Uusi VOLVO XC90- susi vai ei ??

625 kommenttia
1131416181921
  • "Millä ihmeen mittarilla uusi XC90 on ollut huikea menestys, kun se ei pääse edeltäjänsä menestykseen ja jää kauas markkinoiden yleisestä kehityksestä?"

    Valitat usein että jankutan, mutta pakko kai jankuttaa, kun kysyt samaa asia lukuisia kertoja. Vanha malli paini selkeästi eri hintaluokassa vastaaviin saksalaisiin kilpailijoihin suhteutettuna. Näin ollen vanhan mallin vanhoja myyntilukuja ei ole mielekästä verrata uuteen malliin.

    Täytynee myös muistaa, että Volvo on nousemassa lähes tyhjästä takaisin jenkkeihin. Myynti- ja markkinointikoneisto kilpailijoihin verrattuna USA:ssa tuskin on aivan samalla tasolla, kuin 10 vuotta sitten.

    Kun Volvo myy hieman enemmän USA:ssa kuin yhtä uusi malli Audi Q7, ja joka on testeissä kehuttu markkinoiden parhaaksi tuotteeksi, niin myyntilukuihin ollaan varmasti tyytyväisiä. Koko autoala on noteerannut XC90:en menestyksen ja sen, että malli nosti Volvon suosta. Onko tämä kaikki mennyt täysin ohitse sinulta? Kukaan ei koskaan ennustanut, että uusi XC90 myisi yhtä paljon kuin BMW ja Mersu.

      
  • Vuden ensimmäisellä neljänneksellä XC90 oli euroopan toiseksi eniten myyty suuri SUV. Vain X5 oli edellä ja Q7 niukasti takana. Onko tämäkin NHB mielestäsi kova pettymys?

    http://left-lane.com/car-sales-europe/car-sales-segments/premium-large-suv-segment/

      
  • Tunnen olevani etuoikeutettu, kun saan keskustella koko autoalaa edustavan persoonan kanssa. Tätä kunniaa ei jokaiselle suoda!

    Luonnollisesti XC90 oli halvempi silloin joskus ensimmäisen sukupolven ollessa ajankohtainen. Tässä on esimerkiksi joku vertailu, jossa XC90 on listahinnaltaan noin 35 k$ ja X5 41 k$ vuonna 2004. Tilanne on kuitenkin edelleen sama, joten mikä mahtaa olla pointtisi? Tänä päivänä samojen mallien kaksivetoisille hinnat ovat 44 ja 55 k$. Nelivetoiset maksavat alkaen 46 ja 57 k$. Volvon kalliimpi nelivetoinen maksaa 50 k$.
    http://www.thecarconnection.com/car-compare-results/bmw_x5-series_2004-vs-volvo_xc90_2004

    Kai se on jokaiselle päivän selvää, että totaalisesti vanhentuneen malliston uusiminen nostaa myyntiä. Valheellisilla luvuilla ja kuvitelmilla itsestään koko autoalan edustaja voit toki pönkittää itseäsi, mutta luvut kertovat selvä kieltä siitä, ettei uusi malli ole menestynyt samaan tapaan kuin edeltäjänsä tai kilpailijat.

      
  • Vaikka tälle palstalle kirjoittaisi tuhat kertaa että Volvolle elintärkeän mallin XC 90 lanseeraus onnistui ja varmisti yhtiön tulevaisuuden, niin asia ei tunnu menevän tälle NHB:lle jakeluun. Itse olen tässä ketjussa toimittanut NHB:lle jopa tiedot Volvon tuloksesta ekalta kvartaalilta ja osoittanut sen että voitollinen tulos johtuu Volvo XC 90 myynnistä. Varmaankin jotkut kilpailijat myyvät enemmän, mutta tämä ei liity tähän itse pääasiaan.

    Kiinnitän myös huomiota siihen että ketjun aloittaja (ikuinen maanvaiva) Experience pyrki todistelemaan sitä että XC 90 ei tule myymään riittävästi.

      
  • Vanha malli oli V8 moottorilla 9000 dollaria halvempi, kuin vastaavan tehoisella V8:lla varusteltu BMW. Nyt neljäsylinterinen Volvo on tietenkin halvempi kuin kuusisylinterinen BMW. Olisi Volvo toki joka tapauksessa halvempi, eikä siinä ole mitään epäselvää. Ennen uutta XC90:stä Volvo on ehtinyt kutistua Jenkeissä todella marginaaliseksi merkiksi ja myös tämä heijastunee myyntiin. Ei lähes tyhjästä hypätä yhtäkkiä markkinajohtajaksi aivan hetkessä, kuten varmasti sinäkin tiedät. Myyntiorganisaatiot ovat täysin eri tasolla, kuin vaikka Bemarilla, joka on proskuttanut Jenkeissä vuosikausia. Vanhan XC90:en aikoihin tilanne oli luultavasti vielä aivan toinen.

    Tuo on muutenkin täyttä paskaa, että kukaan edes kuviteli Volvon nousevan saksalaisten tasolle USA:n myynnissä. Sellaista ei kukaan väittänyt missään vaiheessa. Minä myös kirjoitin, että niihin myyntilukuihin ei varmasti päästä. Keksit tuon jälkeenpäin, kun muut argumentit alkavat käydä melko olemattomiksi.

    Miten sait minut edustamaan koko autoalaa? Kuninka monesta julkaisusta löydät maininnan, että XC90 myynti on ollut pettymys? Ja mitä luulet, kuinka monesta julkaisusta minä löydän maininnan, että XC90 on ollut menestys. Otetaanko tällainen kokeilu, jotta ei tarvitse luottaa vain meidän mielipiteisiimme?

    Minulle tulee enemmänkin sellainen olo, että sinä kuvittelet edustavasi koko autoalaa, kun sinulle ei passaa, että Volvo XC90 on menestynyt ja Volvo on noussut yhden mallin ansiosta voitolliseksi. Voiko mallin myynti olla petymys, jos se nostaa merkin voitolliseksi ja esimerkiksi työvuoroja jouduttiin lisäämään ja väkeä palkkaamaan lisää ennakoitua kovemman myynnin takia. Ai niin, tämähän olikin vain Volvon propagandaa.

    Hassusti unohdit kommentoida, onko Volvon myynti myös Euroopassa mielestäsi pettymys? Kuinkahan pettyneitä Audilla ollaan Q7:n myyntiin, kun se on myynyt Volvoa vähemmän tai korkeintaan yhtä paljon Q1:en aikana sekä Euroopassa, että USA:ssa.

      
  • "Tuo on muutenkin täyttä paskaa, että kukaan edes kuviteli Volvon nousevan saksalaisten tasolle USA:n myynnissä. Sellaista ei kukaan väittänyt missään vaiheessa. Minä myös kirjoitin, että niihin myyntilukuihin ei varmasti päästä. Keksit tuon jälkeenpäin, kun muut argumentit alkavat käydä melko olemattomiksi."

    Unohdit sen, että joku ilmeisesti kaappasi nimimerkkisi ja hehkutti täällä, kuinka XC90 myy jo puolet enemmän kuin parhaiden kaupaksi käyvät saksalaiset... Sivusta seuraten näytti jopa siltä, että tuollaiset kuvitelmat olivat varsin eläväisiä ja tuo tilisi kaapannut henkilö koki kuvitelmansa hyvin todellisiksi.

    Luotte kilpaa tuon toisen multinickivoukaajan kanssa väitteitä suuhuni, joita sitten muka kumoatte. Minua mielikuvitustenne tuotteet eivät voisi vähempää kiinnostaa. Leikkikää vaikka keskenänne tuota leikkiänne. Tuo on yksi niitä syitä, minkä vuoksi tämä sai nyt olla tässä. Pelkään, että tuollainen on tarttuvaa, enkä halua vajota tuolle tasolle argumentoinnissani. Luvut ovat selvät ja ne olisi syytä hyväksyä sen sijaan, että alat vääntelemään kaikenlaisia johdoksia, joita en ikinä ole kirjoittanut. Myönnettävä toki sekin on, että puhtaita tilastollisia faktoja vastaan on hankala keksiä mitään fiksumpaakaan.

      
  • Mitä nyt olen suuhusi laittanut? Mielestäni 6.6. 11.49 kirjoittamassasi viestissä sinä juurikin vertaat Volvon myyntiä saksalaisten myyntiin. Näin ainakin minä asian tulkitsen. Tarkoituksella en laita suuhusi mitään vääriä sanoja, eli korjaa jos niin teen.

    Olen kyllä virheeni siinä yhdessä tilastossa myöntänyt. En minä kuitenkaan koskaan ennustanut, että Volvo saksalaisia enemmän myy, vaikka yhtä tilastoa vahingossa väärin katsoin. Päinvastoin, totesin aikoja sitten, että saksalaisten lukuihin ei varmasti päästä. Todella lähelle on kuitenkin päästy.

    Sanoit, että minä luulen edustavani koko autoalaa. Eikö se tarkoita, että autoala on Volvon menestyksestä eri mieltä kuin minä? Löydät siis varmasti helposti julkaisuja, joissa XC90:en myyntiä pidetään pettymyksenä. Ja minä en varmaankaan löydä helposti julkaisuja, jossa menestystä kehutaan. Otatko jo aikaisemmin mainitsemani haasteen vastaan?

    Edelleen myös unohdit kommentoida, onko myös Euroopan Q1 myynti kova pettymys?

    Älä nyt vielä heitä pyyhettä kehään, kun kovasti kaipaisin asiallisia perusteluja näihin asioihin.

      
  • Mikäli lähdetään tälle NHB:n ajatuslinjalle niin voidaan todeta että esimerkiksi Audi Q5:n myynti on "jäänyt pahasti jälkeen pahimmasta kilpailijasta" Lexus RX:stä joka möi jenkeissä tammi-toukokuussa 41.367 kappaletta, kun taas Q5 möi 17.567 kappaletta. Kumpikin on premiumsuveja samassa kokoluokassa. Ja Toyota RAV 4 taisi myydä noin 133.500 kappaletta ja sekin on saman kokoluokan auto kuin Q5 ilman mitään premium bling-blingiä.

    Tämän nimimerkki NHB:n Volvo-vastaisuus on yleisesti tiedossa oleva asia, esimerkiksi kerran hän linkitti vahingoniloisena Volvoa koskevaan keskusteluun uutisen jonka mukaan kuorma-autonvalmistaja Volvo AB irtisanoo 5000 henkilöä, vaikka Volvo AB ei liity mitenkään asiaan.

    Sellaisia veijareita ovat nämä jotkut nimimerkit joiden ylpeydelle käy Volvon menestys.

      
  • Tämä keskustelu lipsuu pahasti henkilöihin ja heidän mielipiteisiin, eikä tekniikkan mikä on tämän lehden pointti.

      
  • Samaa mieltä 'ToyotaJP':een kanssa. Näitä keskustelijoihiin kohdistettuja solvauksia tulee 1-2 nimimerkiltä jatkuvasti.

      
  • "Samaa mieltä ’ToyotaJP’:een kanssa. Näitä keskustelijoihiin kohdistettuja solvauksia tulee 1-2 nimimerkiltä jatkuvasti."

    Saatan olla väärässä, mutta epäilen että nimimerkkien WhatCar ja Experience takana on yksi ja sama henkilö. Tämän ketjun aloittaja nimimerkki Experience on todettu puhtaaksi trolliksi naurettavine Kiinan-juttuineen paitsi minun niin myös muutaman muun keskustelijan toimesta.

    Tässä on muuten esimerkki tämän Experiencen kirjoituksesta tässä ketjussa (4.9.2014).

    "Sanotaan, että muut ovat melko varmaan yhtä mieltä seuraavista pointeista liittyen XC90:

    – ulkonäkö olisi vaatinut reilumpaa uudistusta, nyt maskia ja valoja lukuunottamatta lähes vanhan näköinen.

    – 4-pyttyinen moottori ainoana vaihtoehtona on pelottavaa myynnin kannalta. Ei siinä mitään, saadaanhan heppoja vaikka 500 irti, mutta miten kauan tuo jaksaa viedä 2000kg:n tankkia? Ilman muuta ne markkina-alueet joilla myyntiä voisi tulla haluavat lähes poikkeuksetta min. kutoskoneita. Sitä on aivan turha kiistää. Joku Suomen myynti on täysin merkityksetön tässä. Vaikka neli-pyttyisen melu onnistutaan eristämään, ovat värinät ja soundi edelleen asioita joiden kanssa on elettävä.

    – sisätilat ovat selvä parannus nyky-volvoista, s/v/xc60, v70 ja s80. Vihdoin on eroon päästy täysin käyttökelvottomasta epä-ergonomisesta nappulaviidakosta josta oikean napin löytäminen on täyttä lottoa tuplauksella. Lisäksi s/v/xc60, v70 ja s80 ämpärimuovi –kojelautaan on saatu saksalaisten tasoa olevia materiaaleja (ainakin kuvien perusteella).

    – Volvon myynti, kasvun kannalta olisi ollut järkevää tuoda nopealla aikataululla korvaajat näiden historiallisten V70/S80 tilalle ja nopeasti perään myös 60-mallien tilalle. XC90 toimitukset alkavat ensi vuonna (kesäksi 2015 Suomeen), eli v70/s80 korvaajat viipyvät tuonne 2016-2017 paikkeille ja 60-mallit 2018-2020. Millä Volvo paikkaa näiden mallien kuihtumisen markkinoilla? Ehkä sitten Kiinaan nuo vanhat mallit kelpaa? Silti tässä on jotain samoja merkkejä Saabin kanssa

    – vaikea tuosta on mitään mullistavaa löytää tai wau-fiiliksiä saada, valitettavasti."

    Kirjoittelu jatkuu 8.9.2014.

    "Takaisin asiaan, eli Volvon 4-pyttyinen kone ei riitä, ulkonäkö ok, mutta liikaa vanhaa, sisätilat parantuneet, nappulaviidakosta ja v70/s80 ämpärimuovi kojelaudasta on otettu etäisyyttä. Myynti nousisi nopeammin jos ’voluumallit’ olisivat uudistuneet ensin. Nyt marginaaliseen kategoriaan tulee uusi malli. Toivotaan parasta mutta pelätään pahinta. Saabin kohtalo?"

    Sama tyyli jatkuu 31.10.2014, ei mitään muuta kuin oman mielipiteen tyrkyttämisä.

    "Hienoa, että vihdoinkin jotain uutta tulee Volvolta. Mutta nyt kun pitäisi erottua, niin maski lähinnä erottaa vanhasta XC90:stä. Sisätiloissa on selvästi panostettu ja se onkin parasta uudessa XC90:ssä. Miten sitten moottoripuoli? 2-litrainen kone tarjolla, 4-sylinteriä ja jenkeissä pitäisi pärjätä? Tehot ok mutta soundeissa ei. Mielenkiintoinen tuote joka on tuotettu nyt kiinalaisessa omistuksessa ja Fordista irtatuneena. Kuvia:

    http://www.automotorsport.se/bilder/album.php?id=1000108876"

    Ja 14.5.2016 kirjoittelee nimimerkki WhatCar puhuen papoista ja pirkka-hinnosta.

    Eivät tainneet nimimerkin ennustukset toteutua Volvo XC 90:n myynnin osalta. Ottaen huomioon esimerkiksi se että autoa oli tilattu jo 19.8.2015 mennessä 57.000 kappaletta ja esimerkiksi se että Volvo XC 90:n myynnin ansiosta yhtiön tulos oli kaudelta 1.1.2016 - 31.3.2016 3 miljardia kruunua plussalla. Näyttöä on esitetty muun muuassa Amerikan ja Euroopan myynneistä.

    Mallinhan piti kokonaan flopata po. nimimerkin mielestä. Tuo oli se pääväittämä. Nyt kun automalli ei flopannut, rupeavat erilaiset Volvo-vastaiset nimimerkit todistelemaan myyntiä alhaiseksi sillä perusteella että jotkut muut isot merkit myyvät jonkin verran paremmin.

    Sanon ihan suoraan että kovin paljon naurettavampaa porukkaa tuskin voi enää olla olemassa kuin nämä tietyt nimimerkit joiden ylpeyden päälle tuntuu käyvän tämä yksi automerkki.

      
  • ToyotaJP kiteytti erinomaisesti sen, miksi itse en edes yritä pysyä asiallisena tällä palstalla.

    En tiedä johtuuko keskustelun ajautuminen aina noihin kuluneisiin vanhoihin nillityksiin sitten siitä, että monille kirjoittajille tekniikka näyttää olevan yhtä suurta tuntematonta. Jos täällä kirjoittaa puhtaista teknisistä yksityiskohdista omia perusteltuja mielipiteitäni, niin vastaukseksi saan niillitystä siitä, että olen Ford-, BMW-, VW-, Audi-, Mercedes-, AMG- tai mikä fani milloinkin. Uusimpana tuohon aivopierujen kokoelmaan sopii liittää tämä saksansiittäjä, mitä se sitten ikinä tarkoittaakin.

      
  • "Uusimpana tuohon aivopierujen kokoelmaan sopii liittää tämä saksansiittäjä, mitä se sitten ikinä tarkoittaakin."

    Tamperelainen Seppo Lehto käytti valtionsyyttäjästä nimitystä "sitkeä siittäjä".

      
  • "Mikäli lähdetään tälle NHB:n ajatuslinjalle niin voidaan todeta että esimerkiksi Audi Q5:n myynti on ”jäänyt pahasti jälkeen pahimmasta kilpailijasta” Lexus RX:stä joka möi jenkeissä tammi-toukokuussa 41.367 kappaletta, kun taas Q5 möi 17.567 kappaletta. Kumpikin on premiumsuveja samassa kokoluokassa."

    Itsestään selväähän se on, että määrässä RX loistaa. Se on omassa luokassaan premium-suvien joukossa. Ei Audinkaan myyntiä nyt kovin huonona voi pitää, kun sen edellä on vain pari Acuraa ja yksi BMW. Trendit ovat mielenkiintoiset. Vaikka RX myykin kuin häkä, niin edeltävä maalli on myynyt vielä hieman paremmin. Q5:n trendi on erikoinen. Vaikka malli on jo aika vanhan, niin se on parantanut myyntiään joka vuosi sitten markkinoille tulonsa jälkeen eli vuodesta 2009. Tuossa iässä myynnin kuuluisi jo tippua. Lisää mielenkiintoisia havaintoja tästä parista: RX on Jenkeissä omaa luokkaansa, mutta jo heti pohjoisen rajan takana Kanadassa Q5 myy hieman paremmin. Markkinakohtaiset erot ovat suuria ja monisyisiä. Tämän vuoksi olenkin vastaan Epä-Ajattelijan tapaa hehkuttaa yhden markkina-alueen hetkellisiä myyntejä.

    Vaikka RX ei edeltäjänsä myyntilukuihin Jenkeissä ole päässytkään, niin onhan sen myynti edelleen niin kovaa, että siinä olisi ihan perusteltavissa oleva hehkutuksen kohde tuolta markkina-alueelta. Audi ei ole koskaan päässyt huipulle jenkkilän lukemissa. Q5 näyttää kuitenkin kipuavan kärkeä kohti nopeaa tahtia ja uuden mallin tullessa ulos kuljettimelta näemme sen, mihin asti sen mallin rahkeet riittävät. Jos tuleva Q5 myy huonommin kuin edeltäjänsä ja mallin uusiutumisen myötä Q5:n myynnin kehitys jää jälkeen kilpailijoistaan, niin silloin uuden Q5:n myyntiluvut eivät anna aihetta hehkuttamiseen.

      
  • "Tämän vuoksi olenkin vastaan Epä-Ajattelijan tapaa hehkuttaa yhden markkina-alueen hetkellisiä myyntejä."

    Hän taisi kuitenkin vedota sekä Amerikan että Euroopan myynteihin. Lisäksi tuo pointti siitä, että markkinat olivat kutistuneet ja ne piti valloittaa uudelleen takaisin, kuulostaa ihan järkevältä.

      
  • Volvo on Amerikkalaisten mieleen, siellähän tykätään kuorma auton näköisitä lava autoistakin.

      
  • Ainakin omalta osaltani olen tässä keskustelussa pyrkinyt pysymään NHB:n osalta täysin asialinjalla ja jättänyt henkilön solvaamiset väliin, vaikka NHB niitä välillä viljeleekin.

    Nyt NHB siis valitat yhdestä markkina-alueesta ja hetkellisestä myynnistä? Ensinnäkin Volvo on ollut jo reilun vuoden myynnissä, eli ihan parin kuukauden myyntipiikistä ei enää puhuta, vaikka toki tämän luokan auton tulee myydä hyvin useita vuosia. Kyllä reilun vuoden myynnin perusteella voidaan jo joitain asioita päätellä menestyksestä. Katsotaan myöhemmin, miten tilanne kehittyy, mutta tällä hetkellä täytyy tyytyä nykytietoon.

    Markkina-alueena on käyttänyt pääosin USA:ta vain ja ainoastaan siksi, että alunperinhän moni väitti, että juuri USA:ssa ei voi neloskoneella pärjätä. Neloskoneella pärjää kuitenkin näemmä yhtä hyvin, kuin Audi kutoskoneella. Ja huomautan vielä, että tämän vuoden alkukevääseen asti Volvollakin oli vain ja ainoastaan T6 myynnissä USA:ssa. T5 (joka on aina vain 5 paikkainen) ja T8 hinnoiteltiin vasta muutamia kuukausia sitten. Dieselitä ei Jenkeissä taideta myydä lainkaan tällä hetkellä.

    Minä kyllä sitten laajensin markkina-alueen myös Eurooppaan ja edelleen olen toivonut kommenttia sinulta NHB, mitä mieltä olet Euroopan myynnistä? Volvo on myynyt Euroopassa paremmin kuin Q7 tai GLE ja on itse asiassa lähes tasoissa markkinajohtajan X5:n kanssa Q1:lla. En ihan heti saa tätä Euroopankaan myyntiä vännettyä pettymykseksi.

    1. Jo ennen kuin halpa T5 oli markkinoilla, Volvo myi hyvin.
    2. Laajennetaan markkina-alue Eurooppaan, niin XC90 pärjää vielä paremmin.
    3. Volvo palkkasi lisää työntekijöitä, koska alkuperiäset ennusteet XC90:en myynnistä ylitettiin. Tätä voidaan toki pitää Volvon propagandana, mutta ei kai niitä työvuoroja ihan huvikseen lisätä? Ja Volvon julkisuuteen antamat alkuperäiset ennusteet ihan oikeasti on ylitetty.
    4. Kun lukee talous- tai autoalan julkaisuja, niin käytännössä kaikissa lukemissani julkaisuissa XC90:en myyntiä pidetään menestyksenä, jos asiaan jotenkin otetaan kantaa. Laitoin jo useita linkkejä aikaisemmin. NHB taitaa olla ainoa näkemäni kirjoittaja, joka ei pidä 90:stä menestyksekkäänä. Esimerkiksi USA:ssa on nimenomaan hämmästelty, että XC90 myy yhtä paljon (jopa hieman paremmin) kuin kauan odotettu ja erinomaiseksi todettu Q7. Silti NHB vihjaili siihen suuntaan, että autoala olisi asiasta eriävää mieltä kuin minä.

    Varsin oleellinen asia on myös se, että Volvo oli jo lähes hautuumaalla USA:ssa. Myynti- ja markkinointiorganisaatiot, sekä budjetit ovat saksalaisilla kilpailijoilla USA:ssa aivan toista luokkaa kuin Volvolla, jolla homma on aloitettu lähes alusta. Markkinoiden valtaaminen ei ole autoalalla kovin helppo temppu.

      
  • Ajattelija2015: "Myynti- ja markkinointiorganisaatiot, sekä budjetit ovat saksalaisilla kilpailijoilla USA:ssa aivan toista luokkaa kuin Volvolla, jolla homma on aloitettu lähes alusta. Markkinoiden valtaaminen ei ole autoalalla kovin helppo temppu."

    Alaa läheltä seuraavana olen kuullut lähinnä päinvastaista, eli että Volvo on panostanut viimeisten vajaan parin vuoden aikana erittäin suurilla resursseilla juuri Pohjois-Amerikan myyntiin. Olisi mukava kuulla lukuja ko. panostuksista, Volvo vs. saksalaiset.

      
  • Ajattelija2015: edellinen kommentti. Toistat samaa tarinaa varmaan jo 10:ssä edellisessä viestissäsi, miksi jankkaat?
    PS: Olisi kiva tietää a)oletko duunissa Volvolla (kun noin hyvin tunnet kaikki yksityiskohdat), b) Volvolla varmaan ajat ja se on ainoa merkki elämässäsi, kunnioitettavaa fanaattisuutta?

      
  • Kevennetään vähän keskustelua. Saksalaisten miksei Volvonkin pitäisi suunnata katseensa autoihin jotka todella myyvät Yhdysvaltain markkinoilla. Nimittäin lava-autoihin (Pickup) eniten myydyimmät mallit vuodesta toiseen.

    https://www.netcarshow.com/chevrolet/2016-silverado/1280x960/wallpaper_02.htm

    Tämä menköön kevennyksenä, heinäpaali liikkuu nopeasti ja ajo-ominaisuudet ovat varmasti riittävät.

    http://www.topgear.com/car-news/bmw’s-414bhp-m3-pick-it’s-real

      
  • "Ajattelija2015: edellinen kommentti. Toistat samaa tarinaa varmaan jo 10:ssä edellisessä viestissäsi, miksi jankkaat?
    PS: Olisi kiva tietää a)oletko duunissa Volvolla (kun noin hyvin tunnet kaikki yksityiskohdat), b) Volvolla varmaan ajat ja se on ainoa merkki elämässäsi, kunnioitettavaa fanaattisuutta?"

    Audi A5 taitaa olla autonsa, eikös täällä ollut se pitkä keskusteluketju jossa käsiteltiin ohjauksen jotakin ominaisuutta.

      
  • http://teknavi.fi/autot/volvolta-miljoona-sahkoistettya-ajoneuvoa-vuoteen-2025-mennessa

    Tämä linkki sopii tähän ketjuun hyvin, kun täällä on spekuloitu Volvon myyntimäärillä. Tuossa on selvästi kuvattu myyntitavoitteet vuoteen 2025 asti.

      
  • Kirjoitin kerran aikaisemmin, että Volvo XC90 myy USA:ssa jo enemmän kuin MB GLE ja BMW X5, mutta tuolloin kyseessä oli oma virheeni, eikä tieto pitänyt paikkansa.

    Nyt heinäkuussa Volvo XC90'tosiaan myi enemmän kuin BMW X5, Volvo XC90 2888 kpl, BMW X5 2744 kpl. Tämä on toki vain yksi kuukausi, eikä ero ole suuri, mutta eiköhän sinnikkäimmällekin jankuttajalle ole jo aika selvää, että XC90:en myyntiluvut eivät ole pettymys ja suuri maasturi löytää asiakkaita myös neloskoneella - jopa USA:ssa.

    Audi Q7 jäikin jo paljon reippaammin Volvon taakse, myyden "vain" 2322 kpl. Audi Q7:n myyntilukuihin luultavasti ollaankin hieman pettyneitä, koska itse olisin kuvitellut, että uusi ja testeissä luokkansa paras malli myisi saksalaisista eniten ja ainakin paljon enemmän kuin Volvo. Itse olen haukkunut Q7:n ulkonäköä ensiesittelystä asti, enkä itse keksi mitään muuta syytä, miksi Q7 myy näin "huonosti" kilpailijoihin verrattuna. Ei voi kuin toivoa, että seuraava A6 muotoillaan rohkeammin, koska tällä hetkellä Audin muotoilu kyntää todella syvällä.

    Volvon absoluuttinen myynti USA:ssa on toki kaukana saksalaisista, eikä niiden tasolle varmasti koskaan pääse, mutta jotain Volvo on tehnyt oikein, kun melko vanhallakin mallistolla myynti kasvoi 2015 heinäkuuhun verrattuna yli 50 %, samalla kun esimerkiksi BMW:n myynti pieneni n. 4 % ja Audin myynti kasvoi vain n. 4 %. Volvon kasvu tosin perustuu lähes pelkästään XC90 mallin huikeaan menestykseen.

      
  • Mersun GLE on sentään vielä Volvon edellä, myytyjä autoja 4412 kpl ja n. 15 % kasvua viime vuodesta.

      
  • Isot erot näyttää olevan BMW X5:n myyntimäärissä Pohjois-Amerikan osalta kesäkuussa 2016 4018 kpl, kun taas heinäkuussa 2016 voi sanoa vain 2744 kpl. Mikä selittää noin suuren vaihtelun voinee kysyä?

      
  • XC 90 on myynyt 01/2016 - 07/2016 yhteensä 51.810 kpl eli tällä tahdilla myytäisiin vuositasolla 88.812 kpl.

    Eniten myydyin malli on XC 60 joka sekin lienee uusiutumassa. S90/V90 myynti tuskin tulee olemaan samaa luokkaa.

    Käsitykseni on että sedanit/farmarit ovat lähinnä tämmöinen "välttämätön paha" joka Volvolla vain tulee olla. Olettaisin että myynnin kasvua saadaan eniten aikaan suveilla ja crossovereilla.

    https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes

      
  • Kyllähän noita sedaneita myydään maailman laajuisesti paljon. Esimerkiksi Kiinassa pitkät sedanit ovat elintärkeitä ja monilla valmistajilla onkin näitä Kiinaa varten jetkettuja malleja. Kiina jo pelkästään on premiumautojen valmistajille äärettömän tarkeä alue.

    Mitä tulee XC90:iin, niin AMS:n viimeiset NOx-mittaukset otsikoitiin näin: BMW und VW gut, renault und Volvo schlecht. Edellisellä kerralla, kun Volvolle saatiin samansuuntaisia tuloksia, niin Volvolla selittivät autossa olleen jonkin vian. Päästöt normissa sallittuun verrattuna:

    Tiquan 2.0 TDI - 1,36 kertaiset
    118d - 2,25
    V40 D3 - 5,25
    V-Klasse 250 d - 6,33
    Mazda 3 D 105 - 8,29
    Megane dCi 110 - 9,88
    XC90 D5 - 10,98
    Espace dCi 160 - 15,28

    Verrokkina yksi ottomoottori
    Corsa 1.0 - 1,07

    Mittaukset suoritti englantilainen Emission Analytics

      
  • Jotta pysytään oikeiden otsikkojen alla, leikkasin NHB:n toisen ketjun kommentin tänne:

    "En koe järkeväksi kommentoida mitään myyntiluvuista kirjoittajalle, joka ei ymmärrä pätkääkään brändien merkityksestä myyntiin. Jankutat vain sitä, kuinka Q7:n pääkilpailijoitaan heikompaan myyntiin Jenkeissä syynä on vain muotoilu, vaikka Audin myynti on ollut aina kilpailijoitaan heikompaa Jenkeissä. Kyseinen Audi myy vieläpä tuntuvasti edeltäjäänsä paremmiin, jonka vuoksi uuden mallin muotoilun täytyy olla karseasti epäonnistunut… Joillakin muilla markkinoilla Audi taasen myy kilpailijoitaan paremmin. Onko nyt niin, ettänoilla markkinoilla muotoilu on täysin eri?"

    Suorastaan vitsi, että sinä selittelet Audin myyntiä heikommalla brändillä - josta minä en kuulemma ymmärrä mitään - mutta ilmeisesti sinun mielestä Volvon brändi, myynti- ja markkinointikoneisto ovat viimeisinä vuosina olleet Jenkeissä niin loisteliaita, että Volvon pitäisi myydä paljon paljon enemmän kuin Q7:n?

    Kun auto voittaa testejä jatkuvalla syötöllä, niin luulisi sen pärjäävän kilpailijoitaan - etenkin nelisylinteristä kilpailijaan - vastaan paremmin. Kun lukee kommentteja mistä tahansa ulkomaisilta palstoilta, niin todella moni arvostelee Audin ulkonäköä. Tieteellistä tutkimusta asiasta ei valitettavasti ole, mutta melko varmasti Audi myisi paremmin onnistuneemmalla muotoilulla.

    Olet nyt räpiköinyt näillä epätoivoisilla ja totaalisen idioottimaisilla selityksillä aika pitkään. Hauskana esimerkkinä typeristä selityksistäsi vielä se, että "Audia myytiin vain yhdellä moottorilla", vaikka niin myytiin pitkään Volvoakin. Ja Audilla se moottori on muuten 6 sylinterinen ja Volvolla 4 sylinterinen, jonka piti olla totaalinen este Volvon menestykselle. Sinua pidettäisiin paljon fiksumpana, jos vain olisit todennut, että Volvo XC90 myy yllättävän hyvin. Mutta ei. Et vain pysty, joten teet itsestäsi mielummin täyden pellen, kuin myönnät Volvon myyvän hyvin..

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit