Volvo S/V90

1685 kommenttia
1235757
  • Ok. Enpä ole huomannut tuota.

    Hyvin varusteltua XC90:stä kun on ajanut, niin kaikenlaiset "turhatkin" varusteet tuntuivat aika kivoilta. Kuinka paljon niistä on sitten järkevää maksaa, niin se onkin kysymysmerkki. Toisaalta harvoin auto-ostoksilla muutenkaan paljoa järkeä käytetään.

      
  • Niin auton vaihto ei koskaan ole järkevää mutta kun kuume iskee niin minkäs sille mahtaa ! Kävin ruksaamassa vieä sport penkit omaan V90 Volvoon.

      
  • Sport penkit? Itse en ole tuollaista vaihtoehtoa nähnyt varustelistalla, vaikka saattaisi kiinnostaa. R-design malleissahan usein on sporttijakkarat, mutta sellaista ei vielä S/V-malleihin saa. Mikäs oli penkkien hinta? Tosin vakiopenkitkin tuntuvat erinomaisilta.

      
  • Kyllä nuo samat sport penkit mitkä on R-desing malleissa on saatavana ainakin V90 Business Inscription maliin, hinta verottomana 600 € ja silloin niihen tulee sähköinen istuinosan pituus säätö myös. Sama penkki joka on ollut jo esillä XC90 R-desing malleissa.

      
  • Täytyypä tuokin asia tutkailla. Vakioistuimetkin ovat kyllä erittäin hyvän tuntuiset.

      
  • "Kun katsot hinnastoa niin huomaat tähdellä merkittynä että AWD nelivedoista D3 ja D4 valmistus alkaa Joulukuu 2016."

    Sain juuri tiedon, että tilaamani D3 AWD menee tuotantoon vkolla 46 ja olisi Suomessa jo itsenäisyyspäivän kieppeillä. Kilpiin kuitenkin vasta tammikuussa.

      
  • Ok. No eipä sitä olisikaan järkevää enä tuossa kohtaa rekisteröidä. Mahtaa kyllä poltella kun tietää, että auto odottaa varastossa. Itse odottelen edelleen T8:n hinnoittelua. Harmi, että E Mersua ei saa nelivetoisena hybridinä, joka olisi ehkä ollut yhtä kiinnostava.

      
  • E Mersun testi oli iudessa TM:ssä. Kelpo auto, mutta miinuksena melko kovat rengasäänet 19" vanteilla, jotka eivät kuitenkaan tässä kokoluokassa ole mitkään aivan poskettomat vanteet. Harmillista, että niin moni muutoin hiljainen nykyauto rallattaa renkaista. Toki melu pienenee pienimmillä vanteilla, mutta kyllä myös ulkonäkö kärsii pahemman kerran.

      
  • Tässä toinen pitkä testi ja tällä kertaa täydet 5 tähteä. Haastaa vahvasti Eemelin.

    http://www.telegraph.co.uk/cars/volvo/volvo-v90-review/

      
  • Minä ajoin uutta S90 D5 AWD Aut autoa savossa karkeilla teillä ja auto oli erittäin hiljainen vaikka alla 255/35R20 renkaat. Minun tilaamani V90 D4 AWD Aut Inscription auton toimitusaika näyttää nyt jostain syystä että toimistusaika määrittelemätön. Lisäsin omaani vielä 255/40R19" renkaat ja ilmajousituksen jolloin tulee myös säädettävä alusta mukaan.

      
  • Ajattelija2015: Toki melu pienenee pienimmillä vanteilla, mutta kyllä myös ulkonäkö kärsii pahemman kerran.

    Jos auton ulkonäkö tuntuu kärsivän vakiorengaskoosta, ei ikä välttämättä riitä E-sarjan hankintaan.

      
  • Autoweekin arvio, S 90 tarjoaa enemmän vastinetta rahalle kuin saksalaiset kilpailijansa. On myös tilavampi kuin uusi E-sarjan sedan.

    http://autoweek.com/article/car-reviews/2017-volvo-s90-first-drive-revival-swedish-sedan

      
  • 740, ei uusi E ole enää niin pappa-auto kuin vanhat Eemelit. Tosin en ole tiennytkään, että E:n ostamiseen on jokin alaikäraja.

    Toisaalta en ole myöskään ollut tietoinen, että suurien vanteiden - tai ylipäätään ulkonäöstä kiinnostuneille - ostajille on jokin yläikäraja.

    Autoilia minunkin mielestäni Volvo 20" vanteilla oli jopa hiljaisempi kuin E 19" vanteilla. Tosin täytyy muistaa, että E:ssä on runflatit.

      
  • Muuten pikku knoppitieto näistä Volvon uusista moottoreista ja koko moottorilinjasta, jota monet ovat arvostelleet. Suunnittelija/johtaja joka päätti, että Volvo tekee korkeintaan 4 sylinterisiä moottoreita, on palkattu BMW:ltä.

      
  • Kyllä rengas ja vanteen koko pitää valita käytön mukaan ei aikuinen autolija istu ulkona autoaan ihailemassa.

      
  • "740, ei uusi E ole enää niin pappa-auto kuin vanhat Eemelit. Tosin en ole tiennytkään, että E:n ostamiseen on jokin alaikäraja."

    Taitaa olla 57 vuotta Mersu-ostajan keski-ikä USA:ssa. Ote artikkelista:

    "Reduced the average age of Mercedes-Benz Customers. The average age of typical Mercedes-Benz customers is age 57, and CLA customer’s average age is 46."

    http://www.stephenzoeller.com/how-mercedes-benz-and-german-luxury-car-brands-use-marketing-segmentation/

      
  • Noin yleisesti ottaen uusien premium-autojen ostajat eivät välttämättä ole kovinkaan nuoria koska nuoremmilla tulotaso ja varallisuus eivät välttämättä riitä kalliin auton ostamiseen.

      
  • Ei autoa tarvitse ostaa.
    Firman piikkiin leasing

      
  • Ei kai keski-ikä ole sama asia kuin alaikäraja. Korkea keski-ikä kertonee enemmän kalliista autosta kuin siitä, onko auto "pappamainen". Tosin kyllähän vanhemmat Mersut olivatkin pappamaisia. Suomessahan uusia autoja ei ylipäätään ostele kuin melko vanhat ihmiset näin keskimäärin.

    Toyota annahan aikuistenkin autoilijoiden tehdä valintansa aivan itse. Minulle ulkonäkö on kaikessa tärkeää, ei vain autoissa. Alle 19" vanne E Mersun kokoisessa autossa ei näytä minun silmääni hyvältä ja jos E on sillä rengastuksella "meluisa", niin se on suuri miinus. Kun katselee vaikka 500 Bemareita ja A6 Audeja, niin en näytä olevan ainoa ihminen, joka ostaa tällaiseen autoon vähintään 19" vanteet. Aika moni minua vanhempikin näin näyttää tekevän.

      
  • Anekdootti alaikäisistä E-sarjalaisen ostajista ei ollut omani ja luulin heijastavani teille vain muilta kuulemani vitsin. Olen kuullut tämän E-Mersulla ajavien vanhanaikaisille arvoille naureskelevana heittona. Omalta osaltani ainakin allekirjoitan, koska aika klassisin vaatimuksin tuohon kanttisedaniin päädyin. mrse:n viitteen perusteella näytän olevan juuri sopivaa ikäluokkaakin :-)

    Autojen ulkonäöstä ei Legopalikan näköisellä autolla tyytyväisenä vuosikymmenet ajava ymmärrä tietenkään mitään, joten myös rengasvalintani ovat puhtaasti funktionaaliset.

    Silti jo toinen Mersuni pyörii vakiokokoa kapeammilla ja korkeammilla renkailla. Ceen rengastuksen vaihdoin melun vuoksi, nykyisen W212:n 225 leveän renkaan vetelyn vuoksi.

    W213 en ole ajanut, mutta jos sekin meluaa ja huojuu leveillä renkailla, niin sukuvikahan tuo kuulostaa olevan.

    Toisaalta, kun W212 E63 AMG:n vakiovanteeksi riittää 18", ihmettelen, mihin niitä AMG / M teholuokkaankin verrattuna ylikokovanteita tarvitaan alle puolella koneteholla? Onko syy tähän rengastarpeeseen suurikokoisen auton etuveto, vai mikä? Jos on, millä rengastuksella sitä on tarkoitus ajaa talvella?

    Vai onko sittenkin kyse siitä, että jonkun mielestä iso vanne näyttää paremmalta?

      
  • @Toyota, tässä vaatimusspeksi:

    • en pidä näistä kesärenkaista, vaihdetaan eri koko
    • Uudet talvirenkaatkaan eivät ole mieleiseni. Vaihdetaan eri valmistajan renkaisiin. Maksan vain välirahan ja otatte vanhat vaihdossa.
    • Bi-xenonien rinnalle yksi pari rekan vetäjän kattovaloja, kiitos. Maahantuoja ja merkkikorjaamo sanovat, että auton väylärakenteen vuoksi heillä ei onnistu.
    • enkä tykkää keinonahastakaan, joten vaihdetaan aitoon nahkaverhoiluun.

    Ja sen auton pitää olla tehdastakuulla oleva E-Mersu, jonka kolmen sivun lisävarustelista maksaa yhden Avensiksen.

    Ja sen pitää kuluttaa selvästi vähemmän kuin Avensis.

    Ja minä maksan siitä koko autosta varusteineen yhden Avensiksen. Ja minä päätän, ajanko sillä 1 - 10 vuotta tai jotain siltä väliltä.

    Mitä leasing-firmaa suosittelet?

    Liisarit ovat niille, jotka ajavat jollain autolla, jonka värin vaimo valitsee. En sano, ettei koskaan, mutta en minä sentään NIIN vanha vielä ole.

      
  • Sori erehdyin väärään aiheeseen kuten auton ulkonäky, mikä ei paljon paina minun autovalintaan, sekä nykyään vanhat autot mitä on joskus olut minulla uutena, en viitsi ruveta niitä vertaamaan nykyiseen tekniikkaan. Jatkakaa ketä kiinnostaa.

      
  • Tuo että 500 Bemareita ja A6 Audeja ja myös pykälää pienempiä A4, 300 Bemareita ja vastaavia varustellaan jopa yli 19 " renkailla ja urheilualustoilla on käytettynä auton hankintaa miettivälle huono asia. Nimittäin en missään nimessä halua pilata auton ominaisuuksia tuollaisilla renkailla ja urheilualustalla, joten en tuollaista autoa hankkisi käytettynäkään.

    Leveä ja matala rengasprofiili isolla vanteella lisää melua, ovat uraherkät, korkean nopeusluokan vuoksi kovia ja meluisia ja Suomen huonoilla teillä täristäviä, kuluvat nopeasti, ovat kalliita hankkia ja ennen kaikkea ovat leveytensä vuoksi vesiliirrolle herkkiä eli vaarallisia sateella. Etuja tietenkin on ulkonäkö, parantuvat kaarreominaisuudet ja lyhentynyt jarrutusmatka kuivalla asvaltilla ja ohjaus tuntuu tarkemmalta. Ison aluvanteen haitat on minun makuuni selvästi etuja suuremmat, joten 17-18 " on itselleni maksimikoko vanteissa.

      
  • Koska niitä on uusissa autoissa, niitä halutaan myös käytettyihin autoihin. Eiköhän jokainen löydä omansa. Sinä et ole ainoa käytetyn auton ostaja. Noissa autoissa on niin laajat valikoimat, että siinäkään mielessä ei ole hätää, jokaiselle jotain.

    Tuon lukan autoihin ei muuten välttämättä edes saa 17" vanteita ainakaan kaikkiin moottorivaihtoehtoihin.

      
  • Kokemusta ei ole kuin BMW:n 5-sarjasta viimeisen 30 vuoden ajalta, mutta ymmärtääkseni premium-merkeillä Audi, BMW ja MB äänieristys on jo tehtaalta lähtiessä riittävällä tasolla jotta isompien aluvanteiden hankintaan ei tuolta osin ole mitään estettä. Aluvanteiden kauppa käy siihen tahtiin, että asiakkaista ei liene kellään aluvanteita myyvillä liikkeillä pulaa. Alustan ollessa kunnossa isommilla aluvanteilla ajossa ei ole ollut mitään ongelmaa. BMW vaatii nelipyöräsuuntauksen noin kahden vuoden välein näin ajettavuus on aina sellainen kuin se on tehtaalta lähtiessä ollut. Rengaspaineet on myös yksi olennainen tekijä ajettavuuden suhteen. Tämä sama asia pätee kyllä muihinkin merkkeihin ei tuossa ole merkkikohtaisia eroja. BMW:n ja MB:n alustaratkaisut ovat melko yhteneväiset, tästä syystä MB:n omistavien tuttujeni kanssa tämän asian suhteen tehdyt toimet ja asiat ovat tuttuja mollemmilla merkeillä ajaville.

    Ne jotka kamppailevat lisääntyneen sisämelun kanssa ja kokevat sen häiritsevänä on tuon suhteen hyviä vaihtoehtoja olemassa. Bitumimattoa ja äänieristelevyä on saatavana auton äänieristykseen jos kokee ettei tämä ole tehtaan jäljiltä riittävällä tasolla. Ja jos mielii esimerkiksi kasvattaa aluvanteiden kokoa auton ulkonäköä kohentaakseen. Vinkkinä laittamalla eristeet muovilokasuojien sisäpinnalle saa pitkällisen ja toimivan ratkaisun. Tämä tosin vaatii sisälokasuojien irroittamisen joka onnistuu tee-se-itsemieheltä melko kivuttomasti vaikka näin kesällä ulkosalla aurinkoisen ja sateettoman sään vallitessa.

    Auton ulkonäön kohentamisella on kannatajansa ja on myös niitä joille auton ulkonäkö on täysin toisarvoinen asia. Tässä kohtaa A-utoilija joka ajaa mielellään autolla joka ei tule jokaisessa kadunkulmassa vastaan kuten itsekin asian näen ja ajattelen, luulisi auton ulkonäön kohentamisen esimerkiksi isommilla vanteilla olevan itsestäänselvyys.

    Tässä kohtaa on sanottava se, että mitkä tahansa vain isommat vanteet ei asiaa auta vaan voi mennä jopa täysin metsään ulkonäön kohentamisen suhteen. On nimittäin suuri merkitys millaiset vanteet autoonsa laittaa tähän löytyy netistä niin paljon vinkkejä ja kuvia melkein jokaiseen suosituimpaan automalliin, että jokainen löytää varmasti omansa hyvinkin helposti. Tässä pätee myös se mitä kalliimmat vanteet sen harvemmin niitä näkee muissa vastaavissa autoissa. Replikoita on saatavana, mutta laatu on mitä on ja aidot erottaa kopioista melko helposti jo vähemmälläkin asiantuntemuksella.

      
  • Sisämelun kanssa olen kamppaillut edellisen auton kanssa ja lähes kaikki perinteiset keinot tuli kokeiltua. Teetin Finikorilla äänieristyskäsittelyn, jossa ruiskutetaan äänieristysmassaa pyöränkoteloihin ja alustan kriittisiin paikkoihin mm. tavaratilan alle. Ei vielä riittänyt, joten etuoviin liimattiin bitumilevyä kaiutinten vaihdon yhteydessä. Ei vielä riittänyt, joten takalokarit vaihdettiin ja uusiin muovisiin takalokareihin liimattiin bitumimassaa. Hiljeni noilla jo huomattavasti, mutta ei ollut lähelläkään sitä mitä nykyinen auto on valmiiksi ilman mitään lisätemppuja.

    Eli auton pitää olla valmiiksi hiljainen mikä rajoittaa valinnan tiettyihin merkkeihin ja malleihin. Isoilla vanteilla en autoani pilaa, että olisi pakko alkaa temppuilla lisäeristysten kanssa saadakseni auton hiljaisemmaksi. Sain myös uraherkkyydestä tarpeekseni jo edellisen auton kanssa, joten ajettavuuttakaan en pilaa ylisuurilla vanteilla ja ylileveillä renkailla.

    Aluvanteilla ei muutenkaan saa autoon mielestäni paljonkaan lisää näyttävyyttä. Enkä näe autoa koti-ikkunasta taloyhtiön parkkipaikalle, että voisin koko ajan ihailla isoja aluvanteita ja toisaalta ajaessa taas en näe niitä senkään vertaa.

      
  • Auton ominaisuuksien tuhoamisella ulkonäkömuutosten vuoksi on jo pitkät perinteet. Mitä itse olen sivusta seuraillut, niin muotiasioitajan nämä ovat ja menevät ohi. Jälkeenpäin näille "tuunauksille" sitten naureskellaan. Joskus autot piti saada kulkemaan etukenossa kuin kiihdytysautot konsanaan. Joskus oli hienoa, kun jouset oli sahattu mahdollisimman lyhyiksi. Eräs tuttuni joskus kehui, kuinka hienosti pohjaanlyöntikumien varassa makaava Datsun menee tasaisilla osuuksilla. Joskus ratin piti olla mahdollisimman pieni. Leopardikuosit penkeissä, puuhelmet, karvanopat...

    Nyt vanteiden ja renkaiden pitää olla mahdollisimman suuret eli mahdollisimman huonosti Suomen olosuhteissa toimivat. Ilmajousiset edustussedanit tosin säilyttävät melko hyvin siedettävän melutason ja jousitusmukavuuden noilla tuunauspyörilläkin, mutta kaikki muut kärsivät niistä kyllä tuntuvasti. Ilmajousisista S-Klassea pienemmistä Mersuista mulla ei ole kokemusta, mutta vähän skeptinen ole ainakin C-Klassen suhteen. Mölyävä rengas vaatii raskaan sarjan melunvaimennuksen, eikä sitä tuosta C-Klassesta löydy.

      
  • Jos auto on uraherkkä, niin asia kyllä voimistuu leveillä läskeillä. Mutta suoraan kulkeva auto ei mielestäni muutu häiritsevän uraherkäksi leveillä ja matalaprofiilisillakaan renkailla. Samaten hyvän auton mukavuus ei muutu aivan mahdottomaksi suurillakaan vanteilla. Etenkin nykyautoissa yleistyvät säädettävät iskarit, saati kalliimpiin malleihin saatavilla olevat ilmajouset auttavat paljon asiaa. Esimerkiksi A7 ilmajousilla kulkee todella hienosti, vaikka alla olisi minkälaiset vanteet. (Varmasti muutkin vastaavat, mutta A7:sta eniten kokemusta.)Itse en siedä "korkeaprofiilisia" renkaita, koska autosta tulee mielestäni liiankin vetelä, vaikka en nyt mitenkään erityisen urheilullisesti kurveissa edes kanttaile. Itselleni ainoa selkeä miinus suurista vanteista on melutaso, joka kasvaa enemmän tai vähemmän väistämättä.

    Tuosta näyttävyydestä on yhtä turha vääntää kuin oikeasta auton väristä. Kuka mistäkin pitää. Jos näyttävyys ei monien mielestä lisääntyisi, niin ei tuollaisia vanteita olisi edes saatavilla. Aika moni niistä siis pitää, mutta kyllä minä senkin ymmärrän täysin, että monet niitä ei halua. Mitä huonompi auto lähtökohtaisesti on ajettavuudeltaan, sitä enemmän se kärsii suurista vanteista.

    Ei tämä nyt mikään karvanoppiin ja jousien sahaamiseen verrattavissa oleva lyhyt muoti-ilmiö ole. Renkaiden ja vanteiden koko on kasvanut vusikausia, eikä vain landepaukkujen Corolloissa, vaan uusissa ja kalliissa autoissa ihan jo autotehtaiden toimesta.

      
  • Toyota: Sori erehdyin väärään aiheeseen kuten auton ulkonäky, mikä ei paljon paina minun autovalintaan

    Äläpä hätäile, vaikka vähemmistössä taidamme ollakin funktionaalisine lähtökohtinemme? Vaihtamani kesä- ja talvirenkaat vaihtuivat hiljaisempaan, pehmeämpään ja vähemmän kuluttavaan vaatimattomampaan rengaskokoon. Talvirenkaan ajettavuus toki parani samalla huimasti.

    Valoja lisää, koska mökkimatka kulkee Suomen porokolarialtteimman tieosuuden kautta. Ja nahat siksi, että keinonahka hiostaa vielä pahemmin ja oli rikki. On periaatteessa älytöntä ostaa autoa, jonka sisustuksesta ei pidä, ja tiesin tämän jo ostaessani. Mutta yhden väärän rastin sisustuksen hyväksymällä sain selvästi laajemman valikoiman käytettyjä. Nahat on sitäpaitsi halvempi teettää verhoilijalla Suomessa kuin tuoda Tullin läpi.

    Toyota: Kyllä rengas ja vanteen koko pitää valita käytön mukaan ei aikuinen autolija istu ulkona autoaan ihailemassa.
    Jotain tämän suuntaista tarkoitin itsekin kommentillani E-sarjan ostoon riittävästä iästä, jolloin mukavuuden tarve alkaa voittaa suorituskyvyn.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit