Autoilun verotus

34 kommenttia
2»
  • Hybridiauto ei TARVITSE varsinaista kytkintä, mutta eräänlainen kytkinkeskiö vauhtipyörään on kiinnitettynä. Tämän vääntövärähtelyvaimentimen tukevilla jousilla saadaan eliminoitua moottorin värähtelyjen siirtyminen voimansiirtoon.

    Siellä ei ole mitään luistavaa kytkintä vaan momentinmuuntimen takia sillä voidaan ns. ryömiä. Aivan samaan tapaan kuin Multidrive s vaihteistolla.

    Minkälaisella kaksoiskytkinautolla voi ajaa toista tuntia ruuhkassa kaasupolkimeen koskematta tai parkkeerata satoja kertoja taskuparkkiin pelkällä jarrulla.
    Olen ajanut Toyotan molemmilla vaihteistoilla yhteensä n. 45000 km eikä nyt tule mieleen koska olisin peruutettaessa kaasupolkimeen koskenut.

      
  • Kirjoitat paljon pelkkää potaskaa. Suosittelen ottamaan asioista selvää ennnen kuin alkaa keksimään teknisiä yksityiskohtia. Kerran vielä: autossasi ei ole mitään momentinmuunninta. Jos et usko minua, niin kokeile googlata.

    Ryömiminen onnistuu kyllä ilmankin momentinmuunninta. Ensinnäkin Toyotan HSD:n planeettavaihteen välitystä voi muutella varsin sulavasti ensimmäisen sähkömoottorin väännöllä - tähänhän koko Toyotan hybriditekniikka perustuu. Toiseksi sähkömoottorit eivät tarvitse momentinmuunninta ryömimiseen, vaan niillä voidaan tuottaa haluttu määrä vääntöä ilman momentinmuunninta pyörimisnopeudesta nolla lähtien. Puhtaissa sähköautoissa on vain kiinteä hammasvaihde ja niilläkin ryömintä onnistuu oikein hyvin.

    Ne jouset tosiaan vaimentavat moottorin värähtelyä, eivätkä ne tarvitse mitään kitkalevykytkintä tuohon tehtävään kaverikseen. Jos haluttaisiin vain vaimentaa värähtelyä, niin kitkalevykytkimelle olisi tarpeeton. Se kytkin kuitenkin siellä on ja sen tehtävä on luistaa silloin, kun polttomoottorin pyörimisnopeus ei osu kyseiseen ajotilaan.

    Multidrivessä tosiaan on momentinmuunnin. On vain melko järjetöntä väittää sellaisen olevan myös hybridi-Tojossa, vaikka jokainen selvästi näkee, ettei voimanlinjassa sellaista ole. Itse lähettämässäsi videossahan on parikin versiota voimansiirrosta pyödällä levillää, eikä siellä ole mitään momentinmuuntimeen viittaavaa. Jotenkin tuntuu typerältä inttää monta viestiä päivän selvästä asiasta.

    Onkohan ongelmasi siinä, että tiedä, mikä momentinmuunnin on? Kerrohan omin sanoin, mitä kuvittelet momentinmuutimen tarkoittavan?

      
  • Nyt Quu unohda hetkeksi kaikki muut jutut, ja katse tiukasti kohdepalloon: Anna referenssi, mieluiten kuvallinen, Toyotan e-CVT voimansiirron momentinmuuntimesta, että me muutkin voimme nähdä sen?

    Toyotan rakennekuvaus on (ehkä tarkoituksella?) harhaanjohtava, kun sähkö- ja polttomoottorin yhteen liittävää elementtiä ja vaihteistoa yhdessä kuvataan ristiriitaisin termein "planeettavaihteisto" ja "CVT"

    Quulle vihjeeksi, että planeettapyörästö on vaihteellinen ja CVT on Continuously Variable Transmission, siis portaaton.

    Tuossa Toyotan voimansiirtomöykyssä taitaa olla molemmat?

    Kuinka kylmässä hybridiautojen bensamoottori ei enää sammu lainkaan?

      
  • Nyt on kohdepallot kyllä karanneet, kun keskustelua verottaa vaihteistoasiat...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit