Uusi E

38 kommenttia
2»
  • Minulle sähkövedon houkutus on kustannuksissa. Otin mukaan tilavaatimuksen, koska eri tekniikoiden kulutusvertailu toimii mielestäni parhaiten samankokoisten kesken.

    Pidän tähänastista keskustelua näyttönä siitä, ettei minun autoni kokoluokassa vielä ole taloudellista sähkövaihtoehtoa jo ennestään taloudellisesti ajavalle. Jos sellainen olisi, kai sen joku olisi jo vinkannut? Pidän sellaisten ilmaantumista väistämättömänä ja odotan mielenkiinnolla.

    Manuaalivaihteisto toisi etenkin Prius/Auris kokoluokassa lisää dieseleitä talousvertailuun. Onko sinusta bensahybridin ja manuaalivaihteisen dieselin vertaaminen mielekästä?

    EDIT: kesä on jo niin pitkällä, että lomareissun tankkaus jätti Spritmonitorin taloudellisimman E300H:n minunkin dieselini taakse pitkän matkan keskikulutuksessa. Tuo Mersun W212 hybridi tosin onkin talouden kannalta väärin tehty, kuten muutamat muutkin tilavat hybridivaunut. 300H varmaan pudottaisi minunkin kulutustani, mutta säästäisikö se lisähintaansa on toinen kysymys.

      
  • 740GLE:
    Otin mukaan tilavaatimuksen, koska eri tekniikoiden kulutusvertailu toimii mielestäni parhaiten samankokoisten kesken.
    Pidän tähänastista keskustelua näyttönä siitä, ettei minun autoni kokoluokassa vielä ole taloudellista sähkövaihtoehtoa jo ennestään taloudellisesti ajavalle.

    Autoista on tapana puhua muilla termeillä kuin "minun autoni kokoluokassa", myönnät varmaan.

    Pystyt kertomaan varmaankin esim. sen, mihin kokosegmenttiin autosi kuuluu, tai mitä oletat sen edustavan? Se mahdollistaa sen, että voidaan tarkistaa, mitä moottorivalikoimia kukin valmistaja tarjoaa. Ja sitten voidaan arvioida taloudellisuuksiakin.

    Sillä, mahtuuko sinun kroppasi takapenkille missään automallissa näistä nykyisistä automerkeistä, ei ole mitään tekemistä auton moottoriversion, niiden yhdistelmien tai vaihteiston kanssa, saati taloudellisuuden kanssa. Eikä sen kanssakaan, löytyykö sedania. Käyttötilanteet on, että ihmisiä pistetään takapenkille, välillä tilavammin, välillä ahtaammin, mutta sekään ei muuta käyttötilannetta miksikään. Etkä mahtuisi kaikkiin, vaikka eteen laitettaisiin hevonen veturiksi, jos pidät nykyautoja pieninä. Hoppa-Fordeja ei enää tehdä, vaikka olihan niissä kivat tilat - silloin joskus.

    Pääsetkö tähän päivään, vai elätkö menneisyydessä, jolloin autot saattoivat takatiloiltaan ollakin "isompia". Mitä lie tarkoittaa edes sinulle sopivuus, jotta me muut voisimme tehdä itsekin aidompaa arviointia käsityksestäsi takatiloista.

      
  • Tilavaatimus on sama kuin ennen, koska olen kilolleen ja sentilleen saman kokoinen kuin Volvoa ostaessani. Samat tilat nykyaikaiseen kulutukseen yhdistäviä autoja löysin pari vuotta sitten muutaman. Valitsemani Mercedes W212:n lisäksi myös BMW F10 tarjoaa vanhan Volvon tilat, mutta pudottaa automaattivaihteisenakin lähes 4 litraa sadalle pois kulutuksesta.

    Samat tilat tarjoavia henkilöautoja et tunnu tietävän, eikä haasteesi hirveän paljon helpotu, vaikka verrokiksi vaihdetaan Mersun S212.

    Jatkatko vänkäämistä siksi, ettet kykene myöntämään Mersussa tai Bemarissa olevan todellisia mitattavia hyviä puolia eikä vain kalliita imagekysymyksiä, kuten olit kuvitellut?

      
  • Ei näköjään toimi aina tuo paljon mainostettu automaattinen ohitus turvallisesti.

    Artikkelin videossa auton kamera ei ohitustilanteessa tunnista vasemmanpuoleista kaistaviivaa ja E - Mersu olisi törmännyt kovassa vauhdissa betoniseinään jollei kuski olisi puuttunut tilanteeseen. Rattiin tarttuminen esti törmäyksen betoniseinään. Tämän tapahtuman jälkeen ohitukset onnistuivat hyvin useasti.

    http://www.news.com.au/technology/innovation/motoring/joshua-dowling-test-drives-the-2016-mercedes-e-class-that-can-steer-itself-and-nearly-crashes/news-story/b4a462058a7695a4d7aef740878d40ed

      
  • Ensimmäisiä autopilotin toimimattomuuden aiheuttamia kuolinuutisiakin on jo julkaistu. Tesla-kuski kuoli autopilotin ollessa käytössä törmättyään traktorin peräkärryyn. Noita uutisia varmaan alkaa tulla lisää sitä mukaa kun järjestelmät yleistyy.

    http://www.theverge.com/2016/6/30/12072408/tesla-autopilot-car-crash-death-autonomous-model-s

      
  • Automaattinen ohitus on ihan turha ominaisuus riippumatta siitä missä automerkissä tämä ominaisuus on.

    Mitä eroa on siinä että kääntää itse rattia ohitusta varten verrattuna siihen että heilauttaa kättä ratin vieressä niin että auto lähtee ohittamaan itse ? Säästääkö paljon vaivaa ja energiaa kenties ?

    Ottaen vielä huomioon automaattisen ohittamisen riskitekijät niin ihmetyttää se miksi tällaista pitää keksiä. Autonvalmistajien pitää kai voida pröystäillä näin.

      
  • +1.

    Ei silti pelasta Mersun huonoa toteutusta. The best or nothing. Or completely useless for no good reason.

    Jos autossa on ratti, pitää auton keskittyä tunnistamaan ja korjaamaan kuljettajan virheitä eikä yrittää ajaa itse.

      
  • Olen huomannut että valon ja varjon rajat hämäävät järjestelmiä. Tuossakin videolla oli varjon raja viivan lähellä ja vieläpä ohituskohdassa kaareva varjo reunaviivan yli. Kamerat eivät omaa vielä niin suurta dynamiikkaa kuin ihmissilmä. Oma "säikäyttävä" kokemus tuli kun tukkirekan perässä ajoin adaptiivisella vakkarilla. Rekka alkoi kääntymään vasemmalle ollessaan notkossa varjossa ja minä perässä mäen päällä aamuauringon paistaessa keulaan. Vakkari hukkasi edellä menevän ja alkoi kiihdyttämään kohti asetettua nopeutta vaikka edellä ajava jarrutti kääntyäkseen. Riittävä turvaväli ja tilannenopeus niin varsinaista vaaraa ei syntynyt mutta todisti sen ettei kannata 100% luottaa järjestelmiin vaan pitää seurata koko ajan liikennettä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit