Lähes puolet onnettomuuksista sairasperäisiä

62 kommenttia
13»
  • Nuo rengastestit löytyvät arkistosta, 16/2000 ja 17/2010. Tuossa 2000-vuoden testissä verrokkinastarengas (Nokian, testikakkonen edellisvuonna) oli lähes kaikilla osa-alueilla viimeisenä kuten abs-jarrutuksessa sekä ympyräkokeessa ja käsittelyradalla jäällä. Kiihdytyksessä se vielä pärjäisi, se hävisi yhdelle kitkarenkaalle ja kaikille muille nastarenkaille. Se oli kulunut 2 mm ja 1 mm, eli hyväkuntoinen.

    Tuo on jo niin vanha testi ettei sillä ole muuta merkitystä kuin se seikka että nastarengas on tuoretuote on ollut tiedossa jo pitkään. Kitkarenkaiden kesäkäytön järkevyyttä pohdittiin myös tuolloin rengaskauppiaiden toimesta, mutta TM ihmetteli sitä tyyliin "oikein videolla todistetaan että talvirengas on vaarallinen äkkinäisissä väistöissä kesäkelillä".

    Uusimissa testeissä voi nähdä että jotkut nastarenkaat ovat jo uutena tasaveroiset kitkarenkaiden kanssa, eli niiden kanssa jotka saavat kaksi-kolme tähteä. Eli hyvänä periaatteena voi pitää että talvella jarrutusmatkat pitenevät ja väistöt loivenevat oli sitten alla kuiva tai etenkin märkä asfaltti, lumi tai jää, ja sitä on tukemassa alhaisemmat nopeusrajoitukset.

    Minulle ei nastarengas ole enää vaihtoehto, totesin etten tarvitse niitä missään muussa kuin ehkä alitajuisessa turvallisuusmielikuvassa. Ajotapani ei ole sellainen joka esimerkiksi houkuttelee leikkaamaan vastaantulijoiden kaistan kautta maantiellä.

    Yhden henkilön valinta ei luonnollisesti vaikuta kovin paljon siihen pinnan sileyteen tai karkeuteen, kuten ei se yhden ihmisen tai vaikkapa yrityksen yksittäisen asiakkaan tekemiset lopulta vaikuta paljon muuhunkaan asiaan.

    Vasta sitten kun tarpeeksi moni tekee jotakin alkaa se näkymään, kuten vaikkapa syksyllä huomaa että nastarenkaiden yleistyessä autojen pesu alkaa vaatimaan liuotinainetta että harmauden saa pestyä pois. Ja että keväällä ei uusi asfaltti olekaan niin hiljainen kuin mitä se oli kesällä.

      
  • Käytetty usein muutaman satasen tai tonnin auto ja nuoret yhdistelmä mistä on hankala päätä ratkaisuun. Siihen vielä kun usein lehtikuvien mukaan lisätään BMW. (ns.takaveto)
    Näinhän meistä useat on aloittanut ajokortin saatuaan.
    Käytetyt autot ei lopu vaikka autovero poistuu.
    Suomen katsastusjärjestelmä pitää käytetyt suhteellisen hyvässä kunnossa vaikka autojen keski-ikä on hieman korkeampi Euroopan tasoon.

    Euroopan komissio
    Kehittyneissä maissa liikenneonnettomuudet ovat 15–24-vuotiaiden nuorten yleisin kuolinsyy.
    Suuremmat riskit
    15–24-vuotiaiden kuljettajien kuolleisuus on jopa kaksi kertaa korkeampi kuin kokeneempien kuljettajien.
    He eivät muodosta riskiä vain itselleen – jokaisen kolarissa kuolleen nuoren kuljettajan mukana menehtyy myös keskimäärin 1,3 muuta henkilöä.
    Nuorille kuljettajille tapahtuvat onnettomuudet johtuvat usein ajoneuvon hallinnan menetyksestä tai ylinopeudesta ja tapahtuvat todennäköisimmin yöllä.
    Viimeisin päivitys: 19/tammikuuta/2015

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit