Tuleva Opel Insignia

91 kommenttia
«134

https://tekniikanmaailma.fi/autot/ensimmaiset-tiedot-tulevasta-opel-insigniasta/

http://www.carscoops.com/2015/12/2017-opel-insignia-to-grow-in-size-lose.html

http://www.autoexpress.co.uk/vauxhall/insignia/92599/new-vauxhall-insignia-goes-premium-to-rival-bmw-pictures#0

Alkoi kiinnostaa tuo tuleva, ensi maaliskuussa esiteltävä Opel Insignia. Ainakin se on oman keskusteluketjun arvoinen tälle lähes kuolleelle palstalle. Insignia kasvaa reilusti kokoa, paitsi on entistä matalampi ja kuvissa varsin coupemainen. Mallistoon kuuluu 5-ovinen ja myöhemmin tulee myös farmari. Kokonsa puolesta on jo asemoitu kilpailemaan jopa A6, 5-sarjan, E-sarjan, S90:n kanssa, paitsi että on 5-ovisena noita käytännöllisempi. Moottoripuolellakin on OPC-versiossa 6-sylinterinen n. 400 hv bensaturbo. Automaatti on 8-vaihteinen.

Käytännöllistä tavaratilaa kaipaavalle tuo 5-ovinen voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Ylemmän keskiluokan malleista 5-ovinen malli löytyy myös Ford Mondeosta ja Skoda Superbista. Opelit käsittääkseni on nykyään myös varsin vähävikaisia, vai onko jollain asiasta muuta tietoa?

  
  • Tunnen pari Opelin omistajaa, eivätkä he autojaan katastrofiksi kutsu, mutta ongelmia on kuitenkin ollut sen verran, että eivät kuulemma Opelia itse enää osta, eivätkä sitä muillekaan suosittele. Otos on toki aika pieni, mutta kun molemmilla on jonkin verran ongelmaa ollut, niin ei luotettavuus ainakaan japsien tasolla ole.

      
  • Olen lukenut useampia viime vuosien laatututkimuksia, joissa Opel on menestynyt varsin hyvin. Esim. tuossa AutoBildin tutkimuksessa Opel oli keskivaiheilla ja laatu oli parempaa kuin esim. Audilla, Skodalla, Fordilla ja VW:lla. Oma työsuhde-leasing Vectra oli myös kolmen vuoden käytön aikana viaton eli omat kokemukset Opelista on ihan myönteiset.

    http://autobild.fi/uutiset/auto-bildin-laaturaportti

      
  • Astraa myydään nyt hyvin, eiköhän palautetta ala lähiaikoina tulemaan jos se on isonmiltaan perinyt vaikka sähköviat.

      
  • Itse ihmettelen mistä johtuu tämä Opelin nykylaadun epäily, vaikka suurimmat ongelmat laadussa juontaa jo 1990-luvulle. 2000-luvulla Opelin laatu on ainakin kaikkien lukemieni tutkimusten mukaan parantunut huomattavasti. Esim. tuossa Saksan mallikohtaisessa katsastusraportissa Opelin malleja on kärkikymmenikössäkin. Opel Insignia on 6-7 vuotiaissa autoissa sijalla 8 kaikkiaan 116 automallin joukosta. Ei siis kovin huono.

    http://www.iltalehti.fi/autot/2016012020985818_au.shtml

    Olenko tosiaan palstalla ainut, jota uusi, tuleva ja nykyistä selvästi suurempi ja linjakkaampi Insignia kiinnostaa ihan vaan autosta esitettyjen ennakkotietojen ja -kuvien perusteella? Jostain luin, että tuo on kehitetty nimenomaan Skoda Superbia vastaan, kun se on ollut käytännöllisyytensä ja ominaisuuksiensa takia melkoinen myynti- ja testimenestys.

    Minuakin Superb kiinnostaisi käytännöllisyytensä takia, kunhan vaan ominaisuuksista äänieristys ja sisätilojen laatuvaikutelma olisi korkeampi. Näiden uskoisin olevan paremmin hoidettu Insigniassa.

      
  • Opel tai Skoda vastaus empimättä Opel.

      
  • Esimerkiksi TM:n kestotestissä Opel ei saanut kovinkaan mairittelevia tuloksia. En muista enää oliko kyseessä Insignia vai Astra. Kun vielä tuttavillani on Opeleissa ollut kaikenlaista pikkuvikaa, niin ei se nyt ainakaan ensimmäinen merkki ole, jota olisin ostamssa.

    Mutta jos tuleva Insignia näyttää hyvältä ja on hyvä, niin toki olen avoin kaikille merkeille, jos sitä ennen en ole vielä autoa vaihtanut. Oikeastaan vanheneva Insignia kyllä kiinnosti itseäni jossain vaiheessa, mutta suorituskyky oli surkea tehoihin nähden ja uskoakseni tällaisen "tavisauton" huippumallin hinta myös putoaisi erittäin nopeasti, joten jätin Insignian ostamatta.

      
  • Painohan tippuu uudessa mallissa aika reippaasti, on mainittu että jopa 175 kg. Vaikuttanee suorituskykyyn ja kulutukseen.

    Itse en luotettavuudesta ole huolissani, vaan uskon että se on samaa tasoa mitä kilpailijoillakin. Mutta tuo on totta, että "tavisauton" huippumallin hinta putoaa nopeasti. Eli en nyt ainakaan mitään 400 hv OPC-mallia ostaisi, mutta onhan noita muitakin malleja. Nykyinen Insignia ei täysin ole omia vaatimuksia myöskään täyttänyt, mutta ehkä tuo uusi täyttäisi ja sen saisi järkevämpään hintaan kuin mitä ns. premium-merkit kustantaa.

      
  • Tuon OPC:n mitattu suorituskyky siis oli samaa luokkaa tai jopa heikompaa, kuin 2.0 l saksalaisilla kilpailijoilla. Eikä se enää ollut edes kyseisiä malleja halvempi, joten ei kiitos.

    Uusi malli on sitten asia erikseen.

      
  • Mp-autoilijaa hakee vaihtoehtoista autoa premium merkeille Audi, BMW ja MB. Näin ymmärsin, suorituskyky vertailua tekisin vain noiden kolmen kesken jos sellaista edes tarvitsee tehdä. Oman valintani BMW 5-sarjaan yhdistettynä riittävään suorituskykyyn on merkitsevä koska turvallisiin ohituksiin tarvitaan suorituskykyä. Tämä tosin ei merkitse enää kovin paljon kun ajelen ihan mielelläni liikennevirran mukana jos mennään sallittua nopeutta. Alinopeutta ajavien ohi menen aina, kun näitä eteen tulee. Rekkojen ja täysperävaunullisten kuorma-autojen perässä en kauaa viihdy.

      
  • Nykyisessä OPC-mallissa on noin 320 hv. Uuteen luvataan 394 hv. Samaan aikaan paino putoaa mallista riippuen max 175 kg. Lisäksi 6-vaihteinen automaatti korvataan 8-vaihteisella. Eiköhän noilla eväillä suorituskyky parane nykyisestä 6 sekunnista lähemmäs 5 sekuntia. Jos tuokaan ei riitä, niin vaihtoehdoiksi ei sitten jää kuin premium-merkit.

    Tehokkain bensamoottori tulee Insigniassa olemaan TM:n mukaan vakiomallissa 250 hv. Tuo riittäisi minulle ja siinä on jo liikaakin eli noin 200 hv bensaturbo on se teholuokka, johon luultavasti tyydyn jatkossakin, niin ei hintakaan kohoa älyttömyyksiin. Onhan noita kuitenkin muutama automalli, joita tarjotaan tuollaisella moottorilla eli ei se seuraavan auton valinta helppoa tule olemaan, kun mitään itsestäänselvää vaihtoehtoa ei ole nyt markkinoilla. Mutta farkku tai mieluummin 5-ovinen on kuitenkin toivelistalla.

      
  • Mondeo on jo vanha malli, mutta onko joku syy, miksi se ei kelpaisi samaan vertailuun?

      
  • 740 GLE:
    "Mondeo on jo vanha malli, mutta onko joku syy, miksi se ei kelpaisi samaan vertailuun?"

    Mondeo nimenomaan kuuluu siihen joukkoon 5-ovisia malleja, jotka kiinnostavat. Suurin syy, ettei sen hankinta oikein kiinnosta on, että siihen ei saa kuin 6-vaihteisen, hieman vanhanaikaisen automaatin bensaturboihin, josta syystä suorituskyky on aika heikko ja kulutus suuri.

      
  • OK, ymmärrän kommenttisi. Se 6-vaihteinen Getrag on hyvin toimiva ja luotettavassa maineessa. Mutta suorituskyvyn ja kulutuksen suhde on jo dieselissä hieman ja bensamoottorilla ilmeisesti hieman enemmänkin vanhanaikainen.

    Toisekseen, nyt uutena ostettava Mondeo on helposti vanhaa korimallia parin vuoden kuluttua myytäessä?

    Muussa suhteessa myös tutun (diesel)Mondeon voimalinja tuntuu minusta niin mukavalta kuin nyt etuvetoinen voi Volvokuskille tuntua.

    Mondeo liftbackin takapenkki on kaikkein pitkäselkäisimmille matalahko, mutta jalkatilaa on hyvin ja ison luukun alla on mukavan iso tavaratila. Edessähän näin suurissa autoissa on tilaa isoillekin ihmisille joka suuntaan. Kolme vuotta on tuo perhetutun Mondeo toiminut ilman ylimääräistä risaustakaan.

      
  • TM:n 12/2016 testissä Mondeo sijoittui toiseksi Superbin jälkeen. Hyvää Mondeossa on sen hiljaisuus eli se oli selvästi testin hiljaisin auto. Ajettavuus on kiitettävä maantiellä ja kaupungissa. Valoissa oli huomautettavaa ja kaukovalot on aika heikot, lisäksi Mondeo oli selvästi testin painavin auto. Eroa saman kokoiseeen Superbiin oli yli 150 kg, mikä osaltaan myös selittää suorituskykyä ja suurta kulutusta bensaturboissa, vanhanaikaisen automaatin lisäksi. Diesel-malleihin saa uudemman kaksoiskytkin-vaihteiston, mutta ei bensamalleihin. Lisäksi Mondeon valikoiden käyttöjärjestelmä on useassa testissä todettu varsin sekavaksi ja vanhanaikaiseksi, mutta se uudistui syksyllä, vaikka en tosin tiedä onko vielä nyt myytävissä malleissa. Ulkonäköhän Mondeossa miellyttää omaa silmääni, mutta sisältä on sitten vähän toinen juttu eli nippa nappa tyydyttävä. Tavaratila on käytännöllinen 5-ovisuuden ansiosta.

    Eli Mondeo herättää vähän ristiriitaisia tunteita ja siinä on paljon hyvää, mutta jotain parannettavaakin löytyy.

    Siksipä odotan suurella mielenkiinnolla mitä uusi tuleva Opel Insignia tarjoaa. Speksit vaikuttaa kiinnostavilta ainakin, kun koko kasvaa vaikka paino putoaa, korimalli on 5-ovinen, automaatti 8-vaihteinen, saa tehokkaita moottoreita ja ulkonäkökin teippien alla on varsin linjakas.

    Alkaa vaan nuo premiumluokan isotkin mallit saada aika tasaväkistä vastusta parhaista ylemmän keskiluokan malleista, joten olen alkanut miettiä että onko enää oikein järkeä maksaa sitä ylihintaa mitä saksalaispremiumeista tai vaikkapa Volvosta pyydetään.

      
  • Pienenä yllätyksenä pidän tuota reipasta kasvamista. Liki 5 metrin pituudella mennään Mondeosta ohi. Vanhassa Insigniassa sisätilat suhteessa ulkomittoihin tuotti pettymyksen, niin haetaanko nyt reipasta hyvitystä? Uuteen Astraan Opel kuitenkin sai sisätilat kasvamaan ja ulkomitat pienenemään. Markkinatutkimusta on varmaan tehty ja tulos on ollut että tässä luokassa tarvitaan enemmän ilmaa ympärille.
    Muotoilusta tuossa on parissa ketjussa väännetty niin tässä nyt ainakin on uudistuttu vanhaan verrattuna. Merkki on nähdäkseni silti tunnistettavissa.
    Korkeudesta on saatu pois joten tuleeko käytännöllisyydessä takkiin? Insigniankaan ostajakunta ei kuitenkaan ole mitään nuorisoa.
    Ensimmäisen sukupolven Insignia valittiin Euroopassa vuoden autoksi markkinoille tullessaan.

      
  • Tuolla todetaan, että 5-ovisuudella ja tiloillaan Opel haluaa hätyytellä erityisesti Skoda Superbia.

    http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/ensimmaiset-salakuvat-uusi-opel-insignia-kasvaa-ja-kevenee/5280794

    Myös nimi tulee muuttumaan ja uusi on nimeltään Opel Insignia Grand Sport.

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/uusi-opel-insignia-esitellaan-ensi-kevaana-myos-nimi-muuttuu

      
  • tracktest
    Oman valintani BMW 5-sarjaan yhdistettynä riittävään suorituskykyyn on merkitsevä koska turvallisiin ohituksiin tarvitaan suorituskykyä.

    Tuo tarkoittaa siis jotakuinkin sitä, että muilla autoilla, saati että olisivat "tehottomampia", sinä et voisi tehdä turvallisia ohituksia? Yksiselitteisesti.

    Olisikohan vika sitten ohittajassa ja ohitustilanteissa, eikä autossa - herää kummasteleva kysymys?

    Luonnollisesti ei ensimmäistä kertaa, yleisesti ottaenkaan, ei uutuusasia siis. Mutta aina yhtä hämmästellen, tällä kertaa minun toimestani. Jotenkin tuo on niin väsynyt selitys "tehontarpeelle", ei voi mitään, tracktest

      
  • Kumppani se on mihin tottuu kun on riittävästi potkua ohitukseen lähtiessä tietää etukäteen kaiken sujuvan kuin luomisen työ. On sitä 80-luvulla pärjätty vähemmälläkin teholla mutta tämän päivän Toyota on kuin 80-luvun BMW tehoiltaan. Mene ja kokeile ripeää BMW:tä niin ymmärrät paremmin tuon turvallisuusajattelun tässä yhteydessä. Ja olen ajanut 28 vuotta ilman ainuttakaan ylinopeussakkoa joten on myös kanttia puhua asiasta.

      
  • Onhan se mukava tunne, kun kulkupeli kiihtyy ohitustilanteessa hetkessä, niin että saman tien pitää jo alkaa jarrutella. Näin käy vaikkapa omalla moottoripyörälläkin, jossa on teho/paino -suhde n. 0,4. Sillä päästään jo allekin 3,5 sek 0-100 km/h kiihdytyksissä. Mutta oikeasti tuollaisella kulkupelillä tehot on jo aika reilusti ylimitoitettu ja ei noin reilu ylimitoitus tuo mitään lisäturvaa. Lähinnä ajonautinnon kannalta voi asiaa perustella.

    Sama koskee myös BMW M5:ttä. Ei sellaista kulkupeliä tarvita turvallisiin ohituksiin, siinä on reilusti ylitoitetut tehot Suomen liikenteeseen mihinkään tarpeisiin. Tuskin tracktest tarkoittikaan, että vähempi ei riitä liikenteessä, vaan on hyvä että on tehoreservejä, eikä tarvitse painaa nasta laudassa ohittaessa esim. rekkaa ja jännittää pääseekö ollenkaan ohi.

    Ensimmäinen autoni oli varsinainen nuhapumppu kiihtyvyydeltään ja sattui tilanteita, että auto ei vaan kiihtynyt niin, että olisi päässyt ohi ja ohitus piti joskus jopa keskeyttää, kun kuormaa oli tavanomaista enemmän. Toki silloisella vähäisellä ajokokemuksellakin oli osuutensa ja nyt jos sellaisella autolla ajaisi, niin tajuaisi olla ohittamatta ollenkaan isommalla kuormalla.

      
  • MP-autoilija juuri näin. On mukavaa kun täällä on normaalilla järjellä varustettuja keskustelijoitakin joukossa. Tuolla toisessa ketjussa kun mainitsee Audin niin saa yhden kahjon suoltamaan paskaa saavillisen niskaan. Ivallista keskustelua haukkuineen eikä opi koskaan virheistään vaan toistaa niitä aina. En tiedä mitä tehdä jatkossa pitääkö lopettaa keskustelu täällä kokonaan, kun yksi ihminen myrkyttää koko palstan aivan tarkoituksella.

      
  • Joku palstalainen epäili ensimmäisen Insignian olevan hitti, mutta flopiksi se jäi. Nyt tuon ensimmäisen version ongelmia on korjattu ja tuote saattaa hyvinkin olla kilpailukykyisempi. Kysymys kuitenkin kuuluu, että paljonko kansanautobrändien isoilla sedaneilla ja farkuilla riittää markkinoita nykypäivänä.

      
  • Ei kai Insignia mikään suuri floppi ole ollut ja tällä hetkellä ymmärrettävää ettei kauppa käy, koska se on esitelty jo 2008 ja kaikilla kilpailijoilla on uudemmat mallit. Insignian tilat ja ominaisuudet ei ole ihan kärkeen yltäneet, mutta eiköhän se ole ihan kelpo auto ollut. Eiköhän uusi tuleva malli ole huomattava parannus nykyiseen.

    Olin aikanaan viittä vaille ostamassa Vectra GTS:n, joka myös oli 5-ovinen malli jatkoksi 3 vuoden Vectra B-mallin leasingille, mutta toinen vaihtoehto tuli lopulta valittua. Tällöin iso syy oli koeajoautossa olleet ongelmat, kun vikakoodi paloi koko koeajon ja auto ei siksi kiihtynyt kunnolla. Oikeastaan lopulta vähän kaduin, että valitsin silloin Mazda6:n, jossa taas sitten oli koko ajan puoltamisongelmia ja vaihdoin sen niihin kyllästyneenä nykyiseen Volvoon. Nyt alkoi taas Opel kiinnostaa seuraavana autona, jos vaan tuleva Insignia Grand Sport on riittävän laadukas ja tyylikäs peli, mihin ainakin vielä jaksan uskoa.

      
  • tracktest
    se on mihin tottuu kun on riittävästi potkua ohitukseen lähtiessä tietää etukäteen kaiken sujuvan kuin luomisen työ.

    Sinäpä sen sanoit, tottumisen: vähemmälläkin pärjää, myös ohitustilanteissa. Se on kuskista kiinni ja tilannearvioinnista. Ihan normaalijärjellä varustettunakin sen tajuaa.

    On sitä 80-luvulla pärjätty vähemmälläkin teholla mutta tämän päivän Toyota on kuin 80-luvun BMW tehoiltaan. Mene ja kokeile ripeää BMW:tä niin ymmärrät paremmin tuon turvallisuusajattelun tässä yhteydessä.

    En minä viittaa mihinkään automerkkeihin, vaan auton tehoon yleisesti. Sinusta ilmeisesti autojakin on vain BMW ja Toyota? Tai autojen moottorivaihtoehdot olisivat vain tehoauto ja nuhapumppu. Älytöntä mustavalkoisuutta.

    Mistä muuten päättelet että minulla ei olisi, tai olisi ollut tehokkaampaa autoa, tai etten olisi sellaisella ajanut ylipäätään? Minusta turvallisuusajatteluun kuuluu vaan muutakin, kuin se teho. Väitätkö että olen väärässä?

    Ja olen ajanut 28 vuotta ilman ainuttakaan ylinopeussakkoa joten on myös kanttia puhua asiasta.

    Et ole siis jäänyt kiinni ohitustilanteessa. Ei tuo nyt sen kummempaa ole.

      
  • Lainaan uusinta Auto Bildiä, joka ensin luettelee Insignia puutteita ja toteaa näin: Kein wunder, dass der Opel bei Kunden nicht gut ankommt.
    Viime vuoteen mennessä Insignian esittelystä lähtien Saksassa on myyty 20 325 Insigniaa, 97 286 Passatia ja AB:n mukaan paljon kalliimpaa A4:ä 52 493 kappaletta. Olipa päässä sitten mitkä lasit tahansa, niin Insignian myynti on ollut vaatimatonta.

      
  • Insignian hyvä puoli on siinä, että Passatin kanssa lähes ainoa ei premium, johon saa lähes kaikki haluamani varusteet/ominaisuudet. Jos uusi Insignia on vielä ominaisuuksiltaan hyvä, niin onhan siinä potentiaalia, vaikka jälleenmyyntiarvo ja luotettavuus itseäni hieman arveluttavat. Joka tapauksessa hyvä, että tällaisia tuotteita tulee.

      
  • Auto-m:
    Joka tapauksessa hyvä, että tällaisia tuotteita tulee.

    Kyllä vaan

    jälleenmyyntiarvo ja luotettavuus itseäni hieman arveluttavat

    Mielenkiintoista tuo luetettavuuden epäily yleensä. Vaikka esim. juuri Opel ja monet ranskiksetkin ovat petranneet, niin edelleen kuulee kaikuja menneisyydestä monesti.

    Jälleenmyyntiarvon epäily on kanssa jännä näkökulma. En taida olla ainoa, joka arvelee (kuten sinäkin arvellutat), että mitä kalliimpi auto, sen enemmän suhteessa sen arvo tippuu. Mahtaisiko tästä asiasta olla jotakin tilastoa?

    Sitten kun vielä ajatuksissa monesti menee sekaisin hyvityshinta vanhasta ja sitten taas pyyntihinta, kun laitetaan lappu lasiin. Hyvitysvaiheessa esim. varustellulla "ei ole mitään arvoa".

      
  • Ohituksen turvallisuuden tae on tilannearvion laatu ja yllätysten varalta käyttämättä jätetty reservi, jotka molemmat ovat kuljettajan eikä ajoneuvon ominaisuuksia.

    Jos parempi suorituskyky avaa ohitusmahdollisuuden paikkaan, jossa hitaammalla rakkineella ei pääse turvallisesti ohi, silloin työntövoima lisää vähintäänkin valinnan vapautta, vaikka sitä ei edes käytettäisikään.

    Harvassa ovat nykyautosta 250 D ratin taakse siirryttyään päin ensimmäistä vastaantulijaa täräyttävät kuljettajat, vaikka vanha vaparinokileka lähteekin kuin lehmä makuulta.

    Voidaanko siis hyväksyä periaatepäätös, että koska kuljettaja adaptoituu ajamansa härvelin mahdollisuuksiin ja vaatimuksiin, on suorituskyky enemmänkin MUKAVUUS- kuin turvallisuustekijä?

    P.S. Mondeon valoille on tehtävissä paljonkin, jos ongelma on niin yksinkertainen kuin kehnot kaukovalot, mitä ne tosiaan ovat käytännössä kaikissa nykyautoissa. Ennen tämä oli vähän luonnonlaki ja vehkeiden kehittymättömyyttä, mutta nykyään kuilu saatavilla olevan LOISTAVAN tekniikan ja auton nokalle tehtaalla asennettavien valojen välillä on ammottava.

      
  • Kumppani: "mitä kalliimpi auto, sen enemmän suhteessa sen arvo tippuu. Mahtaisiko tästä asiasta olla jotakin tilastoa?"

    Ja vaikka prosentit olisivat jopa samat, rahaa palaa silti enemmän. Tilastollista näyttöä en jaksa kaivaa, mutta oma arvaukseni on, että kallis ja tyylilajiinsa nähden ylivarusteltu auto pudottaa hintaansa rajuimmin? Sellainen auto on jo uutena niin kallis, että sen kilpailukyky varusteiden kohottamassa hintaluokassa ei ole yhtä hyvä kuin perusauton omassa hintaluokassaan. Esimerkkinä tuo omani, jonka uutena tilannut ostaja oli rastittanut kolmen sivun mittaisen listan suunnilleen uuden Passatin arvosta lisävalintoja. Uuden 2012 mallisen hinta veholla noin 75.000 € oli paitsi paljon rahaa autosta, nosti myös tavallisen E-sarjan nelosdieselin vertailuryhmään jossa on tarjolla muutakin kuin hinnat-alkaen 500-sarja tai Skoda Superb hyvillä varusteilla. Itse maksoin 2012-mallisestani keväällä 2014 alle puolet uuden hinnasta, valmiiksi Suomen kilvissä tehtaan Junge Sterne takuuvaihdokkina (jotka eivät ole vaihtoautojen halvimmasta päästä). Ajomäärä oli paljon liikkuvalle mallille jopa maltillisella puolella, kymmeniä tuhansia kilometrejä. Hinnanpuolitus on siis ollut perin nopeaa, mikä on minun kannaltani hyvä asia.

    Mutta ihan äsken havahduin siihen ideaan, että auton pääomakulut ovat jopa enemmän ostajan kuin valitun auton ominaisuus.

    Arvon aleneman voi vetää hyvin pieneksi joko ostamalla halvan tai ostamalla uuden ja ajamalla sillä pitkään. Saman auton uuten ostanut ja 3 vuoden kuluttua seuraavaan vaihtanut, tuon kolmivuotiaan käytettynä ostanut, sen kolmas omistaja 6 vuoden jälkeen ja ensiostajan kanssa yhtä aikaa samanlaisen uutena ostanut ja sillä 15 vuotta ajanut ovat kaikki liikkeellä täsmälleen samanlaisella autolla, käytetyn omistajaketju peräti täsmälleen samalla autoyksilöllä, silti jokaisella vuosittainen auton arvon alennus on eri numero.

    Pääomakulun toinen osa rahoituksen hinta on myös henkilökohtainen, ja vaihtelee hurjasti riippuen siitä otetaanko rahat pankista lainana, omalta tililtä vai hyvin tuottavasta eläkesalkusta tai jostain muualta.

    Toki automallienkin hintakehityskäyrät ovat eri mallisia, mutta ainakin yhtä isot erot muodostuvaat siitä, mille tasolle samaankin malliin päätyneet itse asettavat oman pääomakulunsa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit