeihin kun valinnat ovat kaikkein vaatimattomimmat mitä värikartasta löytyy.

      
  • Tracktest, eiköhän Audi A8:n luokassa ostaja voi päättää sisustuksen värimaailman lähes jokaisen nippelin osalta erikseen, joten älä murehdi. Sinänsä totta, että tuo vaaleanharmaa tekee sisustuksesta halvan näköisen.

      
  • Kyseisen konsepti tarkoitus on esitellä noita näyttöjä, jolloin on pirun loogista jättää sisusta harmaaksi, jotta näytöt korostuvat.
    https://goo.gl/images/qryz1R

      
  • Tracktest: "Tämä sama pätee kaikkiin merkkeihin kun valinnat ovat kaikkein vaatimattomimmat mitä värikartasta löytyy."

    Pikemminkin rajoitteena on, että valmistajien "värikartat" ovat entistä enemmän harmaasävykarttoja.

    740 värikartasta oikeiden kirkkaiden ulkovärien ja mustan, ruskean, kirkkaan sinisen ja punaisen (EDIT: sisustuksen) joukosta omansa valinnut ei löydä vaikkapa E-sarjan ta S90 esitteestä kuin mustaa ja harmaata.

    Meillä köytetyn ostajilla lisärasitteena ovat uusia autoja ostavien harmaapukuisten miesten valinnat. Suomen ainoan hyasintinpunaisen ostajalla ei ole varaa esittää muita varustevaatimuksia.

      
  • 740 GLE: "Pikemminkin rajoitteena on, että valmistajien ”värikartat” ovat entistä enemmän harmaasävykarttoja."

    Tämä saattaa nykyisin olla juuri näin.

    Käytetyn ostajalla on omat ongelmat. Menee yllättävän pitkään löytää auto joka miellyttää silmää kaikilta osin. Kaiken kattavasti varusteltuja tuontiautoja ovat olleet viimeiset autot mitä on tullut hankittua. Ihminen tottuessaan tiettyyn tasoon ja varusteluun ei mielellään poikkea totutusta. Suomen teillä liikkuu premium-merkkejä jotka ovat tämän järjettömän verotuksen takia poikkeuksetta ns karvalakki-malleja siis hieman vaatimattomammin varusteltuja. Tällä asialla ei monikaan pidä väliä millainen sisustus tai varustelu on kun auto muuten täyttää vaatimukset ja tämäkin on ymmärrettävää. Onhan monelle kulkupeli vain väline liikkua paikasta toiseen.

      
  • Minullekin päämotiivi käytetyn tuontiin on valinnanvapaus.

    Käytetyn auton saa ostaa suuresta, autoverorajoittamattomasta valikoimasta uuden tavoin omat valinnat esitteestä rastittaen, tosin muutaman vuoden vanhasta esitteestä.

    Moni valittaa talvivarusteiden puutetta, mutta vaatimuksista riippuen kattavasti varusteltu voi olla jopa helpompi löytää Saksasta tai Ruotsista. Norrbottenin alueelta noutavalle on yleensä tarjolla VÄHINTÄÄN suomalainen talvivarustus, mitä nyt liikoja valoja joutuu karsimaan pois, kun Suomessa ei ole niin pimeää kuin Ruotsissa.

      
  • tracktest:
    "Käytetyn ostajalla on omat ongelmat. Menee yllättävän pitkään löytää auto joka miellyttää silmää kaikilta osin."

    Tuo tuntuu olevan hyvin vaikeaa, kun yhtälöön lisätään vielä hinta. Olen nyt kolme autoa ostanut peräkkäin uutena ja saanut valita niihin mieleiseni värin ja varustelun. Nyt kun kiinnostusta olisi pitkästä aikaa käytettyyn, niin kaikki omat ehdot täyttävää, sopivan hintaista ei oikein löydy.

    Yllättävän paljon uudehkoissa autoissa on valkoisen värisiä, josta väristä en oikein pidä ja premium-merkeissä ei ole sopivaa varustelua eli enemmistö niistä on business-malleja. Sitten jos muutoin olisi sopiva, niin tottakai renkaat on 19-20 " kokoa ja autossa on sport-alusta, mitä en halua. Paremman luokan äänentoistojärjestelmiä on harvoin ruksailtu lisävarusteeksi ja sekin on vaatimus. Muuten auto pitäisi viedä kaiutinten ja vahvistimen vaihtoon alan liikkeeseen. Enkä erityisemmin perusta nahkaverhoilustakaan, pakon edessä toki voisin hyväksyä.

    Audin ja BMW:n muutamia keskikokoisia ja ison tavaratilan omaavia malleja olen lähinnä mielenkiinnosta haeskellut ja uusi korista Ford Mondeota 5 ovisena. Ehkä se on näin korkean vaatimustason omaavan sitten ostettava uusi auto tai sitten vaatimustasoa on laskettava.

      
  • Autoliikkeiden käytettyjen valikoimaan on tullut viime aikoina premium tuontiautoja joilla on ikää hieman enemmän, mutta kilometrejä mittarissa melko vähän ja osa on hyvinkin kattavasti varusteltuja. Mielenkiintoiset menee monesti heti kun ilmoitus tulee (24h). Tämä kertoo siitä, että 740 GLE:n, minun ja nyt myös Mp-autoilijan kaltaisia kattavaan varusteluun mieltyneitä on netissä haku päällä aamusta alkaen.

      
  • Miksiköhän Audi on muuten laittanut konseptiinsa noita hengenvaarallisiksi todettuja kosketusnäyttöjä?

      
  • Värit ovat tietenkin makuasia, mutta minua miellyttävät nämä uudet valkoiset. Vaikkapa Volvon vanha värikoodi 189, jota käytettiin Amazonista V70 sarjaan saakka, tai Mersun pitkäaikainen kalsiitinvalkoinen ovat kesällä OK, mutta tallista pesun jälkeen puhtaanakin ulos ajettu auto on puhtaaseen lumeen verrattuna likaisen keltasävyinen.

    Uudemmista malleista BMW, Volvo, Mersu, Opel, VAG ja Ford ovat ainakin pistäneet silmään hiihtokeskuksen parkissa häikäisevän puhtaan valkoisina. Aiemmin neutraalista luunvalkoisesta on siis tehty lumivalkoinen tehosteväri.

    Tappiin saakka varustettujen "Volle Hütte" yksilöiden lisäksi Suomen valikoima loppuu myös halvemmissa valinnoissa, jos mukana on yhtään erikoisempaa, vaikkapa paremmin säätyvät istuimet tai suksiluukku. Samoin käy, jos valinnat koetaan ristiriitaisiksi, kuten muuten ajajan auton valinnat yhdistettynä manuaalivaihteisiin tai pehmeään mukavuusalustaan.

    Tällaiset toiveet eivät tee autosta luksusvarusteltua, vaan Nettiauton haku haukkaa tyhjää jo erikoisten yhdistelmien tai halpojen mutta harvinaisten varusteiden vuoksi.

      
  • 740 GLE klikkaat Nettiautosta kohtaa loistoautot alkaa kronkelimmallekin löytyä vaihtoehtoja. Saksassa valikoima käytetyissä on huomattavasti kattavampi.

      
  • Eipä nuo "loistoautot" varmaan kovin hyvin osu 740 GLE:n vaatimuksiin. Keskimäärin nuo ovat aika janoisia ja se mitä minä ymmärrän termillä loistoauto, ei vastaa myöskään hänen vaatimuksia ajettavuuden suhteen. Kokeilin muuten mitä tuo valinta tuo tarjoaa. Ensimmäiset kolme vaihtoehtoa olvat BMW 320, Audi A6 ja Meredes CLS. Yhdelläkään noista ei ole mielestäni mitään tekemistä loistoautojen kanssa.

      
  • Niin, kuka mitäkin painottaa ja tarvitsee. Kuten sanoin Saksan valikoimasta löytää jokainen premium-merkin jos sitä haluaa, painotti sitten mitä hyvänsä. Viimeiset autoni ovat tuontiautoja ja varustelu on sen mukainen. Jos Nettiauton loistoautot ei vastaa käsitettä, se ei ole minun päänsärkyni. Kaikesta löytää valittamista jos sille tielle lähtee. Tämä tästä aiheesta tällä kertaa joka meni jo kovin kauas keskustelun aiheesta "kosketusnäyttö vaarantaa turvallisuuden".

      
  • Onhan se päivänselvä asia että kaikki ylimääräiset "tarpeelliset" nippulat nappulat ja näytöt vie huomion liikenteestä.

      
  • Eivät ne vie huomiota mihinkään turhaan, jos niihin ei kiinnitä huomiota väärässä paikassa. Mikä vain vie huomion, jos kuski näin antaa tapahtua. Dementikolle tällaiset uudet jutut ovat hankalia ja siksi ikäihmiset ja kaikki muutkin tulisi laittaa pakolliseen ajokokeeseen tietyin väliajoin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit