Nastarengas Hakkapeliitta 8

17 kommenttia

Ihmettelen TM:n nastarengastestin tuloksia melun arvioinnissa. Ostin uuteen 2015 mallin Avensikseen nastarenkaiksi Hakkapeliitta kasit. Melu on mielestäni kaikkea muuta kuin nastarenkaiden keskitasoa. Renkaista lähtee ihmeellinen ulina, aivan kuin autossa olisi laakerivika tai rengas vipottaisi. Eikö tällaista ilmiötä todellakaan tullut esille testissä. Nokian Renkaitten omilla sivuilla Juhani Halmeenmäki kehuu samankokoisia renkaita Huyndai 140:ssä todella hiljaisiksi. Mistä mahtaa johtua moinen ero, kun Avensis ja i40 on suurinpiirtein samaa luokkaa äänenvaimennuksen suhteen? Kesärenkailla Avensis on mukavan hiljainen. Onko Hakkapeliitta kaseissa suuret keskinäiset vaihtelut laadun suhteen. Omat renkaani on valmistettu Venäjällä, mutta laatu kai pitäisi olla suomalaista alkuperää? Edelliset talvirenkaat, myös Avensiksessa, olivat Michelinit ja ne olivat huomattavasti hiljaisemmat.

  
  • Mulla sama aluksi, mutta sisäänajon jälkeen hiljenivät todella paljon. Kaikin puolin huippurengas.

      
  • Jostain syystä jotkut nastarenkaat ulisevat joissain autoissa. Tuttavallani oli edellisissä renkassa sama ongelma, eikä merkki ollut Nokia. Samat renkaat eivät ulisseet toisessa autossa.

      
  • Aivan samat kokemukset, hiljenee kyllä muutaman sadankilometrin jälkeen.

      
  • Kuinka paljon on muutama sata kilometriä?

      
  • Vähemmän kuin 100 000 km

      
  • Seat Leon xPeriencessä myös Hakkapeliitta kasit ulvovat ihan julmetusti. Ajettu kohta tuhat kilometriä, ei kyllä mitenkään voi sanoa että olisivat hiljentyneet.

      
  • Minua ihmetytti rengastestissä sen vaikeaselkoisuus, kun testitaulukoissa ei oltu vaivauduttu mitenkään kertomaan mitkä renkaat ovat kitka- ja mitkä nastarenkaita.
    No, värikoodaushan siinä oli, mutta sekin oli eri päin kuin loppuarvosteluissa; taulukoissa sinisellä merkittiin nastarenkaita, kun taas arvosteluissa ne oli päätetty merkitä punaisella ja vastaavasti kitkat sitten sinisellä..

      
  • Ei nasta ja kitkarenkaiden välistä eroa voi selkeämmin kuvata. Lopullinen valinta on kuluttajalla. Ilmeisesti kitkarenkaiden valitsijatkaan ei ole ymmärtäneen testin tuloksia?
    Näköislehden sivulla 18 on oleelliset taulukot, miksi talvirenkaat valitaan.

      
  • Niin omalta osaltani tuo epäselvyys oli ihan siinä taulukossa jossa kerrottiin vain renkaan merkki ja taustaväri kertoi ilmeisimmin sen oliko kyseessä nasta- vai kitkarengas, vrt. kaksi eri Nokia -tulosta.
    Ja nyt kun missään kohtaa sivulla ei tilaa tuhlattu sen kertomiseen mikä väri tarkoittaa mitäkin rengastyyppiä, joutui lukija etsimään tämän vastauksen siitä minkä merkkisiä nasta- ja kitkarenkaita mukana oli, paljastavana vaikkapa Nankang tai Linlong. Ja tästä päästään tuohon jatkohavaintoon, että tämä värisymboliikkakin on päinvastainen tuossa tulostaulukossa verrattuna loppuarvosteluihin.

    Havainnollistuskuva ohessa:
    Image and video hosting by TinyPic

    Eli sivulla jossa tuo tulostaulukko on, ei kerrota tätä symboliikan merkitystä - tietty taustaväri kuvaa tiettyä rengastyyppiä. Ja vaikka lukija ovelasti päätteleekin että ahaa, nyt sininen on nasterengas, päättää Tekniikan Maailma suuressa viisaudessaan kääntää värit loppuarvostelussa päinvastaisiksi!
    Ähäkutti!

      
  • Täällä myös uutena meluisat mutta nyt jo huomattavasti hiljentyneet Nokian Kasit.

    Levottomampi ja epävakaampi tuntuu olevan kuin edellisen auton Conti-Ice, mutta pito talviolosuhteissa on myös hyvä. Kontiaisessa muuten huomasin saman ilmiön, joka tuli korostetusti esiin tuttavan hankittua minun autoani ajettuaan omaan samanlaiseen autoonsa uudet. Samanlaisia autoja samanlaisin ja samankokoisin renkain vertaillen oli hämmästyttävän suuri ero melussa uuden ja yhden talven kuluneen välillä.

    Mutta ei tämä välttämättä aloittajaa auta, ellei hänen autossaan toimi? Itse laitoin melkein uudet 9.5-milliset Michelinit kiertoon, kun olivat takavetoisen alla niin huonot ajaa. Etuvetoisessa saattavat toimiakin silti ihan kohtuudella, vaikkei Michelinin nastarengas enää tätä päivää talviominaisuuksiltaan olekaan.

      
  • Kommentti aloitukseeni:
    Nyt kun noilla Hakkapeliitta kaseilla on toinen talvi menossa ja ajokilometrejä on kertynyt runsaat 20000, niin äänimaailma on tullut paljon sivistyneemmäksi. Enää rengas ei ulise eikä nastat ropise, vaan melu on normaalia rengasmelua. Nastat ovat kaikki tallella, mutta ilmeisesti ovat jo reunoistaan pyöristyneet. Liekö pitokaan enää uusien luokkaa!

      
  • Pito ei takuulla ole uusien luokkaa. Kumi vanhenee ja nastat pyöristyvät nopeasti.

      
  • Pito ei ole tietenkään uuden renkaan tasolla. Silti Nokian 8 luistaa edelleen oikein, eli pysyy luiston rajalla sentin naarmuja jäähän kynsien vaikka kaarteen läpi lipsahtamatta yhtään leveämpään luistoon. Jään naarmuttaminen alkaa tietenkin kolmantena talvena pienemmällä G-voimalla kuin uutena, mutta aivan yhtä selkeästi kuin ennenkin.

      
  • Rengasmelu voi olla hämmentävää. Minulla oli Avensiksessa viime talvena ja osittain kesälläkin Bridgestonen kitkarenkaat. Pitivät pinnalla kuin pinnalla ihmeellistä ulinaa. Epäilin pyöränlaakeriakin kun tuntui tulevan pahimmin vasemman etupyörän suunnalta. Nostin pari kertaa renkaan ilmaankin, pyörittelin ja ravistelin pyörää kunnes uskoin, että kyllä laakerit ja muut paikat on kunnossa.
    Keväällä sain päähäni vaihtaa renkaat edestä taakse ja päinvastoin. Pahin ulina loppui, mutta ei voinut siltikään hiljaisiksi kehua. Vähän vaimeampi ulina kuului,nyt tasaisesti auton joka kulmasta. Luulin, että extra load (XL)kantavuuden renkaat on se syy.
    Tämän talven olen ajellut Hankookin nastarenkailla. Kuulostavat hiljaisemmilta kuin Bridgestonen kitkat. Vähintäänkin melun sävy on miellyttävä matalahko humina, ei häiritse ollenkaan. Vaikka nämäkin renkaat ovat extra load-renkaat.

    Melua lukuunottamatta Bridgestonen kitkat olivat kesärenkaana vallan hyvän tuntuiset. Hyvät ajo-ominaisuudet ja enkä huomannut pidossakaan moittimista oli alla kuiva tai märkä asfaltti, tai sorapinta. Kestivät kulutustakin niin hyvin, että sen puolesta oli ihan sääli hukata kun ostin uudet sekä kesä-, että talvirenkaat.

      
  • Koeajoin minäkin perheen kanssa alkutalvesta farmarimallisen Avensiksen, ja rengasmelu oli kieltämättä melkoinen. Varsinkin takapenkillä tuntui siltä kuin renkaat olisivat pyörineet matkustamossa tai ainakin tavaratilassa. Enpä usko, että rengasmerkkiä muuttamalla suurta muutosta olisi tapahtunut.

      
  • Eikun, just toisin. Eri renkailla voi olla todella huomattavat erot rengasmelussa eri autoissa. Toisessa autossa hiljaiset eivät olekaan hiljaiset toisessa autossa ja päinvastoin, meluisat eivät olekaan meluisat toisessa autossa.

      
  • ...ja toiset autot ovat hiljaisia kaikilla renkailla, toiset eivät millään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit