Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1356776
  • Minun edellisen Toyotan 1,6 ja nykyinen 1,8 hybridi kuluttaa noin parilitraa vähemmän sadalla km. Tasanopeudella 80 km/h vanhalla nelostiellä Helsinki-Lahti välillä menee hiukan alle neljän litran. Kuten sanottu, tämä ei kuitenkaan ollut valinnan peruste.
    Minulla ei ole enää paluuta pelkällä polttomoottorilla varustettuihin autoihin.
    On minullakin ollut tehokkaampia kauniimpia maantiekulkijoita, käyttötarpeet on muuttunut enemmän kaupunkiin.
    Jos ulkonäkö, karvanopat ja vannekoko tai kiihdytys ilman sutimista on tärkeä, valinta pitää tehdä sen mukaan. Oli ne aikanaan minullekin tärkeitä.

      
  • 740GLE:
    Katsotaan mitä tilavia ja vähän kuluttavia malleja Katukivi ehdottaa

    Olitkos sinä ainoa joka hoit tuosta "tilavuudesta", kun muut kirjoittaa hybrideistä tai pelkkää polttomoottoria käyttävistä ylipäätään?

    Ja siitä mikä "tulee yleistymään" - tai sitten ei - tai ainakin millä aikataululla. Ja mihin hintaan jne.

      
  • Toivettani perheelle riittävistä tiloista ja pienestä kulutuksesta saa pitää niin kohtuuttomana vaatimuksena kuin haluaa. Mutta osaako kukaan vastata kysymykseen mitä ne taloudellisen kuljettajan tilavat ja vähällä kulkevat hybridit ovat?

    Hybridi korjaa hienosti huonon ajoympäristön ja osaamattoman kuskin kulutuslisää, mutta dieseliä taloudellisesti ajavan on vaikea saada säästöä hybridiin vaihtamalla. Ellei pikkuauto riitä, ollaan lähes mahdottoman tehtävän edessä, kuten vastausten puute osoittaa.

      
  • Toyota: Tasanopeudella 80 km/h vanhalla nelostiellä Helsinki-Lahti välillä menee hiukan alle neljän litran. Kuten sanottu, tämä ei kuitenkaan ollut valinnan peruste.
    Tuttuja lukemia, ja minun ajomäärälläni kulutuksella on merkitystä.

    Toyota: käyttötarpeet on muuttunut enemmän kaupunkiin.
    Jos ulkonäkö, karvanopat ja vannekoko tai kiihdytys ilman sutimista on tärkeä, valinta pitää tehdä sen mukaan. Oli ne aikanaan minullekin tärkeitä

    Kiitos asiallisesta kommentista. Minustakin on mielenkiintoista verrata teknisiä ominaisuuksia, mutta käyttötilanteiden valinta on parasta jättää jokaisen itse päätettäväksi.

    Minulle oli aikanaan tärkeätä, että suti jopa mahdollisimman paljon, mutta siitä on jo vuosikymmeniä. Vannekoko on silti edelleen tärkeää, koska tarpeettoman suuria on liikkeellä niin paljon, että jo kahteen autooni olen hankkinut sopivammat (=pienemmät) tilalle.

      
  • "enkä ole kirjoittanut omistavani hybridiä tai sähköautoa, joten valintani tukemisesta ei ole kysymys."

    Ehkä se hehkutus sitten edellisellä kerralla oli sekin vain tuota samaa trollausta vailla faktojen rajoituksia. Palautetaan nyt kuitenkin mieliin avauksesi vuosi sitten:

    "Toyota Auriksista 70 % on hybridejä... Toyota Auriskin... Toyotan hybrideistä...

    Kävin itse koeajamssa hybridin enkä sen jälkeen voinut kuvitellakaan, että ostaisin jonkun muun auton. Sen verran mahtava ajoelämys tuosta hiljaisesta ja tasaisesta, nykimättömästä menosta jäi."

    Oletko alkanut kuvittelemaan nyt uusia asioita vai oliko tuo viimevuotinen vain fantasiaa?

      
  • 740GLE
    Toivettani perheelle riittävistä tiloista ja pienestä kulutuksesta saa pitää niin kohtuuttomana vaatimuksena kuin haluaa. Mutta osaako kukaan vastata kysymykseen mitä ne taloudellisen kuljettajan tilavat ja vähällä kulkevat hybridit ovat?

    Ensimmäinen pointtini oli tosiaan se, että muistathan että sinulla on tuossa ihan oma sivujuonteesi se "tilavuus".

    Toisekseen, niin aiheesta on keskusteltu jo aiemmin, ainakin kahdesti. Etkö jo silloin päätynyt vähintään hyvään kompromissiin omaksi vaihtoehdokseksi.

    Kolmannekseen, meillä on kaikilla kuitenkin vähän erilainen käsitys tilavuuden riittävyydeksi ja taloudellisuudesta jne. Tämäkin tulee uudestaan, ties monettako kertaa, mutta kuitenkin: milläköhän mittareilla sinä noita lasket, että tiedetään sitten tarkastella, mahtaisiko markkinoilta löytyä vielä tuon em. jälkeenkin tulleita kokelaita.

    Edellisestä keskustelusta tulee mieleen mm. Kia Optima. Josta tuli mieleen vielä se yksi juonne, että pitikös auton olla sedankin? Kun monen mielestä jo sedanin vaihtaminen farkuksi tekee auton tilavaksi ("mahtuu tavaraa paremmin" jne). Aika monet mieltävät taloudellisuuteen kuuluvaksi myös muutakin kuin vain kulutuksen. Esim. niin, että kuolettaako auton hankintahinta ja väliraha snt-pelin kulutussäästöt omistuksen ajan. Tästäkin pitäisi olla sitten selkeät speksit sinulta, vaikka niin, että "auton hinta ei ratkaise mitään, vain kulutus vrt. xxxx-auto/malli". Tai jotenkin tuohon suuntaan.

    Aloitetaan vaikka niin simppelisti (tämäkin taas kerran), että listaat autot, jotka ovat sinulle nyt riittäviä tiloiltaan polttomoottorikäyttöisinä. Ihan mikä tahansa merkki! Sen jälkeen on suhteellisen helppo tarkistaa löytyykö sitä (lataus-)hybridinä. Sen jälkeen saa sitten ihan rauhassa vertailla kuluja ja kulutusta, jos löytyy.

    Käviskö näin 740GLE?

      
  • S-Klasse, Mondeo ja Passat tarjonnevat tarvittavat tilat, mutta eivät tietenkään pärjää kustannusvertailussa jo ostettujen käytettyjen kanssa. Tuo on sinänsä tylsä vertailu, kun sen voittaa lähes aina arvonsa jo menettänyt käytetty. Itse jos ajaisin paljon, niin tällä hetkellä vaihtoehtoina olisi lähinnä vain premiumeja ja Passat. Toyotiin ei saa mielestäni tuollaiseen käyttöön soveliaita istuimia.

      
  • Nuo tulkitaan sinun vaihtoehdoiksi kuitenkin, ei 740GLE:n...

    Hän on myös ronkeli korimallin suhteen, sulle on ilmeisesti "ihan sama".

      
  • Toyota:
    "Jos ulkonäkö, karvanopat ja vannekoko tai kiihdytys ilman sutimista on tärkeä, valinta pitää tehdä sen mukaan. Oli ne aikanaan minullekin tärkeitä."

    Minäkin meinasin joskus ostaa Toyotan, kun ei ollut parempaan varaa.

      
  • Mitenkäs tuo tähän liittyi Ajattelija?

      
  • Tuosta joukosta löytyy monen mittaista sedania ja farkku, joten mahdollisesti myös 740GLE löytää jotain sopivan kokoista. Itselleni tuo ei nyt täysin yhdentekevää ole. Sedan on hiljaisempi, pienempikulutuksinen ja ajettavuudeltaan parempi kori ja siksi preferoin sitä. Edellisellä kerralla kuitenkin ostin farkun, kun kyseisen mallin saatavuus farkkukorisena oli parempi.

      
  • Yhtä paljon kuin Toyotan jutut karvanopista ja vannekoosta, tai Eino Leinon runot.

      
  • NHB:
    Tuosta joukosta löytyy monen mittaista sedania ja farkku, joten mahdollisesti myös 740GLE löytää jotain sopivan kokoista.

    Saattaa löytyä, tai saattaa olla ettei löydy! Lakkaisitko johdattelemasta aihetta, kiitos!
    Nyt kysytään tasan yhtä asiaa: autoa joka on 740GLE:lle "tarpeeksi tilava" polttomoottoriversioista, joista hän on perillä. Sitten piti tarkistaa, löytyykö moisia (lataus-)hybridinä.

    Antaa hänen nyt ilmaista, niin katsotaan miten asiat on. Sen jälkeen, jos hänen tietonsa osoittautuvat puutteellisiksi, niin asioista perillä olevat tahot voivat ehdottaa muitakin vaihtoehtoja, eikös vain. Sitten 740GLE käy tsekkaamassa, täyttyykö tämä "tilavuus"-kriteeri. Ihan riippumatta siitä, mikä on sinun suosikkilistasi.

      
  • Ajattelija:
    Minäkin meinasin joskus ostaa Toyotan, kun ei ollut parempaan varaa.

    Ostit sitten jonkun "wannabeen"?

      
  • Mitä mieltä sinä kumppani olet aloittajan aikaisemmasta väitteestä, että perinteiset autot ovat noin vuden kahden sisällä arvottomia?

      
  • Niinkö hän väitti? Ei ainakaan aloituksessa.

    Itse viittasit johonkin toiseen ketjuun tuossa ekalla sivulla. Sieltä pitäisi tarkistaa, mitä hän sanoikaan tarkkaan ottaen.

    Vaihtoehtoisesti laita joku #nro tästä ketjusta, josta selviää sama.

    Mutta jos tuo on ns. suora lainaus, niin en ole samaa mieltä.

      
  • Vastauksena kaikenkarvaisiin minua aliarvioiviin kysymyksiine esitän, että muutatte Turkuun ja alatte käyttää sähköistä joukkoliikennettä. Sähköinen joukkoliikenne on riittävän tilavaa.

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001201176.html

      
  • Mielestäni polttomoottori autoista tulee museo kamaa hämärässä tulevaisuudessa kun polttoainetta ei enää saa. Muutoksen nopeus riippuu ladattavien ja vety sähköautojen kehityksestä eikä vähiten lataus palvelun ja autojen hinnan kehityksestä.
    Minä oletan kaikesta huolimatta ettei tämän keskustelupalstan osallistuvien tarvitse olla huolissaan moottorin pärinän kokonaan loppumisesta heidän autoilu uran aikana.

      
  • Ajattelija2015:
    "Minäkin meinasin joskus ostaa Toyotan, kun ei ollut parempaan varaa."

    Minä olen suhtautunut aina kunnioittavasti huonompiosaisiin ja auttanut kohtuuden rajoissa.

      
  • Kumppani, juuri näin hän on väittänyt toisessa ketjussa ja saman väitteen hän toisti myös tässä ketjussa. Mutta selvä homma, olet asiasta eri mieltä.

      
  • Kumppani: Nyt kysytään tasan yhtä asiaa: autoa joka on 740GLE:lle ”tarpeeksi tilava” polttomoottoriversioista, joista hän on perillä. Sitten piti tarkistaa, löytyykö moisia (lataus-)hybridinä.
    Etkö pidä vastauksestani, koska kysyt samaa aina uudelleen?

    Pysyn silti kannassani, jonka olen myös sinullekin jo monesti kertonut. 740 GLE ja W212 on mainitty tässäkin threadissa. Koska itse kielsit viittaamasta muihin threadeihin, jätän mainitsematta BMW E60, F10 sekä liittokanslerin virka-autot, joka ei tietenkään käsitteenä kerro sinulle yhtään mitään. Muutkin sellaiset riittävät, joissa matkustajien tilat ja tavaratilat eivät pienene näihin verrattuna.

      
  • Kiva, että edes joku pystyy palaamaan autoihinkin. Unohdetaas hetkeksi tilat, kun kaikilla ei kuulemma ole mittaa käytettävissään ja katsotaan vain kulutuksia. Parempia käytännön referenssejä odotellessani katson Spritmonitorista, joka on osoittautunut minulle hyväksi indikaattoriksi jo useamman auton suhteen. Automallin pohjat ovat lähellä minun todellisuuttani.

    S-Klassesta en löytänyt säästömalli S250 enkä S300H listalta, mutta tuskin S300H paljon alle samalla tekniikalla liikkuvan E300H:n menee? Syy on sama kuin omanikin: dieseliä taloudellisesti ajavalle hybridi ilman töpseliä ei tarjoa merkittävää säästöä, joten pienimmillä lukemilla ajavat eivät osta hybridiä.

    Mondeo: Listan keulilla on sentään yksi päässyt kanssani samalle litraluvulle. Muut ovatkin sitten yli litran suuremmilla lukemilla.

    Passat: Taloudellisimmin ajavat Passat kuskit menevät kaasuvehkeillään ihan omilla (hienoilla) lukemillaan. Parhaat dieselit ovatkin aivan samoilla lukemilla minun kanssani. Mutta ei tämä millään tavoin parannus ole, vaan suunnilleen tasoissa. Skoda Superb pystyy suunnilleen samaan.

    Mutta näiden kaikkien listan kärki on joko Erdgas tai dieselmoottoreita. Siis vanhanaikaisia mäntämoottoreita. Missäs ne taloudelliset hybridit ovat? Niitä pitäisi olla tarjolla, mutta miksei niitä kukaan osta? Tai kirjaa hienoja lukemiaan muidenkin ihailtavaksi?

    Kumppanin ehdotus Optima on viimeinkin oikeilla jäljillä: Optima dieselilläkin taloudellisin kuski pääsee samalle litraluvulle, joten eihän sieltäkään mitään parannusta löydy. Mutta "any fuel" listan keulilla on yksinäinen muiden lukemat puolittava plug-in hybridi.

    Jos plug-in sopii käyttötilanteeseen, niin siinä voisi olla ratkaisu? Minulle tuo periaate sopisi oikein hyvin. Tai näen kaksikin vaihtoehtoa, joko plug-in hybridi omilla meriiteillään tai täyssähköauto perheen toisena autona, jolloin vähemmätkin tilat ja 200 km range riittää, kunhan se on varmasti käytettävissä kovallakin pakkasella.

    Optiman takapenkillä ei vaan päätila riitä selvästi minua pienemmällekään. Se on minun kannaltani näistä kaikkein toivottomin takatiloiltaan. Hyundai Grandeurista sen sijaan tehdään myös hybridiä, ja sen tiedän yhdeksi harvoista neliovisista coupeista, jonka takatiloja ei ole kutistettu lapsille. Samoin Volvolta saattaa olla pian tarjolla tähän määritelmään sopivia autoja?

    Seuraan mielenkiinnolla tarjonnan paranemista. Nyt en vaan ole löytänyt vaihtoehtoa, joka parantaisi nykyisestä merkittävästi.

      
  • Kumppani: Aika monet mieltävät taloudellisuuteen kuuluvaksi myös muutakin kuin vain kulutuksen. Esim. niin, että kuolettaako auton hankintahinta ja väliraha snt-pelin kulutussäästöt omistuksen ajan
    Juuri tästä syystä otin hinnan pois valintakriteereistä. Katsotaan mitä on tarjolla ja jokainen miettiköön pääomakulunsa omista lähtökohdistaan.

      
  • NHB: Sedan on hiljaisempi, pienempikulutuksinen ja ajettavuudeltaan parempi kori ja siksi preferoin sitä.
    Lisään läpinäkyvän takalasin sekä takaluukun, jonka saa loskakelin jälkeenkin auki hakkaamatta ensin jäätä pois puskurin päältä, sekä pelkällä solenoidilla (ilman moottoreita ja vipuvarsia) luotettavasti toimivan takaluukun kaukoavauksen.

    Mutta jos tarvii paljon tavaratilaa, sitten saa myös lisää melua ja kuraisen takalasin. Hyvä kun tekevät kumpiakin, että saa valita. Kahden farkun jälkeen vaan halusin sedanin, mutta voin vielä joskus muuttaa mieltäni jos tilanne muuttuu. Eihän siihen tarvita kuin uusi harrastus ja se on sillä selvä.

      
  • Muutosvauhti on raju:

    http://www.sahkoinenliikenne.fi/uutiset/lahes-joka-viides-tyosuhdeauto-vahapaastoinen-vuonna-2019

    Yritykset pyrkivät kustannustehokkuuteen. Lisäksi ensivuoden kevään kunnallisvaalien yksi keskeisimmistä teemoista tulee kuulemma olemaan joukkoliikenteen sähköistäminen.

      
  • Koeajoin BMW F30 330e Plug-In Hybridin ja auto vaikutti ihan pätevältä kulkineelta. Omalla ajoprofiilillani se ei kyllä pääse polttoainekuluissa oman dieselini lukemiin (5,19 L/100 km ajettu hiukan vajaa 100 tkm/ 3 vuotta), johtuen moottori- ja maantieajopainotteisesta käytöstä lisättynä muutamalla kymmenellä rata-ajopäivällä. Spritmonitorista löysin vasta yhden 330e-mallin (5,48L/100 km) ja sekin hädin tuskin sisäänajettu, mutta pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa ajavalle tuokin saattaisi olla oiva työmatka-auto. Ajotuntumaltaan omaan (rata-)käyttöön vähän turhan raskaanoloinen (eikä siihen saa Sport-vaihteistoa), mutta käytännön suorituskyky 80 kW sähkökoneen avustamana oli lähes yhtä hyvä kuin omalla dieselilläni. Joten vielä vähään aikaan en suostu romuttamaan omaa vanhentunutta polttomoottoriautoani.

      
  • Katukivi: "Muutosvauhti on raju: http://www.sahkoinenliikenne.fi/uutiset/lahes-joka-viides-tyosuhdeauto-vahapaastoinen-vuonna-2019 "

    Raju on aika epämääräinen käsite, mutta tuossa väitetään, että viiden vuoden päästä neljä viidestä työsuhdeautosta on "suuripäästöisiä". Sinun mukaanhan tuollaiset autot ovat jo tiensä päässä ja ovat jo menettäneet arvonsa tuolloin. Lähteesi ei suinkaan pönkitä trollaustasi, vaan se on selvästi eri linjoilla kanssasi.

    Keskustelutyylisisi on sellainen, että ei ole mikään ihme, jos koet saavasi aika heikkoja arvosteluja palstalla. Väität jotain erittäin kiistanalaista ja et edes yritä perustella väitteitäsi tai vastata asiapitoisiin vasta-argumentteihin. Ei tuollaista voi pitää oikein minkään muun kuin trollin tapana.

      
  • 740:
    Kyllä ainakin mun ekan haun kärkisijoilla tuntui hybridejä löytyvän.
    http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/456-Passat.html?constyear_s=2015&powerunit=2

    Itse en näkisi taloudellisen ajotyylin esiin nostamista niin tärkeänä kuin ajoympäristöä. Pohjois-Pohjanmaan tasaisilla, suorilla ja harvaan liikennöidyillä teillä pienet kulutuslukemat syntyvät aika luontevasti. Kunhan tilaamani bensahybridi saadaan toimitettua, niin voisin haastaa sinut omassa ajoympäristössäni. Miljoonakaupungissa kun ei oikein voi välttää jarrujen käyttöä. Saat sen verrran eteen, että mitataan kulutusta litroissa eikä energiassa, niin kuin taloudellisuudesta puhuttaessa kuuluisi tehdä.

    Takalasin likaantuminen tosiaan unohtui listaltani. Pari vuotta farkulla ja olin näköjään jo unohtanut, ettei sen takalasin tarvitse välttämättä olla nopeasti sotkeutuvaa sorttia, vaan tuo on ihan vain valintakysymys. Kontin luukun sulkevaan moottoriin tykästyin tuon aina sotkussa olevan farkun luukun kanssa niin paljon, että otin sen sedaniinkin.

      
  • 740GLE:
    Etkö pidä vastauksestani, koska kysyt samaa aina uudelleen?
    Pysyn silti kannassani, jonka olen myös sinullekin jo monesti kertonut. 740 GLE ja W212 on mainitty tässäkin threadissa. Koska itse kielsit viittaamasta muihin threadeihin, jätän mainitsematta BMW E60, F10

    Kielsin? No, perutaan, kun en yhtään tiedä mihin liittyy.

    En pidä tavastasi hämärtää keskustelua sillä, ettet esitä vaatimukseksi muuta kuin täyttä ympäripyöreyttä ja sitten odotat, että joku pystyisi vastaamaan tyhjentävästi. Ei se ihan niin mene edes lähtökohtaisesti. Silti jää vielä todella todella paljon epämääräisyyksiä pähkittäväksi vastaajalle, kun et vaan osaa/pysty tarkentamaan. Ja sitten heittelet tällaisia mukamas nokkelana:
    kaikilla ei kuulemma ole mittaa käytettävissään ja katsotaan vain kulutuksia.

    Mitäs erityisesti pitäisi mitata, vai takaistuimien istumakorkeutta pelkästään? Ei sitä "puuttuu mitta vai" -toteamuksella ohiteta. Tilavuus on edelleen silti suhteellinen käsite, vaikka poimisit TM-arkistoista niitä mittakuviakin.

    Parempia käytännön referenssejä odotellessani...

    Voipi venyä, älä pidättele hengitystäsi kuitenkaan...

    Mutta jos tuossa on nyt vaihtoehdot, niin tarkastellaanpa alustavasti:

    • Volvo 740 GLE: joo, ei löydy eikä ole koskaan löytynyt (lataus-)hybridinä
    • MB W212 (E-sarjaa): näyttäisi olleen saatavilla jo hybridinä
    • BMW malli E60 (5-sarjaa): en löytänyt vinkkiä, saiko vai ei

    Muutkin sellaiset riittävät, joissa matkustajien tilat ja tavaratilat eivät pienene näihin verrattuna.

    Mutta tuon em. listan perusteella et löydä tämän päivän uusista autoista sitten sopivan "tilavia" itsellesi edes polttomoottorisina. Sittenhän sinun on turha perätä sellaisia hybrideinäkään! Saati että saataisiin selville, löytyykö sellaista optiota.

    Tai sitten et ole tehnyt ns. kotiläksyjäsi. En käsitä miksi tuot vanhoja malleja edes esille! Vielä tilavampia löytyisi varmaan 40- ja 50-luvuilta, mutta ei: ei ollut hybridiä silloin(kaan).

    Senkään vuoksi en pitänyt vastauksestasi.

      
  • Kumppani: Mitäs erityisesti pitäisi mitata, vai takaistuimien istumakorkeutta pelkästään?
    Minä mittaan sisätilat ilman metrinmittaa, yksinkertaisesti istumalla etu- ja takapenkillä. Molemmissa tapauksissa on syytä olla riittävä jalka- ja päätila. Edessä tila riittää minulle käytännössä kaikissa, takana ei aina edes farkussa (V40, V60, Auris Touring Sport).

    On jokaisen oma asia, kuinka paljon ja mihin suuntaan tilaa tarvii. Mutta minusta on erittäin konkreettinen vaatimus istua joko 744, 944, W212, E60 tai F10 takapenkille, asettaa nyrkkinsä polven ja etuistuimen väliin, sen jälkeen päälakensa ja kattoverhoilun väliin ja todeeta että mahtuu. Sen jälkeen kun istuu vaikkapa uuteen S80, Mondeo, Superb tai Optimaan, huomaa, että jalkatila kasvaa todella hienosti, mutta päälaki vastaa kattoon.

    Ei tässä todellakaan ole tämän kummemmasta kyse ja ymmärrän myös, että jonkun muun tilantarve on erilainen. Jos takapenkin korkeudessa hieman pienempi mitta riittää, nousevat Ford ja etenkin Superb rankingissa reilusti. Jos lisäksi tulee vaatimus isosta jalkatilasta, tulee ainakin minulla vaikeuksia ehdottaa Superbille vaihtoehtoa?

    Kumppani: – MB W212 (E-sarjaa): näyttäisi olleen saatavilla jo hybridinä
    Niin saa, ja olin ostaessani kahden vaiheilla. E300H hankinta kariutui samaan syyhyn, jota olen yrittänyt tässä(kin) keskustelussa selittää. Jos ajaa jo nyt dieseliä taloudellisesti (Pohjanmaalla), silloin on hybridiä vaikea perustella taloussyillä. Juuri sinä taisit ehdottaa kokonaiskustannusten arviointia ja tämä on juuri sitä. Hybridi auttaa niitä, jotka ajavat taajamissa.

    Myönnän tehneeni arvion ilman todellista feedbackia E300H liikenteessä toteutuneesta kulutuksesta. Olen tällä hetkellä tasoissa Spritmonitorissa kaikkein pienimmällä kulutuksella E300H mallia ajavan kanssa, joten olen silti arvaukseeni tyytyväinen. Kun katsot E220 CDI ja E300H mallien teknisiä tietoja huomaat itsekin, miksi näin pitääkin käydä taloudellisilla kuskeilla. Sitten kun ainetta alkaa molemmilla palaa enemmän, ottaa CDI hybridiltä pataan. Juuri siksi niillä ajetaan taksia Helsingissä ja siihen käyttöön H lienee kustannuksillakin perusteltavissa oleva valinta?

    Työsuhdeauton olen viimeisten 15 vuoden ajan laskenut monesti, enkä ole löytänyt sille kannattavuutta omassa käyttötilanteessani, joka sisältää jonkin verran km-korvauksia ja mahdollisuuden ajaa käytetyllä. Mutta juuri nyt työnantajan suurempi subventio vähäpäästöisille tekee niistä houkuttelevia. Tässä suhteessa kuulostaa lupaavalta, että Rouvan S80:n seuraaja saisi kuulemma olla hieman pienempi ja ketterämpikin. Ja sen kulutuksesta on helppo puodottaa paljonkin.

    Käyttökohdetta varioimalla, perheen yhteiset pitkät matkat eliminoiden valikoima kasvaa hienosti! Mutta se ei tarkoita, että kaikkia käyttökohteita olisi vielä katettu hybridillä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit