Sähköauto tulee nyt, Pariisin autonäyttelystä alkoi uusi aika

27 kommenttia

Tänään 19.10.2016 ilmestyneen Tekniikan Maailman numerossa 19 lukee kannessa todella suurin pölkkykirjaimin:

SÄHKÖAUTO
TULEE NYT
Pariisin autonäyttelystä alkoi uusi aika

Minä taisin ennustaa liikaa elinaikaa polttomoottorilla varustetuille autoille ja ennustaa sähköautojen tulevan myöhemmin kuin ne tulivatkaan.
Näinköhän tässä kävi?

  
  • Siis että tuolla TM:n otsikolla olisi jokin maaginen vaikutus vai.

      
  • Sähköautoja tulee ja menee liikenteessä. Mitäpä tuossa on uutta. Mutta ei tule minulle ainakaan vuosikymmeneen, jos koskaan.

      
  • Kesällä 2015 näköjään ennustin polttomoottoriautojen menettävän arvonsa muutamassa vuodessa. Annoin liian pitkän ajan. Pieleen meni.

    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/sahkottomat-autot-menettavat-arvonsa/

      
  • Ensimmäiset autot oli sähköautoja, ehkä on viimeisetkin vuosikymmenien kuluttua.
    Niiden aika ei ole vielä vuosiin merkittävissä määrin hinta/latauspisteet pitää vielä vuosia polttomoottorit voimissaan.

      
  • Latausverkon merkittävä rakentaminenkin vie vielä vuosia.

      
  • Mitä! Joko se tapahtui? Mistä voin käydä noutamassa pari arvonsa menettänyttä Bentleytä?

      
  • Katukivi elää nyt omassa kuplassaan aika vahvasti, itse itseään tehostaen.

      
  • Jeeee!

    Kävelenkin tänään kauppaan hakemaan peltoautoksi ilmaisen Bentley Bentaygan. Katukivi, sinä varmaan maksat laskun, jos tuo auto jotain maksaa? Sinähän vakuutat, että se on ilmainen.

      
  • Kaikki uusi saapuu Länsi-Eurooppaan aina paljon aikaisemmin kuin tänne Suomeen. Näin on käynyt myös sähköauton ja latauspisteiden tulemisessa. Kun avaa koko Euroopan latauspistekartan, voi nähdä kuinka valtavasti tiheämässä Länsi-Euroopassa on latauspisteitä kuin Suomessa.

    Vaikka Länsi-Euroopassakin sähköautoja on koko autokannasta laskettuna prosentuaalisesti vähän, siellä ollaan kuitenkin edetty sähköauton tulemisen edellytyksissä pitkälle. Verotus- ja muuta lainsäädäntöä on muutettu sähköautojen tulemisen edistämiseksi. Suomessa, tällä tundran kaistaleella ja korpikuusien alla elävä kansa päättäjistä tavallisimpaan kansalaiseen, elää vielä hevosmiesaikakautta ja keskustelun aiheena ovat hevoset, reet ja kärryt verrattuna Länsi-Euroopan tilanteeseen.

    Siksi on syytä herätellä kansaa ja päättäjiä näkemään, että aika on muuttunut. Siinä esim. otsikko "Sähköauto tulee nyt, Pariisin autonäyttelystä alkoi uusi aika" toimii oikein hyvin.

      
  • Ihan oikeasti? Mannereuroopassa on latauspisteitä Suomea tiheämmässä!
    On siellä jengiäkin ihan helvetisti tiheämmässä! Ongelmat on ihan samat kuin täälläkin, sähköautojen yleistyessä infra ei riitä.

    Täällä on 2 töpselipaikkaa kaupan pihalla. Silloin jo 3 autoa samanaikaan on liikaa. "Sivistyksessä" marketin pihalla voi olla 25 paikkaa, kun niitä on ihan kartasta katsottuna tiheään, silloinkin 26:s auto on liikaa!

      
  • Oletetaan nyt vaikka tuon volkkarin ilmoituksen mukaan heidän tavoite olisi valmistaa miljoona sähkö-autoa vuonna 2025. Niin oletkos edes sinä katukivi kertaakaan miettinyt kuinka monta autoa he valmistavat tänäpäivänä ja millainen suhe ero niillä on?
    Kerro nyt miten edes sinä voit nähdä tuon skenaariosi mahdollisena muutoin kuin unissasi?

      
  • "Sähköautojen markkinat olivat vielä pari vuotta sitten autovalmistajien konseptiautojen varassa. Muutamassa vuodessa on kuitenkin tapahtunut uskomattoman paljon. Akkuteknologian kehitys ja autovalmistajien tuotekehitys ovat tehneet sähköautoista aidosti kiinnostavan kuluttajan silmissä. Amerikkalainen Tesla on ollut uranuurtaja ja vetänyt esimerkillään kilpailuun myös perinteiset ja suuret autovalmistajat. Vuonna 2017 markkinoille on tulossa kaksi aidosti suurten massojen sähköautoa eli Tesla Model III ja Chevrolet Bolt. Yli 300 km toimintasäde ja matala hinta mahdollistavat sen, että monissa kotitalouksissa voidaan aidosti harkita sähköautoiluun siirtymistä.

    Läpimurto on havaittavissa myyntitilastoissa. Viime vuonna sähköautojen myynti kasvoi 60 % ja kaikki suuret autovalmistajat ovat tuomassa keskihintaisia malleja markkinoille. Bloomberg New Energy Finance (BNEF) ennustaa, että 2020-luvulla sähköautot syrjäyttävät lopullisesti polttomoottoriautot. Akkujen hinnat putosivat pelkästään viime vuonna 35 % ja tällä vauhdilla sähköautoista tulee kuuden vuoden sisällä – ilman tukia - yhtä halpoja kuin polttomoottoriautoista."

    http://vihreakaista.fi/fi-fi/article/blogi/tieliikenteen-tulevaisuus-pariisin-jalkeen/321/

    Näköjään kirjoitettu vielä ennen Pariisin autonäyttelyä, joka toi positiivisia yllätyksiä mukanaan.

      
  • Onkohan tämä tieto jo vanhentunutta, jonka tiedon mukaan Suomen autokannasta olisi vuonna 2030 sähköautoja noin 15 prosenttia.

    http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/2015-03-30/Suomen-liikenne-sähköistyy---Selvitys-Vuonna-2030-sähköautojen-osuus-15--3259758.html

      
  • "Akkujen hinnat putosivat pelkästään viime vuonna 35 % ja tällä vauhdilla sähköautoista tulee kuuden vuoden sisällä – ilman tukia – yhtä halpoja kuin polttomoottoriautoista."

    Eli arvottomia?

      
  • Katukivillä joko vippaa pahasti päässä, tai vaihtoehtoisesti hän vain trollaa aikansa kuluksi ja nauraa partaansa, kun me muut touhukkaina vastaamme. Veikkaan jälkimmäistä, sillä niin ansiokkaasti hän ohittaa ihan tarkoituksella kaikki järkevät ja ilmiselvät vasta-argumentit (kuten sen, että arvottomuuden alkuperäinen aikaraja on jo ummessa). Jos hän oikeasti uskoisi asiaansa, hän edes yrittäisi puolustaa väitteitään. Nyt hän on pelkkä pelle, jolle ei kannattaisi edes vastata, koska hän avaa uuden ketjun samasta aiheesta uudestaan ja uudestaan, kun järkevillä ja ilmiselvillä argumenteilla tuhotaan hänen aikaisemmat ketjunsa.

    Jos katukiven pari vuotta vaihdetaan pariksi kymmeneksi vuodeksi, niin hänen ennusteensa on jo ihan järjellinen (oli samaa mieltä tai ei) ja asiasta voitaisiin jo kiistellä.

      
  • Jos perinteisten polttomoottoriautojen valmistus lopetettaisiin tänään käytettyjen hinnat nousisi kaikille mitkä ei ole Kuusakosken portista menneet.
    Katukivelle siis riittää käytettyjä, kannattaisi ostaa käytettykin ennen uusien valmistuksen loppumista, hänen tarttis vaan ensin saada ajokortti.

      
  • mrse: "Onkohan tämä tieto jo vanhentunutta, jonka tiedon mukaan Suomen autokannasta olisi vuonna 2030 sähköautoja noin 15 prosenttia.

    http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/2015-03-30/Suomen-liikenne-sähköistyy—Selvitys-Vuonna-2030-s%C3%A4hk%C3%B6autojen-osuus-15–3259758.html "

    Ja tuo arvio voisi vaikka tuplaantua, niin vieläkin on vuonna 2030 osalla polttomoottoriautoista hyvin arvoa- jos kerran myynnistä olisi edes osakin edellisiltä vuosilta polttomoottori/ hybridejä. Mutta siitä olen samaa mieltä, että kyllä ne nyt tulee, mutta melko hitaasti :)

      
  • "Monta vuotta povattu sähköautovallankumous on vihdoinkin alkanut, väittävät alan asiantuntijat. Tästä kertoo esimerkiksi se, että pistokkeesta ladattavien autojen määrän ennustetaan ylittävän tämän vuoden loppuun mennessä kahden miljoonan ”haamurajan”, kirjoittaa The Guardian."

    ”Se on edelleen hyvin pieni, mutta olemme nähneet viime kuukausina täydellisen kulttuurin muutoksen”

    http://app.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautojen-haamuraja-rikki-jopa-obama-meni-pahasti-metsaan/4bMPL77z/uusimmat

      
  • USA, jota voinee pitää sähköautoilun edelläkävijänä luulisi olevan mekka. Markkinoilla on tällä hetkellä 15 eri sähköautoa USA:ssa, mutta kauppa käy nihkeästi. Tämän vuoden pudotus Q1-Q3/2016 sähköautojen myynnissä on yli 20%. Edes uudet mallit Tesla X, Chevrolet Volt tai Toyota Prius ole saaneet suuntaa käännettyä. Pahiten on pudonnut Teslan Model 85 myynti - 89%. viime vuodesta. Autokaupalla USA:ssa kokonaisuudessaan menee erittäin hyvin ja myydyimmät ovat niin kuin aina eli isot ja janoiset pickupit, isolla V8:lla. Analyytikkojen mukaan syy sähköautojen taantumaan on halpa polttoaine, hybridit ja uudet bensiinimoottorit, jotka ovat entistä puhtaampia ja vievät vähemmän polttoainetta. Käytännössä fakta on, että jos USA ei osta sähköautoja, ei niitä osta kukaan mukaan. Euroopan markkinat ovat valitettavasti niin pienet,ettei kuluttajan lompakolle ystävällisiä sähköautoja kannata valmistaa. Eli ne jäävät Tesla Model 85 tapaisiksi erikoisuuksiksi.

      
  • Oliko jollakin mahdollisuutta käydä "Auto 2016 -tapahtumassa" Helsingissä ja koeajaa Hyundai Ioniq sähköauto?
    Olisihan kiinnostavaa kuulla kokemuksesta.

      
  • "Hyundai Ioniq sähköauto?"
    Siinä on kaikki kaksoiskytkinvaihteiston haitat.

      
  • "USA, jota voinee pitää sähköautoilun edelläkävijänä luulisi olevan mekka. Markkinoilla on tällä hetkellä 15 eri sähköautoa USA:ssa, mutta kauppa käy nihkeästi. Tämän vuoden pudotus Q1-Q3/2016 sähköautojen myynnissä on yli 20%. Edes uudet mallit Tesla X, Chevrolet Volt tai Toyota Prius ole saaneet suuntaa käännettyä. Pahiten on pudonnut Teslan Model 85 myynti – 89%. viime vuodesta"

    Voisitko Bronco hieman avata lukujasi. Kaikki tilastot, mitä itse googlasin, osoittavat aivan toista. Sähköautojen myynti on jenkeissä on ollut kuluvan vuoden kolmella ensimmäisellä kvartaalilla nousussa viime vuoteen verrattuna. Nuosussa on myös Tesla Model S:n myynti. Tässä vähän lukuja:

    US Electric Car Sales Up 13% In October, Up 26% This Year:
    http://evobsession.com/us-electric-car-sales-13-october-26-year/

    http://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/
    Kolmella ensimmäisellä kvartaalilla Jenkeissä myytiin siis enemmän sähköllä ladattavia autojen kuin koko viime vuonna. Nihkeääkö?

      
  • http://www.hs.fi/talous/art-2000004884566.html

    eli OP ryhtyy kilpailemaan autoleasingilla – pankista saa jatkossa sähköauton kuukausimaksulla

      
  • Eipä taidettu käydä koeajolla.

    Löytyyhän:
    sahkoautot.fi/valitse facebook

      
  • Otsikkoa lainaten: tulee mihin tulee ja milloin - mutta ei "nyt" - ihan vielä...

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/amerikka-rakastaa-isoja-avolava-autoja--tassa-siihen-syy/AcfnsNSX

      
  • Ioniqia en ole ajanut, mutta Nia Niro oli positiivinen yllätys monessakin mielessä. Jätän etuvetoisen ajettavuuden arvioinnin niille, jotka sellaista pystyvät ajamaan, mutta voimalinja on sivistynyt, tilojen suhteen Niro vie samanhintaista Aurista selkeällä ylivoimalla ja jos tietokone on yhtään tilanteen tasalla, ei kulutuskaan ole paha. AV-välineistön käyttöliittymä on nykyaikaa.

    Niro myös ryömii ruuhkassa nätisti, koska kovan laatikon ja sähkövedon yhteistyö pelaa hyvin. Hidas liikkeellelähtö käy yhtä pehmeästi kuin hyvällä mehulinkoautomaatilla. Jos osaa ajaa etuvetoista, on lisäetuna kovan laatikon täsmällinen veto ja selkeä moottorijarrutus regeneroinnilla korostettuna. Tämän voimalinjan kommentilla "just another DSG" kuittaava osoittaa ettei ole sitä ajanut.

    Eniten jäi koeajolla vaivaamaan melu. Vertailukohteeni on tosin tässä suhteessa eri hintaluokkaa, eikä Niro taida olla edes hintaluokkansa huonoin?

    Veikkaan Niron syövän Auriksen kakusta ison viipaleen ensi vuonna?

    Ioniqin markkinaosuutta on vaikeampi ennustaa, koska Suomessa Hyundaita ei nähdä konsernin sisällä isännän äänivaltaa käyttävän paremmaksi merkiksi, eikä sillä ole samaa tilaylivoimaa kuin Nirolla. Riittääkö Niroa pienempi kulutus ja Priusta pienempi hinta, en osaa arvioida?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit