Uusi BMW 5-sarja G30

1244 kommenttia
1568101142
  • trackest
    Kaikki on arvokasta tietoa ja autoista ja tekniikasta aidosti kiinnostuneet täällä kekustelevat.

    Kaikki ei ole arvokasta tietoa. Mitä tekniikasta tietämystä tarvitaan Bemarin ostamiseen, kun sekä myyjä että ostaja osaavat lukea samoja listoja, joita tänne laitat?

    Kuulostat välillä siltä, kuin pitäisi lukea sinun juttusi, että osaisi mennä ostamaan Bemaria. Onhan se nyt merkillinen auto, jos pitää "Teku" käydä, että osaa ostaa. Eihän se nyt niin vaan mene!

    Luulisi lopulta sinullekin riittävän, että auto menee kaupaksi? Myyjän ammattitaitoon kuuluu osata olennaiset ja asiakkaan ehdoilla pitäisi osata mennä.

      
  • Menee ympäripyöreäksi höpinäksi tämä keskustelu, vailla mitään sisältöä. Ei kuitenkaan pahalla Kumppani, hyvää illanjatkoa.

      
  • Olen muuten parissa testissä ihmetellyt tuota "älyavainta". En oikein ymmärrä, miksi joku haluaisi kanniskella tuollaista suurta mötikkää taskussaan. Eikö kaiken saman voisi tehdä kännykällä? Onko joku perehtynyt, mikä idea avaimessa on, vai onko kyseessä vain merkin imagoasia verrattuna puhelimeen?

      
  • Saako kuumakivihieronnan takaistuimiin.

      
  • Jospa nyt yritetään pitää ketjut edes jokseenkin asiallisina. Eri mieltä saa olla ja mielestäni välillä sen voi ilmaista värikkäästikin, mutta täysin turhat trollaukset voisi jättää pois. Älä sinäkään AntiWhatCar alennu WhatCarin tasolle.

      
  • Asiallinen kysymyshän tuo kuumakivihieronnan saatavuus oli. Jos ei edes sitä saa, niin eihän sitten voi puhua todellisesta luksuksesta. Tästä mallia.

    http://www.iltalehti.fi/autot/2014112618862679_au.shtml

    http://www.iltalehti.fi/autot/2016102622519851_au.shtml

      
  • Uutta BMW 5 -sarjaa ehdittiin jo odottaa. Se kannatti. Auto on entistä urheilullisempi ja vietävän älykäs.

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/bmw-teki-vietavan-alykkaan-uutuuden/fawBrKzn

      
  • tracktest:
    Uutta BMW 5 -sarjaa ehdittiin jo odottaa. Se kannatti. Auto on entistä urheilullisempi ja vietävän älykäs.

    Haukotusta... Ympäripyöreää markkinapellen höpinää, vailla mitään sisältöä.

      
  • Auto-m siinä se BMW 530e iPerformance (2018). Ja sinulle tärkeällä ominaisuudella nelivedolla. Komea auto niille joille myös ulkonäöllä on merkitystä.

    https://www.netcarshow.com/bmw/2018-530e_iperformance/1280x960/wallpaper_01.htm

      
  • Vaikuttaa lupaavalta. Ei tänne meille ole normaaliin käyttöön mitään tarvetta yhtään tuota tehokkaammille autoille. Ja ei tuokaan mikään nuhapumppu ole. Toivottavasti BMW laajentaa tuota hybridi valikoimaa entisestään ja vielä nelikkona.

      
  • Kiitokset tracktestille varustelistan postaamisesta. En olisi viitsinyt lähteä linkkejä aukomaan, kun ei vaihto ole ajankohtainen toivottavasti vielä vuosiin.

    Muutama havainto vakiovarusteista:

    • Lukkiutumattomat jarrut (ABS), sis. Cornering Brake Control
      Mikäs tuo CBC on?

    • Crash sensor (törmäystilanne-avustin)
      onko tämä se toiminto, jolla Suojelusenkeli alkaa minimoida väistämättömäksi arvelevansa törmäyksen tuhoja?

    Kerran olen ajanut Mersun tilanteeseen, jossa Suojelusenkeli luopui jo toivosta märällä jäällä. Jos menuvalinta kiristelyn sallii, Eemeli vetää käynnistettäessä pehmeästi löysät pois turvavöistä aina käynnistyksen jälkeen, mutta Suojelusenkelin säätöarvot ylittävän luiston seurauksena turvavöiden kiristys oli jo lähes väkivaltaisen tuntuinen tempaisu. 740 GLE:n levottoman ajokäytöksen kouluttamat kädet kävivät autopilotilla, joten sillä kerralla ei tullut osumia.

    Hätätilannevarautumisessa ikkunat ja kattoluukku suoljetaan, jos ovat auki. Jos kolahtaa, sitten avataan ovien lukot pelastusmiehistölle.

    Mitä muuta?

    • Personal Profile -avainprofiili
      Mitä tällä saa säädetyksi?

    • Lämmitetyt tuulilasin pesimet
      Tälle saksalaisvaunujen vakiovarusteelle en ole keksinyt järjellistä käyttöä. Se, mikä jäätyy Volvon suuttimiin tulee Mersun lämmitetyistä suuttimista läpi ja jäätyy lasiin, eli väkevää nestettä pitää käyttää myrkynkylväjien reviirillä ajaessa.

    • Avaimeton moottorin käynnistys
      Rosvon apu, hyi olkoon. Eikö tämän tilalle saa normaalia avainta, joka vaatii napin painalluksen avatakseen ovet ja avaimen käynnistykseen?

    • 12 V -virtalähteet yhteensä 3kpl
      Joo, mutta entäs USB:t, joilla tuntuu olevan enemmän ja monipuolisempaa käyttöä?

    • Ajovalojen pesimet
      Asiaa! Pesimet eivät niinkään kiinnosta, mutta ne toivottavasti kertovat, ettei ajovalojen tehoa ole rajoitettu.

    • Sisäänrakennettu SIM-kortti ja Teleservices-järjestelmä
      Onko tietoa, minkä operaattorin liittymällä BMW Assist toimii?

      
  • "Auto-m siinä se BMW 530e iPerformance (2018). Ja sinulle tärkeällä ominaisuudella nelivedolla. Komea auto niille joille myös ulkonäöllä on merkitystä.

    https://www.netcarshow.com/bmw/2018-530e_iperformance/1280×960/wallpaper_01.htm"

    Minä olen jo uuden autoni tilannut, mutta kiitos kuitenkin. Katselin näitä tietoja jo muutamia päiviä sitten joltain sivustolta.

    En noista kuvista löytänyt mitään varmistusta sille nelivedolle. Jollain sivustolla asia mainittiin, mutta uusien automallien osalta en vielä pidä täysin varmana tietona mainintaa yhdessä julkaisussa.

      
  • 2016: "Otamme vuokra Eemelin joulunpyhiksi pidempiä matkoja varten."
    Autoissa käy helposti niin, että vaikka kuinka hyvän saisi omansa tilalle, jos yksikin itselle tärkeä asia on omaan käyttötilanteeseen "väärin", siitä tulee koko koeajoa häiritsevä asia.

    Ole silti varovainen, koska joillain nautintoaineilla on taipumus johtaa addiktioon. Tunnetaan tapauksia, joilla riippuvuus alkaa kehittyä jo ensimmäisistä harmittoman tuntuisista kokeiluista. Pahimmillaan viattoman tuntuisesta kokeilusta saattaa alkaa tie muiden käyttäjien seurassa entistä kovempaan kamaan ja suurempaan annostukseen :D

    Jos niin käy, ei sekään ole suuri onnettomuus. Kolmen vuoden kuluttua niitä saa tavallisen Toyotan tai Fordin hinnalla.

      
  • Kiitos vaan 740 GLE ja Auto-m. NHB vastaa kysymyksiisi todennäköisesti nyt kun kiinnostusta rupeaa tähänkin ketjuun löytymään kysymysten muodossa ja vähän muutenkin.

    740 GLE:
    "Tunnetaan tapauksia, joilla riippuvuus alkaa kehittyä jo ensimmäisistä harmittoman tuntuisista kokeiluista. Pahimmillaan viattoman tuntuisesta kokeilusta saattaa alkaa tie muiden käyttäjien seurassa entistä kovempaan kamaan ja suurempaan annostukseen ?"

    Näin kävi myös minulle, kun tutustuin BMW-merkkiin 80-luvulla se vei tielle josta ei millään lääkityksellä ole eroon päässyt. Ei tosin ole tullut mieleenkään luopua nautinnollisesta ja turvallisesta kulkineesta joka tuntuu herättävän tetyissä ihmisissä eniten tunteita täällä Suomessa. Sehän on tässäkin ketjussa nähty. Tämä meillä näkyvä älytön ilmiö ei muissa maissa ole häiriiintyneiden kohde vaan tuo tuska suunnataan muihin kohteisiin. Autoveron järjetömyys selittää tiettyihin merkkeihin kohdistuvan tunteen ja sehän ilmenee monin eri tavoin.

    Kalleimmat kilometrit, kun joku toinen ajaa saa vähän ajetusta premium-merkistä hyvän auton pitkäksi aikaa. Ja sillä vielä seuraavakin kolmantena omistajana pääsee nauttimaan pitkästi, kun sitä hyvin pidetään ja huolletaan kuten valmistaja on alunperin tarkoittanut.

      
  • Kyllä se taitaa paikkansa pitää, että 5 hybridi tulee nelivetoisena. Näin sanotaan jo useammassa lähteessä.

      
  • tracktest:
    kulkineesta joka tuntuu herättävän tietyissä ihmisissä eniten tunteita täällä Suomessa. Sehän on tässäkin ketjussa nähty. Tämä meillä näkyvä älytön ilmiö ei muissa maissa ole häiriiintyneiden kohde vaan tuo tuska suunnataan muihin kohteisiin.

    Huomaatko itse, millä ja miten selität tuota asiaa? Vaikka kuinka kaunopuheisesti yrität ilmaista sitä, niin etkö ole aika harmaalla alueella?

    Autoveron järjettömyys selittää tiettyihin merkkeihin kohdistuvan tunteen ja sehän ilmenee monin eri tavoin.

    Autovero on järjettömimmästä päästä Suomessa, totta. Mutta mitä se selittää ja millä eri tavoin? Veikkaan, ettet pysty katsomaan kun omasta kapeasta näkövinkkelistäsi, yksipuolisesti siis.

    Mainittakoon nyt vielä erikseen, että kyllähän BMW:ltä löytyy hienoja malleja ja "kaikkea kivaa", ajettavuus on myös kohdallaan.

      
  • Tapamme nähdä samassa tekstissä eri asioita osoittaa meidän peilaavan lukemaamme omia kokemuksiamme ja arvojamme vasten.

    @Kumppani, tracktestin päätöksenteossa näyttäisi olevan mukana mielikuvia, mutta selitätkö mitä harmaata siinä on?

    @2016: yllättävää, että nostit esiin kateuden. Muista, että sinä sen sanoit.

    Minua tracktestin huomautus muiden asenteista muistuttaa vaimoni ihmettelystä työkaveriensa logiikan puutteesta. Jo parin vanhan ison Volvon ajan on jatkunut naisvaltaisen työpaikan kahvipöytäihmettely siitä, miten Rouva ajaa "niin isoa ja kallista" autoa. Hän kertoo ymmärtäneensä kommentit sanity chekkeinä tai jopa paheksuntana, siis merkityksessä onko viisasta maksaa autosta noin paljon? Sitten joku hoksaa, että ai niin, sun ukollas taitaa ollakin aika hyvä palkka, niin se sulle ostaa tuommoisen.

    Samat ihmettelijät lähtevät joka päivä samasta parkkihallista reilusti kalliimmalla, joskus jopa moninkertaisen hinnan maksavalla uudehkolla pikkuautolla.

    Minusta tällainen arviointi on paitsi faktavapaata, myös sangen pinnallista.

      
  • 740GLE:
    Tapamme nähdä samassa tekstissä eri asioita osoittaa meidän peilaavan lukemaamme omia kokemuksiamme ja arvojamme vasten. Tracktestin päätöksenteossa näyttäisi olevan mukana mielikuvia, mutta selitätkö mitä harmaata siinä on?

    Hän nippa nappa, ilmiselvästi irvistellen, saa pidettyä sananvalintansa kurissa. Hän selittää autoveron järjettömyydellä vain yhdenlaisia asioita, joista hän kuitenkin jostakin syystä käyttää termejä (mielikuvia) älytön, häiriintyminen ja tuska.

    Miten sinä selittäisit tuon? Voidaanhan ajatella myös, että samainen asia voi aiheuttaa jotakin muutakin suuntausta? Nimim. 2016 käyttää siitä esimerkinomaisesti nimitystä palvonta, mitäs siihen sanot? Kolikon toiseen puoleen tavallaan.

    Noh, sinänsä ei taida olla sen kummemmasta asiasta kyse kuin Saara Aaltoa joko vihaisi tai rakastaisi. Sitäkin tapahtuu kansallisuudesta riippumatta. Harmitonta ihan oikeasti, mutta värikästä keskustelua siitäkin syntyy. Mitäs jos on ikään kuin siinä välissä: eikö sieltäkin voi kommentoida kumpaan suuntaan vaan? Tehdä kannanottoja eri suuntauksien kannanottoihin? Erilaisia mukaoikeita mielikuvia voi ja saanee ihmetellä sellaisestakin vinkkelistä? Olematta sen kummemmin oikeassa varmaankaan, mutta ihan samalta pohjalta suuntauksia arvioiden, siinä kuin nekin. Välillä ollaan verhotumpia ja toisinaan suorasukaisempia vaan.

    Ja missä määrin tämä jonkun merkin puolesta/vastaan -asetelma muka olisi vain suomalainen asia edes?

      
  • Pakko todeta kyllä uudessa Volvo S90:ssä on ulkonäössä paljon vaikutteita 5-sarjan BMW F10:stä. Tuossa kuvasarjassa uusi BMW 5-sarja G30 on edukseen ja Volvo myös, mutta tuossa kuvakulmassa uusi MB E-sarja näytttää jo nyt hieman vanhahtavalta ja kovin vaatimattomalta ulkonäön osalta.

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/takana-mainio-autovuosi--tassa-sen-helmet-mersu--bemari-ja-tietysti-ferrari/vR4AP3ZQ

      
  • http://teknavi.fi/autot/koeajossa-taysin-uusi-bmw-5-sarja-pikku-seiskan-elkein

    Teknavi koeajoi 5-sarjan.

    "Tykkäsimme

    • Ajettavuudesta
    • Mukavuudesta
    • Voimalinjasta
      Emme tykänneet

    • Etäiseksi jäävästä ohjaustuntumasta

    • Vakiopenkkien heikosta tuesta

    Uusi Vitonen on hyvin tasapainoinen ja helppo auto, eikä siinä ole suuria ongelmakohtia, minkä ansiosta auto tulee varmasti löytämään vankan asikaskunnan. Se on kuitenkin myös varsin konservatiivinen kokonaisuus, joka saattaa jättää uutuuksien metsästäjän kylmäksi."

    Viimeisestä lauseesta olen samaa mieltä, pientä irtiottoa edelliseen malliin olisi vielä kaivattu lisää. Mutta ei toki BMW ole yksin konservatiivisuutensa suhteen premiumluokassa.

      
  • "http://teknavi.fi/autot/koeajossa-taysin-uusi-bmw-5-sarja-pikku-seiskan-elkein

    Teknavi koeajoi 5-sarjan.

    Tykkäsimme
    – Ajettavuudesta
    – Mukavuudesta
    – Voimalinjasta
    Emme tykänneet
    – Etäiseksi jäävästä ohjaustuntumasta
    – Vakiopenkkien heikosta tuesta"

    Emme tykänneet -osiosta voi äkkiseltään saada väärän kuvan uuden 5-sarjan Bemarin ajettavuudesta, koska jutun Kenelle, Ajettavuus ja Suorituskyky -kappaleissa ajettavuutta lähinnä ylistetään koeajoauton "pappamallisuudesta" huolimatta. Täsmällisempää ajettavuutta sitä haluaville löytyy varmasti mm. M-paketin myötä.

    Myös suorituskyky ja hinta taloudellisella kuutosdieselillä on vakuuttava ja kilpailukykyinen. Oiva kilpakumppani siis mm. Volvo s90 T8 -mallia vastaan.

      
  • 2016: " Me ei ”töissä” käydä eikä meidän piireissä kenenkään varallisuutta arvioida auton perusteella."

    Muistutan itsekin välillä muita, ettei varallisuutta näe autosta, vaan siitä mitä auton oston jälkeen jäi jäljelle. Silti meidän työtätekevien keskuudessa tuota todellisuuspakoisuutta silti esiintyy. Se ilmentää muiden vuosikymmen sitten kalliin auton omistajaan omien arvojensa pohjalta leimaamaa mielikuvaa, mutta ei kerro mitään kyseisen käytetyn arkiauton omistajasta.

    2016:"Tämän keskustelun tekee erikoiseksi jopa uskonnollinen bmw:n palvonta."

    En minäkäön yrittäisi myydä tracktestille autoa ilman sinivalkoista propellilogoa ja syyn näkee hänen tekstissään. Mutta missä on ongelma?

    Suurin osa keskusteluissa esille tuoduista ominaisuuksista on todellisia ja niistä on mielenkiintoista keskustella vaikka käyttötilanteemme eroavatkin toisistaan. Havaittujen erojen tärkeysjärjestyksestä on turha väitellä, koska se on jokaisen oma asia.

    Toyotakuskit ja monet muut ovat myös merkkiuskollisia, joten teidän työtätekemättömissä piireissänne tämän luulisi tarkoittavan säännöllistä sekä BMW että Toyota osto-ohjelmaa ja kiitokset hyville asiakkaille? (Huomaathan minun peilaavan omia mielikuviani "töissä" käymättömistä, kun et sitä itse tarkemmin selittänyt)

    Kun asiakkaat tietävät mitä tahtovat, ostetaan me muut BMW:ta ja Toyotaa, ajetaan itse millä halutaan ja lakataan valittamasta.

      
  • Mr. commodore: " – Etäiseksi jäävästä ohjaustuntumasta"

    Jo edellistä Viissatasta puhuteltiin AutoBildissä parhaaksi E-sarjalaiseksi, mitä BMW on koskaan tehnyt.

    Mielipidekysymys, millainen ohjaus on hyvä, mutta minustakin jo F10 ja F30 sarjat jatkavat perinnettä, jossa 300-sarjan kantaa BMW:n DNA:ta puhtaimmillaan, poislukien xDriven ohjauksen vetely joissain ajotilanteissa. Mutta pakkoko se on etuvedolla itseään kiusata, jos puhdas ja kristallinkirkas ohjausvaste on tärkein valintakriteeri?

    Jos nimimerkkisi viittaa autoosi, toivotan tsemppiä Opelin hienolta vuosikymmeneltä periytyvän hienon auton ylläpitoon!

      
  • "Myös suorituskyky ja hinta taloudellisella kuutosdieselillä on vakuuttava ja kilpailukykyinen. Oiva kilpakumppani siis mm. Volvo s90 T8 -mallia vastaan."

    Jos oikeasti on taloudellisuudesta kiinnostunut, niin hybridi ja diesel ovat taloudellisia varsin erilaisissa käyttötarkoituksissa. Hybridi on erittäin taloudellinen paljon lyhyitä matkoja ajavalle, mutta pidempää pätkää ajavalle siitä ei ole suurta hyötyä. Diesel taas sopii hyvin pitkää pätkää ajavalle. Itse tosin ihmettelen edelleen, mitä merkitystä kulutuksella on, jos laittaa autoon 70-100 k€. Rahallisesti kulutuksella ei ole suurtakaan merkitystä suhteessa näin kalliin auton muihin kuluihin ja muutaman desilitran tai jopa litran ero satasella on aivan merkityksetön asia ihmisen tuottamien kokonaispäästöjen kannalta.

    Bemariltakin tulee hybridi ja se varmasti kilpailee T8:n kanssa, mutta 530 xd tulee olemaan huomattavasti Volvon T8:aa kalliimpi, jos autoihin ruksii kohtuullisen hyvät varusteet. Tämänkään vuoksi, jos muutenkaan, nämä eivät ehkä ole niinkään kilpailijoita keskenään.

      
  • 740 GLE: "Jos nimimerkkisi viittaa autoosi, toivotan tsemppiä Opelin hienolta vuosikymmeneltä periytyvän hienon auton ylläpitoon!"

    Nimimerkkini viittaa autoon, ei tosin omaani. Isällä oli aikanaan Opel Commodore 2.8 GS/E vuodelta -73 ja ehkä mm. tämän suoran kuutosen saundi oli yksi niitä kaarakärpäsen puremaan altistaneita tekijöitä. Hieno ja ärhäkkä kärry omana aikanaan (vaikkakin aika epäluotettava)! Toivottavasti saan sellaisen vielä talliin jonain päivänä.

    Auto-m:"Bemariltakin tulee hybridi ja se varmasti kilpailee T8:n kanssa, mutta 530 xd tulee olemaan huomattavasti Volvon T8:aa kalliimpi, jos autoihin ruksii kohtuullisen hyvät varusteet. Tämänkään vuoksi, jos muutenkaan, nämä eivät ehkä ole niinkään kilpailijoita keskenään."

    Nopsaan vilkaisin hinnastoja Volvo S90 T8 vs BMW 530 xd ja ei minusta hintaero ole hurjan suuri, kun kuitenkin liikutaan jo tuolla herraskaisella hinta-alueella (jaksaako joku näytellä laskinta?). Bemariin saa näköjään jo aika kattavia varustepaketteja "asialliseen" hintaan.
    No varmaan BMW on jonkin verran kalliimpi, mutta onhan se ainakin vielä statuksellaan Volvoa korkeammalla (ilman mitään vinoilua).

    Päädyit ymmärtääkseni tilaamaan Volvon. Tuleeko sedanina vai farkkuna? Kerrohan sitten käyttäjäkokemuksia, kun ehdit taittaa kilometreja.

      
  • Kyllä sitä hintaeroa vain yllättävän paljon tulee ja se on aika selvää ilman laskintakin, kun vain karkeasti katselee hinnastoja. BMW on kuitenkin jo lähtökohtaisesti kalliimpi ja Volvon muutenkin halvemmat varusteet ovat T8:ssa vielä halvempia, kiitos CO2 verotuksen järjettömyyden. Tietenkin riippuu myös hieman siitä, mitä varusteita autoon haluaa. Ei se hintaero tietenkään tässä hintaluokassa enää ostopäätöstä täysin ratkaise, mutta merkittävä vaikutus sillä kuitenkin on. Itse olisin joka tapauksessa päätynyt hybridiin, jos noista valitsisin, mutta hintaero Bemariin (ja vastaaviin) vaikutti päätökseen entisestään. Suomihan on yksi harvoista maista, joissa tällaiset hybridit ovat halvempia, kuin "vastaavat" perinteiset autot. Sekin on ihan totta, että BmW on statukseltaan (ja joiltain ominaisuuksiltaan) hieman Volvoa korkeammalla, mutta en ole ihan varma, onko se itselleni plussaa vai miinusta.

    V90 tosiaan tilattu, mutta ei sitä alle saa vielä aikoihin. Kerrotaan sitten kokemuksia kun aika tulee.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit