Volvo S/V90

1685 kommenttia
1272830323357
  • Auto-m:
    Ja missä kohtaa olen niin väittänyt, että asiaan voisin vaikuttaa?

    No ainakin sinulla olisi halu vaikuttaa: jos tietäisit että ostamaasi autoa tulisi vastaan enemmän kuin sallit, niin jättäisit ostamattakin jopa. Tai sitten vaan toteaisit, että "harmittaa mutta menkööt"?

    "Kymmenien miljoonien" töherrystaulun omistajana sinulla ei olisi tuollaisia huolia. Siinä on suhteellisen suuri ero, jos vertailemaan aletaan.

    Ominaisuudet ja ulkonäkö eivät ole missään riippuvuussuhteessa toisiinsa. Kuten ei myöskään kauneus ja myyntimäärä.

    No hyvä että tarkensit, kiitos! Alkoi jossakin kohtaa epäilyttää, joten piti tarkistuttaa tilanne.

      
  • Tässä on ongelma, vertaus taide ja massatuotanto auto. Auto menettää taiteeseen verrattuna nopeasti arvonsa kun taas taiteen arvo nousee vanhetessaan.

    Eihän kukaan tiettävästi ole kieltänyt ostamasta ostajan mielestä "kaunista" autoa.
    Minä en ole nähnyt kaunista autoa massatuotantolinjalta koskaan tulleen.

    Nämä vakiot saippuakotelon malliset farkut myy vuodesta toiseen käytännöllisen muotoilun takia, mutta kaunis ja yksilöllisyyden tavoittelu on kyllä tässä yhteydessä kaukana tavoitteista.

      
  • Kumppani, jälleen kerran siis vain kuvittelit tai toivoit minun sanoneen/ajatelleen jotain, mitä en sanonut/ajatellut.

    Miksi tässä takerrutaan 10 miljoonan tauluun, tuo hinta oli vain heitto. Suurimmaksi osaksi ihmiset halpaa taidetta/koristeita, joka on aivan yhtä yksilöllistä kuin kalliskin taide. Pointti oli, miksi käyttöesinettä ostaessa ulkonäöllä ei saisi olla merkitystä?

    No onneksi minun silmääni tehdään kauniita farkkujakin. Eivät ne huippuyksilöllisiä tietenkään ole, mutta ei vaatimukseni missään vaiheessa ollutkaan, että olisin maailman ainoa kyseisen auton omistaja. Kunhan ei tulisi jatkuvasti vastaan. Volvon pieni miinus on siinä, että se tulee olemaan yksi Suomen myydyimpiä autoja varsinkin omassa luokassaan ja hintaluokassaan. Mutta saatanpa ostaa sen silti. Hyvä puoli taas on siinä, että se on mielestäni yksi tämän hetken kauneimpia autoja niin sisältä kuin ulkoa ja silti se on käytännöllinen.

      
  • Auton värillä tai jollain yksilöllisemmillä varustelutasoilla voi erottua joukosta. Esim. valkoisia autoja on nykyään uusissa autoissa paljon, kun se on yleensä saatavissa ilman lisähintaa. Volvossa yksilöllisempi valinta on esim. S90/V90 R-Design, joka on sekä ulkoa että sisältä hieman muista malleista poikkeava ja enemmän ns. urheilullinen sport-alustoineen, vaikka lisätehoa tuon varustelutason myötä ei saakaan.

      
  • Oletkos muuten nähnyt R-design mallia livenä? Itse en ole ihan varma, näyttääkö auto paremmalta vai huonommalta R-design paketilla Inscriptioniin verrattuna. Pitäisi nähdä livenä, jotta osaa tehdä valinnan. Harmi vain, että R-design paketilla varusteltuja malleja ei taida ainakaan Suomessa vielä olla. Eiköhän noita kahta jokseenkin samoja määriä myydä, eli valitsemmalla kumman tahansa, erottuu joukosta yhtä vähän tai paljon. Momentumiin verrattuna kumpi tahansa näyttää selvästi paremmalta.

    Itse en pidä mistään "erikoisista" väreistä, joten värillä en ihan kovin paljon halua erottua.

      
  • Kootut Auto-m:ltä
    Mitään äärimmäisen yksilöllistä en kaipaa, mutta hieman se häiritsee, jos oma automalli tulee jatkuvasti vastaan. En minä haluaisi, että joka toisella vastaantulijalla olisi samanlainen paitakaan päällä. En silti halua, että jatkuvasti tulee vastaan samanlaista autoa tai paitaa, jota itse käytän. Jos oma autoni on todella yleinen, niin siihen kyllästyy nopeammin, kuin autoon jota näkee edes hieman harvemmin. Jollain asteella se myös häiritsee, jos jatkuvasti tulee samanlaista autoa vastaan, kuten myös häiritsisi, jos jatkuvasti tulisi vastaan ihmisiä samanlaisissa vaatteissa.

    Joka toinen? Jatkuvasti? Paita ja auto? Kymmenien miljoonien taulu. Kamaan hei!

    Jonkun automallin omistajana en halua, että automallini kuuluu myydyimpien mallien joukkoon Suomessa.

    Mikä vaara tähän on Volvo 90:n kanssa, ihan oikeasti? Ei me olla Ruotsissa jossa kaikilla on V70:t suunnilleen.

    En ihan ymmärrä, miksi autoa ei saisi ostaa ainakin osittain ulkonäön vuoksi, kun moni maksaa kymmeniä miljoonia paperipalasta, johon on sudittu maalia. Minulle kaunis auto on eräänlainen taideteos, josta nautin ja olen siitä valmis hieman maksamaan. Minä voin maksaa muutaman tonnin preemion siitä, että auto näyttää hyvältä. Joku toinen laittaa muutaman tonnin tauluun.

    Tuossa tuli tosiaan kymmenien miljoonien heitto, kuten sanoit...

    Minä ostan ”taiteeni” (esimerkiksi) auton muodossa, joku muu taulun tai patsaan muodossa.En halua koristeita/taidetta, vaan kauniita käyttöesineitä, jotka tuovat nautintoa elämääni, kuten taide/koriste-esineet tuovat jollekin muulle. Ominaisuudet ja ulkonäkö eivät ole missään riippuvuussuhteessa toisiinsa. Kuten ei välttämättä kauneus ja myyntimäärä.

    Välttämättä? Entäs hinta vastaan ominaisuudet, ulkonäkö, kauneus ja/tai myyntimäärä?

    Itse ihmettelin, miksi autoa ostaessa ulkonäkö ei saisi olla kriteeri... Mikä tässä on ongelma?

    Periaate on ihan OK, en minä sitä ole kiistänytkään. Tottakai auton ulkonäkö vaikuttaa hankintaan, lähes aina jotenkin. Se oli vaan tuo, sanoisko mittakaavavirhe, joka huvitti. Oli vaan niin pömpöösiä hömppääsi taas. Tuossa pisteiden välissä kun luki ... kun moni laittaa valtavia summia taiteeseen, jolla ei ole mitään käyttöarvoa.

    Olisit vertaillut käyttöesinettä toisiin käyttöesineisiin, niin ei olisi näyttänyt niin naivilta leijunnalta tuo juttusi.

      
  • Leijunnalta? Mitä ihmettä taas kuvittelet? Ei se minun vikani ole, että aina luulet minun ajattelevan jotain, mitä en ajattele. Suurin osa sekoiluistasi oli taas aivan omia höpinöitäsi.

    Kymmenen miljoonan taulu oli vain ääriesimerkki, kuinka hulluksi kauneudesta maksaminen voi mennä. Sinä tapasi mukaisesti takerruit epäoleelliseen yksityiskohtaan. Tonnin tai satasen taulu riittää esimerkiksi ihan yhtä hyvin. Oleellista oli, miksi kauneus käyttöesineessä on niin kauheaa, kun monista taide-esineistä maksetaan järjettömiäkin summia.

    Kauhea vänkääminen ja oikeastaan siis olet samaa mieltä kuin minä. Tyypillistä.

      
  • Kauniita paitoja kauniita Volvoja okei?

      
  • Luulen kyllä, että suurin osa Volvoista valitaan juuri Inscription -varustelulla ja R-Design on harvinaisempi. Itse asiassa kaikki tähän asti näkemäni S90/V90 on olleet nimenomaan Inscription-malleja. Tuo väri ja ulkonäkö vetoaa itseeni eniten ja olisi se minkä saattaisin valita itse.

    http://www.caricos.com/cars/v/volvo/2017_volvo_v90_r-design/#1

      
  • R-designia ei kai ollut ainakaan aluksi saatavilla, joten sekin selittänee jotain. Itse olen nähnyt lähinnä momentumeja, mikäli ei puhuta esittelyautoista. Hienohan tuo R-designikin on, mutta haluaisin nähdä luonnossa. Ainakin XC90 on minusta hienompi Inscriptionina.

      
  • Moottori vertailu Mersu E T Volvo V90
    "Sen sijaan mukavuudessa on huikea ero: vaikka mersunkaan alusta ei ole täydellinen, Volvoon verrattuna tuntuu kuin tiehen olisi vedetty ylimääräinen pehmustuskerros."

      
  • 2016: Moottori vertailu Mersu E T Volvo V90
    ”Sen sijaan mukavuudessa on huikea ero: vaikka mersunkaan alusta ei ole täydellinen, Volvoon verrattuna tuntuu kuin tiehen olisi vedetty ylimääräinen pehmustuskerros.”

    Tämä kertoo Mersun alustakomponenttien onnistumisesta. Sekä hyvästä äänieristyksestä. Veikkaan, että Mersulla kokemus ja myös rahalliset sijoitukset kehitystyössä tälläkin alueella ovat olleet joitakin kertaluokkia isompia kuin Volvolla. Tuota kokemusta voidaan ammentaa myös esim. S-sarjasta, samoin kuin uusi BMW 5-sarjan pohjalevytoteutus (ja tähän kuuluvat myös pyöränripustukset jne.) tukeutuvat pitkälti uuden 7-sarjan komponentteihin.

    Rehellisyyden nimissä on tietysti myönnettävä, että S/V90 ovat selvästi halvempia autoja kuin BMW ja Mercedes. Eli extra-rahalla saa katetta S- ja 7-sarjojen hyödyntämisestä E:ssä ja 5:ssa.

      
  • Ja taas jätettiin kertomatta muutama yksityiskohta Moottorin testistä. Mersussa oli 225/55 R17 renkaat ja taka-akselin ilmajousitus on siinä vakiona. Volvossa oli 245/45 R18 renkaat, eikä listalta ollut ruksittu lisävarusteista taka-akselin ilmajousitusta.

    Itse vertailun loppuarvostelu oli Mersu 9,5 p ja Volvo 9,0 p. Kaikista kohdista sama arvosana, paitsi ajomukavuudesta Mersulle 4 tähteä ja Volvolle 2 tähteä. Ajo-ominaisuuksista ja haluttavuudesta molemmille täydet 5-tähteä, muista kohdista molemmille 4 tähteä, paitsi em. ajomukavuudesta Volvolle.

    Voisihan Moottorin testistä poimia tämänkin kohdan:
    "V90 on useimmille riittävän käytännöllinen, mutta toisaalta myös sporttinen ja kaiken lisäksi syötävän hyvän näköinen - ainakin toimituksemme raadin mielestä."

      
  • Lehdethän testaavat sellaisia autoja kuin käsiinsä annetaan. Tuossa nyt sinänsä ei ollut kovinkaan epäsuhtainen pari. Ilmeisesti vakioalustat molemmissa, eikä rengaskokokaan kovin olennaisesti toisistaan poikkea. Ei tuo havainto jousitusmukavuudestakaan nyt ollut mitenkään erikoinen, vaan kyllähän Mersu on tässä suhteessa hyvin usein tai joka kerta arvioitu paremmaksi.

      
  • Minun kokemusten perusteella on niin että Mersun alustat ovat pehmeämpiä alkujoustoltaan toisinsanoen mukavuuspainoitteisia verratun Volvon alustoihin mutta itse en kuitenkaan tykkää noista Mersun alustoista jokapäiväisessä käytössä. Minulla oli vasta hiukan aikaa sitten ajossa lähes uusi C-sarjan mersu (vuokra auto) ja alusta on kyllä mukavuuspainoitteinen mutta en tykkää sen aiheuttamasta huojunnasta ja esim kovissa kiihdytyksissä tunsi että taka-akseli muljahteli ja muutti auton suuntaa. Eli kun tehdään hiljaista autoa ja sen mukaan kumityynyjä pehmennetään ja alustasta tehdään pehmeämpi alkujoustoltaan niin kyllä siintä yleensä sitten kärsii jokin muu ominaisuus.

      
  • Mersu on erittäin mukava ajaa, eihän se mikään yllätys ole. En usko, että pelkkä taka-akselin ilmajousitus kovin paljon vaikuttaa ajomukavuuteen. Täysi ilmajousitus olisikin asia erikseen ja se tekee kyydistä todella mukavan. On harmi, että tuota varustetta ei Volvoon saa ja itse lasken sen Volvon suurimmaksi miinukseksi. Tosin ei sitä saa myöskään uuteen 5 Bemariin, eikä nykyisten A6 Audienkaan yhteydessä kuin V6 malleihin. Vanteillakaan ei niin kovin suurta merkitystä taida olla, koska Volvossa on Mersua suuremmat renkaat, joten ilmaa noissa on varmaan aika sama määrä kyytiä pehmentämässä.

    Mitäs tuossa testissä melusta sanottiin? Melumittauksissa kun järjestys on vaihdellut testistä riippuen.

      
  • http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volvo-v90-s90-ison-volvon-uusi-ote/

    "Päällimmäisenä huomiona kirjasimme sivistyneen ja mukavan kulun. Osa pehmeydestä tosin saattaa mennä koeajoauton takaosan ilmajousituksen sekä säätyvän iskunvaimennuksen piikkiin."

    Sama Moottori-lehti kirjoittaa noin aiemmassa koeajossa, jossa on säätyvä takaosan ilmajousitus, joten eiköhän sillä ole selvästi havaittavaa merkitystä. Moottori-lehden testit tai koeajot ei ole kovin perusteellisia, eikä sitä niiden perusteella välttämättä kannata ostaa, mutta onhan siinä hyviä matkailujuttuja ja tulee kaupan päälle autoliiton jäsenille. V90 vs E-sarja testissä ei ollut mainintaa melutasojen eroista, joten ilmeisesti sen suhteen ei ole havaittavaa eroa.

      
  • Volvossa on jousitus tutina ja moottorin jyrinä mitä tämän hintaluokan autossa en missään tapauksessa hyväksyisi.
    Volvon uutuus on Volvo joko sen puutteet hyväksyy tai sitten ei.

      
  • Säädettävä iskunvaimennus varmasti vaikuttaa mukavuuteen ja unohdinkin kysyä, oliko koeajetussa Volvossa kyseinen varuste? Pelkän taka-akselin ilmajousituksen vaikutusta en usko, ennen kuin asia jossain testissä todetaan. Tuo vaikuttanee enimmäkseen ajettavuuten silloin, kun takakopassa on painavaa tavaraa.

    2016, moottorin pörinä liittyi T6 malliin, jota tuskin suomessa myydään ainoatakaan kappaletta, koska T8 on Suomessa halvempi kuin T6. T8:ssa toki sama kone, mutta sähkömoottorin avustamana.

      
  • Auto-m:
    Pelkän taka-akselin ilmajousituksen vaikutusta en usko, ennen kuin asia jossain testissä todetaan

    Mp-autoilija:
    Moottori-lehden testit tai koeajot ei ole kovin perusteellisia, eikä sitä niiden perusteella välttämättä kannata ostaa

    Mihin tosiaan oikein unohtuu se, että "eihän kukaan autoja (lehtien) testien perusteella osta"? Voisiko siis Auto-m todeta vaikutuksen omalla perstuntumallaan ja voisiko Mp-autoilija koejaa autot itse perusteellisesti? Sittenhän te vasta oikeasti tietäisitte ja kukaties jopa yllättyisitte (niin, jompaan kumpaan suuntaan, ei voi tietää etukäteen)!

    Minä en esim. luota "melumittauksiin". Jo pelkät sävyerot sisätiloissa istuessa ja vielä (mahd) erot edessä ja takana istuessa koeajoissa ovat hämmentäneet minua useastikin. Taksitkin esim. ovat hyvä vertailukohde, heh: "tämänhän piti olla toosi hiljainen auto, mutta mitäs tämä mekkala sitten onkaan".

    Tottakai, jos laitetaan hinnaltaan 6-numeroinen S-MB alle (tai otsikon aiheeseen V90), niin jotakin pitää havaita. Se ei toki tarkoita, että pienin MB...eiku Volvo... on samalla viivalla, kuten usein kuvitellaan / annetaan ymmärtää.

      
  • Volvo on tässä vertailussa 4D ja se jyristää vaihteistosta johtuen tai jotain sinnepäin.
    Mersu on 220D

      
  • Tietenkin ostan autoja OSITTAIN testien perusteella. Mitä se Kumppani oikein taas horisee? Monia asioita on aika vaikea itse mitata, verrata ja selvittää ilman testejä. Sen sijaan en osta autoani testisijoituksien perusteella, joka onkin aivan eri asia, kuin testattujen asioiden huomioiminen ostopäätöstä tehdessä.

    Tosin tässä tapauksessa kyseessä on enemmänkin se, ostaako autoon lisävarusteisen ilmajousituksen, eli onko kyseisellä varusteella paljonkaan merkitystä Volvon mukavuuteen. Itse kuvittelisin, että pelkkä taka-akselin ilmajousitus ei autoa kovin paljon mukavammaksi muuta.

    Omalla perstuntumallakin voi yrittää vaikutusta selvittää, mutta silloin pitäisi saada ajoon kaksi Volvoa samalla rengastuksella, toinen ilman ilmajousia ja toinen ilmajousituksella. Ei ehkä mahdotonta, mutta hieman hankalaa.

      
  • 2016, ok, luin tuon toisen linkatun testin. Olisiko kyse siitä, että vaihteisto pitää väkisin liian suurta vaihdetta päällä. Sama ongelma on joissain muissakin uudehkoissa automaattivaihteisissa autoissa, ilmeisesti siksi, että polttoainetta yritetään säästää ja näin kierrokset laskevat liiankin alas ja moottori jyrisee. Ainakin jotkut Audit ovat kärsineet samasta hieman ärsyttävästä piirteestä.

      
  • Autoexpressin vertailussa katsottiin aika jyrkin sanankääntein ettei farmarimersu ainakaan AMG-varustelulla tarjoa riittävää vastinetta rahalle ("poor value"). Testissä olleiden Volvon ja Mersun hintaero oli noin 13.000 puntaa. Mersu muuten oli Volvoa hiljaisempi tässä vertailussa.

    http://www.autoexpress.co.uk/mercedes/e-class/97526/mercedes-e-class-estate-vs-volvo-v90

    "If outright space is top of your list, then the Mercedes E-Class estate is still king. However, this extra capacity comes at a cost – not only is the Mercedes more expensive to buy and run, you’ll have to splash out on options to match the V90’s specification. The E-Class is sleek, refined, beautifully finished and good to drive, but in AMG-Line trim it represents poor value."

    Volvon farmarista puolestaan lausuttiin tällaista.

    "The V90 continues its winning streak. It’s not the most spacious, but it’s big enough and packed with handy features. This versatility is combined with handsome looks, a classy interior and relaxed driving that puts the emphasis on comfort. Factor in the Volvo’s more attractive price, longer list of more desirable kit and more wallet-friendly running costs, and it’s a worthy winner."

      
  • Siitä nimenomaan oli Moottorin testissä kyse, että automaatti pitää väkisin Volvossa liian ison pykälän pesässä, jolloin moottori jyrisee. Tuohan on helppo paikata Polestar-päivityksellä, joka paitsi lisää tehoa ja vääntöä, niin myös säätää automaatin toimintaa.

    http://www.iltalehti.fi/autot/201612072200037123_au.shtml

    Moottorin vertailutestissä oli Inscription -malli, jossa on vakiona säädettävät ajotilat 4 kpl. Aika lailla nuo Moottorin kommentit siksi ihmetyttää, kun iskunvaimennusta voi säätää. Esim. Tuulilasin kommentit 20 " rengastuksella Inscription-mallista + taka-akselin ilmajousituksesta olivat nimittäin aika mairittelevia mukavuuden suhteen. Vaikka Moottorin testissä ei ollut taka-akselin ilmajousitusta, niin olisiko Moottorin toimittaja unohtanut testata säädettävän iskunvaimennuksen. Ei siitä ainakaan mitään mainintaa ole. Moottorin autotestien taso nyt on mitä on, mutta onhan siinä paljon muuta hyvää.

      
  • Vertaus oli Mersu / Volvo voittaja Mersu
    Jos vertaus olsi ollut Bmw / Volvo olisi Volvo voittaja.

      
  • Auto-m:
    Tietenkin ostan autoja OSITTAIN testien perusteella. Mitä se Kumppani oikein taas horisee?

    Älä nyt taas kuumene. En maininnut sanaa pelkästään, mutta eipä tuo rajoita osituksia mitenkään. Saat valita ihan vapaasti monta prosenttia testit vaikuttavat.

    Jos Moottori-lehti on verrannut ilmajousituksella ja ilman ja saa tuon verran erilaiset adjektiivit, niin miksi emme uskoisi. Eihän perstuntuma mitään kovin diedeellistä testaamista vaadi. Tosin Mp-autoilijan mielestä ko. lehti testaa "väärin". Mahdatko olla sitten samaa mieltä?

    Tai sitten se pitää todeta liikkeestä auton koeajoon ottamalla. Tuskinpa se nyt niin hankalaa on, eiköhän jostakin kysymällä selviä, onko kumpaakin versiota kokeiltavana. Vaikuttaahan tuo myyntivaltilta siinä kuin joku muukin. Tosi automieshän ei kuitenkaan kokeilematta usko ja osta senkin verran hintaan vaikuttavaa lisävarustetta, tai ainakaan testilehtiä lukemalla pelkästään. Eihän?

      
  • "Tosin Mp-autoilijan mielestä ko. lehti testaa ”väärin”."

    Saat toki noinkin tulkita. Olen kuulunut autoliittoon yli 20 v, joten aika monta Moottori-lehteä on tullut luettua. Lehdessä on hyviä esittelyjä uusista autoista ja hyviä automatkailuun liittyviä juttuja ja siksi se on hyvää lukemista ko. aiheista kiinnostuneille. Lehteen kirjoittaa mm. Ajovalo.net -palstaa pitävä toimittaja. Autotestit on lähinnä mutu-tuntumalla tehtyjä, ilman mitään mittauksia. Mutta Moottorin kaltaisia julkaisujakin tarvitaan ja ajavat hyvää asiaa eli autoilijoiden etuja, joten siksi arvostan autoliittoa ja sen jäsenyyttä ja Moottori-lehteä.

      
  • Kumppani kuten jo kirjoitin, kyse ei ole pelkästä ilmajousituksesta. Autoissa pitäisi myös olla sama rengastus, koska rengastus vaikuttaa huomattavasti ajettavuuteen ja tämän lisäksi ilmajousittamattomassa autossa pitäisi kuitenkin olla säädettävät ajotilat. Useimmiten nämä Volvot ovat joko perus momentumeja ilman ihmeempiä varusteita "pienillä" vanteillaja ilman säädettävää alustaa, tai sitten inscriptioneita kaikilla herkuilla eli myös ilmajousituksella ja 20" vanteilla. Pelkän ilmajousituksen vaikutusta on siis hankala testata.

    Ymmärrän kyllä, että Toyotaa ajavalle tämä on hieman vaikeaa ymmärtää, kun Toyotaa ostaessa valittavana on lähinnä kaksi varustetasoa ja niiden lisäksi ei paljoa lisävarusteita valita, autot kun ovat useimmiten valmiiksi maahantuotuja.

      
  • No niin vähän arvelin, että jyrinä johtuu vaihteistosta. Ei ole pelkästään Volvon ongelma ja tuo on todella ärsyttävä piirre monissa nykyautoissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit