Pitäisikö autoissa olla paniikkinappula

18 kommenttia

Uusissa autoissa softan ja elektroniikan määrä on kasvanut pari viimeistä vuosikymmentä tasaisen tappavaa tahtia. Suurin osa asioista toimii väylän kautta. onneksi vielä ohjausessa ja jarruissa on vielä mekaaninen tai hydraulinen yhteys.

Viime viikolla uutisissa oli juttu Briteissä tapahtuneesta onnettomuudesta jossa Octaviassa jäi syystä tai toisesta tieto täyskaasusta päälle eikä kuljettaja saanut autoa pysähtymään yrityksistä huolimatta.(http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000004881205.html) Seurauksena oli kolari lähes 200km/h nopeudesta. Tarina tuntui sepitetyltä mutta tarkemmin ajateltuna ei mitenkään mahdoton. Ilman perinteistä virta-avainta olevaa autoa ei välttämättä saa sammumaan eikä ilman mekaanista yhteyttä olevaa vaihdetta saa pois päältä jos esimerkiksi väylässä on fataali vika. Tilanne on epätodennäköinen mutta mahdollinen. Ei ole koskaan ollut tarvetta kokeilla kuinka hyvin täyskiihdytyksessä jarrut toimivat mutta voisin kuvitella ettei pikkujarruttelu tuossa tilanteessa paljon auta.

Itselläni on muutaman kerran jäänyt moottoritien rampille kiihdytettäessa kaasupoljin kaukalomaton taakse nalkkiin ja voin sanoa että aina muutama sekunti meni ennen kuin tajusin mitä tapahtui. (Nuo tarvikematot saisi muuten kieltää kuljettajan jalkatilasta). Kokemattomalle kuskille tehokkaalla automaatilla varustetulla autolla todella vaarallinen tilanne. Onneksi itselläni tuo sattui manuaalilla.

Mitä enemmän mennään drive-by-wire tekniikkaan niin sitä useammin on tullut mieleen että autoissa pitäisi olla hätäseis, jolla moottorin saisi kaikista muista järjestelmistä riippumatta pois päälta oli kyse sitten viruksista tai oikeista vioista. Teollisuuden koneissa ja laitteissahan tällainen hätäseis on aina vaadittu. Riskinä tietysti on että hätähousut käyttäisivät painiketta väärin.

  
  • Itse pidän kyllä tuota tarinaa joko lavastuksena tai käyttäjälähtöisenä virheenä. Tarinassa on monta erikoisuutta. Käynnistysnapistahan moottori sammuu ajettaessa. Näin ainakin omassa autossani. Ok, jos tuohon tulisi joku mystinen vika, niin sitten se ei sammuisi. Tässä selostuksessa puhutaan jostakin syystä ajotilan valinnasta, joka on täysin eri nappi.

    Mutta ajatellaan sitten, että käynnistynappiin tuli joku vika ja samalla vakionopeuden säädin vauhkoontui. Tällöinkin olisi kaksi hyvin yksinkertaista keinoa käytössä. Kytkin pohjaan ja varmuuden vuoksi vaihde vapaalle, niin veto loppuisi siihen. Toinen vaihtoehto olisi jarruttaa käyttöjarruilla. Kova jarrutus hyydyttää kyllä menon. Normiautossa vetokin yleensä katkeaa jarrutettaessa.

    Itse luota elektroniikkaan paljon enemmän kuin mekaniikkaan näissä asioissa. Vähän vastaavia mekaanisia ongelmia olen kylä kokenut kaasussa, jarrussa ja kytkimessä, mutta elektroniikka on toiminut joka kerta ilman murheita.

      
  • Kyllä tuollainen tosiaan pitäisi lailla vaatia nykyautoihin. Useat ehdottavat kytkimen painamista, eiköhän kyseessä ollut automaatti. Ja voi itse kokeilla polkaista ns.hätäjarrutusta 170-200km vauhdissa joka itsessään on jo itsemurha. Ja jos mikään sähköinen toiminto ei ole vastannut niin käsijarrukaan ei varmasti toimi,ja toimiiko muutenkaan vauhdista painettuna. Kyllä tuossa tilanteessa on mahdollista tulla matkustajaksi, joten jonkinlainen hätäseis/päävirtakytkin kojelaudassa ei varmasti tuossa tilanteessa haittaisi.

      
  • Poliisin onnettumuustutkija puhuu manuaalilaatikosta. Uskon häntä tässä, kun ei ole vastakkaistakaan tietoa. Tapauksen Octaviassa on perinteinen mekaaninen käsijarru.

    Milla tavalla hätäjarrutus on itsemurha? Itse en ole huomannut mitään tuollaista noista nopeuksista jarruttamisessa. Vanhoissa autoissa jarrujen teho alkoi hiipumaan jarrutuksen lopulla, mutta nykyautoissa tuotakaan ongelmaa ei ole.

      
  • Tuo tarina on sen vuoksi hiukan epäuskottava että kaveri on kerennyt soittaa ja olla yhteydessä hätäkeskukseen kahdeksan minuuttia. Ainakaan itselläni ei ehkä riittäisi resurssit tuossa nopeudessa soittaa hätäkeskukseen.

    Perinteisen käsijarrun vetäminen tuossa vauhdissa todellakin lähentelee itsemurhayritystä kelillä. Jos takapyörät onnistuu saamaan lukkoon niin hallinnan menetys on varma. Mikähän muuten mahtaa olla peruste sille että käsijarru vaikuttaa takapyöriin. Aikoinaan 99 Saabissa uskalsi käsijarrun vetää kovemmassakin nopeudessa koska vaikuttivat etupyöriin.

    En tiedä miten vikasietoiseksi autojen väylät on loppupeleissä tehty. Iselläni on kokemusta teollisuusväylistä (yleensä modernimpia ja nopeampi kuin CAN) ja usein autoja rassatessa ihmetyttää kuinka lelumaisilla ts. huonosti suojatuilla komponenteilla kaapelointi ja johdotus on tehty. Väylä on helppo pistää nurin esimerkiksi pienellä oikosululla tai viallisella komponentilla. Esimerkiksi joskus yhdessä autossa (Volvo) vakionopeussäädin aiheutti moottorihäiriöitä ja perättömiä vikakoodeja siinä vaiheessa kun sen kytki päälle. Vika ei ollut varsinaisesti vakionopeussäätimessä vaan toisessa viallisessa komponentissa.

    Luulusi kuitenkin että esimerkiksi kaasupolkimen asento nollataan välittömästi jos väylässä on vika. Mikään ei tosin estä sitä että kaasupoljin itsessään jää antamaan suurta arvoa mekaanisen tai sähköisen vian vuoksi. Onhan noita takaisinkutsukampanjoitakin ollut viallisten kaasupolkimien vuoksi. Autoissa järjestelmät eivät kuitenkaan ole ainakaan yleensä kahdennettuja.

    Teoriassa siis modernissa autossa voisi esimerkiksi viruksen seurauksena syntyä tilanne jossa vain ohjaus ja käyttöjarru toimivat. Itse asiassa käyttöjarrujakin hallitaan osin sähköisesti ABS:n luistoneston ja ajovakauden hallinnan toimesta.

      
  • joo eihän tässä varmasti kannata enempiä tinkailla, koska tietoa tulee tuostakin monenlaista. Mutta vastauksena kysykseen siis kyllä pitäisi. Koska mikään sähköinen järjestelmä ei ole idioottivarma. Nykyään ohjaukseenkin kytketään jo automatiikkaa parkkeeraustoiminnon myötä. ja verkkoon kytkettynä nämä(kin) järjestelmät ovat alttiita vaikka hakkerien kaapattaviksi. oletetaan että abs ja ebs kuvittelee renkaan olevan jarrutuksen aikana lukossa, niin sähköiset järjestelmät päästävät renkaan pyörimään jollain tapaa. Tästä voisi jaaritella vaikka miten. Mutta aivan varmasti jokainen on oikeassa ja tietää mitä olisi täytynyt tehdä jos kerran manuaali kyseessä. Mutta ihmisiä on monenlaisia ja jokainen käyttäytyy paniikissa odottamattomissa tilanteissa erilailla. Jotkut menettävät toimintakyvyn kokonaan.

      
  • Niin itsekin tuollaisen hätäseis-painikkeen voisin tulevaisuudessa autooni haluta. Siis painikkeen joka poistaisi käytöstä kaikki ylimääräiset järjestelmät jne. Mutta toisaalta olisiko ongelma siinä että tuo aiheuttaisi enemmän vaaratilanteita kun pahimmat hätäilijät painaisivat ensi töikseen painikketta kun näkisivät hirven pellon laidassa.

    Väestön ikääntyessä on tullut sellainenkin mieleeni että miten pysäyttää auto repsikan paikalta jos kuski saa sairaskohtauksen. Monissa uusissa autoissa vasemmalla olevaan käsijarruun ei ylety, cruise saattaa olla päällä jne. Ainoa vaihtoehto on ohjailla ja yritttää repiä vaihde vapaalle. Silloin tuollainen toiminto auttaisi.

      
  • Jos haluat pysäyttää auton, niin ainahan voit nykäistä kohtauksen saaneen kuskin jalan pois kaasulta, naputella automaatissa pienempiä vaihteita sisään, säätää vakkariin alhainen nopeus, siirtää manuaalin vapaalle, sammuttaa moottorin starttinapista...

      
  • NHB:n tavoin väittäisin vedon katkaisemiseen menetelmien olevan yleensä myös matkustajan saatavilla.

    Mitä olisivat nuo SP:n mainitsemat ylimääräiset systeemit? Mekaaninen sähköjärjestelmän tappokytkin kojetaulussa sammuttaa kaikki sähkölaitteet, mutta riippuu täysin ongelmasta, onko se hyvä vai huono asia.

    Moottoripyörissä on käyntivirran tappokytkin. Ainoa käyttötilanne missä sitä olen tarvinnut on pysäköinti matkustajan kanssa pehmeälle pinnalle. Silloin on hyvä kun virrat saa poikki irrottamatta kättä tangosta.

      
  • Toyota hybridissä kun napauttaa vaihteen B asentoon vakio menee pois päältä ja alkaa voimakas "moottorijarrutus" sekä oikea jarrutus ennen esteeseen törmäystä.
    On kokeiltu itse käytännössä Volvon testiradalla.

      
  • Tarkoitin noilla "ylimääräisillä" systeemeillä sitä että autosta saataisiin kaikki ajoa avustavat järjestelmät "tapettua" tarvittaessa pois ja ajomoottoreista tehot pois oli kyseessä sitten sähkö tai polttomoottori. Vähän kuin lentokapteeni siirtäisi koneen täysin manuaaliohjaukseen (en tiedä voiko missään modernissa koneessa enää edes tehdä niin). Siinä vaiheessa kun automaattiohjauksella varustetut autot yleistyvät niin kuljettajalla tulisi edelleen olla mahdollisuus ottaa auto täysin haltuun.

    Tämä paniikkinappula on ajatusleikki, mutta veikkaan että asiaa on saatettu tuotekehitysosastoilla pohtiakin.

    Mielestäni autoissa ollaan viimeisen 10-15 vuoden aikana siirrytty elektroniikassa ja softissa teknisessä mielessä uudelle tasolle. Tarkoitan sitä että auto ei enää koostu erillisistä itsenäisistä järjestelmistä vaan on kokonaisuus jossa järjestelmät ovat riippuvaisia toisistaan. Tällaisessa järjestelmässä on suurempi mahdollisuus vikakombinaatioille joita ei välttämättä etukäteen pysty ennustamaan ja joiden seuraukset voivat olla arvaamattomia.

    Ja tekeekö järjestelmä liikaa päätöksiä kuljettajan puolesta. Täysin elektonisesti hallitun vaihdelaatikon softaan on helppo kirjoittaa ehto, joka estää vaihteen siirtämisen vapaalle esimerkiksi kick-downin yhteydessä vaurioiden estämiseksi. ...Entä jos polkimelta tuleva tieto onkin virheellinen. Joitakin lentoturmia on sattunut juuri siitä syystä että järjestelmä on toiminut väärin virheellisen anturitiedon vuoksi.

    No, piruja on hauska maalailla seinille...

      
  • SP: " Vähän kuin lentokapteeni siirtäisi koneen täysin manuaaliohjaukseen"

    Mites sen muutat manuaaliohjaukseen, kun ruiskun läppärungolle menevä vaijeri poistui jo 90-luvulla? Myös kaasu on fly-by-wire, joten jos ohjauselektroniikka tapetaan, se menee myös.

    Jos taas kaasupolkimen potentiometriä vahtiva kontrolleri ja ruiskun ohjaus jätetään jäljelle, silloin potentiometrin oikosulku näyttää kuljettajan pyytämältä kaasu lattiassa tilanteelta.

    Juuri tätä tarkoitin sillä, että riippuu tilanteesta parantaako sähkökatko tilannetta vai pahentaako sitä.

      
  • 740GLE: "Mites sen muutat manuaaliohjaukseen, kun ruiskun läppärungolle menevä vaijeri poistui jo 90-luvulla? Myös kaasu on fly-by-wire, joten jos ohjauselektroniikka tapetaan, se menee myös. ..."

    Joo, se on toki moottoriohjauksessa ongelma mutta onneksi moottorin sammuttaminen hallitusti kuskin toimesta ei ole vaarallista ajon aikana. Toki tehostimet lakkaavat hetken kuluttua toimimasta. Yhdestä koslastani meni taannoin imuläppäkotelon läpän asentoanturi epäkuntoon ja se taas tuntui ikävältä kun moottoriohjaus päätti omavaltaisesti pudottaa tehot mopoluokkaan ts. vikatilaan. Onneksi tämä tapahtui vasta pari sekuntia ohituksen jälkeen. Vaikea sanoa oliko se suunniteltu ominaisuus vai hyvää tuuria. Auton "buuttauksen" jälkeen kaikki toimi taas normaalisti.

    Tällainen hätäseis toiminto voisi siirtää moottoriohjauksen vikasietotilaan mutta toisaalta yhdenkin elintärkeän anturin pettäminen pysäyttää joka tapauksessa moottorin. Voisihan autotkin rakentaa kuin lentokoneet ja tuplata tai triplata kaikki anturit ja ohjausjärjestemät mutta se maksaisi ymmärrettävästi liikaa suhteessa hyötyyn.

      
  • Kiitos selvennyksestä. Puhutaan siis tappokytkimestä eikä manuaaliohjaukseen siirtymisestä, joka ei enää nykytekniikalla tapahdu ihan helposti.

    Se kyllä rauhoittaisi aika tehokkaasti nämä villiintyneiksi väitetyt autot. Olisiko tässä auton valmistajalla riittävää porkkanaa varautua jo ennalta mahdollisiin holtittoman kiihdytyksen oikeustapauksiin?

      
  • Luultavasti paniikkinappula tulee, kun muutaman systeemisekoamisen jälkeen autonvalmistaja on joutunut käräjöinnin jälkeen maksamaan miljoonakorvaukset ja kärsinyt ansaittua badwillia.
    Mulla oli kerran auto, johon edellinen omistaja oli jostain syystä asentanut kojelaudan alle piiloon päävirtakytkimen. Ei tarvinnut testata ajossa, mutta se esti tehokkaasti omavaltaisen käytön (tuttavilta.)
    Aikoinaan kävi niin (eri autolla), että rispaantunut kaasuvaijeri hirtti ohitustilanteessa kiinni. Ohitus sujui vauhdilla, mutta sen jälkeen piti polkaista kytkin pohjaan ja katkaista samalla virta. Sitten vaan vaihde vapaalle ja rullailu tien sivuun. Mahtoi se ohitettu ihmetellä.

      
  • Perinteinen virta-avain rattilukkoineen on muuten vaarallinen päävirtakytkimenä. Olen joskus lukenut tapauksesta, jossa suivaantunut mies nappasi humalapäissään vaimonsa ajamasta autosta vauhdissa virta-avaimen pois. Seurauksia ei tarvitse paljon arvailla.

    Itse olen joskus aikoinaan tyhmyyksissäni buutannut moottorin ohjauksen sammuttamalla virrat autosta ajon aikana. Homma on vaarallista, pykäläkin liikaan niin rattilukko naksahtaa lukkoon jos ratti on sopivassa kulmassa.

      
  • Törmäsin vanhaan uutiseen. Ei nuo kuolemantapaukset niin harvinaisia ole olleet. Ainakin Toyotaan tuollainen paniikkinappula olisi tarvittu jo ajat sitten.

    http://yle.fi/uutiset/3-5519704

      
  • Eipä olisi tainnut napit paljoa auttaa noissa Tojon ongelmissa. Tuota tapaustahan tutkittiin paljon. Konsensus oli se, että ylivoimaisesti yleisin syy oli kuskin virhe. Tätä tukee sekin, että tyypillisin tähän hallitsemattomaan kiihdytykseen joutunut oli 70-80 vuotias.

      
  • Pitäisi kaivella juttua tarkemmin, mutta jos kyseessä oli kuskin virhe niin miksi Tojo päätyi otsikoihin. Näitä tapauksia pitäisi olla silloin kaikilla merkeillä suhteessa yhtä paljon ympäri maailmaa.

    Toisaalta, kuten mainittu, itsellekin on kaasupolkimen jumittaminen sattunut, eikä ollut Toyota. Ja voin sanoa että kun tilanne tulee arvaamatta se todella yllättää vaikka ikää ei olisikaan yli 70vuotta. Tuollaisessa tilanteessa on normaali liikennetilanteessa aikaa toimia vain muutama sekunti ennen törmäystä.

    Pienitehoisimmissa autoissa tilanne voi tosin sattua useammin kun kiihdytyksissä pitää painaa poljin lattiaan, jos haluaa pysyä muun liikenteen mukana.

    Joskus vähän samaan tyyliin on yllätänyt vakionopeussäädin. Joskus pitkää matkaa ajellessa on unohtanut vakkarin päälle 100km/h asetukselle ja moottoritiellä onkin ajellut 120km/h kaasupolkimella. Moottoritien loputtua ja rajoituksen muututtua 80km/h onkin tullut vain otettua jalka kaasulta. Jonossa ajaessa tilanne saattaa yllättää. Tosin siinä ei paniikkinappulaa tearvita.

    Tuli aiemmin mainittua nuo koneiden ja tuotantolinjojen hätäseis-painikkeet. Ne on sikäli helppoja että käyttäjille voi ohjeistaa että kun tilanne riistäytyy käsistä, niin tuossa on painike mistä saat kaiken seis.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit