Ison Bemarin mahalasku

35 kommenttia
«1

Olen pitkään kirjoittanut, että mielestäni saksalaiset "premium"-valmistajat tekevät virheen, muotoillessaan autonsa liian konservatiivisesti, varovasti ja suorastaan tylsästi. Erityisesti olen jakanut haukkujani Audille ja BMW:lle. Nähtyäni uuden Q7:n, pidin sitä ainakin odotuksiin nähden yhtenä historian epäonnistuneimmista autoista muotoilun osalta. Nähtyäni uuden BMW seiskasarjan, pidin sitäkin jos ei nyt rumana, niin äärimmäisen tylsästi muotoiltuna. Samaa rataa jatkavat uusi A4 ja mikä pahinta, uusi A5, jonka ainoa pointti on siinä, että sen pitäisi näyttää hyvältä, uudelta ja huomiotaherättävältä. Olen myös vakuuttunut ja vakuutellut, että tämä epäonnistunut muotoilulinja näkyy saksalaisten myyntimäärissä. Tietenkin myynti on edelleen hyvää, koska teknisesti autot ovat huippuluokkaa, mutta myynti olisi vielä parempaa, jos muotoilu olisi onnistuneempaa. Etenkin kun "premium"-segmentissä kilpailu kovenee, olisi muotoilunkin syytä olla kunnossa. Kun olen tästä täälläkin märmättänyt, niin palstalla moni on väittänyt, että konservatiivinen muotoilu on hyvä asia, tai että saksalaisten muotoilu ei edes olisi konservatiivista. No ehkäpä mielipiteet alkavat täälläkin muuttumaan, kun BMW itsekin myöntää, että uusi 7-sarja on flopannut, eikä vähiten epäonnistuneen muotoilunsa vuoksi.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/se-jokin-puuttuu--bmw-7-sakkasi--coupea-kaavaillaan-pelastajaksi/bydbw7ak?ref=ampparit:ecdd&ext=ampparit

Yksi osoitus Audin ja Bemarin epäonnistumisesta on mielestäni myös Mersun myyntimäärien kasvaminen. Pari vuotta olen jo kirjoittanut, että se perinteisesti kaikkein pappamaisin saksalainen, eli Mersu, onkin nykyään tyylikkäin saksalainen. Tämä on näkynyt myös myynnissä. Mersu on mennyt jo Audin edelle ja Mersu myy jo tänä vuonna mahdollisesti enemmän kuin BMW. Eikä tämä johdu siitä, että Mersu olisi teknisesti edellä. Tosin nyt pelkään hieman Mersunkin puolesta, sillä vaikka Mersut ovat tyylikkäitä, olen itse - ja niin on keskustelupalstoilla moni muukin - kyllästynyt siihen, että C, E ja S näyttävät kaikki lähes samoilta.

Myös perästä tulee kovia kilpailijoita, jotka uhkaavat saksalaisia. Tesla on jo syönyt saksalaisten myyntiä muutamia vuosia, ei nyt toki pelkän muotoilun vuoksi, mutta myös Jaguar ja Volvo pyrkivät osittain samoille apajille. Ainakin XC90 myy erinomaisesti maailmalla ja suuri kiitos kuulunee onnistuneelle muotoilulle, jota tosin täällä jotkut alkuun parjasivat.

  
  • Tämä on aivan totta. Vähän karrikoiden Audilla muotoiluosasto on korvattu viivoittimella, BMW:t näyttävät (varsinkin sisältä) aivan samalta, ja M-B vaikka ehkä onkin rohkeimmin muotoiltu näyttää myös tekevän kovin samannäköisiä malleja, esim. C/E/S.

    Audin uusin Q7 on tosiaan ehkä surkein muotoilutuotos pitkään aikaan. Tässä ainakin yksi potentiaalinen asiakas jolta ostopäätös jää edes harkitsematta kehnon ulkomuodon vuoksi.

    Aihepiiriä jos hieman laajentaa autoista vaikkapa taloihin, eli perinteiseen arkkitehtuuriin, tai vaatteisiin, päästään varsin mielenkiintoisille vesille.

    Tämän lehden ja palstan keskivertolukijan (keski-ikää hipova suomalainen teknisesti orientoitunut mies) mielestä muotoilu on kai toisarvoista teknisiin ominaisuuksiin verrattuna. Ehkä näin on, ehkä ei. Käytännössä kuitenkin kaikki ostopäätökset tehdään fiilisten perusteella, myös yritysten välisessä kaupassa. Muotoilu vaikuttaa jopa palveluiden hankintaan. Jos ostaisimme automme ns. järkiperustein, olisi kai kaikilla alla Skoda Octavia, tms.

    Autojen suhteen mielenkiintoinen esimerkki voisi olla vaikka Subaru. Firma tekee teknisesti omintakeisia ja mielenkiintoisia autoja. Kuitenkin muotoiluosastoa ei kai ole lainkaan. Väitän tämän näkyvän myyntiluvuissa.

    Toinen juttu on sitten tehtaan haluama tuotteidensa positiointi. Volkkari tehnee tylsiä tuotteita ihan tarkoituksella. Nämä ovat monisyisiä juttuja.

    Sinällään olen valmis povaamaan perinteisen "kolmen boxin" automallien (perinteiset sedanit, farmarit) häviämistä sähköautojen lisääntymisen myötä.

      
  • Uusien premiumeiden ostajat ovat keskimäärin aika vanhaa ja vanhoillista porukkaa. Eipä se solidien miesten pukukaan ole hirveästi designiaan muuttanut autoilun historian aikana. Mersu oli selkeä ykkönen premikoissa aikana, jolloin Mersun muotoilu oli yltiökonservatiivista.

    Esimerkiksi alkuvuonna Saksassa premikoiden myynti näyttää tältä (x1000):
    Audi 186
    Mercedes 182
    BMW 155
    Volvo 22
    Porsche 19
    Land Rover 14
    Jaguar 5
    DS 3
    Alfa 2
    Lexus 1
    Tesla 1

    Q7 myy edeltäjään tuntuvasti paremmin ja XC90 ei pääse edeltäjänsä lukemiin. Mersu on nostanut viimevuosina myyntiään, mutta iso osa siitä lohkeaa pienille malleille, jotka ovat menneet odotettua paremmin kaupaksi jo vuosien ajan. Unkarin tehtaan laajnnuksista huolimatta valmistusta Uudessakaupungissa on jatkettu suunniteltua pidempään. Näissä toki muotoilukin on usein tuoretta, mutta hankala verrrata näitä useita nykyisiä malleja esimerkiksi ensimmäiseen A-Klasseen, joka oli melkoinen kummajainen ja ominaisuuksiltaankin aika kyseenalainen. Toki A- ja S-Klassen ostajakuntakin on täysin eri.

    Sedan on edelleen kilpailukykyinen kompromissi tilojen, ilmanvastuksen ja ajettavuuden kesken. Ainoa isosti läpi iskenyt puhdas sähköauto on erittäin sedan.

      
  • Varmasti etenkin 7 sarjan Bemaria ostavat keski-iän ylittäneet, mutta silti jopa BMW myöntää, että muotoilu on liian tylsää, eivätkä asiakkaat pidä siitä. Minusta on ylipäätään omituinen väite, että varakkaat 40-70-vuotiaat haluaisivat ostaa rumia tai tylsiä autoja. Miksi haluaisivat?

    A Mersu on varmasti myynyt hyvin, koska se näyttää hyvältä, toisin kuin edeltäjänsä. Edelleenkään A ei ole luokassaan mikään huippumalli. Eihän Mersu A:n lisäksi mitään pikkumalleja edes myy. Niitä samoja, joita se on aina myynyt ja ohi on menty sekä Audista, että ilmeisesti myös Bemarista. SUVien määrä on lisääntynyt, mutta niinhän on muillakin merkeillä.

    XC90 on ollut todellinen menestys, ja muistaakseni se on myynyt jopa Euroopassa paremmin kuin uusi Q7. Kun lukee ulkomaisia autolehtiä, niin ei voi olla huomaamatta, miten sekä toimittajat, että kommentoijat ovat kyllästyneet Audin umpisurkeaan muotoiluun. Toivottavasti uusi A6 on rohkeammin muotoiltu, kuten ainakin on annettu ymmärtää. Tosin niin väitettiin jo A4:n kohdalla.

    Minäkin ymmärrän, että konserni tekee yhtä konservatiivista ja tylsää merkkiä (VW), mutta kun kaikki Bugatista alaspäin näyttävät samoilta tötteröiltä, niin joku on mennyt muotoiluosastolla pahasti pieleen. Pari vuotta sitten Audiin piti ohittaa BMW myynnissä, mutta miten kävi - Audi jäi Mersunkin taakse. Eikä tämä teknisistä ominaisuuksista johdu.

    En tiedä miten tämä sedan tähän liittyi, mutta tiloiltaan Teslaa ei voi pitää ihan tavallisena sedanina.

      
  • Usein keskusteluissa esiintyy merkittävät jenkkimarkkinat, mutta mitä jenkit ymmärtävät nykyään automuotoilusta valmistajana tai asiakkaana? Hirveitä laatikoita ovat puskeneet markkinoille jo monta kymmentä vuotta. Volvon menestys perustuu luultavammin hyvään markkinointiin turvallisuuspuolella, eikä niinkään hienoon ulkomuotoon. Lapsivankkureitahan nämä maasturit siellä pääasiassa ovat.

    Kun ensimmäinen BMW X6 julkaistiin, kauhistuin, että tuohon silmä ei totu koskaan. Olin väärässä. Nyt X6 näyttää jo tosi hyvältä ja uusi malli vielä paremmalta. Sama pätee uuden Audi Q7 kohdalla. Suurilla vanteilla se on hieno, vaikka hallitseva kuorma-automainen maski ensin häiritsi. Volvo XC90:n tapauksessa kokemus oli päinvastainen. Ensin näytti hyvältä, mutta nyt se näyttääkin jo pliisulta. Sama homma S/V90:n kohdalla. Volvoa markkinoidaan kuvissa isoilla ja näyttävillä vanteilla. Perusvannekoolla auto ei näytä miltään. Tällä on huomattavasti merkitystä auton markkinoinnissa.

    Ja mitä ohjaamon ilmeisiin tulee, Audi on aivan edelläkävijä modernisuudellaan ja tekee muut merkit vanhanaikaisen näköisiksi. Mersulla on erilainen linja ja se tuo markkinoille klassista luksuksen tuntua omalla tavallaan/tyylillään. Toivottavasti ja uskoakseni Bemari vastaa uudella 5-sarjallaan huutoon.

    Uskon BMW:n 7-sarjan "mahalaskun" olevan huonon muotoilun sijaan (mielestä 7-sarja näyttää oikein hyvältä eritoten M-Sport-versiona) Mercedeksen petraaminen eli kakku jakautuu nyt eri tavalla myös nuorekkaampien ja "sporttisuutta" janoavien ostajien kesken.

    Konservatiivinen muotoilu on harkittua ja ajan hammasta kestävää. Kiat ja muut aasialaiset ihmeet kopioivat röyhkeästi tunnistettavat piirteet saksalaisilta automerkeiltä ja tunkevat ne yhteen autoon. Nämä "muotoilut" kestävätkin aikaa korroosion etenemisen verran.

    Ja kyllä, olen muotoilija.

      
  • Joidenkin mielestä Volvo XC 90:n ei pitänyt myydä yhtään, kuitenkin se on myynyt 1.1.2016 - 31.7.2016 yhteensä 51.810 kpl eli myyntiennuste koko vuodelle on 88.817 kpl.

    Ja mitä Audi Q7:n muotoiluun tulee, niin kyllä se melkoiselta tankilta näyttää, vaikka olisikin autona parempi kuin muut.

      
  • Olen antanut itseni ymmärtää, että Volvo XC90:n myynnin pullonkaula on autojen tuotannon rajoitukset eikä kysyntä.

    Näyttäisi, että autotehtaiden muotoilun isoihin linjoihin vaikuttavat ainakin valitut markkinat, firman omasta taustasta tuleva kulttuuri ja osaaminen monessakin mielessä. Esimerkiksi korealaisten merkkien muotoilu on lähentynyt valtavirtaa samalla kun myyntiä on onnistuttu kasvattamaan maailmalla. Toisaalta esimerkiksi monet Toyotat ovat varsin "persoonallisia", silti niitä myydään. Mene ja tiedä.

    Muotoiluun taitaa päteä sama kuin moneen muuhunkin luovaan hengentuotteseen: huono on helppo tunnistaa - hyvän huomaa asiantuntija.

    Näistä esimerkeistä: Tesla on amerikkalainen, eikä sen muotoilusta kauheasti ole valitettu. BWW X6 lienee voittanut kaikki mahdolliset "kammottavin auto" -palkinnot ja ihan syystä.

      
  • Palkinnoista huolimatta X6 on luonut uuden nousevan tuotesegmentin lähes täysin muotoilun voimalla. Nythän samaan joukkoon on jo tunkua.

    Isoista cittareista Infinitin QX on jo pitkään näyttänyt mun silmään kaikkein möhköimmältä.

      
  • Minusta X6 on onnistunut muotoilultaan. Joitain se ärsyttää ja tilaahan muotoilu syö, mutta siksi se onkin X5:n sisarmalli. Auton ostavat ne, jotka haluavat erottua ja ehkä jopa ärsyttää muita. Tosin minun silmääni Mersu vie tälläkin saralla nyt pidemmän korren ja GLE coupe on ainakin yhtä tyylikäs kuin X6 ja etenkin GLC coupe on onnistuneempi kuin X4.

    En nosta Audia enää edes ohjaamon muotoilussa kärkeen. Laatu on kyllä huipputasoa, mutta vaakasuorat elementit ja esimerkiksi hassun näköinen näyttö A4:n kojelaudassa eivät ole mitään muotoilun riemuvoittoja. Ihmettelen miksi Audi laittoi sen surkean kiinteän näytön, kun sehän oli ainoa seikka, jota C Mersussa ehkä kritisoitiin.

      
  • Minusta Audin kojelaudassa oleva näyttö on onnistunut yksityiskohta ohjaamossa ja istuu kojelaudassa paljon paremmin kuin Mersun vastaava. Varmaan tuo Audin näytön sirous ja ohuet kehykset minimalistisen nappien määrän ja suorien linjojen ohella on syy miksi Audin kojelauta miellyttää itseäni. Mersun C-sarjan ohjaamo on Audin rinnalla todella rauhaton ja täynnä nappuloita ja sekavia linjoja. Audeissa voikin sitten valittaa enemmän ulkoisesta muotoilusta, joka on vähän tylsää, mutta on siinäkin joissain malleissa hyvät puolensa.

    Audi A4:
    http://www.km77.com/fotos/Audi/A4_2016/Audi-A4_2016-2.0_TFSI_quattro-Gama_A4-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-201509090077.html?categoryId=3&brandId=4&modelId=2812&finishId=4243&carType=1&photoType=2&order=2&division=acabado&galleryLimit=99&galleryBackLimit=8

    M-B C-sarja:
    http://www.km77.com/fotos/Mercedes-Benz/Clase_C_2014/Mercedes-Benz-Clase_C_2014-C_220_BlueTEC-AMG_Line-Turismo-Plata_Paladio_Metalizado-Interior-Salpicadero-4_puertas-201408140013.html?modelId=2457&finishId=3884&carType=1&photoType=2&order=2&division=acabado&galleryLimit=99&galleryBackLimit=8

      
  • On se Audin näyttö ehkä hieman tyylikkäämpi kuin C:ssä, mutta mieluusti olisin edelleen katsonut Audin kojelaudan keskeltä nousevaa näyttöä. Tämä uusi näyttää jotenkin irtonaiselta osalta, kuin joku olisi itse liimannut sen kiinni kojelautaan. Toivottavasti Mersun osalta tilanne paranee faceliftin yhteydessä. Kokonaisuutena Audin sisustus on mennyt mielestäni liian lähelle Volkkaria, eli siitä puuttuu jokin vau efekti ja myös muotoilu on hieman liian "kulmikasta". Nykyinen A6 on sisustukseltaan ja etenkin sisustuksen muodoiltaan hienompi, kuin uusi A4. No ehkä ollaan hieman jo makuasioiden äärellä ja pointtini kuitenkin on ulkonäön kuolettava tylsyys.

      
  • Näytöistä puhuttaessa ei kannata unotaa tuota suomalaista sormenjälkeä A4:n ohjaamossa. Se kun taitaa olla parasta mitä tällä hetkellä löytyy.

    Mitä tulee tuohon 7er:iin, niin en kyllä voi sanoa olevani yllättynyt siitä, että se ei yllä samaan kuin S-Klasse, joka on ollut alusta alkaen luokkansa suvereeni ykkönen myynnissä. Tuona aikana 7er on ehtinyt olla konservatiivinen, pelkistetty, kokeileva ja mitäänsanomaton. Tuona samana aikana S-Klasse on ollut vain oma itsensä. Näiden autojen ostajia olen jo kuvannut riittävästi.

    Mersun brändi on omaa luokkaansa tässä luokassa. Tuolla brändillä Mersu voi myydä S-Klassesta viittä mallia, jotka on hinnoiteltu 7er:n kalleimman mallin yläpuolelle. Kun liikkuu alueilla, joilla asuu varakkaita ihmisiä ilman protestanttista vaatimattomuuteen kannustavaa ilmapiiriä, niin noita kalleimpia versioita myös näkee liikenteessä yllättävän taajaan.

      
  • Täällä haukutaan BMW:n uutta 7-sarjaa taas kerran antaumuksella joidenkin keskustelijoiden taholta ja sehän ei ole mitään uutta. Provosoiva uuden keskustelun aloitus on kyllä härskiydessään uusi pohjanoteeraus Auto-m nimimerkiltä. Nämä vastaavat ei tule muille keskustelijoille aloituksina edes mieleen saatikka harkintaan. Niin kovin tuttua irvailua johon NHB näyttää yhtyvän usein enempi kuin mielellään. MB S-sarjan ylistämiseen en näe mitään erityistä syytä makuasioita pitkälti mistä kukin pitää tai ei pidä. On uudessa 7-sarjassa omat hyvät puolensa niitä ei vaan kukaan tuo esiin koska ei nähdä metsää puilta. Onhan niitä, tässä muutama.

    Uutta BMW 7-sarjassa

    Plug-in hybrid BMW 740e
    Järjestelmä lanseerataan pitkän akselivälin mallissa. Voimanlähteinä ovat nelisylinterinen bensiinimoottori sekä sähkömoottori, jotka yhdessä antavat tehon (240 kW/326 hv) ja ainoastaan 1,2 litran yhdistelmäkulutuksen CO2-päästöjen ollessa vain 49 g/km.

    Remote Control Parking - pysäköintijärjestelmä
    Uusi BMW 7 Sarja on ensimmäinen sarjavalmisteinen auto, jonka Remote Control Parking – pysäköintijärjestelmän avulla kuljettaja voi ottaa tai pysäköidä auton ilman, että kukaan on ratissa.

    Laservalot
    Aivan uutta ylellisten autojen luokassa ovat myös BMW i8:sta tutut häikäisemättömät laservalot led-valojen vaihtoehtona. Valot tuottavat pelkkää valkoista valoa. Säteen pituus on peräti 600 metriä, mikä on led-valoihin verrattuna kaksinkertainen.

    Tässä harvemmin nähtyä UK mallin kuvastoa.
    https://www.netcarshow.com/bmw/2016-7-series_uk-version/1280x960/wallpaper_45.htm

    BMW 730Ld A xDrive Business Exclusive

    Neliovinen iso porrasperäinen edustusauto neljälle.

    Kuusisylinterinen kolmilitrainen turboahdettu dieselmoottori. Teho 265 hevosvoimaa, sammutusautomatiikka.

    Kahdeksanportainen automaattivaihteisto, neliveto.

    Kiihtyy nollasta sataan 5,9 sekunnissa.

    Polttoaineenkulutus 5,0 litraa sadalla kilometrillä.

    Hiilidioksidipäästöt 132 grammaa kilometrillä.

    Valmistettu Saksassa.

    Hinta lisävarusteineen noin 157 000 euroa. Mallisto alkaen 131 321, pitkä versio 143 652 euroa.

      
  • tracktestin puolustuspuheesta huolimatta S-sarja voittaa minusta 7-sarjan tennistermein 6-1. Laitetaan tuo 1 piste vaikka laservaloille, mikä on todellinen innovaatio. Ulkonäkö sisältä ja ulkoa menee aika selvästi S-sarjalle ja sellainen tuon luokan auton vaatima imago ja arvokkuus myös. Tästä ei kannata vetää hernettä nenään, koska tämähän on kuitenkin makuasioita. Jotenkin vaan on aina tuntunut, että S-sarja on se johtotähti, jota 7-sarja ja A8 jahtaavat koskaan täysin kiinni saamatta. Toki BMW:llä on omat hyvät puolensa ja omat kiinnostavammat mallinsa ollut nyt ja aikojen saatossa.

      
  • En ole pitänyt MB:n ulkonäöstä ennen enkä nyt. Makuasioita tosiaan joista on turha kiistellä, mutta huonosta mausta voi toki huomauttaa. Omasta mielestäni en isommin viehäty näistä isoista autoista joita A8, 7-sarja ja S-sarja edustaa, mutta näiden autojen matkustusmukavuus on omaa luokkaansa, laatu tietenkin ja varustelutaso puhumattakaan kun autot ovat kaikilla herkuilla varustettuna, lista on pitkä. Mp-autoilija vaikka sinä pisteytät autojen eron noin selvästi niin testeissä joku löytää BMW:n parhaat puolet ja pisteytys tasoittuu tasapuolisemmaksi ja makuasiat ratkaisevat viime kädessä mikä vie kulloinkin voiton. BMW valtteja on myös taloudellisuus joka sekin merkitsee nykyisin myös näissä autoissa ja kiihtyvyys on monessa koeajossa todettu erinomaiseksi vaikka puhutaan suuresta autosta. Ajettavuuden suhteen uusi BMW 7-sarja on ehdottomasti luokkansa paras.

    Myntimääristä vielä se että näitä myydään Suomessa keskimäärin 60-80 kpl kutakin merkkiä ja BMW Lang mallia noin parikymmentä vuosittain.

      
  • Kylläpä ne herneet päätyivät kärsään taas helposti. Se, että S-Klasse on ollut aina luokkansa myydyin auto, on vain puhdas fakta, joka ei ota kantaa millään tavalla autojen hyvyyteen tai ominaisuuksiin. Luulisi, että jos tracktest olet tosiaan niin tyytyväinen valintaasi kuin annat ymmärtää, niin ei tarvitsisi koko ajan provosoitua ilman mitään syytä.

      
  • Pisteet järkevästä kommentista NHB. Olen välillä luonteestani johtuen herkästi räjähtävä ihminen. En silti tarkoituksellisesti provosoidu vaikka se siltä välillä tuntuu. Olen tyytyväinen BMW:n 5-sarjaan ja se tasokkuus riittää minulle. BMW F10 on vieläkin testeissä hyvin menestyvä malli ja se tekee uuden BMW 5-sarja G30:n julkistuksesta mielenkiintoisen, mennäänkö siinä kuten on huhuttu laadukkuudessa ja tasokkuudessa lähelle 7-sarjan luksusta.

      
  • @tracktest Juttuihisi kiteytyy miksi tämä palsta on täysin pilalla. Threadin aloittaja puhuu muotoilusta ja käyttää esimerkkinä BMW:n omia kommentteja tunnetun lehden artikkelissa.

    Sinä rupeat ties taas kerran horisemaan asiaankuulumattomia auton kulutuksesta tai ties mistä.

    Annan ilmaisen vinkin: Hanki elämä. Käy vaikka Baijerissa tai jotain.

    Taitaa muutenkin olla aika tehdä jotain muuta.

      
  • En todellakaan kaipaa sinunlaiselta elämänohjeita enkä minkään sortin valistusta. Aloittajan kommentiit ovat saman toistoa ketjusta toiseen. Et vain ole perillä siitä, mutta mitä väliä. Autokeskusteluun kuuluu keskustella aiheesta kuin aiheesta laajemmin eikä jauhaa ulkönäön tylsyydestä päivästä toiseen, jos se riittää sinulle se on sinun lahjoillesi sitten riitävän antoisaa. On erikoista, että näitä uusia nimimerkkejä putkahtelee Auto-m nimimerkkiä puolustamaan kuin tilauksesta. Tämä viimeinen on taas uusi tuttavuus tässä keskustelussa, mutta niin kovin tutuin termein.

    "Audin uusin Q7 on tosiaan ehkä surkein muotoilutuotos pitkään aikaan."

    Tätä samaa hokemaa toistaa Auto-m nimimerkki keskustelusta toiseen.

      
  • Tämä ketju on jo aloituksesta täyttä trollia! Ja kuka takana? Sama multi-nm auto-m,ajattelijaxxxx, autoilja, mp....., ym...

      
  • Edelleen tarjoan uuden M5 Bemarin sille, joka tarjoutuu lyömään vetoa siitä, käytänkö muita nimimerkkejä kuin entiset Ajattelijat ja tämä uusi. Jos siis käytän, ostan uuden M5 Bemarin vedon voittajalle, jos en käytä, saan 10.000 euroa. Aika kannattava veto Bemarifanille, jos on varma multinimimerkeistäni.

    Kun joku kritisoi mitä tahansa muuta automerkkiä kuin Bemaria ja kuinka typerillä "perusteilla" tahansa, niin tracktest julistaa täällä mielipiteenvapautta. Kun minä tuon esille BMW:n OMAN mielipiteen epäonnistuneesta 7-sarjan muotoilusta, niin olenkin multinimimerkkitrolli. Ja WhatCar tietenkin komppaa.

    Olenhan minä muotoilusta muutaman kerran kirjoittanut, mutta tässä nyt oli varmaan ensimmäinen kiistaton todiste sanomalleni. Sitähän on maallikon aika vaikeaa kiistattomasti osoittaa, mikä auton hyvään/huonoon myyntiin vaikuttaa. Ja jos tracktest ei saisi samaa jauhaa, niin montakohan kertaa olet kertonut 30 vuotta kestäneen elämäntarinasi BMW:n puikoissa?

    Kaikkein eniten ihmettelen, missä kohtaa NHB Bemaria arvosteli?

      
  • Heinäkuun loppuunmennessä uutta 7-sarjaa myyty yli 30 00kpl. 40% enemmän kuin vuosi sitten. Toki vertaus jo vanhaan malliin.

    Ja mallisto laajenee, nyt vasta myynnissä plug hybridi. Tuotanto vasta pääsemässä vauhtiin, ollut vasta vajaan vuoden käynnissä.
    Tämä uutisen lausuja oli siis yhden miehen mielipide asiasta, vaikkakin olevinaan asiantuntija.

    Myönnän että kojelaudan osalta voisi Bemari muuttua ehkä enemmän, mutta varmasti käytettävyydeltään maailman paras juuri nyt.

    Muutenhan auto on paremman näköinen kuin Daimlerin S-sarja.

      
  • Yleensä jos WhatCar laittaa jonkin aloituksen niin se on täynnä vääristelyjä. Nyt sama nimimerkki pitää trollauksena avausta jonka pohjana on Kauppalehden juttu. Ja yleensähän Kauppalehti kirjoittaa myönteisiä juttuja premium-autoista, nyt tuli kerrankin tämmöinen vähän kriittisempi juttu.

      
  • Tuskin näistä ns. BMW asiantuntijoista tulee koskaan edes näkemään oikeasti kyseistä BMW seiskaa.
    Ainahan pikkupoikia on kiinnostanut ylimääräinen toimintojen sekamelska mikä vie valitettavasti huomion pääasiasta.

      
  • Juha, miten niin myynnissä on vain hybridi? Onhan moottorivaihtoehtoja jo useita. Ja edellisvuoteen ei kasvua kannata verrata, koska tuolloin myytiin juuri vanhenevaa mallia, jota yleensä ei myydä kummoisia määriä. Itse asiassa tuossa tilanteessa 30 % kasvu on melko heikko suoritus. Minusta on erikoista, että muutaman nimimerkit eivät hyväksy sitä, että BMW itse on pettynyt seiskasarjan myyntiin ja muotoiluun. En minä väitettä keksinyt, vaan lainasin kauppalehteä, joka taas lainasi (epäsuorasti) BMW:n omia työntekijöitä.

    Pointtini ei niinkään ole vain 7 sarjan menestyminen, vaan toivon, että saksalaiset premiumit heräävät taas muotoilemaan autoja. Se 60-vuotias varakas herrasmieskin kaipaa elämäänsä tyyliä, saati nelikymppinen A5 Audin potentiaalinen ostaja.

    WhatCarista ei kannata välittää. Antaa hänen sössöttää.

      
  • Tracktest: "BMW valtteja on myös taloudellisuus joka sekin merkitsee nykyisin myös näissä autoissa"

    Ainakin Spritmonitorin mukaan tämän vuosikymmenen mallien kulutuslukemat menevät Mersun S-sarjalle BMW 7-sarjaa vastaan. Dieseleillä Mersun pohjat puolitoista litraa alle Bemun pohjien ja keskiarvo yli puoli litraa alle Bemun keskiarvon.

    BMW hybridin keskiarvo on kolmisen litraa yli Ässän dieseline keskiarvon. Bensamalleilla BMW on myös ihan omilla lukemillaan, tosin otantakin on pieni.

    Näitä liittokanslerin virka-autoa pienemmissä malleissa BMW kyllä pääsee hyvinkin tasoihin Mersun kanssa, normilukemissa jopa edelle. Mersuja vaan jotkut oikeasti ajavat normilukemilla.

    Jos tarkoitit jotain kokonaisvaltaisempaa kuin polttoaineenkulutusta, niin avaatko vähän kommenttiasi?

    P.S. Huomasin saman jutun ja ihmettelin myös, mikä hienon näköisessä Bemarissa on vikana? Neljä ovea, neljä rengasta ja konepellin alla lienee riittävästi tavaraa, millä tuo sohvakalusto liikkuu vaivatta paikasta toiseen. Kyllä minulle tuommoinen kelpaisi, mutta lienen jäävi arvoimaan, koska en ole oikeasti kohderyhmää. Tyylitaju myyty tarpeettomana jo aikoja sitten.

      
  • Ihmettelen jonkin verran BMW 7-sarjan ulkonäön kritisointia, autohan näyttää paljon sirommalta kuin muhkeasti muotoiltu S-sarja jossa kaiken lisäksi on aika raskaan oloinen perä. Enemmän tuo S-sarja näyttää perinteiselta edustusautolta kuin BMW.

    Toki nämä ulkonäköarvioinnit ovat aina subjektiivisia ja kaksi ihmistä tuskin voi olla samaa mieltä jonkun tietyn auton ulkonäöstä.

    https://www.google.fi/search?q=bmw+750+Li+2016&safe=off&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjf_JKX1e7OAhVLDZoKHYa5DxIQ_AUIBigB#tbm=isch&tbs=rimg:CZyiHBHi2129IjiFKYcZsVUAa39oj8nZbfEBNnPRmcehDV7AdHwk8lMpLxkNKUZcsvSk5LMW51HaUiTdWWM92uKAWSoSCYUphxmxVQBrEX1PSZqPoW_1_1KhIJf2iPydlt8QERIJ-fUR5pJuQqEgk2c9GZx6ENXhHq2EN-FqngnCoSCcB0fCTyUykvEZrzmBp87gccKhIJGQ0pRlyy9KQRuGYQWqqdC5gqEgnksxbnUdpSJBEPTnq9VGjB9SoSCd1ZYz3a4oBZEYDSS5LAqtl9&q=bmw 730 volvo s90 comparison&safe=off&imgrc=3VljPdrigFnl3M:

      
  • Ajettua: BMW 7-sarja

    Kerroimme alkuviikosta nettiuutisissamme, että BMW julkaisi uuden 7-sarjan hinnat Suomessa. Nyt olemme päässeet myös ajamaan autolla, ja ensikokemus vahvistaa, että kyseessä on epäilemättä yksi maailman parhaista autoista.

    Ulkonäkö on luonnossakin nähtynä varsin konservatiivinen, mutta mittasuhteet ovat kohdallaan ja olemus on ylväs. Sisällä tunnelma on ehkä vieläkin laadukkaampi, sillä tilat, mukavuus ja varustelu ovat huippuluokkaa erityisesti pidemmässä L-versiossa.

    Varuste/lisävarustelistan maailmanuutuuksia ovat esimerkiksi infoviihdejärjestelmän eleohjaus, laserkaukovalot ja kosketusnäytöllisen avaimen avulla hoituva kauko-ohjattu pysäköinti. Viime mainittu toiminta tosin siirtää autoa vain pituussuunnassa enimmillään 1,5 autonmitan verran, mutta on hyödyllinen, jos pysäköintiruutu tai talli on kapea.

    Suomeen tuodaan ainakin aluksi vain nelivetoversioita. Dieselmalli 730d on suorituskykyinen ja taloudellinen eikä moottorin ääni häiritse. Toki 750i:n V8-bensiinimoottorissa on oma tunnelmansa. Ensi vuonna tulevaa 740e-lataushybridiä ei vielä ollut ajettavana, mutta se saattaa muodostua hyvinkin suosituksi, koska matala CO2-päästölukema (53 g/km) pienentää autoveroa merkittävästi.

    Ilmajousitus, säätyvä iskunvaimennus ja lisävarusteinen aktiivinen kallistuksenvaimennus toimivat huomaamattoman hienosti. Sekä ajaminen että erityisesti matkustaminen on nautinnollista. Kulku on huippumukavaa, äänetöntä ja tyylikästä, mutta tarvittaessa myös räväkkää. L-version lisähintaiset erillistakaistuimet säätyvät lepoasentoon ja viihtymisen varmistavat hieronta ja tasokkaat viihdejärjestelmät, joita ohjataan 7 tuuman tabletilla.

    TEKSTI Velimatti Honkanen TM.

    740 GLE ei muuta kuin yhteys tuonne tai suoraan BMW:lle jos BMW 7-sarjan taloudellisuus tai suorituskyky ei ole linjassa tai suuresti arveluttaa. Omasta mielestäni kaikki on mallikaasti hoidettu ja ovat mainitsemisen arvoisia. Kyllä nämä asiat voidaan tuoda esiin tämän kokoluokan autoissa aivan yhtä hyvin kuin muidenkin autojen, kehitystä tapahtuu ja taloudellisuus on asia mikä merkitsee. Piruilu ei tainnut nyt kuitenkaan olla aiheellista tässä kohtaa vaikka Volvomies nykyisin MB:llä ajeleekin.

    BMW 730Ld A xDrive Business Exclusive

    Neliovinen iso porrasperäinen edustusauto neljälle.

    Kuusisylinterinen kolmilitrainen turboahdettu dieselmoottori. Teho 265 hevosvoimaa, sammutusautomatiikka.

    Kahdeksanportainen automaattivaihteisto, neliveto.

    Kiihtyy nollasta sataan 5,9 sekunnissa.

    Polttoaineenkulutus 5,0 litraa sadalla kilometrillä.

    Hiilidioksidipäästöt 132 grammaa kilometrillä.

      
  • Kysyin perustelua väittämällesi Seiskan taloudellisuudelle. Jos se on piruilua, niin anteeksi vain, ei ollut tarkoitus.

    Nämä kaikki (A8, 7 ja S) pudottavat arvoaan hurjaa vauhtia, mutta tähän saakka S on säilyttänyt arvonsa vähiten huonosti, vaikka äärettömän kehno sijoitus sekin on.

    Seiskan normikulutuslukemat ovat kokokoisekseen todella hyvät, mutta kun S300H vetää tuostakin puoli litraa pois ja 350 Bluetec puoli litraa lisää, niin minusta aika samassa kustannustasossa mennään.

    Kiihdytyskisan Bemu voittaa, mutta kustannusylivoimaa en näe, ellei sitä saa ostaa kilpailijoita halvemmalla?

      
  • Olemme jokseenkin samalla aaltopituudella ja hyvä niin, ilman suurempia traumoja sallittakoon huumorina tämä lopun heitto. Olet oikeassa ei nämä arvoaan kovin hyvin säilytä ja sijoituksina sieltä huonoimmasta päästä jokainen. Olen nähnyt yhden S-sarjan MB:n ennen maalausta ja se ei poikennut muista ruosteongelmaisista MB:stä mitenkään kaikki ovet meni vaihtoon täysin lahoina.

    Erittäin kallis kohde saattaa harrastekäyttöön ja ns "näyttelykuntoon" suurien korjauskustannusten takia ennen maalausta ja siinä oli vain pieni osa siitä työstä mitä pääsin näkemään. Ei koskaan "ässää" (S) joka on valmistettu ennen 2010-lukua eikä kyllä muutakaan tämän kokoluokan autoa (sis kaikki merkit). Pärjään BMW:n 5-sarjan autolla nyt ja vastakin ja ovathan nämä "laivat" kooltaankin omaan käyttöön liian suuria. BMW 5-sarjan kasvattaminen ulkomitoiltaan saisi omasta mielestäni viimein pysähtyä. Taitaa olla turha toive sinänsä, tästäkin olen toisessa keskustelussa aloittanut antoisan "väännön" johon yhtyi muistaakseni melkein kaikki...

    Tämän kokoluokan autoja tarvitaan koska kysyntää on riittävästi ei niitä kukaan valmistaja muuten tekisi. Sen verran olen päässyt ison seiskan rattiin ja kyytiin, että on se tarjolla olevista autoista selvästi nautinnollisinta ja hiljaisesta kyydistä pitäville melkoisen leppoisaa nautiskelua. Kokemuksia on autoilun puolelta monenlaisia ja M-sarjan menopelin omistaminen näistä se mieluisin, 5-sarjaa muuten tämäkin. Tämä onkin sitten oma tarinansa.

      
  • Auto-m:
    Tarkoitin että nyt vasta myyntiin on tullut hybridimalli, toki muita malleja on ollut saatavilla jo kauan.

    Ja oisi mielenkiintoista tietää ketkä BMWllä ovat pettyneet uuteen seiskaan, joku yksittäinen työntekijä varmaan?

    Ja mallivalikoimahan on S-sarjaan verrattuna vaatimaton(vielä).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit