Autoilun verotus

34 kommenttia
«1

Puhutaanpa välillä ihan asiaakin. Kun itse olen muutaman vuoden puolitotisen katselun jälkeen jo tosissani autoa vaihtamassa, niin verotuksen mahdollinen muutos laittaa jäitä hattuun. Mahtaako maanantaina tulla jotain uutta tietoa asiasta, vai onko tämä taas lööppilehden uutisankka. Ennen kuin päätöksiä asiasta tulee, niin en ehkä uskalla autoa vaihtaa. Onneksi odottelisin näillä näkymin muutenkin muutamien automallien tuloa ja hinnoittelua.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001946219.html

Itse hämmästelen eniten tuota höpötystä sähköautojen tukemisesta. Sähköautojahan tuetaan jo nyt todella voimakkaasti, koska verotus perustuu CO2 päästöihin, jotka sähköautolle ovat laskennallisesti nolla (mikä ei tietenkään pidä paikkansa). Miksi niitä vielä pitäisi tämän lisäksi tukea, kun tuki on jo nyt esimerkiksi Teslalle kymmeniä tuhansia euroja vastaaviin kilpailijoihin verrattuna. Sama pätee osittain myös hybrideihin.

  
  • Sähköauto maksaa myös veroa. Sähkössä on myös vero.
    http://autovertaamo.trafi.fi/trafienergiamerkki/193487

      
  • Niin, nollapäästöisestä sähköautosta makaetaan Suomessa CO2--pohjaista autoveroa. Lisäksi siitä maksetaan käyttövoimaveroa (vanha fieselvero). Ja kun päälle laitetaan tällä hetkellä korkeammista valmistuskustannuksista aiheutuva korkeampi tehdashinta, josta maksetaan tasaveroa (alv), niin voidaan todeta Suomen valtion verottavan enemmän sähköautoa kuin vastaavaa bensa-autoa.

    Ei ihme että sähköautokin kannattaa hakea Saksasta vähän käytettynä.

    Sähkössä on veroa n. 40% ja sitä taidetaan nostaa vuosittain.

      
  • Käyttövoimavero on melko olematon sähköautolle. Sähköauton valmistamisen hinta on tietenkin kalliimpi, mutta se ei kai ole verottajan vika? Jos nyt vertaat vaikka Teslaa M5 Bemariin, joita voitaisiin pitää jollain asteella toistensa kilpailijoina, niin verotetaanko Teslaa siis enemmän? Ei nyt ihan heti aukea minulle.

    Entäs hybridit? Esimerkiksi Volvo XC90 on suomessa verotuksen vuoksi selvästi halvempi T8 hybridinä, kuin T6 moottorilla, vaikka useimmissa muissa maissa T8 on huomattavasti (muistaakseni noin 15-20 t€) T6:sta kalliimpi.

    Bensiinistäkö ei muuten makseta veroa? Ja Suomessa ei muuten ole yhtään nollapäästöistä sähköautoa niin kauan, kuin kaikkea sähköä ei tuoteta täysin päästöttömästi. Nollapäästöistä puhuminen on täysin harhaanjohtavaa.

    Tuollaisia valheita ei ylipäätään levitä kuin sähköautoilusta hyötyvät tahot.

    Ja tässä en niinkään kritisoi sähkö-/hybridiautojen nykyisiä verohyötyjä, vaan lähinnä ihmettelen, miksi näitä pitäisi vielä tukea, kun verotuksellinen tuki on jo huomattava ja paljon suurempi kuin lähes missään muualla maailmassa. Tuki on vain käänteinen, eli sähköautoilulle ei makseta suoraa tukea, mutta muista autoista joudut maksamaan valtavia veroja.

      
  • http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/henkiloauton_hinnanmuodostus

    ALV vero on se verotusmuoto mihin pitäisi myös autoissa pyrkiä ja nyt kun sitä lähestytään suosimalla vähäpäästöisiä autoja, onko siinä jotain pahaa? kun Suomessa on kautta aikojen naristu autoverosta.
    esim.
    Nissan Leaf Acenta 30 kWh
    Autoveroton hinta 38 200,05 € sisältää ALV 24%
    Autovero 1 649,95 €
    Kokonaishinta 39 850,00 €
    Vuotuinen ajoneuvovero 179,70

    Hiukann isompi myös automaatti:
    Nissan Pulsar DIG-T 115 Acenta Xtronic E6
    Autoveroton hinta 19 948,42 € sisältää ALV 24%
    Autovero 4 391,58 €
    Kokonaishinta 24 340,00 €

    Vuotuinen ajoneuvovero 147,13

      
  • Öljy jalostetaan auton polttoaineeksi oletettavasti öljyenergialla, sähkökin voidaan tuottaa öljyenergialla, mutta siihen ne päästöt sitten loppuu sähköauton käytössä.

    Sähkövoimalan päästöt on helpommin hallittavissa kuin yksittäisten autojen.

      
  • Verotus on näköjään tukemista. Näyttää siltä, että Suomessa on ylitetty joku raja aivopesussa.

      
  • "ALV vero on se verotusmuoto mihin pitäisi myös autoissa pyrkiä ja nyt kun sitä lähestytään suosimalla vähäpäästöisiä autoja, onko siinä jotain pahaa? kun Suomessa on kautta aikojen naristu autoverosta."

    Niin kauan, kun Suomesta ei löydy omia öljyvarantoja, niin sähköautojen luulisi olevan suomalaisten mielestä ihan kannatettava asia. Ehkä se tosiaan on niin, että verot ovat tukia, niin silloin autovero eli autotukikin pitää maksimoida ja jos kaikkien tukien jälkeen vielä vähän jää rahaa, niin ne rahat pitää antaa öljysheikeille.

      
  • Viime aikojen uutisointi vihjaa siihen, että tähän aihepiiriin ja keskusteluun on tulossa vastauksia ja ratkaisuja jopa lähiaikoina. Tiedotusvälineet ovat jo jonkin aikaa vihjailleet, että autovero-asioihin tulee radikaaleja muutoksia. Ensi viikon alussa hallitus julkaisee uuden energia - ja ilmastostrategiansa, jossa saattaa hyvinkin olla autojen verotukseen liittyviä asioita. Nykyinen hallitushan on luvannut ja osa mukana olevista puolueista aivan erityisesti, että autovero poistuu tällä hallituskaudella. Ja koska liikenne on yksi iso päästöjen aiheuttaja, näillä toimenpiteillä Suomi hoitaisi monta asiaa samalla kertaa.

    Pahaa pelkään, että aiemmin vuodetut ajatukset koko auton käytön verotus-asioihin liittyy aika olennaisesti autoveroon ja päästötavoitteiden alentamiseen. Framille saattaa nousta työmatkakulujen verovähennykset (2 miljardia/vuosi) ja autoilijoiden verottomat kilometrikorvaukset. Ja myös työsuhdeautoiluun saattaa tulla isojakin (verotuksellisia?) muutoksia. Autoverotuotto on vuodessa noin 1 miljardin, joten noista aiemmin mainituista asioista saa huonommallakin laskupäällä autoveron kuitatuksi muilta sektoreilta. Lisänä vaikka reiluja korotuksia käyttömaksuihin polttomoottoreiden käyttäjille- päästöjen mukaisesti.

    Ja koska verotusasioihin ei välttämättä tarvitse tehdä suuria lakimuutoksia, saattaa muutosvauhti yllättää meidät autoilijat. Pelkällä asetustasolla on mahdollista tehdä aikamoisia muutoksia autoverotukseen ja muuhun autoihin ja kulkemiseen liittyviin (vero)säädöksiin. Näin toimiessa vaalilupaus autoveron poistosta toteutuu ja samalla varmistetaan valtion kassavirta meiltä autoilijoilta.

      
  • Kuten jo sanoin, en minä niinkään asiasta narise, mutta ihmettelen vain, eivätkö poliitikot tajua, että sähköautoille on jo nyt hurja tuki. Onhan se tukea, jos jostain tuotteista joudut maksamaan valtavat verot ja toisesta vastaavasta tuotteesta ei tarvitse juuri veroa maksaa. Tesla ja kalliimmat hybridit ovat Suomessa erittäin halpoja autoja verrattuna perinteisiin autoihin, tai oikeastaan toisinpäin, perinteiset autot ovat todella kalliita verrattuna hybrideihin ja kalliimpiin luokan sähköautoihin. Itse olen jo nyt melko varmasti ostamassa hybridiä, joten minä vain hyodyn mahdollisista tuista, ei siinä mitään. Minusta tässä maassa ei vain pitäisi rakentaa enää lisää mitään tukihimmeleitä, vaan päinvastoin purkaa niitä. Nythän yritetään väkisin myös tukea jotain biopolttoaineita ja saa nähdä minkälainen kepun sullemulle tuki siitäkin taas tulee.

    Ja Quu voi höpöttää mitä tahansa, mutta Suomessa ei ole yhtään päästötöntä sähköautoa, vaikka verotuksessa niitä päästöttöminä kohdellaan.

    No päätetään mitä päätetään, mutta toivottavasti päätökset tehdään pian. Muuten autokauppa pysähtyy kuin seinään, eikä se liene kenenkään etu.

      
  • Minulla on hybridi mitä tukia minä saan? Mikä on päästötön sähköauto?
    Onko lukihäiriö vai etkö ymmärrä luettua, kun jankutat verottomasta sähköautosta.

    Autoveroton hinta 38 200,05 € sisältää ALV 24%
    Autovero 1 649,95 €
    Vuotuinen ajoneuvovero 179,70 €

    Etkö sinä jästipää ymmärrä tai halua ymmärtää että näillä Euroopan lainsäädäntöön perustuvilla veropäätöksillä pyritään vähentämään niitä sinun tajunnan yli meneviä päästöjä.

      
  • Quu, kenellä tässä luki- ja ymmärryshäiriö on? En ole verottomasta autosta puhunut kertaakaan, vaan "päästöttömästä" sähköautosta ja hybrideistä, jotka saavat valtavan verotuksellisen edun Suomessa.

    Sen hybridin "tuki" on siinä, että esimerkiksi Volvo XC90 T8 maksaa verotuksen vuoksi Suomessa vähemmän, kuin Volvo XC90 T6, vaikka lähes kaikkialla muualla maailmassa T8 on muistaakseni noin 20.000 € kalliimpi kuin T6. Edelleenkään en tätä varsinaisesti kritisoi, mutta ihmettelen, miksi tässä tilanteessa pitäisi vielä erillistä tukea maksaa sähkö- tai hybridiautolle. Tilanne tietenkin muuttuu, jos nykyinen autovero muuttuu muiltakin osin oleellisesti.

    Ja kyllä ymmärrän, että päästöjä pyritään vähentämään. Enhän minä sitä ole (ainakaan tässä ketjussa) kritisoinut. Mutta sähköauto ei myöskään ole päästötön niin kauan kuin kaikkea sähköä ei tuoteta 100 % päästöttömästi.

      
  • Kuka on väittänyt että sähköauto veroton ja 0 päästötön?
    esim. Nissan:
    Autovero 1 649,95 €
    Vuotuinen ajoneuvovero 179,70 €

    Minä maksan hybridillä jokaisesta n.4,5 l / 100km veron ja vuotuinen ajoneuvovero n. 150 €

    Eiköhän tämä taas kerran ole tässä, jos kaveri ei ymmärrä ettei auton omistaminen ole koskaan ympäristön kannalta järkevä sijoitus varsinkaan Kiinassa valmistetussa.

      
  • Sähköauto ei kannata Suomessa taloudellisesti vielä pitkään aikaan. Esim. Golffia saa n. 7 eri moottori-versiona (bensa, diesel, hybridi, sähkö, bi-fuel (kaasu) jne). Kokonaistaloudellisin 15tkm vuodessa ajavallle Ilenee pikkubensa-kone.

    Kyllä sähköauto on paikallisesti 0-päästöinen vai tuleeko bensa bensa-auton tankkiin ilman CO2-kuormaa?

    Jo nyt Suomessa on sähköauton omistajia jotka lataavat autojaan aurinkosähköllä.

      
  • Quun jutut ovat niin sekavia, että hänen kanssaan on turha edes keskustella. Taitaa nähdä ja lukea jotain harhoja, mutta tämä on ennenkin huomattu.

    Timolle:
    Halvemmat sähköautot eivät ehkä ostajalle kannata, koska sähköautot ovat niin kalliita valmistaa, että kevyemmästä verotuksesta ei tule tarpeeksi takaisin. Siitä huolimatta voidaan sanoa, että CO2 pohjainen verotus tukee jo nyt huomattavasti sähkö- ja hybridiautoja. Mitä kalliimmista ja tehokkaammista autoista puhutaan, sitä enemmän niitä kevyellä verotuksella tuetaan, kuten esimerkkini T8 Volvosta ja Teslasta osoittavat. Nämä ovat siis huomattavasti verrokkejaan halvempia.

    Turhaan minulle bensa-auton päästöistä paasaatte. En minä niitä ole kiistänyt. Mutta CO2 päästöistä puhuttaessa päästöjen paikallisuudella ei ole juurikaan merkitystä. Sähköauto ei ole CO2 päästötön ja se on tosiasia, jota ei kukaan voi kiistää. Päästöt voivat toki olla pienemmän kuin perinteisellä autolla. Vaikka sähkö tuotettaisiin aurinkopaneelilla, ei autoa voi sanoa päästöttömäksi, koska ilman sähköautoa tuo paneelilla tuotettu sähkö olisi muussa käytössä. Täytyy siis huomioida, mitkä ovat sähköntuotannon keskimääräiset päästöt. Päästöttömästä sähköautosta voidaan puhua vasta sitten, kun kaikki sähkö tuotetaan päästöttömästi. Huvittavaa sekin, että ydinvoimaa vastustavat vihreät haluaisivat tukea sähköautoilua. Jokin logiikassa mättää, mutta harvemmin vihreiden logiikassa on mitään järkeä ollutkaan.

    Sähköautoista puhuttaessa on syytä muistaa, mistä sähköautojen akkujen materiaalit tulevat ja myös niiden valmistaminen rasittaa luontoa todella paljon. Pienillä ajomäärillä sähköauto ei siis edes ole bensa-autoa puhtaampi, koska auton valmistus tuottaa enemmän päästöjä. Suuremmilla kilometrimäärillä asia toki kääntyy sähköauton eduksi, mutta se "nollapäästöinen" mielikuva joka sähköautoista on luotu, on täysin paikkansa pitämätön.

    Päästöistä ei kuitenkaan ollut tarkoitukseni keskustella, vaan auton verotuksesta. Jos lööppilehtien tiedot pitävät paikkansa, niin huomenna kuulemme asiasta lisää. Toivotaan näin, jotta autokauppa ei jämähtäisi täysin.

      
  • Minulla on hybridi, mitä tukia minä saan????

    Etuina saan edelliseen samanlaisella moottorilla 1,8 moottorilla olleeseen autoon 4 L / 100 km pienemmän kulutuksen ja nopean lämpenemisen lisä bonuksena, tärkein valinnan syy oli kuitenkin tekniikan käyttäytyminen ruuhkaliikenteessä verratessa kaksoiskytkin / start top autoihin. Kaksi kilometriä sähköllä tuntuu ensin lyhyeltä, mutta espalla ja parkkihalleissa se on pitkä matka.

    Nämä hybridit on vain siirtymäkausi sähkö ja mahdollisiin vety autoihin asteittain siirryttäessä.
    Pitäisikö tämäkin kehitys Suomalaisten sosialistien tapaan tappaa verotuksella?

      
  • Auto-m jutut ovat niin sekavia, että hänen kanssaan on turha edes keskustella. Taitaa nähdä ja lukea jotain harhoja...suosittelen kuitenkin lukemaan :
    http://www.adlibris.com/fi/kirja/ostaisinko-sahkoauton-9789522645463?gclid=Cj0KEQjwqfvABRC6gJ3T_4mwspoBEiQAyoQPkWzNJAE9MLj6jr2GqcQVT0NTLM7JOBI1A5dZgM30n4waAnBt8P8HAQ

    Löytynee myös kirjastosta.

      
  • Timo korjaa yksikin väitteeni, joka ei pidä paikkansa.

    Ja edelleen, en minä sähköautoilua vastusta ja itsekin luultavasti hybridin ostan seuraavaksi, mutta pidetään tosiasiat tosiasioina.

      
  • "Vaikka sähkö tuotettaisiin aurinkopaneelilla, ei autoa voi sanoa päästöttömäksi, koska ilman sähköautoa tuo paneelilla tuotettu sähkö olisi muussa käytössä."

    Auto-m oli varmaan itseensä hyvin tyytyväinen kun keksit tämän kommentin. Lisää näitä niin muuttuu tämäkin foorumi hauskemmaksi :)

      
  • "Etuina saan edelliseen samanlaisella moottorilla 1,8 moottorilla olleeseen autoon 4 L / 100 km pienemmän kulutuksen ja nopean lämpenemisen lisä bonuksena, tärkein valinnan syy oli kuitenkin tekniikan käyttäytyminen ruuhkaliikenteessä verratessa kaksoiskytkin / start top autoihin."

    Mitä eroja tuossa käyttäytymisessä ruuhkaliikenteessä mielestäsi on?

      
  • Volvolla lähtö ruuhkassa tai liikennevaloissa, kun minä painan jarrua vasemmalla jalalla nostan jalan jarrulta ja painan kaasua Volvo alkaakin starttaamaan tai sitten ei jos moottori käykin jo valmiiksi esim. ilmastoinnin takia, taskuparkkeeraamin on jarrulla ja kaasulla tumpuloimista kun Toyotassa on momentinmuunnin niin sen voi hoitaa pelkällä jarrupolkimella samoin valoista lähtö tapahtuu välittömästi sähköllä kun jarrua aletaan vähentämään, moottori käynnistyy huomaamatta omia aikojaan jos tarvetta on.
    Lämmönvaihdin olikohan tuo sen oikea nimi pitää auton pitkään lämpimänä myös kaupunkiajossa vaikka moottori ei kävisikään kuin silloin tällöin.

      
  • Timo, mitä huvittavaa tuossa kommentissa on? Se on aivan selvä asia.

    Yksinkertaistettuna: jos ostat aurinkopaneelin, mutta et sähköautoa, niin asuntosi sähkölaitteet toimivat auringon voimalla. Jos ostat aurinkopaneelin ja sähköauton jota lataat aurinkopaneelilla, niin talosi sähkölaitteet toimivat (mahdollisesti) hiilivoimalla. Viheridealisteille ja sähköautojen kauppiaile tällaiset epämiellyttävät tosiasiat ovat ehkä vaikeita myöntää. Niin kauan kuin sähköä ei tuoteta 100 % puhtaasti, ei sähköauto ole päästötön. Päästöiksi täytyy laskea sähköntuotannon keskimääräiset päästöt, sillä auton lataaminen on aina jostain muualta pois.

    Tähän päälle viheridealistille vähän helpommin ymmärrettävä kysymys. Miten sillä aurinkopaneelilla muuten lataillaan talvisin sitä sähköautoa? Montako kilometriä pääsee pilvisen talvipäivän latauksella?

    Ja korostan vielä uudelleen, minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan, mutta päästöttömiä ne eivät ole.

      
  • "Volvolla lähtö ruuhkassa tai liikennevaloissa, kun minä painan jarrua vasemmalla jalalla nostan jalan jarrulta ja painan kaasua Volvo alkaakin starttaamaan tai sitten ei jos moottori käykin jo valmiiksi esim. ilmastoinnin takia, taskuparkkeeraamin on jarrulla ja kaasulla tumpuloimista kun Toyotassa on momentinmuunnin niin sen voi hoitaa pelkällä jarrupolkimella samoin valoista lähtö tapahtuu välittömästi sähköllä kun jarrua aletaan vähentämään, moottori käynnistyy huomaamatta omia aikojaan jos tarvetta on.
    Lämmönvaihdin olikohan tuo sen oikea nimi pitää auton pitkään lämpimänä myös kaupunkiajossa vaikka moottori ei kävisikään kuin silloin tällöin."

    Tuskin kannattaa rajoittua Volvoihin ja hybridiä on olisi syytä verrata hybridiin. Kun kaksois- tai oikeastaan kolmoiskytkinlaatikolla hybridin tapauksessa liikkeelle lähdetään sähköllä, niin liikkeelle lähtiessä on sähkömoottorin kytkin kiinni alusta alkaen ja itse lähtö tapahtuu pehmeästi ilman mitään viiveitä, eikä tarvitse odotella edes polttomoottorin kierrosten keräystä ja kärsiä variaattorin kuminauhavedosta. Samoin parkkihalleissa pyöriminen ja parkkeeraukset menevät sähköllä. Jos sinulla on Toyotan hybridi, niin siinä nimenomaan ei ole momentinmuunninta.

    Epäilen, ettei kylmissä olosuhteissa pieniakkuinen ilman latausmahdollisuutta rakennettu hybridi voi pitää polttomoottoria sammuksissa kovin suurta osaa ajasta. Lämmönvaihdin Toyotan toteutuksessa ottaa talteen lämpöä pakokaasuista ei muuten kerää yhtään mitään silloin kun moottori ei käy. Kai nykyisin jo kaikki autot pysyvät kaupungissa lämpimänä. Ainakin kaikki 2010-luvun auton joilla olen ajanut, lämpenevät nopeasti kaupungissakin. Osa vanhemmista dieseleistä oli toki heikkoja tässä(kin) suhteessa.

      
  • Muut olivat tässä ketjussa fiksumpia kuin minä: Don't feed the Troll.

      
  • Sähköä voidaan tuottaa monella eri tavalla ja taatusti luontoystävällisempää kuin raakaöljy.
    Sähkön tuottamisesta tavasta riippuen voi tulla päästöjä siksi sähköautossa on päästöihin perustuva vero esim. Nissan Leaf Autoveroprosentti 4,4 %
    Autoveroprosentti (12,2-48,8 %) määräytyy henkilöauton hiilidioksidipäästön perusteella.

      
  • Toyota Hybridissä on momentinmuunnin ja e-cvt planeettavaihteisto auto pysyy lämpimänä ja lämpiää nopeasti koska pakosarja lämpiää nopeammin kuin lohko ja pitää viilennyksen tai lämmityksen kaupunkiajossa vakiona hyvinkin lyhyillä moottorin käyntiajoilla.
    Autoveroprosentti on 11,5 %

    Sähkömoottori/generaattori: tyyppi Kestomagnetoitu synkronimoottori
    Sähkömoottori/generaattori: suurin teho (kW) 53 kW
    Sähkömoottori/generaattori: suurin vääntö (Nm) 163 Nm
    Sähkömoottori/generaattori: suurin jännite (V) 600 v
    Hybridiakku: tyyppi Nikkelimetallihydridi
    Hybridiakku: nimellisjännite (V) 201.6 v
    Hybridiakku: akkumoduulien määrä 28
    Hybridiakku: kapasiteetti (3HR) Ah 6.5 Ah

    Edellisessä Toyotassa oli myös momentinmuunnin ja Multidrive S vaihteisto seitsemällä ns. ohjelmoidulla portaalla sanoivat syyksi että ihmiset mieltää tasaisen portaattoman vedon kuminauhamaiseksi.

    Hybridin Planeettavaihteistossa on tasainen veto alusta hamaan tappiin hyvä niin. Tällä autolla ajo on samanlaista kuin sähköautolla.

      
  • Missähän kohti voimalinjaa luulet hybridi-Tojoissa olevan momentimuuntimen? Se lämönvaihdin ei muuten ole pakosarjassa vaan edempänä pakoputkessa.
    http://www.ae.pwr.wroc.pl/filez/20110606092430_HEV_Toyota.pdf

    Yhdessäkään sähköautossa ei taida olla variaattoria, vaan välitys on kiinteä. Kasoiskytkimellä toteutettu hybridi on paljon lähempänä tuota tuntumaa kuin Toyota HSD.

      
  • Hybridijärjestelmässä on polttomoottori, generaattori, sähkömoottori ja erillinen tehonjakaja kuten esimerkiksi planeettavaihteisto. Tehonjakajan avulla polttomoottori, generaattori, sähkömoottori ja kuorma saadaan kytkettyä toisiinsa. Jaetun tehon hybridissä voimanlähteenä käytetään joko pelkkää polttomoottoria, pelkkää sähkömoottoria tai molempia yhtä aikaisesti. Esimerkiksi Toyota Prius hybridiauton voimansiirto on toteutettu jaetun tehon hybridirakenteella.

      
  • Kannattaa huomata se, ettei tekstissäsi ole mitään mainintaa momentinmuuntimesta. Sellaista Tojon HSD:ssä ei ole.

      
  • Kyllä se momentinmuunnin sillä jossain on ns. kytkinlevy on värähtelyjen vaimennin.

      
  • Mistä lähtien kytkinlevy on tarkoittanut sitä, että vaihteistossa on momentinmuunnin? Kaikissa manuaalilootissakin on myös kytkinlevy. Oletko sitä mieltä, että niissäkin on momentinmuunnin?

    Toyotan tapauksessa kytkinlevy on eräänlainen momentin rajoitin. Se luistaa hieman tilanteissa, joissa moottorin kytkeytyminen aiheuttaisi nykäyksiä. Jouset taasen vaimentavat moottorin momentintuoton värähtelyitä. Mitään momentimuuninta ei ole eikä kukaan lisäksesi sellaista väitä. Katso vaikka ensimmäisenä linkittämisi video. Siinähän se kytkinlevy esitellään heti ensimmäisenä ja jos sinulla on mitään hajua siitä, mikä momentinmuunnin on, niin homman pitäisi selvitä.

    Miksi intät asioista, mistä sinulla on selvästikin varsin heikot tiedot?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit