Uusi E

38 kommenttia
«1

Uusi E Mersu on saatu ensimmäisiin koeajoihin. Ja kuten arvata saattaa, kehuja tulee. Sisustus on samaa tasoa kuin S Mersussa ja melutaso on ilmeisesti erittäin matala. Uutta nelosdieseliä kehutaan oikeastaan vielä enemmän, mutta tässä nyt 350 d:n testi. Hybridi ei herättänyt kovin suurta innostusta testaajissa, mutta hybridin järkevyys riippuu tietenkin verotuksesta.

Tuo musta sisustus sinisellä led-valaistuksella on kyllä upea.

http://www.autocar.co.uk/car-review/mercedes-benz/e-class/first-drives/2016-mercedes-benz-e-class-e-350-d-review

Lisätään vielä hybridin testi:

http://www.autocar.co.uk/car-review/mercedes-benz/e-class/first-drives/2016-mercedes-benz-e-class-e-350-e-review

Lisää testejä löytyy muilta sivustoilta.

  
  • Kahden näyttötaulun systeemi näyttää hienolta. En ruksisi ostoslistaan mitään sellaista mikä tekee sisustan liian prameaksi, esimerkiksi nahkaa kojelautaan.

    Kori noudattelee samoja muotoja kuin C - sarjassa. Ero nykyiseen E - sarjaan on huomattava myönteisessä mielessä.

      
  • Ihan siisti

      
  • Harmillisesti uuden E Mersun hybridi on näillä näkymin vain takavetoinen. GLC maasturiinhan tämän voimalinjan saa nelivetoisena. Nelivedon saisi E300 bensamoottorin yhteyteen, mutta tällaista moottorivaihtoehtoa ei ole vielä Suomessa hinnoiteltu. Oikeastaan Suomessa ei ole hinnoiteltu vielä yhtään nelivetoista mallia. Mistäköhön tämä johtuu, koska käsittääkseni nelivetoisia tulee jo tehtaaltakin ulos. Ja tuodaankohan E300 mallia ollenkaan Suomeen, koska suurin osa asiakkaista valinnee kuitenkin dieselin. Mielestäni tämä olisi kuitenkin ihan kaivattu versio, jos ja kun hybridi on vain takavetoinen.

    Onko kellään asiasta tarkempaa tietoa?

      
  • Etuveto Mersun tapaan vaatii vaihteiston perään voiman ulosoton etukardaanille.

    Sellainen on epäilemättä tuloillaan, mutta joko johonkin korimalliin saa 9G-Tronicin ja nelivedon yhdistelmän? Jos Maybach 9G-Tronic + 4Matic on jo keksitty, silloin puuttuva linkki on enää tuotteistus?

    Ikävää, että W213 muotoilijalle annettiin lupa madaltaa takatiloja. Saa nähdä väheneekö tukka, riittääkö jatkossa 2 hengen auto vai poistuuko E-sarjan sedan ostoslistalta?

      
  • GLC hybridissähän on tosiaan 7-gtronic

      
  • Itse olen kylläkin jotakin sen suuntaista lukenut että autossa on ainakin korkea pääntila pitkäselkäisille, jalkatilasta en tiedä mimmoiset jalat sinne mahtuu.

      
  • Onko sen farkun huonot puolet (likaantuva lasi ja mitä niitä nyt on...?) tosiaan niin merkittäviä, että niiden takia kannattaa karsia pois suuri osa nykyautoista?

      
  • W213 on varmaan korkeussuunnassa yhä nykyautojen kärkipäätä, mutta ei tässä suhteessa edeltäjänsä veroinen. Aika harvaa tosin taitaa tuo ero kiinnostaa, vaikka se todellinen onkin?

    Akselivälin kasvu on lisätty suunnilleen kokonaan takajalkatilaan, missä varmaan useammat ovat nähneet parannustarpeen, eikä se jalkatila vieläkään liian suuri ole, ainakaan jos Skodan takamatkustajalta kysytään.

    Farkkukorin hyvä puoli on tila, mutta se ei tule ilmaiseksi. Ellei lisätilaa tarvi, on turha maksaa sellaisesta mitä ei käytä.

    Joko sedanin kattotelineillä tai farkulla saisin lisätilaa, jota en tarvi, eikä ostohinta tai kulutuksen ja melun kasvu olisi kovin suuri. Mutta kun tila riittää muutenkin, olisi kattoteline minulle vähemmän huono ratkaisu, koska se vain nostaa kulutusta ja melua, mutta ei sentään sotke takalasia.

    Omistan autooni sopivan kattotelineen, mutta kummankin farkun kanssa aktiivikäytössä ollut suksilaatikko on sedanin ostosta lähtien roikkunut tallin katossa jo pari talvea, koska sille ei ole enää tarvetta.

    Sukset ja polkupyörät kuskataan sedanin peräkontissa, enkä ole varma haluanko farkkua, johon kattotelineillä kuskattavan retkikanootin voisi nostaa sisälle?

    En yritä osoittaa kenenkään muun farkkumallista autoa huonoksi valinnaksi. Mutta oma käyttötilanteeni on tämä ja kun tuon olen nyt ostanut, pitää seuraavan vaihon välirahalle saada jotain muutakin vastinetta kuin erittäin harvoin tarvitsemaani tavaratilaa.

    Mieli saattaa muuttua kuljetustarpeiden ja tarjolla olevien mallien myötä, mutta nyt on asiat näin.

      
  • Farmari-auto ei ole mikään isojen tai raskaiden tavaroiden kuljetusväline, koska sisätilat menee aika huonoon kuntoon jos vaikka polkupyörää kuljettelee vuositolkulla ilman suojapeittoa. Eri asia on jos auto on kovin vanha ja valmiiksi huonossa kunnossa sisältä.

      
  • Hieno auto mutta pakko komentoida että uutta E:tä kehuttiin Tuulilasissa vakio 17" renkailla hiljaiseksi ja hyväksi ajaa mutta olikohan TM mikä testasi 19" renkailla olevaa versiota jossa AMG paketti ja siinä moittivat kovista rengasäänistä eli Suomessa lienee viisainta pysyä 17" renkaissa. Tuohon farmarin tarpeellisuuteen sen verran että farmarin tarve tulee myös kun perheessä on iso koira jota on kuljetettava mukana esim mökkikireissuilla.

      
  • Itse tarvitsen farmaria hyvin harvoin, mutta välillä sellaista lähes kaikki tarvitsevat. Moniin sedaneihin ei saa lastattua takaluukin läpi mitään suurempaa, vaikka takakoppa sinänsä olisikin melko suuri. Jos auto näyttää farmarilta yhtä hyvältä (tai paremmalta) kuin sedanina, niin itse päädyn farmariin. Oma A5 sportback ja muut vastaavat ovat hyviä kompromisseja ja minun silmääni näyttävätkin paremmalta kun sedän.

    En näe farmarin haittoja kovinkaan suurina verrattuna satunnaiseen, mutta merkittävään hyötyyn tiloista, vaikka melutaso saattaa inauksen lisääntyäkin. Tärkeää on, että auto on lähtökohtaisesti hiljainen. Lähinnä omalta kannaltani kyse on siitä, miten muotoilu on onnistunut.

    Ihmettelenkin siis, miksi 740 on näinkin ehdoton sedanin kanssa, jos kerran monet autot jäävät ostamatta, koska sedanissa ei riitä päätila. Itse mielummin päättäisin minkä auton haluan ja ottaisin sen sitten farmarina, jos sedanin pääntila ei riitä, eikä niin, että päätän ostavani sedanin ja tyydyn sitten siihen malliin, jonka tilat riittävät.

      
  • Farkkukori heikentää monia hyvin olennaisia ominaisuuksia kuten ajettavuus, melu, jousitusmukavuus, suorituskyky ja kulutus.

      
  • Ominaisuuksien heikentyminen on kuitenkin mielestäni hyvin marginaalista ja useimmiten tuskin edes havaittavissa, paitsi kulutus joka mitataan. Jos siis on kaksi automallia, josta toisesta kelpaisi sedan, mutta malli on lähtökohtaisesti hieman huonompi ja siitä paremmasta mallista pääntila riittää vain farkussa, niin mielestäni automallin paremmuus kumoaa ne pienet heikennykset, mitä farkkukorista mahdollisesti tulee.

    Näin ollen en itse lukkiutuisi pelkästään sedaniin, vaan ostaisin parhaan paketin, oli se sitten sedan tai farkku.

      
  • Ennen nykyistä oli parikin farkkua peräkkäin. Jälkimmäisessä ei ollut edes valinnan varaa, koska Auto-m:n tavoin valitsin ensin automallin ja farkku oli tiloiltaan ainoa vaihtoehto. Jos näiden kuuden vuoden jälkeen vaihto sedaniin on ehdottomuutta, niin sen kanssa minun on varmaan sitten elettävä. Yhtä ehdoton olen myös vaihteiston suhteen oltuani ensimmäisen automaattini hankinnasta alkaen jo yli 25 vuotta manuaalin ja automaatin sekakäyttäjänä. Valitsen muuten vaihteiston samalla periaatteella, korimallin mukaan.

    Tunnistan molemmissa hyviä ja huonoja puolia, joista jälkimmäisille herkistyn vuosien kuluessa niin, että hankkiudun harmin aiheesta eroon. No eihän se uusikaan valinta täydellinen ole, joten aikanaan siitäkin alkaa löytyä ärsyttäviä piirteitä, jotka toivottavasti seuraavassa poistuvat?

    Ehkä muodikkaampi valinta olisi ollut vaikkapa joku Passat, Superb tai Mondeo farkku, joiden takapenkistä eikä tavaratilasta ainakaan minulla ei ole mitään valittamista yhdestäkään, kunhan suksiluukku löytyy. Mutta yhdelläkään niistä ei ole tarjottavana mitään sellaista, mitä oman autoni minulle tarpeettomassa farkkumallissa ei olisi, ja saman ne kuluttavat, jos ei vähän enemmänkin. Halvemman käytetyn ostaen olisi myös kustannuksia saanut pudotetuksi.

    Tämän päättelyketjun lopputuloksen tiedänkin kokemuksesta, koska ajoin sillä muutaman vuoden ennen noita kahta farkkua. Se oli kolmen tonnin Volvo 944, jonka ostin uhrautumaan suolalitkussa, jossa en enää raskinut liottaa uutena ostamaani 740 GLE:tä talvella.

    Minua pystyperäiseen autoon eheyttävät osoittavat autonvalmistajien päätelleen oikein. Tilavat sedanit katosivat, koska niitä kaipaavat enää vain harvat. Markkinoiden kannalta olette selvästi enemmistönä ja minä vielä muistelen vanhoja aikoja.

      
  • Tarkoitin siis ehdottomuutta juuri nykyhetkessä, kun mielestäni olet ollut aika ehdoton sen sedanin kanssa ja selkeästi se näyttää rajoittavan hyvin paljon autovalintaasi. Ei sinun valintasi minulle kuulu, mutta ihmettelinpä vain asiaa.

    Itselläni asia on niin päin, että takapenkillä en tarvitse tilaa juuri koskaan, mutta takakopan tilaa aina joskus tarvitsee. Aika harvoin autoissa ylipäätään istuu aikuisia ihmisiä takana, joten siinä mielessä autonvalmistajien linjaus lienee oikea. Maat joissa suositaan kuljettajia, ovat asia erikseen.

      
  • Muistaakseni heitin tuon ison sedanin reality checkinä jonkun esittämälle väitteelle hybridien kuvitellusta ylivoimasta?

    Jos taloudellisesti liikkuvaa tilaa haetaan, ovat jo sedaneista löytyneet BMW 500 ja MB E-sarja edelleen vahvoilla. Valittu hintaluokka toki vaikuttaa vertailuun osallistuviin malleihin.

      
  • E sarjan farkku hinnoiteltu. Milloinka hinnoitellaan nelivetomallit...

      
  • Nyt E:n hybridi ja joitain nelivetomalleja hinnoiteltu. Valitettavasti hybridiä ei tosiaan saa nelivetoisena, muuten auto olisi ihan houkuttelevan hintainen (n. 70 tonnia premium business amg paketilla).

    E300 jokseenkin saman hintainen, mutta jostain syystä siihenkään ei saa hinnaston mukaan nelivetoa. Tällöinhän tuossa mallissa ei ole mitään järkeä, kun tehokkaampi hybridi on hieman halvempi.

      
  • 740GLE:
    Muistaakseni heitin tuon ison sedanin reality checkinä jonkun esittämälle väitteelle hybridien kuvitellusta ylivoimasta?

    Niinhän sinä teit. Enkä edelleenkään käsitä miksi. Aika älytön oli ja on "vertailuasetelmasi". Kas kun et edellytä pakollista värisävyä auton maaliksi ja verhoilulle.

    Eihän kumpaakaan määritä mitenkään se, onko auto hybridi, vai perinteinen vain polttomoottorilla liikkuva (bensa tai diesel)? Eikä kumpikaan, eikä sen puolen tilatkaan, todista toisen "ylivoimasta", kuvitellusta, tai ei.

    Jos et löydä tänä päivänä valmistettavista autoista sedania, joka täyttää vaatimuksesi mitoista, niin turha siihen on (ladattavan) hybridioption saatavuutta, tai saamattomuutta mukaan sotkea. Kyse on aivan muista asioista. Vaikkapa kulloinkin muodissa olevista down- tai upshiftauksista, tai muotoilun muotivirtauksista.

      
  • @Kumppani: Minusta on yllättävää, että hyväksyt korimallin valintakriteeriksi muille (farkun ostajille) mutta et minulle?

    En valittanut, ettei sedaneita löydy. Päinvastoin, löysin kaksikin mitat täyttävää, joiden välillä valitsin puhtaasti mielipiteelläni.

    Mutta väite oli imperfektissä ja hybridin väitettiin jo tehneen kaikki sähköttömät autot vanhanaikaisiksi. Jos näin on, silloin ei saa löytyä käyttötilannetta, jossa hybridi ei olisi etevämpi. Oletan, että sähkövedosta puhuttaessa kustannukset ovat hyväksyttävä valintaperuste, eikä sähköä hankita vaikkapa Priuksen ja Auriksen räjähtävän surituskyvyn tai valtavien tilojen vuoksi?

    Rauhallisessa liikenteessa dieseliä hyvin ajava on juuri siinä käyttötilanteessa, jossa hybridistä ei ole apua ennen kuin se on lataushybridi.

    Vaikka saat valita farkunkin, millä hybridifarkulla ajattelit pudottaa kustannukset suunnilleen 5 sadalle kuluttavan dieselin tinkimättä siihen pystyvien 500- ja E-sarjan tiloista. Tai vaihda nuo kumpikin ihailemaasi farkkumalliin ja tarjoa niiden dieselversioita halvemmalla kulkevia vähintään yhtä tilavia hybridejä?

    Ymmärrän hyvin, että hauva käytännössä vaatii farkun, tai että jollekin riittää pelkkä image- tai ulkonäkösyyt. Ihmettelen silti, miksi premiumkeskustelussa laumasieluisuudelle ilkkunut tyrkyttää minulle huonommin sopivaa korimallia vain siksi että muillakin on?

    Nykyisestä autostani ON hybridiversio. Tämän korimallin Spritmonitor-rankingin keulilla on silti dieseleitä. Hybridin ja dieselin ex-urban normilukema on sama, joten jo nyt taloudellisesti ajavan ei kannata ostaa hybridiä, ellei sitä voi ladata.

    Ilman latausmahdollisuutta hybridi ei jo ennestään taloudellisesti ajavan käyttökuluja pudota, ei ainakasn välirahan maksamiseen perustelevalla tavalla. En siis vielä tänään voi säästää ostamalla farkun tai pistokkeettoman hybridin, vaan ostamalla halvan käytetyn.

    Pistokehybridit eivät ole vielä halvimmalla ajavien ulottuvilla, koska ei ole vielä kattavasti tarjolla käytettynä. Sähköveto on hieno asia, sen markkina tulee kasvamaan ja se tulee pudottamaan dinoöljyn kulutusta.

      
  • Yle heittää arvioitavaksi kysymyksen dieselautojen mahdollisesta arvonlaskusta käytettyjen autojen kaupassa.

    http://yle.fi/uutiset/analyysi_dieselvastaisuus_nakyy_autokaupassa__saako_kaytettya_kohta_enaa_kaupaksi/9042101

      
  • Eivätkös uusimmat dieselit ole puhtaampia kuin bensamallit? Tosin sen hintaisia nämä puhtaat dieselit, että aivan halppisautoissa niissä ei ehkä olekaan järkeä. Yhden valmistajan huijauksen takia tässä nyt hieman ylireagoidaan.

    Ihmettelen edelleen tuota E Mersua, miksi nelivetoa ei saa Suomessa kuin muutaman moottorin yhteyteen. Miksi E300 ja E350 dieseliä ei saa nelivetoina?

      
  • Siksi, että valmistajan tuotanto ei vielä riitä toimittamaan nelivetoja kaikille markkinoille. Osta Saksasta jos on kiire.

      
  • Rouvan auton mennessä lähivuosina vaihtoon on oletuksena ollut bensakone ajomäärän vuoksi. Jos käytettyjen dieselien voimaperäinen alennusmyynti alkaa, voin silti maksaa törkeän huonon hinnan jollekin, jota vähällä polttoaineella kulkeva hyvin toimiva auto pelottaa.

    Vaihtoarvolla ei meille ostettavissa autoissa ole väliä. Mieluisa auto lähtee meiltä joko kilometrivammaisena tai vasta perinnönjaossa. Halpa se tulee olemaan seuraavalle omistajalle joka tapauksessa.

    Auton ostoon käytetty raha on kulutettua rahaa. Sijoitukset ovat muualla.

      
  • Omituista, jos nelivetoja ei ehditä toimittamaan kaikille markkinoille. Autoja voisi toimittaa kaikille siinä järjestyksessä kun tilauksia tulee. Suomessahan ei juuri kukaan osta 350d tai 300 mallia ilman nelivetoa.

    No minulta jäänee E joka tapauksessa ostamatta, koska hybridiä ei saa nelivedolla. GLC hybrid kiinnostaa E300:sta enemmän, mikäli Mersuun päätyisin.

      
  • Tuotannon ylösajo kaikille eri varianteille kestää aikansa. Ei siinä mitään omituista ole. Esimerkiksi neliveto on perinteistä teknologiaa, ei softaa, joka pitää ihan oikeasti asentaa paikalleen ja asentamista varten tarvitaan tuotantolinjalta vastaavat kyvyt. Markkinointi ja myynti sovitetaan toimituskapasiteettiin, mielellään hieman etupainotteisesti. Suomi ei varmasti ole Daimlerin, eikä minkään muunkaan valmistajan, prioriteeteissä kärjessä.

    Samaa mieltä neliveto-hybridin tarpeesta. Saattaisin ostaa.

      
  • Suomi ei varmasti ole prioriteettien kärjessä, mutta mikäs ongelma siinä olisi, jos autoja toimitettaisiin joka maahan siinä järjestyksessä kuin ihmiset autoja tilaavat, kuten käsittääkseni yleensä tehdäänkin.

      
  • 2017 tulee malli E Class All Terrain.

      
  • 740GLE:
    Minusta on yllättävää, että hyväksyt korimallin valintakriteeriksi muille (farkun ostajille) mutta et minulle

    Ei ihme, että olet yllättynyt! Enhän minä ole rajoittanut sinun korivalintaasi, vaan sen, että laitat pelkillä polttomoottoreilla käyvien ja erilaisten hybridien "reality-kriteeriksi" sinua miellytävät takapenkkitilat. Etkö ihan oikeasti näe mitään ristiriitaa tilanteessa?

    En valittanut, ettei sedaneita löydy. Päinvastoin, löysin kaksikin mitat täyttävää, joiden välillä valitsin puhtaasti mielipiteelläni.

    No seuraavaksi olemme sitten pohtineet sitä näissä aiemmissa ihmettelyissämme, onko autoista saatavilla mitään hybridiä, tai täyssähköversiota. Jos on, niin hyvä. Jos ei, niin voi voi.

    Mutta väite oli imperfektissä ja hybridin väitettiin jo tehneen kaikki sähköttömät autot vanhanaikaisiksi. Jos näin on, silloin ei saa löytyä käyttötilannetta, jossa hybridi ei olisi etevämpi.

    Kehitys kehittyy - preesensissä valikoimat ovat laajemmat kuin melkein 10 vuotta sitten ja muutenkin menty eteenpäin tekniikassa. Ei muuta kuin vertailemaan HUOM! moottoriteknisiltä ominaisuuksiltaan, nykyautoja siis, korimallista viis veisaten. Emmehän me voi sille mitään, että Hoppa-Fordin takatiloilla ei nyt kukaan ylipäätään valmista autoja tällä hetkellä.

    Ei se ole mitenkään moottorioptioihin vertailukelpoinen "käyttötilanne", jos sinun pitää omasta mielestäsi mahtua istumaan takana ilman että pää osuu kattoon- sedanissa. Istu edessä. Tai vähän ahtaammin takana, näin se vaan nykyautoissa taitaa olla, moottorista riippumatta tietenkin. Vaatimuksesi onkin yhtä oleellinen kuin "käyttötilanteeksi" takapenkille pitäisi leveyssuunnassa mahtua kolme Bull Mentulaa istumaan herroiksi. Vähissä on vaihtoehdot millä korimallilla vain, mutta onko asialla mitään tekemistä (lataus)hybridit vs. pelkkä polttomoottori -vertailun kanssa. Mitäs jos molemmat käyttötilanteen ratkaisee tila-auto, tai farkkumalli, joista valita kaikki moottorioptiot? Hybridin "vika"?

    Rauhallisessa liikenteessa dieseliä hyvin ajava on juuri siinä käyttötilanteessa, jossa hybridistä ei ole apua ennen kuin se on lataushybridi.

    Tuo on ihan mahdollista, mutta ei silloin todellakaan mietitä, mahdutko sinä, joka normaalisti olet kuski, myös takapenkille omasta mielestäsi tyydyttävästi. Tilat on mitä on, mahdut OK tai vain ahtaammin, mutta (poikkeukselliseen) käyttötilanteeseesi nähden joka tapauksessa.

    Tai vaihda nuo kumpikin ihailemaasi farkkumalliin

    En minä sen kummemmin "ihaile farkkuja". Mutta en sotketkaan korimalleja keskusteluun siitä, missä tilanteessa (lataus)hybridit ovat vain polttomoottorikäyttöisiä parempia. Tai eivät ole.

    Nykyisestä autostani ON hybridiversio. Tämän korimallin Spritmonitor-rankingin keulilla on silti dieseleitä. Hybridin ja dieselin ex-urban normilukema on sama, joten jo nyt taloudellisesti ajavan ei kannata ostaa hybridiä, ellei sitä voi ladata.

    Tuo on ihan mahdollista, mutta ei silloin todellakaan mietitä, mahdutko sinä, joka normaalisti olet kuski, myös takapenkille omasta mielestäsi tyydyttävästi.

    Pistokehybridit eivät ole vielä halvimmalla ajavien ulottuvilla, koska ei ole vielä kattavasti tarjolla käytettynä. Sähköveto on hieno asia, sen markkina tulee kasvamaan ja se tulee pudottamaan dinoöljyn kulutusta.

    Aika ja ostajien todelliset kokemukset (sinäkin spekuloit, eikös?) sen näyttävät, samoin autonvalmistajien intressit kehittää vaihtoehtoisia liikuttamistapoja autoilleen. Mutta ei asialla ole siltikään tekemistä takapenkin tilojen kanssa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit