Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
«13456776

Jos olet aikaasi seuraava kansalainen, olet varmaan huomannut, että liikenteen sähköistäminen on ollut vahvasti pinnalla niin mediassa kuin politiikassakin. Parin viimeisen vuoden sisällä ovat alkaneet kuolinkellot soida pelkällä polttomoottorilla varustetuille autoille niin lehdistössä kuin Eu:n komissiossakin. Samoin myös Yhdysvalloissa.
Uuden auton ostajan olisi autoa hankkiessaan syytä perehtyä suureen muutokseen automarkkinoilla:

"Komissio on määrännyt jokaisesta 95g/km ylittävän auton valmistamisesta tuntuvan sakon autonvalmistajille vuoden 2020 jälkeen."

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001014416.html

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/toyota-aikoo-ottaa-kaiken-hyodyn-irti-dieselskandaalista-hybrideita-tilalle

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volvolta-kova-vaite-pistokehybridi-korvaa-dieselin?utm_source=tl-uutiskirje&utm_medium=Email&utm_campaign=vko-22-16&ucid=200403964

http://www.ksml.fi/teemat/autot/Sähköautot-valtaamassa-USAn-markkinat/450250

  
  • Norja kieltää uudet polttomoottoriautot vuodesta 2025 alkaen.

    http://teknikensvarld.se/stopp-for-bensin-och-dieselmotorer-i-norge-2025-306526/

      
  • Odotan innokkaasti aikaa, jolloin voin hankkia kustannustehokkaasti sähköauton tiloista tinkimättä.

    Jos joulupukki tuo minulle Tesla Model S:n otan sen vastaan kiitollisena. Voin vaikka maksaakin hyvästä yksilöstä Avensiksen hinnan. Mutta en 4 - 5 Avensista.

    Model 3 kuulostaa lupaavalta, jos se saadaan markkinoille pian ja luvatussa hintaluokassa.

      
  • Otsikossa puhuttiin pelkällä polttomoottorilla varustetusta autosta, siitä että se katoaa. Ei kai tuossa kehityskulussa ole mitään epäselvää kun otetaan huomioon hybridien yleistyminen jo nyt.

      
  • https://www.vda.de/en/topics/environment-and-climate/exhaust-emissions/wltp-worldwide-harmonized-light-vehicles-test-procedure.html

    "This high accuracy level is necessary because for every gram by which the CO2 target is missed, a fine of 95 euros per vehicle is imposed."

    Nähtäväksi jää paljonko autojen kulutukset ja päästöt nousevat kun mittaustapa muuttuu ja mitä se tarkoittaa käytännössä. Jos EU rankaisee lisämaksulla, verottaako Suomi tuota lisämaksua autoverolla?

    Ohessa mielenkiintoinen viihteellinen video nykyisen virallisen EU-kulutuksen määrittelevästä ajoreitistä ja ihmisten oletetusta ajotavasta. Virallista mittausta ei tehdä ulkona testiradalla, eli esimerkiksi vasta- tai myötätuuli ei pääse vaikuttamaan. Videossa on englanninkielinen tekstitys.

    Suomessa viranomaiset ovat määränneet jo nyt polttoaineenkulutustietoihin sidottuja veroja. Vuotuisesta ajoneuvoverosta kertyy auton käyttöiän aikana helposti useamman tuhannen euron veromätkyt. Perusauto, esim. Golf 1,6 vm. 1998, kulutuksesta laskettu CO2 on 182 g/km ja se maksaa 280 € /vuosi 2017 taulukon mukaan. Päästöissä ei oteta kantaa pakokaasujen puhtauteen (palamattomat hiilivedyt, typenoksidit), eli mihin EURO-luokkaan auto kuuluu.

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1451562298/0c255e16194750e2e32e41437f7012f9/19402-Ajoneuvoveron_perusvero_co2_mukaan.pdf

    Auton hankintahintaverotus ei Suomessa ole kiinteäsummainen, mutta mikäli jokainen lisä-1 g/CO2 maksaa 95 € tarkoittaisi se että päästötaso 120 g/km saisi taakakseen 2375 € EU-lisäveron. Suunnilleen saman verran kuin mitä Suomi nyt auton hankintahetkellä verottaa Opel Corsaa tms. autoa perusmoottorilla.

      
  • Kun perussuomalaiset saa lisää valtaa seuraavassa hallituksessa autovero poistuu kokonaan ja eläkeindeksi palautetaan täysimääräiseksi.
    Käyttömaksu peritään tavalla tai toisella todellisen käytön mukaan.

      
  • Katukivi, viimeksi kun aloitit keskusteluketjun samasta aiheesta, ennakoit perinteisten autojen hintojen pian romahtavan. Joko hinnat ovat romahtaneet? Tuosta ketjustahan on jo aikaa.

    Sinänsä suuntauksessa ei ole mitään epäselvää. Hybridit, sähköautot, ym. "ekoautot" tulevat yleistymään. Itsekin päätynen seuraavaksi hybridiin, mutta en toki näennäisen ekologisuuden, vaan ainoastaan hyvän hinta-laatusuhteen vuoksi.

      
  • Mukava, että suurelle joukolle ihmisiä on jo vahvistunut tämä kehitys, joka minulle oli täysin selvää jo silloin kun aiemmin aiheesta kirjoitin, josta tosiaankin on jo aikaa.

    En muista kirjoittaneeni hintojen romahduksesta. Ehkä olen kirjoittanut pelkällä polttomoottorilla varustettujen autojen käyvän arvottomiksi ja niinhän tässä käykin. Kehitys on yhtä nopeaa ja samanlainen kuin kuvaputkitelevisioiden vaihtuminen litteisiin televisioihin. Ei sitäkään kukaan uskonut. No, puheissa tietysti nyt jälkeenpäin kaikki oli tietysti sitä mieltä.

    Huvittavaa, että lehdistössä huudetaan apuun aina ei asiantuntijoita, vaan "niinsanottuja asiantuntijoita", kuinka jotain muutosta liikenteen sähköistymisessä alkaa tapahtua vasta vuonna 2050.

      
  • Pallo on vielä valmistajien maalissa. Tekniikka on jo käytettävissä, ja siitä tehdään tyypillisesti oikeasti energiatehokkaita pikkuautoja.

    Suuremmissa ja mukavammissa hybriditekniikkaa käytetäänkin sitten suurelta osin ison mukavan ja suorituskykyisen auton viherpesuun, ettei kulutus karkaa ihan mahdottomiin.

    Omankin autoni saisi hybridinä, mutta rahallisesti en pysty sen hankintaa perustelemaan. Oma ajotapani ja -ympäristöni onkin taloudellinen, eikä jo nyt taloudellisesti ajava saa hybridistä riittävää hyötyä lisäinvestoinnin kattamiseen. Huonossa ajoympäristössä tai huonolla ajotavalla tietenkin hybridi kannattaa vähemmilläkin ajoilla, samoin jos sen saa ostaa pienellä kustannuspenaltilla.

    Kuten sanottu, tekniikkaa on jo, tuotteistaminen on vielä vaiheessa.

    Koska ajan mieleistäni autoa pitkään, lasken auton ostoon käytetyn rahan kulutetuksi. Jäännösarvo on niin monen vuoden päässä ja niin vähäinen, ettei autojen välisten erojen merkitys ole kovin suuri. Auton ostaminen jäännösarvon nojalla olisi minulle vieras tapa myöntyä ostamaan niin huono auto, että jo ostaessa pitää miettiä sen pikaista hylkäämistä. Mitä ideaa olisi ostaa niin huonoa lainkaan? Oman ajatusmallini pohjana on rahoituskulut ja rahan hinta.

      
  • Katukivi, eiköhän tämä kehitys ole ollut aivan kaikkien tiedossa jo ennen kirjoituksiasikin.

    Sinä kyllä arvioit polttomoottoriautojen hintojen romahtavan (tai vielä hurjempaa, muuttuvan arvottomiksi) muutamassa vuodessa ja kirjoituksestasi on pian se vuosi kulunut. Onkohan esimerkiksi minun polttomoottoriautoni arvoton noin vuoden kuluttua?

    Näin siis kirjoitit:
    "….muutamassa vuodessa.

    Hybridi- ja sähköautojen suosio on noussut nopesti niin suureen suosioon, että perinteiset polttomoottorilla varustetut autot tulevat menettämään arvonsa täysin muutamassa vuodessa."

    Tätä toki sopisi toivoa, jotta Suomen autokanta uudistuisi suorastaan räjähdysmäisen nopeasti. Valitettavasti väitteesi taitaa kuitenkin olla joko väärä, tai sitten sinulle muutama vuosi on aika paljon pidempi aika kuin meille muille.

      
  • Muistisi virkistyksesi, esimerkiksi minä kirjoitin tuolloin näin, eli en todellakaan kiistänyt sähkömoottorien yleistymistä:

    "Minäkään en ymmärrä katukiven höpinöistä mitään. Ei kai kukaan kiistä sitä, että sähkötoimiset autot yleistyvät voimakkaasti. En asiaa myöskään vastusta, vaikka sähköautojen ekologisuudesta voidaankin olla montaa mieltä. Mutta alkuperäisessä viestissä väite oli jotain aivan muuta. Sen viestin väitteet kumottiin heti, mutta ei se sitä tarkoita, että kiistäisimme tulevan muutoksen. Kiitos verotuksen, minäkin olen kiinnostunut etenkin ladattavasta hybridistä heti, kun sellainen tulee johonkin minua kiinnostavaan autoon."

      
  • Minä olen siirtynyt 2015 lopulla hybridiin ja paluuta ei ole, seuraava mahdollinen on täyssähkö kun latauspisteitä on tarpeeksi minun tarpeisiin. Kertalatauksella pitäisi myös päästä 500-600 km.

      
  • En luota sähköautojen tekniikkaan vielä niin paljon, että hybridi tai täyssähköauto kiinnostaisi. Kun Suomessa on talvi ja pakkasta, niin ajomatka lyhenee ainakin puoleen kovalla pakkasella. Lisäksi muut mahdolliset tekniset ongelmat mitä akkuihin liittyy ja akut on nykytekniikalla isoja ja painavia ja kalliita. En pystyisi edes kotona lataamaan autoa, kun taloyhtiö on rajoittanut sähkön jakelua tolppapaikoissa ajastimella 2 tunnin jaksoihin.

    Paljon pitää vielä tapahtua tekniikassa ja latauspisteissä kehitystä, että sähköauto kiinnostaisi ja olisi taloudellisesti järkevää hankkia. Sitten kun joka huoltoasemalla on sähköautolle latauspiste ja lataus sujuu samassa ajassa kuin polttoaineen tankkaus ja sähköauto maksaa saman kuin polttomoottorilla toimiva, niin harkitsen vakavasti sähköautoa.

    Eli voi olla, että kun noin on, niin en enää kykene edes autoa ajamaan eli en usko polttomoottorin kovin nopeaan katoamiseen. Muistan kun lapsena katselin tv:stä 2000-luvun tieteisennusteita, niin autojen piti lentää ja nyt on jo vuosi 2016, eikä tuolla ilmoissa näy yhtäkään lentävää autoa. Eli ennustaminen on vaikeaa, etenkin tulevaisuuden ennustaminen.

      
  • "En luota sähköautojen tekniikkaan vielä niin paljon, että hybridi tai täyssähköauto kiinnostaisi."

    Minä on ole löytänyt moitteita Toyota tai Lexus hybridiautojen kestävyydestä.

    Täyshybridiautojen hybridiakuille myönnetään 10 vuotta / 350 000 km kattava hybridiakkuturva.

      
  • Minäkään en maksaisi hybridistä euroakaan ylimääräistä, mutta nyt alkaa olla sellainen tilanne, että verotuksen vuoksi hybridit ovat automalliston kalliimmassa päässä halvempia kuin "vastaavat" bensat ja dieselit.

      
  • Mitenkäs se tilanne kun sähköauton akut pitää kokonaan uusia ?

    On tuskin halpaa touhua.

      
  • Ihmisillä on tiedon tilalla hyvin usein pelkkiä uskomuksia, kun puhutaan hybrideistä tai sähköautoista. Vaikka tämä linkki viekin automyyjän sivuille niin siinä nyt oikaistaan ilman mitään mainontaa tavanomaisimpia uskomuksia. Esim. hybridistä talvella ja hybridin ja sähköauton akuista on aivan erikoisia käsityksiä:

    https://www.toyota.fi/hybrid/usein-kysyttya.json

    Jos ylihuomenna tulisi maailmanloppu ja ihmisiä olisi vielä senkin jälkeen, niin kaikki ihmiset sanoisivat,että kaikkihan sen tiesivät että maailmanloppu tulee juuri tuona päivänä. Se on aina niin selvää jälkeenpäin.

    Muutaman vuoden päästä markkinoilla on jo pelkästään sähköllä toimiva auto, jolla ajetaan yhdellä latauksella yhtä pitkälle kuin tankillisella bensaa.

    Hybridi ei ole paljon vanhanaikaista autoa kalliimpi, esim. Toyota Auris Touring Sports Premium maksaa hinnaston mukaan hybridinä n. 2400 euroa enemmän kuin vastaava ei-hybridi.Monet sanovat, että dieselin kulutushan on nykyään niin alhainen, että sillä pääsee samaan kuin hybridilläkin. Ei oikein pääse. Lisäksi dieselistä tulee iso käyttövoimamaksu eli dieselvero ja korkea vuotuinen käyttömaksu, joka hybridissä on vain n. 100 euron luokkaa vuodessa.

      
  • Taannoin AMS mittasi diesel Golfille ja hybridi Aurikselle hyvin samanlaiset kulutukset. Sama lehti hiljattain sai saman suuntaisia tuloksia diesel ja hybridi Passatille. Erot olivat muuten pieniä, mutta nopeatempoisessa ajossa diesel on selvästi taloudellisempi.

      
  • Miten tämä maailmanloppu liittyy asiaan mitenkään?

    Ja kyllä varmasti parin vuoden päästä on sähköauto, jonka toimintasäde on jokseenkin sama kuin bensa-autolla. Eihän toimintasäde oikeastaan edes ole ongelma, vaan lataamispaikkoja on useimmille käyttäjille turhan harvassa ja lataaminen kestää liian kauan.

    Jos maantiellä ajaa, niin diesel on edelleen taloudellisempi kuin hybridi. Jos ajaa paljon lyhyitä pätkiä kaupungissa, niin hybridi varmasti onkin taloudellisempi. Etenkin ladattava hybridi.

    En oikein ymmättä, että Katukivi kuvittelee olevansa jokin suuri tietäjä, ennustaessaan, että sähköautot/hybridit lisääntyvät lähivuosina. Eiköhän kaikki ole asiasta samaa mieltä. Sen sijaan alkuperäinen väitteesi polttomoottoriautojen arvon romahtamisesta nollaan parissa vuodessa onkin jo täyttä sitä itseään.

      
  • Näyttäisi olevan Mercedes-Benzillä alkamassa laaja ohjelma ajoneuvojen sähköistämiseksi.

    http://m.leftlanenews.com/mercedes-benz-to-electrify-entire-lineup-92025.html

      
  • Ystävällämme Katukivellä taisi olla vähän jekkumieli, kun aloitti tämän ketjun. Sikäli tämä on hyvä, että tästä asiasta keskustellaan ja päivitetään samalla.
    Ketäpä ei kiinnostaisi toisenlainen auton käyttö, josko on jo tahkonnut monella ja kaikenlaisella.
    Muualla Euroopassa sähköauton hankinnassa tullaan kahdeltakin taholta ostajaa vastaan.
    No kyllähän meilläkin. Ei ole kauaa, kun muutama ministeri ääneen sanoi hyvää sähköautoista. Olikohan siinä vastaan tuloa vaiko kaavailua.:)

    Tällä menolla ja kehityksellä töhnäautoilla ajellaan vielä kauan.
    Mutta toki uuttahan tulee koko ajan ja niinhän pitääkin.

      
  • Ennen ihmiset pohtivat, millainen hybridin tai sähköauton jälleenmyyntiarvo on sitten käytettynä. Nyt kuitenkin Toyotan maahantuoja on ilmoittanut, että käytettyjen hybridien varaston kiertonopeus on 12 % suurempi kuin pelkillä polttomottoreilla varustettujen autojen. Lisäksi, itse voi Autotalli.comista tarkistaa, että hybridien arvo säilyy vähintään yhtä hyvin kuin perinteistenkin autojen, koska kysyntää on.

    Nyt on oikeastaan ilmestynyt pohdintoja säilyykö näiden vanhanaikaisten pelkällä polttomoottorilla varustettujen autojen arvo vai käyvätkö ne jopa kokonaan arvottomiksi.

    Se, että kaksikymmentävuotta vanhalla hybridi-tekniikalla varustettujen autojen on todettu kestävän perinteisiä autoja paremmin on muuttanut asetelmia täysin:

    http://www.hs.fi/autot/a1382678837713

    Kestävyyttä lisää mm. se, että suuren osan ajosta polttomoottri on täysin pysähtyneenä sekä mm. se, että jarrutus tapahtuu jarrupoljinta painettaessa aina ensin sähkömottorilla. Jarrupalat ja levyt kestävät todella pitkään.

      
  • Törmäsinkin heti tuoreeseen 10 min. vanhaan uutiseen. Kyllä ne näyttää nuo vanhanaikaiset autot menevän arvottomiksi:

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ministeri-bensiini--ja-dieselautot-kiellettava-saksassa-vuoteen-2030-mennessa/sJbFHjap

    Nimimerkillä mhj on aivan fiksua tekstiä tuolla ylempänä.

      
  • Katukivi, sekö tekee Suomen bensa-/dieselautoista parissa vuodessa arvottomia, että saksalainen ministeri ehdottaa uusien polttomoottoriautojen kieltämistä 14 vuoden kuluttua?

    KATUKIVI, et ole vieläkään selittänyt, miten polttomoottoriautot menevät (näin väitit jo vuosi sitten) parissa vuodessa arvottomiksi, kun suomen autokanta on tällä hetkellä keskimäärin yli 10 vuotta vanhaa ja edelleen uusistakin autoista vain murto-osa on hybridejä, saati täyssähköautoja. Yhtäkkiäkö Suomessa myydään muutama miljoonaa uutta autoa vuodessa ja kukaan ei maksa euroakaan käytetystä? Tällaista talouden riemuvoittoa toki kaikki toivomme, mutta itse en löisi rahojani kiinni tämän vaihtoehdon puolesta.

      
  • Katukivi:

    "Jarrupalat ja levyt kestävät todella pitkään."

    Miten sen nyt ottaa. Käytin 102 tkm ajetun Priukseni tällä viikolla katsastuksessa, ja etujarrulevyt olivat kuluneet minimipaksuuteen (20mm). Jarruteho oli tallella, joten hylkäystä ei vielä tullut, mutta ensi vuonna pitää olla uudet levyt.

      
  • Vuonna 2019 hybridillä voinee ajaa pelkällä sähköllä noin 100 km.

      
  • Dieselauton jarrulevyt kestävät suunnilleen sen matkan (Lähde: oman auton huoltoloki), jolla puolet Toyotista on romutettu (Lähde: katsastustilasto).

    Lexus GS:aa tilavampi dieselauto kuluttaa (Lähde: oman auton polttoaineloki Spritmonitorissa) suunnilleen saman verran kuin Auriksen keskiarvo (Lähde: Spritmonitor).

    Dieselilleni budjetoimaani ajomäärää on jäljellä vielä noin 5 vuodeksi, minkä jälkeen tarkistan jatkanko samalla vain vaihdanko. Jos valintakriteerini pysyvät nykyisen kaltaisina, valinta osuu johonkin niistä malleista, jotka tarjoavat nykyisen tasoiset tilat ja mukavuuden selvästi parempaan polttoainetalouteen yhdistettynä ja joita on saatavana mieluimmin 2 - 3 vuotta käytettyinä.

    Osin tain kokonaan sähköinenkin kelpaa, mutta vain jos siitä on minulle taloudellista etua ilman kohtuuttomia rajoitteita vaikkapa alle 400 km rangen suhteen. Myös uusi kelpaa, mutta se ei saa mitään anteeksi uutena tuplasti kalliimpiin käytettyihin verrattuna. Nykyisenkin autoni olisi saanut hybridinä, mutta kalliimman hintansa vuoksi se ei ollut rahallisesti kilpailykyinen, vaikka pääseekin samaan kulutukseen kuin diesel (Lähde: sekä EU-normikulutus että Spritmonitorin osoittama käytäntö). Hybridiversion pohjia ajava kuski Spritmonitorissa on tänään minun kanssani jaetulla 6. sijalla meidän automme korimallin listalla.

    P.S. Lefa, ajomääräsi on lyhyenlainen levyjen vaihtoon, mutta käytöstähän se riippuu. Jos levyt menevät ehjinä yli 100.000 km, en pitäisi enää matkaa pääkriteerinä. Siisti levyjen ja palojen vaihto reilun sadantuhannen jälkeen tuntuu houkuttelevammalta, kuin täysremontti satulat vaihtaen 150.000 km jälkeen puoltavien jarrujen katsastushylsyn vuoksi.

    P.P.S. Spritmonitor vertailuissa en laske yhden tankillisen erikoistapauksia, vaan laitan oletusarvoiseen 1500 km perään yhden nollan lisää.

      
  • Oho, olipa hyvä muistutus käydä kurkkaamassa Spriimonitoria isommasta ruudusta. Tankkaukset tulee merkityksi mobiiliapplikaatiolla ja näköjään Standheizung nappula oli jäänyt päälle. Käyn editoimassa pois, kun ei sitä pääsiäisen jälkeen kuitenkaan ole juuri käytetty.

      
  • 740GLE:
    Dieselauton jarrulevyt kestävät suunnilleen sen matkan (Lähde: oman auton huoltoloki), jolla puolet Toyotista on romutettu (Lähde: katsastustilasto).

    Entäs jos se Toyota on diesel-versio?

      
  • Katukiven trollauksia taas. Mersun E-Klasse näyttää, että diesel jo tänään alittaa tulevaisuuden rajat - niin laboratoriossa kuin kadulla. Teknologia, jolla dieselit ovat pitkään kuvioissa mukana, on siis jo markkinoilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit