Rampeilta ajaminen

96 kommenttia
«134

Olisi jälleen kiihkeänä käyvään keskusteluun tietäjien apu tarpeen.
Erimielisyyttä syntynyt tilanteessa jossa ajetaan rampilta liittymiseksi toiselle väylälle, ja edessä menevä ajoneuvo siirtyy sinne liityttävälle väylälle ennen kiihdytyskaistan loppua, niin nyt se tilanne että ohitetaan tämä edellä rampista mennyt ajoneuvo, onko lain ja tai asetusten mukaan kielletty?

  
  • On lainvastaista jos ylittää yhtenäisen eli sulkuviivan.

      
  • niin nyt se tilanne että ohitetaan tämä edellä rampista mennyt ajoneuvo oikealta.....jäi tuo oikealta pois. :(

      
  • Jos kyseessä on moottoritie ohittaminen oikealta on kielletty tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta.

      
  • En usko, että laki tuota suoraan kieltää. Eihän ohittaja edes vaihda kaistaa, joten ei se välttämättä ole edes lain mukaan ohitus. Ja jos motarilla joku ajaa hiljaa, tottahan rampilta tulija saa sen oikealta sivuuttaa. Käytännössä temppu, jossa rampilta tullut ohitetaan oikealta, on yleensä niin ruma, että tll 3 pykälä sen voi kieltää.

      
  • Tällainen tilanne on usein kehätieltä Ikean liittymässä Lahteen päin, edellä ajava auto on jo siirtynyt moottoritielle, takaa tuleva menee kiihdytyskaistaa oikealta ohi ja tulee viime tipassa ennen kaistanloppua eteen. Missä kohtaa tällainen käytös muuttuu moottoritiellä ajavan häirinnäksi? Mikä on laissa kielletty.

      
  • Aikaisin moottoritielle siirtyvän oikealta sivuuttaminen voi olla vaikeaa nopeusrajoitusta ja TLL 10§ rikkomatta. Moottoripyörällä saattaisi hitaasti motarille liittyvän ohi ehtiä riittävän turvavälin takaa ilman ylinopeuttakin?

    Mutta jos nopeusrajoitukset ja turvaetäisyydet joka suuntaan täyttyvät, niin mikä estää?

      
  • Yksittäistä ajoneuvoa ei moottoritiellä saa ohittaa oikealta. Mikäli molemmat ajavat rinnakkaisessa jonossa,silloin saa.
    Muunlaisella tiellä kaistaa vaihtamatta saa mennä oikealta ohi ja sitten vaihtaa kaistaa.
    Tulkintani on suoraan tieliikennelaista.

      
  • Minä käsitän että tässä on kyse siitä kun kaksi autoa tulee liittymää siirtyäkseen päätielle ja etummainen auto on jo siirtynyt päätielle ylittämättä sulkuviivaa, niin takimmainen auto kerkiää vielä ajamaan oikealta ohi ja eteen. Yleensä kiihdytyskaistat on niin lyhyitä että tällainen käytös muuttuu jo päätiellä ajavan häirinnäksi.
    Vai muuttuuko? Kuinka eteen saa koukata?

      
  • Tojoelta puuttuu pari muutakin moottoritiellä oikealta sivuuttamisen sallivaa tilannetta, mutta tämä ei ole yksikään niistä.

    Eipä tosin sisääntuloramppia ajava ole välttämättä moottoritielläkään?

      
  • @2016: juuri tätä käytännön vaikeutta mahtua ohittamaan rajoitusta ylittämättä ja turvaetäisyyksistä tinkimättä minäkin tarkoitin.

    Pyörällä voisi jossain paikassa ehtiä, jos edellä ajava jättää headroomia kiihdyttää ohitse? Pyörällä ei vaan voi tehdä mitään, mikä saattaisi yllättää hitaammalla kellotaajuudella liikkuvat.

      
  • Enpä tosin suosittelisi tekemään tuollaista temppua.
    Joku voi olla ohituskaistalta palaamassa oikealle jolloin oikealta ohittaja voi tulla yllätyksenä samalle kaistalle.

      

  • Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

    Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

      
  • 2016: 5§

    Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

    Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

    No mutta kai sitä nyt sentään silloin saa kiilata kiihdytyskaistalta moottoritielle tai ohittaa oikealta, jos se kuskin itsensä mielestä parantaa liikenteen joustavuutta?

      
  • Voi se olla niinkin, minä kyllä jätän kaikenlaisen kiilaamisen liikenteessä pois ajotavastani ja suosittelen sitä muillekin.

      
  • Näiden keskustelujen tarkoitusperä jää kyseenalaiseksi.
    Jopa Suomen liikennelakia pilkataan vihjailemalla että lain esiin tuoja ei ymmärrä lain sisältöä.

      
  • Onko liittymäramppi moottoritietä?

    Jos on, jonot sallivat oikealta sivuuttamisen.
    Jos ei, moottoritiesäännöt eivät kiellä oikealta ohittamista.

    Silti nopeuksia ja turvaetäisyyksiä on vaikea täyttää, vaikka temppu muuten olisikin periaatteessa sallittu.

    @Tojoe: juuri tuosta syystä vältän oikealle kaistalle palaamista liittymän kohdalla. Huono näkyvyys yhden kaistan yli.

    @2016: jos TeeCeetä tarkoitat, vaihdapa uusi patteri sarkasmidetektoriisi. Hän taitaa olla se viimeinen, joka pilkkaisi lakia.

      
  • En muista, milloin rampin alkupäässä ei olisi ollut moottoritie alkaa-liikennemerkkiä.

      

  • Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

    TeeCee liikenteen kotipoliisi tulkitsee lakia näin:
    No mutta kai sitä nyt sentään silloin saa kiilata kiihdytyskaistalta moottoritielle tai ohittaa oikealta, jos se kuskin itsensä mielestä parantaa liikenteen joustavuutta

    Minä henkilökohtaisesti olen liittynyt moottoritielle lain hengen mukaisesti ja tulen liittymään tästä eteenpäinkin. Kiilaamine on selkeästi lain hengen vastainen.

    Toivon kysymyksen asettajan Jorman ymmärtävän mitä lailla tarkoitetaan.
    Hänen varsinainen kysymys oikealta ohittaminen jää ilmeisesti ratkaisematta.

      
  • @Herbert, kiitos, niinpä tietenkin.

    @2016, ei ratkaisematon, vaan tilanne alkaa olla aika selvä.

    @TeeCee, tuleeko tästä sullekin deja vu :D

      
  • Ramppia pitkin elikkä kiihdytyskaistalle saapuvien lähtönopeus on sama, jos aikoo mennä oikealta ohi joutuu ennen kiihdytyskaistan loppua kiilaamaan edellä ajavan eteen.
    Nyt jää ratkaisematta kuinka lähelle eteen, onko se liittymästä edellä menneen häiritsemistä.

      
  • 2016:
    Ramppia pitkin elikkä kiihdytyskaistalle saapuvien lähtönopeus on sama

    Onko?

    Nyt jää ratkaisematta kuinka lähelle eteen, onko se liittymästä edellä menneen häiritsemistä.

    Onko häiritseminen eri juttu kuin kiilaaminen? Joka tapauksessa, sinähän sen lain hengen juuri kerroit tietäväsi, ymmärtäväsi ja sitä toteuttavasi, niin kerro meille. Eihän siinä pitäisi silloin olla mitään ratkaisemista sitten enää.

    Vinkeistä huolimatta et tainnut vieläkään tajuta TeeCeen sarkasmia...

      
  • Niinpä tietysti, antaa taas olla.
    Kysymys on kuinka liittymästä ajetaan lain sallimissa rajoissa, minä en ole ohittanut oikealta edelläkerrotulla tavalla.
    Liikennelaki ei ole nälvimisen paikka.

      
  • Täällä ei ollakaan 2016 essonbaarissa!

    2016:
    Kysymys on kuinka liittymästä ajetaan lain sallimissa rajoissa

    Liittyykö siihen se, mikä tulkitaan häirinnäksi/kiilaamiseksi?

    minä en ole ohittanut oikealta edelläkerrotulla tavalla.

    No jos tulisi tarve? Pääsisit sillä tavalla ohi sen HUOM! rampissa sinua hitaammin kiihdyttäneen kuskin, joka on tod.näk. vaihtanut kaistaa päätielle, vaikka kiihdytyskaistaa olisi käyttämättä jne. Sinä et ajaisi ylinopeutta, etkä kiilaisi saati estäisi, mutta rampin kaistaa loppuun asti hyödyttämällä ehdit hyvin ohi.

    Mitäs tekisit?

      
  • Ei ole tullut tilannetta että rampissa edelläajava ajaa hiljempaa, kuinka se on mahdollista.
    Jos on toimin.
    Tietysti näin:

    Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä

    Hae seuraavat vastaukset täältä:
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

      
  • Vähän aihetta sivuten.
    Kun rampilta tuleva ajautuu moottoritietä ajavan rinnalle, miksi tämä yleensä kiihdyttää viimeiseen saakka jotta ehtisi rinnalla ajavan eteen?
    Helpompi olisi höllätä kaasua ja liittyä tämän taakse.

    Kiihdytyskaista on väärä sana, sehän on liittymäkaista. Sitä ennen rampilla kiihdytetään jo valmiiksi.:-)

      
  • Veikkaan syyksi sitä, että pidetään automaationa motaria ajavan väistämistä. Kun laki (rampilta tulijan väistämisvelvollisuus) käännetään päälaelleen, saadaan aikaan monenlaista ihmeellistä tilannetta selvitettäväksi. Kai noista selviytyminen antaa joillekin hyvän fiiliksen. Samalla voi taivastella vastapuolen tunarointia. Mikä muu syy voisi motivoida tuollaiseen käytökseen.

      
  • 5 § (29.4.1994/328)
    Ajoneuvon saa ajaa moottoritielle vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä ja moottoritieltä pois vain tien päättymiskohdasta tai käyttäen ajosuunnassa opastusmerkein osoitettua erkanemistietä.

    Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

    Moottoritieltä poistuvan kuljettajan on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle taikka ajokaistalle, joka on liikennemerkillä osoitettu poistuvalle liikenteelle. Jos tiellä on hidastuskaista, on mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirryttävä sille.

      
  • 2016: "Ramppia pitkin elikkä kiihdytyskaistalle saapuvien lähtönopeus on sama"

    Useimmiten ei ole, mutta eipä hätäillä:

    2016: "jos aikoo mennä oikealta ohi joutuu ennen kiihdytyskaistan loppua kiilaamaan edellä ajavan eteen."

    Edellä ajava rampilla 80 km/h on yleinen tapaus. Takana tulevalla 50 metriä ei ole ylellinen turvaväli, pikemminkin minimi hyvissä olosuhteissa. Edellä ajavan siirtyessä motarille heti kun mahdollista, vetäisee takana tulevan tonnisen muoviluodin kuski ykkösvaihteella tupin nurin. Yksinkertaisuuden vuoksi oletetaan nopeuden nousevan tavoitteena olevaan 100 km/h välittömästi, vaikka todellisuudessa kiihdytykseen kuluukin ehkä 0.6 sekuntia.

    Tuolla nopeuserolla 50 metrin takamatkalta lähtenyt pyörä tavoittaa 80 km/h jatkavan auton noin 9 sekunnin jälkeen noin 250 metrin päässä. 50 metrin turvavälin rakentamiseen tarvitaan vielä toiset 9 sekuntia ja 250 metriä, eli yhteensä puoli kilometriä siitä kohdasta, missä edellä ajava siirtyi turhan aikaisin moottoritielle.

    Minusta tämä tukee kantaasi, että näillä rajoituksilla ei taida löytyä riittävän pitkää liittymisaluetta rampin lopussa?

    Jos taas rajoitus on 120, silloin yhteensä 300 metrin liittymisalue riittää. Isonlainen tilavaatimus, mutta ei ihan mahdoton?

    Vakavampi juttu tässä on siinä kohdassa, että vaikkei kukaan yritä ohittaa ketään, aika usein tulee rampilta puolen tusinan auton nippuja alle sekunnin turvaväleillä.

      
  • Tojoe: "Kun rampilta tuleva ajautuu moottoritietä ajavan rinnalle, miksi tämä yleensä kiihdyttää viimeiseen saakka jotta ehtisi rinnalla ajavan eteen?
    Helpompi olisi höllätä kaasua ja liittyä tämän taakse."

    Ohitus on hyvin ymmärrettävä valinta, jos rinnalla olevan edessä on enemmän vapaata tilaa kuin takana tai oma matkanopeustavoite arvioidaan moottoritiellä jo olevaa suuremmaksi.

    Jos tämän valinnan turvin onnistuu liittymään moottoritielle siellä jo olevien ajoneuvojen väliseen vapaaseen kohtaan, sehän on hyvä juttu.

      
  • 740GLE:
    Vakavampi juttu tässä on siinä kohdassa, että vaikkei kukaan yritä ohittaa ketään, aika usein tulee rampilta puolen tusinan auton nippuja alle sekunnin turvaväleillä.

    Tuossa nipussa täytyy olla myös 2016:n aina mukana. Muuten ei selity se, ettei hän tajua, ettei edellä ajava(t) todellakaan välttämättä aja samaa nopeutta kuin takana tuleva ajaa. Ne etäisyydet, katsos 2016...

    "Pahimmillaan" nopeuseroista johtuen ja "parhaimmillaan" liittymiskaistan pituudesta johtuen tähän hänen huolenaiheeseensa ei ole syytä Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä. Motarilla ja kesäaikaan tuo oikealta "vielä" ohittaminen on ja olisi varmasti ns. helpointa.

    Ei mitenkään tavatonta siis, mutta entäs se edellä mennyt hidastelija? No siihen kohtaan Herbert nappasi kyllä hyvän näkökulman tuossa edellä: Veikkaan syyksi sitä, että pidetään automaationa motaria ajavan väistämistä.. Eli pahimmillaan sinne päätielle pungetaan jopa 60km/h hissutellen 120km/h ajavien sekaan! Ei uskalleta ja/tai osata kiihdyttää päätien nopeuteen, eikä hyödyntää mitenkään liittymiskaistaa loppuun. "Ja väistäähän ne kun mä tulen" -uskomuksella...

    Kysynkin 2016:lta, varmistaako tällainen kuski sinusta, että siirtyminen tapahtuu vaaratta jne? Entä se, joka vielä ehtii oikealta ohi, koska ottaa vauhtia kuten kuuluu jne.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit