Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
2456776
  • Katsuri merkkasi tänä kesänä CDI:n katsastuslappuun vain pyöreän nollan savutusmittauksen kohdalle, mutta näytti kyllä minullekin mittarin tulostaman printin. Mittarin resoluutio ei riittänyt löytämään savutusta, vaan mittaustulos oli kolmella merkitsevällä numerolla 0.00.

    Tuo vanha nokileka kuluttaa Suomen pakkasissa suunnilleen saman kuin Keski-Euroopan ikuisessa kesässä ajettavat Priukset tai Aurikset keskimäärin, ja vähemmän kuin Lexuksen isommat hybridit joten kokemukseni mukaan ainakin Toyotaan verrattaessa Katukivi valehtelee väittäessään dieselillä olevan vaikeuksia päästä hybridin kulutukseen.

    Etenkään Toyota ei joko osaa tai ei halua skaalata pikkuautojensa kieltämättä hyvää taloudellisuutta (nehän selviävät ison dieselin kulutuksella) mukavampaan ja tilaampaan kokoluokkaan. Muilta valmistajilta sentään löytyy oikeasti taloudellisia kookkaampiakin hybridiautoja, mutta en tosiaan löytänyt rahallista perustelua ostaa sellaista, vaikka omastanikin se olisi ollut saatavilla.

    Katukivi on selvästi huomannut, että hybridi todella on hyvä tapa laittaa osaamattoman kuljettajan tai huonon ajoympäristön kulutuspenalti edes jollain tavoilla aisoihin. Virhe tulee kuvitelmasta, että kaikki muutkin ajavat yhtä huonosti tai yhtä huonossa (=paremmin polkupyörälle ja rullaluistimille sopivassa) ympäristössä kuin hän itse. Hän ei selvästikään tiedä, että jo nyt taloudellisesti ajavalle ei hybridistä ole oikeastaan mitään kulutusetua. Hybridi auttaa lähinnä menon tökkiessä. Taloudellisessa ajossa sen hyöty on aika pieni, kuten kulutuslukemistakin näkee.

    Omalla rahallaan maksavalle ja taloudellisesti ajavalle ei vielä ole taloudellista motiivia vaihtaa sähköautoon. Toivottavasti joskus tulevaisuudessa on, mutta ei vielä tänään. Nyt hybridi on jo hyvin sopiva pieneen kaupunkiautoon. Kaikki eivät vaan halua ajaa pienellä kaupunkiautolla, joka kuluttaa kuin iso ja mukava.

      
  • Katukivi:

    Dieselautoista ei kannata enää keskustella muussa kuin historiallisessa merkityksessä, sillän e ovat historiaa:
    Hyvinhän tuo näyttää toimivan, vaikka kilometrejä onkin takana enemmän kuin lähes puolet Toyotista näkee koskaan (Lähde: katsastustilasto)

    Katukivi: <paljon linkkejä>
    Poliittisia haluja vailla teknistä taustaa en kommentoi, ne ovat mielipiteitä kuten sinunkin. Mutta tässä muutama sitaatti jutuista, joita et ilmeisesti lukenut otsikkoa pidemmälle:

    "Helsingissä liikkuu runsaasti raskasta dieselkalustoa, kuten busseja ja kuorma-autoja. Kousan mukaan yksi keino puhtaamman ilmanlaadun saavuttamiseksi onkin HSL:n bussikaluston uusiminen ympäristöystävällisempiin menopeleihin."

    "Maaliskuun loppuun asti voimassa oleva kielto koskee dieselautoja, joiden moottorin iskutilavuus on kaksi litraa eli 2 000 cm³ tai enemmän. Esimerkiksi katumaastureissa ja jeepeissä on yleensä näin suuri moottori."

    "Ensimmäinen askel tähän suuntaan on kieltää saastuttavimmat linja-autot ja jakeluautot 1. heinäkuuta 2015 alkaen. Ja vuoden 2016 heinäkuusta lähtien kielto koskee kaikkia diesel-autoja, jotka ylittävät määrätyn päästörajan, jota ei vielä ole määritelty."

    "Poliittinen autoilumuoti on kovin ailahtelevaista."
    "Nyt kuuluu olla huolissaan typen oksideista ja hiukkaspäästöistä, joita dieselkoneesta tulee bensakonetta enemmän."
    "suurimmat typen oksidipäästöt tulevat voimalaitoksista, vaikka yli puolet kansalaisista luulee, että liikenne on suurin päästöjen aiheuttaja."
    "Ilman dieseleitä autoilun hiilidioksidipäästöt olisivat 11 prosenttia nykyistä korkeampia. Kymmenessä vuodessa dieselien käyttö on vähentänyt hiilidioksidipäästöja kolmella miljoonalla tonnilla."

    Typen oksidien kanssa on selvästi vielä tekemistä, mutta hiukkaspäästöt ovat jo kääntyneet bensamoottorin rasitteeksi. Voimme väitellä tästä vaikka kuinka, mutta polttomoottoriautot eivät tekniikasta riippumatta ole ilmanpuhdistimia. Sen vuoksi niistä kaikista joudutaan jossain vaiheessa luopumaan tai ainakin vaihtamaan polttoaine.

    Jos haluat pysäyttää kaikki EU6 normia huonommat bussit nyt heti, en pane vastaan. Bussiliikennettä joka tapauksessa subventoidaan liikaa, mikä johtaa lähes tyhjien bussien käryämiseen kaupungilla silloinkin kun niille ei ole tarvetta. Oikeasti taloudellinen joukkoliikenne kulkee kiskoilla.

    Jos taas haluat myydä minulle hybridin tai vaikka täyssähköauton, mahdollisesti range extenderillä, en ole sitäkään vastaan. Ajatus plug-in hybridistä tuntuu oikein houkuttelevalta työmatkoja ajatellen. Mutta tiloista ja mukavuudesta en tingi, ja jos minä jodun maksamaan välirahaa, sen vastineeksi pitää saada nykyistä pienempi kulutus.

    Sellaisia autoja on jo olemassa, mutta ovat minulle valitettavan kalliita. Mutta minulla on hyvinkin saattanut jäädä jotain huomaamatta, kun en ole tuota historiallista ajoneuvoani ollut muutamaan vuoteen vaihtamassa. Mitä mallia ehdotat?

      
  • Totean vain sen että näitä Toyotan isoja hybridejä (mm. Camry, Highlander) taitaa olla tarjolla Euroopan ulkopuolella. Toki tästä tiedosta ei ole hirveästi apua Suomessa asuvan autovalintaan.

    http://touch.toyota.com/hybrid/

    Suomessa olisi tarjolla muun muassa Rav4 Hybrid. Ei ehkä kelpaa premium-henkisille.

      
  • Camryn ja Avalonin kokoluokka olisi aivan kohdallaan ja tyylilajikin on mukavan vanhoillinen.

    39 - 43 MPG ei vaan ole kovin kummoinen normilukema tuon kokoiselle autolle, vaikka US normi meikäläistä suurempia lukemia näyttääkin.

    Highway mileage tavoitteena pitää olla historiallisen nokilekan 55 - 60 mailiin tunnissa säädetyllä cruisella toteutuva lähelle 60 mailia gallonalla. Siis tankkauksista laskettuna, todellisessa liikenteessä.

    Ympärivuotinen keskiarvo Suomen talvessa nastarenkaineen, lumikinoksineen, Webastoineen ja perävaunuineen putoaa sitten 45 - 50 MPG välille.

    Eli näistä litra pois, ollaan tasoissa, ja 2 litraa sadalle pois, niin alkaa muodostua motiivia vaihtaa taloudellisempaan muusta tinkimättä.

    RAV ei kelpaa etuvetoon lisätyn kytkeytyvän nelivedon vuoksi.

      
  • Minun Toyota Hybridin valinnan ratkaisi voimalinja ei kulutus. En pitänyt koeajamistani kaksoiskytkin viritelmistä.
    Nyt on ilmennyt muita huomattavia etuja ajamisen lisäksi, polttomoottori käy vai pieniä pyrähdyksiä Helsingin katuliikenteessä todella miellyttävä kokemus.

      
  • @Toyota: ymmärrän valintasi tuollakin perusteella. Hyvä perinteinen mehulinkoautomaatti on toiseksi mukavin automatisoitu voimansiirto. Mukavin on sähköinen.

    Vaikka sinulle kulutus onkin sivuroolissa, ajoympäristösi kuulostaa olevan myös hybridin ominta aluetta? Kaupungissa asuessani minäkin ajaisin joko polkupyörällä tai plug-in hybridillä.

      
  • En osaa 740GLE:n teknisiin kysymyksiin vastata.

    Tämmöisenä keskustelun "sivuväliintulijana" totean että Saksassa muuten on näköjään aktivoiduttu näihin päästö-asioihin, siellä on ministeri esittänyt että polttomoottoriautot kiellettäisiin vuoteen 2030 mennessä. Aikaraja siis on pelkkä ehdotus ja kuluu varmaan pari vuosikymmentä siihen että että uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään. Norja taitaa olla etuajassa kun kielto astuu voimaan jo 2025. Saksalaiset rupeavat jo nyt tarjoamaan avustuksia sähköautojen ja hybridiautojen ostajille. Kuljetusalan päästöjä on Saksassa vaikea vähentää, päästöt ovat pysyneet samoina vuodesta 1990 lukien. Saksa ottaakin henkilöautot tähtäimeen päästöjen vähennystalkoissa.

    http://www.vibilagare.se/nyheter/forslag-bara-utslappsfria-bilar-i-tyskland-2030

      
  • Saksan autoteollisuus on Saksan yksi merkittävimpiä teollisuuden aloja. Poliitikot eivät näitä asioita yksin päätä. Puheet ovat vain poliittista jargonia, tänään näin ja huomenna noin. Samaa teatteria ympäri maailmaa, kaikenlaisia lupauksia tulevasta joita ei tarvitse lunastaa milloinkaan.

    Esimerkkejä täältä koto-Suomesta on aivan riitävästi ennen vaaleja luvataan kaikenlaista kivaa mitä ei sitten vastuussa ollessa tahdota edes muistaa mitä on oikein tullut luvattua.

      
  • Esimerkiksi Suomessa on "pitänyt" siirtyä auton käytön verotukseen jo vuodesta 2002 lukien mutta oikein mitään ole tapahtunut tällä rintamalla. Ollilan työryhmän selvityksellä satelliittivalvonnasta, joka työ kesti kaksi vuotta, ei taida olla muuta virkaa kuin että siinä kulutettiin verorahoja turhaan ja saatiin aikaa pelattua.

      
  • Juuri näin ja nämä "tekijämiehet" vetivät tuosta lystistä komean tilin.

      
  • Kyllä Suomessa verotetaan autonkäyttöä mielestäni aivan tarpeeksi.
    Ei siihen kaivata mitään lisää millään muotoa pelkkä lvv ja polttoainevero riittää kansainväliseen tapaan.

      
  • Joo, mutta pääasiallinen verotusperuste on auton hankinta (vero maksetaan auton rekisteröinnistä).

      
  • Pääasiallisena verotusperusteena hankintavero toimii kalliimmissa hintaluokissa. Halvemmissa autoissa vuosittainen vero tarkoittaa (Opel Astra 1.0 Turbo) että 18,5 vuodessa on maksanut käyttöveroa saman verran (3 000 €) kun taulukkona käytetään vuoden 2017 tasoa.

    Alun perin auton hankintavero määrättiin jotta valuuttaa ei lähtisi liikaa ulkomaille. Nyt hankintavero on usein kevyempi mitä kalliimpaa uutta tekniikkaa itselleen valitsee. Hinnat alkaen -malleja ei ehkä kannata tuoda Suomeen verotuksen vuoksi.

      
  • "Yli 700 000 kilometriin olivat yltäneet Mercedeksen ja Volvon lisäksi Volkswagen, BMW, TOYOTA ja yllättäjä Peugeot, mutta kaikkiaan näitä autoja oli vain 0,1 prosenttia kaikista autoista eli noin 750 autoa."

    Eli kyllän tuolla pitkään ajetuissa taksiautojen joukossa näkyy arjen käyttöauto Toyotakin olevan eikä jäävän mihinkään puoleen muiden kilometreistä, vaikka tässä ei ole mitään syytä erityisesti esitellä Toyotaa:

    http://www.iltalehti.fi/autot/2016051921593165_au.shtml

      
  • Yllä moni on kirjoittanut lähinnä itselleen lohdutuksen sanoja, kun on ehkä juuri ostanut itselleen vanhanaikaisen auton, mutta hybridi- pistokehybridi ja sähköautot tulevat todella nopeasti:

    http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/2012-07-23/Uusi-akkutekniikka-saa-sähköautot-jaksamaan-kuten-polttoaineella-kulkevat-3309960.html

      
  • Tässä keskustelussa ainoa, joka tuntuu elävän omaa valintaa pönkittävässä kuplassa, kirjoittaa nimimerkillä Katukivi. Tilasin muuten hiljattain ladattavan hybridin, enkä todellakaan kaipaa mitään trollauksen, harhojen ja valehtelun välimailla liikkuvaa itsekehua valinnalleni. Vaihtoehtoina oli hyvin kirjava kattaus, mutta hybridiin päädyin mielenkiinnosta uutta tekniikkaa kohtaan ja myös ajoelämyksen perusteella. "Kovalla" laatikolla vetävät hybridit antavat nimittäin aika kivan ajoelämyksen, eikä hybridin tarvitse ole pakko olla täysin puutunutkaan Toyotan tyylin.

    Sitten joskus kun sähköllä ajetaan niin paljon, että sähköautot yhdessä polttomoottoristen kehityksen kanssa alkavat vähentää polttoaineiden kulutusta, polttoaineiden hinnat tulevat rymisten alas. Pienikin muutos alaspäin aiheuttaa isoja muutoksia markkinoiden dynamiikkaan. Tuo parantaa heti polttomoottoristen asemia. Muutos tasapainottaa siis itse itseään. Oletko muistanut huomioida tämän visioissasi?

      
  • Aika erikoinen näkemys, että polttoaineiden hinnat tulevat rymisten alas. Polttoaineiden hinnat eivät tule koskaan alas eikä varsinkaan rymisten alas. Polttoaineista halutaan saada sama verotuotto, mikä aina on saatu ja veron osuus nousee polttoaineiden kulutuksen vähenetyessä samaan tahtiin, joten hinnat eivät pääse laskemaan vaan pikemminkin nousevat. Sitä osoittaa tämä viimeisinkin veronkorotus parin kuukauden takaa.

    Minä kirjoitan täällä tosiasiaa sähkö- ja hybridiautojen tulevaisuudesta, joka pitää täysin paikkansa. Tässä ei ole kysymys mistään trollauksesta, harhoista eikä valehtelusta, eikä mistään automerkistä erityisesti. Minä en ole tuonut lainkaan tässä automerkkejä esille, vaan sen ovat tehneet aivan muut. En, vaikka johonkin väärään tietoon vastasinkin.

    Kaikki mitä olen kirjoittanut hybridi- ja sähköautojen tulevaisuudesta pitää paikkansa, enkä ole kirjoittanut omistavani hybridiä tai sähköautoa, joten valintani tukemisesta ei ole kysymys.

    Jollakin muulla tässä näyttää olevan kuvitelmia, eikä minulla.

      
  • Aihe on kansainvälinen, ja Suomen markkinat ovat niin pienet että Japanissa myydään suunnilleen kuukaudessa se määrä autoja mitä Suomessa vuoden aikana.

    Virossa on edullisemmin verotettu polttoaine, Italiassa kireämmin. Amerikkalaiset eivät taida verottaa polttoainetta ollenkaan?

    Minulle henk. koht. ei sähköauto tai hybridi ole ajankohtainen vielä pitkään aikaan. Enimmät ajoni tulevat maantieajossa, ja siellä turbo ja downsizing antavat pitkän toimintamatkan yhdistettynä voimaan käyttökierroksilla. Yläkierrosten hevosvoimilla ei ole juurikaan käyttöä minulle, lailliset ohituspaikat ovat hyvin harvassa.

    Kilometrikohtainen CO2-päästö (ei silti mitään tarveharkintaa kilometrien määrässä) on tietysti tärkeä teoreettisessa mielessä, mutta näin kesällä nautin jalan kulkiessani siitä että ohiajavien autoissa ei ole nastarenkaita. Ylinopeutta ajavien ylimääräisen rengasmelun erottaa selvästi. Moottorin ääni ei erotu häiritsevästi ellei autoa kiihdytetä voimakkaasti.

      
  • "Kaikki mitä olen kirjoittanut hybridi- ja sähköautojen tulevaisuudesta pitää paikkansa, enkä ole kirjoittanut omistavani hybridiä tai sähköautoa, joten valintani tukemisesta ei ole kysymys."

    Sinä valehtelet jatkuvasti. Et ole vieläkään kertonut, miten Suomen autokanta uudistuu parissa vuodessa niin, että markkinoilla ei ole kuin hybridejä?

      
  • Meil´ ukkoina jo syntyy sylilapset ja nuori mies on hautaan valmis jo.... eli sellaista vanhoissa tavoissa kiinni roikkumista jo lapsesta.

    "Opin jo kauan aikaa sitten sanonnan "The trend is your friend" merkityksen. Suomeksi tuo tarkoittaa sitä, että ei kannata taistella väistämätöntä kehityskulkua vastaan. Yritysmaailmassa trendien vastainen toiminta on joko suurta neroutta, jota muut eivät ole vielä havainneet, mutta useimmiten se on kuitenkin vanhoissa tavoissa kiinni roikkumista niin kauan, kunnes muutokselle ei enää ole vaihtoehtoa."

    Tässäkään ei tajuta muutoksen nopeutta vaikka siinä jäljillä ollaankin:

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001048844.html

      
  • Mitä sinä katukivi sössötät? Vastaa kysymykseen, uskotko sinä, että Suomen autokanta uudistuu täysin alle parissa vuodessa? Niinhän on tapahduttava, jos perinteiset autot muuttuvat arvottomiksi.

    Aika huonosti autoala on kärryillä tästä asiasta, kun edelleen lupaavat käytetystä Audistanikin yli 30 tonnia, vaikka pian se on jo täysin arvoton, kuten asiantuntijamme kertoo.

      
  • Joo voihan olla, että olen väärässä ja parin vuoden päästä "sähköttömät autot tosiaan menettävät arvonsa". Tarkastetaan tilanne myöhemmin kuluvalla vuosikymmenellä.

    Vai on erikoista olettaa polttoaineiden hintojen laskevan kysynnän vähentyessä, vaikka tälläkin hetkellä hinnat ovat kuopassa. Tähän ei edes tarvittu kulutuksen vähentymistä. Jos nyt kulutus tulee tippumaan, niin ylitarjonta tulee takuulla tiputtamaan hintoja. Suomen hallituksen toimet eivät tässä tämän suuruusluokan kuviossa merkitse yhtään mitään.

      
  • Veroton polttoaine hinta on hiukan yli 0,40 l ei siitä voi paljon puristaa kun pumppu menee kiinni.

      
  • Muualla maailmassa bensan hinta ei ole pelkkää veroa. Ja jos muualla maailmassa bensan kysyntä laskee, niin laskee myös hintakin. Tällöin bensasyöppöjä taas suositaan enemmän. Ja vaikka Suomessa bensa-autoilla ajaminen kiellettäisiin kokonaan, niin niiden arvo ei putoa nollaan, niin kauan kuin niitä voidaan myydä vaikka Venäjälle. Arvo toki laskisi, mutta ei lähellekään nollaa.

    Tosin parin vuoden aikajänteellä tällaista skenaariota on turha pohtia, koska jokainen täysijärkisten kirjoissa oleva ymmärtää, että suomen autokanta ei parissa vuodessa uusiudu, mikä olisi siis edellytys sille, että Katukiven fantasiat toteutuisivat. Bensaa tankataan vielä aika monta vuotta.

      
  • Katukivi: ”Yli 700 000 kilometriin olivat yltäneet Mercedeksen ja Volvon lisäksi Volkswagen, BMW, TOYOTA ja yllättäjä Peugeot, mutta kaikkiaan näitä autoja oli vain 0,1 prosenttia kaikista autoista eli noin 750 autoa.”
    Katkaisit listan ennen eniten ajettuja autoja juuri siihen kohtaan, mihin viimeiset Toyotat yltävät. Näistä saa mielenkiintoisia otsikoita, mutta jo paljon pienemmillä ajomäärillä huomataan, että vain reilu kolmasosa Toyotista saavuttaa vaatimattoman 200.000 km ajomäärän. Monilla samanhintaisilla tavisautoilla ajetaan enemmän.

    Katukivi: Meil´ ukkoina jo syntyy sylilapset ja nuori mies on hautaan valmis jo…. eli sellaista vanhoissa tavoissa kiinni roikkumista jo lapsesta.
    Tämä tyylilaji riittää nyt. Olen kiinnostunut keskustelemaan ja oppimaan lisää autojen ominaisuuksista, mutta suunsoittosi on vastenmielistä. Kukaan ei väitä sinulle vastaan tulevaisuuden arviosta, jossa sähkövedon merkityksen oletetaan korostuvan.

    Mutta se tulevaisuus ei ole täällä nyt, joten säästä naamailusi tulevaisuuteen ja puhutaanpa valinnasta tänään. Saat kaksi vuotta etumatkaa, koska todellisuudessa tein valintani jo 2014 toukokuussa.

    Speksit tiedät, saat valita tarjoatko 740 GLE vai W212 tilat. Rahaa on käytettävissä suunnilleen uuden Priuksen verran (maksoin W212:sta satasien tarkkuudella Priuksen keskimmäisen version hinnan). Ja kulutus pitää siis jäädä selvästi alle nykyisen 5.3, että kustannussäästön kautta syntyy selvä motiivi vaihtamiseen.

    Jos pystyt pudottamaan kustannuksia merkittävästi vaikkapa täyssähköautolla, silloin voit saada ostohintaan lisää rahaa. Jos Tesla Model 3 pitää minkä lupaa, se kiinnostaa kovasti. Jos hinta jää alle 40.000 € Suomessa, otan yhden. Turbodiesel toki jää sen rinnalle liikkuvuuden takaamiseksi.

    Kerro, mikä hybridiä suosittelet näillä perusteilla?

    Vastaa myös Ajattelijan kysymykseen polttomoottorien hinnan nollautumisen aikajansta?

      
  • Katukivi: Tässäkään ei tajuta muutoksen nopeutta vaikka siinä jäljillä ollaankin: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001048844.html

    Vaikea sitä onkin tajuta. 400.000 polttisautoa poistuu ja 8 miljoonaa litraa säästyy. Ne autot siis kuluttivat 8.000.000/400.000 = 20 litraa vuodessa.

    Jos polttisautojen ajomäärät vähenevät tuota tahtia, ei polttomoottori ole ongelma.

    Kerrotko nyt, milloin Suomessa on 400.000 sähköautoa? Juuri siitä päivämäärästä voimme arvioida muutoksen nopeuden, joka mielestäsi meillä on jäänyt huomaamatta. Kerro nyt, kun asian hyvin tiedät?

      
  • Kerrotko nyt, milloin Suomessa on 400.000 sähköautoa?

    Tätä Suomen tilanteen arviota vaikettaa hyvin paljon se, kun

    "Muualla tulta säihkyy harmaahapset
    Vanhoissa hehkuu hengen aurinko
    Meil' ukkoina jo syntyy sylilapset
    Ja nuori mies on hautaan valmis jo"

    Vastaus saattaa löytyä Eino Leinon runoista, jos joku osaa ajatella ja ymmärtää lukemansa. Insinööri niitä ei tietysti ymmärrä.

      
  • Pettämättömiä trollin tuntomerkkejä ovat esimerkiksi:
    -omaan agendaan sopimattomien argumenttien ohittaminen
    -täsmällisten väitteiden välttely
    -ärsyttämiseen pyrkivä tyyli

    Turha tässä on nyt hakea runoista vastauksia. Parin vuoden päästä nähdään, oliko insinööri vai Eino Leino oikeassa tässä kysymyksessä.

      
  • Katukivi ei osannut vastata, joten helpotetaan kysymystä hieman. Jätetään selvyyden vuoksi ensin ostohinta pois. Katsotaan mitä tilavia ja vähän kuluttavia malleja Katukivi ehdottaa ja mietitään pääomakuluja vasta sitten.

    Jos hybriditekniikka on ylivoimaista, miten voi olla näin vaikea antaa edes muutamaa esimerkkiä, jotka pystyvät viime vuosikymmenen tekniikkaa edustavan ikivanhan nokilekan kulutukseen taloudellisella kuskilla?

      
  • Vähän hankala antaa mitään konkreettisiä vaihtoehtoja, kun niitä ei voi perustella riimejä jollotellen, vaan pitäisi olla myös jotain faktoja argumenttien tueksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit