Mercedes-Benz C180T

16 kommenttia

Täällä on ollut hyvin vähän uusia keskustelun aloituksia, joten teenpä nyt sellaisen. Valitettavasti aihe mennee kuluneelle premium-osastolle.

Isäni vaihtoi vanhan Volvo S80:n uuteen Mersun C-sarjan farmariin. Olen ajanut autolla noin 500 kilometriä ja matkustanut jonkin verran kyydissä, ja kerron seuraavassa kokemuksistani.

Plussia. Kulkee erinomaisesti suoraan, mainio auto isoilla teillä. Hyvä ajettava myös pienemmillä ja mutkaisemmilla teillä, mutta ehkä hieman liikaakin ison auton tuntuinen. 180-versiona täysin riittävä suorituskyky oloihimme normaalikuormalla. Riittävästi tilaa, vaikka onkin ns. pikku-Mersu. Hienosti muotoiltu kojelauta
/konsoli, joidenkin mukaan tosin ahdistavan pompöösi.

Miinuksia. Kaksoiskytkinvaihteisto ei edelleenkään vastaa kunnon automaattia. Vaihdoissa on toisinaan nykäisyjä, ja hiljentäessä vaihteisto tuntuu toisinaan työntävältä. Jousitusmukavuus ja rengasmelu ei ole sillä tasolla kuin äärimaltillisella vakiorengastuksella voisi olettaa.

Summa. Arvokkaan oloinen ja hyvä auto, kuten lähes 50000 euron auton tulee ollakin. Hintansa veroinen? Mielestäni ei. Jos statusta ei lasketa, halvemmalla saa aivan yhtä hyviä autoja.

  
  • Täh? Onko S205 korin automaatti tosiaankin DCT? Maahantuojan kotisivut kertovat Ceen automaatin olevan 7G-Tronic Plus?

    Cee on isompia arempi rengaskoolle. Kaikki 45-profiiliset ja sitä matalammat saavat sen kuulostamaan hintaansa halvemmalta. Pyöriikö puheena oleva Cee 205/60R16 vakiorengaskoolla?

    Mitä ajotietokone arvaa uuden Ceen kulutukseksi viimeisimmän resetin jälkeen?

      
  • Olet varmaan oikeassa vaihteistoasiassa. Oletin sen olevan kaksoiskytkinvaihteisto moottorin koon (1.6) ja laatikon kulmikkaan toiminnan perusteella. Rengaskoko on varmaan juuri mainitsemasi, korkea ja kapea joka tapauksessa. Kulutuksesta en tiedä vielä sanoa muuta kuin että bensaa menee kuulemma suunnilleen samaan tahtiin kuin S80 D5 manuaalissa dieseliä.

      
  • Tälläkin palstalla on porukkaa joka kohdistaa Mercedes-Benziin täysin sokeata ja varauksetonta ihailua vaikka Mercedes-Benz eroaa muista automerkeistä lähinnä vain siinä että pintakiiltoa on enemmän.

      
  • MB:n ruostuminen on edelleen jonkinlainen ongelma vaikka jotkut jopa väittivät, että tämä MB:iä vaivaava ongelma olisi jäänyt 1980-2000- luvulle. Näin ei kuitenkaan ole vaan samaa ongelmaa esiintyy myös 2010-luvulla. Kuvia en tänne viitsi laittaa, mutta qooqlettamalla löytää jokainen joka haluaa asiaan perehtyä tarkemmin. Listoja autojen ruosteenkestosta löytyy myös. Jokaisesta merkistä löytyy enemmän ja vähemmän ruosteisia yksilöitä joten tämä ei ole yksin MB:n ongelma.

    Niille jotka ensimmäiseksi toteavat, että eihän alumiini ruostu ja monet premium-merkit käyttävät yhä enenevässä määrin autojen valmistuksessa alumiinia.

    Alumiini on erittäin kestävä neutraalissa ja miedosti hapekkaassa ympäristössä. Erittäin emäksisissä olosuhteissa alumiini tosin ruostuu nopeasti.

      
  • 740 GLE mersumiehenä tiedät varmasti onko MB:n koritakuu voimassa 2010-luvulla yhtä kattavasti, kuin se on ollut ennemmin.

      
  • tracktest on mersujen asiantuntija kun tietää jo uusien mersujen tulevat ruoste vauriot.
    Missä ikäluokassa ne alkaa vaivaamaan?

      
  • Mersun prosesseista tiedän sen verran, että pahimpien ruostekohellusten jälkeen on korit alettu sinkkifosfatoida jo viime vuosikymmenellä. Se ei varmaan ole yhtä hyvä suoja kuin galvanointi, mutta aiempaa selvästi parempi.

    Alun kolmattasataa tuhatta ajettuna myymäni 6-vuotias oli mielestäni kiveniskemiä lukuunottamatta niin virheetön kuin tuon ikäiseltä voi odottaakin. Ei se varmasti Audia tai Volvoa parempi ollut koriltaan, mutta en minä nähnyt vielä tuossa vaiheessa miten se olisi ollut niitä huonompikaan. En minä osaa tuon perusteella edes arvioida, mihin W204 korin ensimmäiset ruostevauriot ilmaantuvat? Tässä ei ole mitään erikoista, koska tuollainenhan 6-vuotiaan auton pitää ollakin. Uutinen onkin se, että sama päti ainakin tuossa tapauksessa myös Mersuun, mikä ei ole ollut lainkaan itsestäänselvyys. Pikemminkin päinvastoin.

    Pidemmällä ajalla eroja voi silti olla, ja alusta on kokonaan muovilevyjen peitossa vaikeasti tarkastettavissa, joten nykyisen pitoautoksi ostamani käytin suojattavana heti kun sain sen käsiini.

    Allekirjoitan täysin arviot 7G-Tronicin töksöstä vaihtotapahtumasta. Omani on samanlainen ja tuollaisia ovat olleet muutkin ajamani. Olen tottunut pitämään vähäistä luistoa pienen kulutuksen hintana, mutta ei se sitä tosiasiaa miksikään muuta, että vaikkapa BMW:n ZF-8 vaihtaa elegantimmin ja on silti vähintään yhtä taloudellinen.

    Mersun paletissa poikittaismoottoristen tomaatti on DCT suorakytkentävaihteisto ja pitkittäismoottoreissa on moottorin valmistajasta ja koosta riippumatta mehulinko.

      
  • mrse: "Tälläkin palstalla on porukkaa joka kohdistaa Mercedes-Benziin täysin sokeata ja varauksetonta ihailua vaikka Mercedes-Benz eroaa muista automerkeistä lähinnä vain siinä että pintakiiltoa on enemmän."

    Mielestäni vedit yllä saman mielikuvan vastakkaiseen äärimmäisyyteen. Todellisia eroja on, niiden merkitys on itse kunkin oma asia.

    Minusta muuten Mersu tuntuu harmaavarpuselta. Kallis tavallisen taksin näköinen, jonka hinnalla saa paljon näyttävämpääkin kalustoa, jos se on tavoitteena.

    Omani ostin samoilla arvoilla kuin takaveto-Volvonikin. Vähät siitä kuinka pappa-mallilta se näyttää, kunhan toimii.

      
  • Quu:"tracktest on mersujen asiantuntija kun tietää jo uusien mersujen tulevat ruoste vauriot.
    Missä ikäluokassa ne alkaa vaivaamaan?"

    Tässä yksi esimerkki.

    http://www.autokuplii.com/

    https://asiakas.kotisivukone.com/files/autokuplii.kotisivukone.com/dal.pdf

      
  • Tämä on mielenkiintoinen artikkeli. Ruostuuko autosi salaa.

    http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/09/13/ruostuuko-autosi-salaa-auton-alla-on-komposti/201511785/304

    Ruosteenkestossa on eroja eri automerkkien kesken jopa yllätävänkin paljon.

    5 = Erittäin hyvä ruostesuojaus tehtaalla. Rakenteet järkeviä ruostumisen välttämistä ajatellen. Suojaus 6 vuoden välein pitäisi riittää.
    4 = Hyvä ruostesuojaus, mutta osa korirakenteista hieman epäilyttäviä ja saattavat aiheuttaa pitkän ajanjakson kuluessa ongelmia.
    3 = Tavanomainen ruostesuojaus, jonkinlainen käsittely tehty tehtaalla tai satamassa. Ajan myötä lisäsuojaus on tarpeen.
    2 = Riittämätön tai kokonaan puuttuva ruostesuojaus. Lisäkäsittely tarpeen mahdollisimman pian.
    1 = Ala-arvoinen ruostesuojaus. Auto ei kestä yhtäkään talvea suolatuilla teillä. Välitön ruostesuojaus tarpeen.

    http://www.hs.fi/autot/a1305633166341

      
  • "Mielestäni vedit yllä saman mielikuvan vastakkaiseen äärimmäisyyteen. Todellisia eroja on, niiden merkitys on itse kunkin oma asia.

    Minusta muuten Mersu tuntuu harmaavarpuselta. Kallis tavallisen taksin näköinen, jonka hinnalla saa paljon näyttävämpääkin kalustoa, jos se on tavoitteena.

    Omani ostin samoilla arvoilla kuin takaveto-Volvonikin. Vähät siitä kuinka pappa-mallilta se näyttää, kunhan toimii."

    C-sarjan kohdalla ainakin on tapahtunut roima hyppäys muotoilussa eteenpäin jos vertaa vanhaa ja uutta C-sarjaa (sedania ja farmaria)

      
  • Tämähän on kasantaloudellinen tappio 3 miljoonaa autoa mätänee alle. Hups heijaa sinne ne Suomen kulutusrahat menee ei ihme että on työttömyyttä. Kaikki rahat mitä näissä maatuu on pois Suomalaisten työllisyyteen vaikuttavasta kulutuksesta.
    Fiksut Suomalaiset käy vielä Saksasta hakemassa valmiiksi mätiä Bemareita ja Mersuja jos ne noin äkkiä mätänee.

      
  • Järjestään ovat kaikki uudet Mersut saaneet 4 pistettä viidestä tuossa Vibilägaren "Rostregistret"-tutkimuksessa. Tässä kai tutkitaan auton rakenteita ja yritetään tältä pohjalta ennustaa että tuleeko ruostetta vaiko ei. Esimerkiksi maalipintaa taas varmaan vähän vaikea tutkia etukäteen.

      
  • Älyllinen ajattelu ja järkevien päätelmien tekeminen ei ole mikään itsestäänselvyys sen voinee tuosta Quu:n ulostuksesta todeta. Siirry Suomi24:ään saat sieltä kaltaistasi seuraa helpoimmin, tämä keskustelu päättyy tähän.

      
  • mrse yksilöllisiä eroja on mallisarjojen sisällä. Suurin osa täyttää kaikki laatuvaatimukset ja laattu on yleisesti hyvää. MB:n ongelmat alkoivat varsinaisesti 90-luvulla ja 2000-luvun lopulla niistä on ilmeisemmin kokonaan päästy. Yksittäisiä tapauksia löytyy jokaiselta merkiltä. Audi ja BMW on saksalaisista merkeistä selvinnyt parhaiten ruosteen osalta mitään suurempia ongelmia ei ole ollut. Laatu on ollut maalauksien ja suojauksien osalta kiitettävää. Omat kokemukseni BMW:n 5-sarjojen osalta tukevat tätä päätelmää BMW:n osalta kattavasti.

      
  • Kunhan piruuttani kysyin ja heti paloi hihat kun Bemari mainittiin.
    Itseäni ei juurikaan ole kiinnostanut yli kolmevuotiaiden ruostevauriot.
    Tuskin niistä välittää toisetkaan uuden Mersun ostajat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit