Halpa ja hyvä perheauto

13 kommenttia

Hei!

Jos olisit (järkevä) nainen, jolla on kolme turvaistuinikäistä lasta, niin minkä auton ostaisit? Budjetti niinkin huono, kuin max 3000€. Olen yrittänyt selvitellä ja näyttäisi siltä, että ok vaihtoehto voisi olla esim. (paljon ajettu) Avensis, golf tai Mondeo tai Peugeot 307 (jota en ehkä uskaltaisi ostaa). Tila-autot tässä hintaluokassa taitaa olla poissuljettuja vaihtoehtoja? Lähipiirissä ei ole oikein ketään keltä kysyä neuvoa, joten mielellään ottaisin ehdotuksia vastaan. Kiitos :)

  
  • Tuossa yksi vaihtoehto. Eikä ole paljon ajettu, tilaa on ja potkua ohituksiin mielestäni ihan riittävästi. Vaihtoehtoja löytyy niin moottoreissa kuin väreissä jos tuo kyseinen yksilö ei jostain syystä miellytä.

    http://www.nettiauto.com/ford/mondeo/8082552

      
  • Kiitokset vinkkauksesta. Taitaa kuluttaa vähän liikaa kaupunkiajossa (jota meidän ajo pääasiassa on). Mutta kyllähän tuo mondeo on listan yläpäässä.

      
  • Kumpa voisi joku luvata otsikkosi mukaista vaihtoehtoa heti kättelyssä, mutta kun kuvistakaan ei voi päätellä yhtään mitään.

    Mitä saat jos laitat Nettiautoon (tarkennettuun) hakuun

    • Hinnaksi min 2000 ja max 3000€
    • Farmarit sekä tila-autot
    • vanhimmaksi vm. 2000 (tai mitä haluat)
    • vaikka 200tkm max ajettu (tai mitä haluat)
    • ilmastointi (aika pakollinen lapsiperheellä)
    • isofix-valmius

    Äkkiseltään löytyy esim. molempia korimalleja kyllä. Tarvittaessa voit kokeilla laittaa joitakin automerkkejä erikseen, jos ei muuten osu (kaikki ei tule mukaan välttämättä tuolla haulla).

    Sitten vaan ihan itse katsomaan, mikä löytyy kohtuumatkan päästä ja käyt koeajamassa! Kaikista parhaiten saat käsityksen tiloista, kun itse näet ja kokeilet sijoitella lastenistuimia jne. Unohda mageet vanteet sun muut hilavitkuttimet. Kokemuksesta voin sanoa, että tuo "istuinvaihe", menee todella nopeasti ohi ja sitten voit taas valita autoja uusiin tarpeisiin. Nyt tarvitset ehkä vain sitä tilaa.

    Vinkkaisin sen verran, että vakuutusyhtiösi sivuilla voi olla mahdollisuus tehdä laskelmat: esim. syöttää rek.nro autokokelaasta. Vakuutusmaksut voivat heitellä automerkistä toiseen yllättävän paljon!

    Valinnat teet sinä itse, täältä löytyy keskimäärin vain "hyviä neuvoja". Onnea hankintaan!

      
  • Kokonaiskustannukset on hyvä vinkki, koska pienellä ajomäärällä jo pelkkä vakuutusmaksu saattaa kompensoida melkoisen kulutuseron.

    Aloittajalta kaipaisin hieman lisätietoa, esimerkiksi arvioitu vuosittainen ajomäärä vaikuttaa valintaan?

    Kyselin kolmisen vuotta sitten vinkkejä samassa hintaluokassa, ja valintani tehtyäni olen kerännyt kronikkaa tänne. Olen tavallisesti tehnyt päivityksen lukuvuoden alkaessa, mutta kun kerran kysyit, niin opiskelija-autojen viimeisin päivitys on nyt täällä:
    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t7041/page/3/

    Äläkä vain ota tätä suosituksena tuon vanhan Mersun hankintaan. Jos tarvii kysyä neuvoa, silloin ei osteta 25 vuotta vanhaa 400.000 km ajettua!

    Sen sijaan tuon ensimmäisen S70/V70 korimallin voisit asettaa tutkaasi katsoaksesi täyttääkö se mittasi? Näitä saa budjetillasi, eikä tarvitse ottaa huonointa, vaan etenkin sedaneista pääset valitsemaan parhaasta päästä. Viimeinen vuosikerta 2000 on vanhoihin kanttikuoriin piilotettu nykyauto. Se on nimittäin teknisesti kuten S60, mutta vanhanaikaisen isoilla takatiloilla, SUURELLA tavaratilalla ja silloin uusien pattikylki-Volvojen tekniikalla. Olen itse ajanut tuon korimallin V70 Sportwagonilla ympärivuotisen keskikulutuksen 7.9 sadalle 2.4 bensakoneella, joten sen kulutus yllättää useimmat. Edeltäneen vuosimallin vanha moottori ei yllätä.

    Oma kokemukseni tämän hintaluokan autojen "huoltosopimuksen" takaajana on ollut sellainen, että ostitpa minkä tahansa, niin käytä jonkin verran aikaa kaivaaksesi esiin yksilö, jolla on hyvä huoltohistoria. Sen ei tarvitse olla kallista merkkihuoltoa leimoineen, vaan asiansa osaavan monttöörin ajanmukaisesti tekemien töiden kuittilokikin on jo hyvä alku. Mutta "lankomiehen tekemät öljynvaihdot" eivät riitä huolloksi, vaan olisi syytä olla jotain näyttöä siitä, että KOKO huolto-ohjelmaa on noudatettu.

    Et kai vain tarvi automaattia? Se on tässä hintaluokassa vähän paha nakki, monessakin mielessä. Automaatti sinänsä ei ole huono asia, mutta ne vaativat huoltonsa. Joidenkin automaattien vaatimat erikoisöljyt ovat niin kalliita, että jossain vaiheessa alkaa omistajia hirvittää kaataa 10 - 15 % auton arvosta laatikon öljynvaihtoon. Plus työt päälle. Vaikka löydätkin hyvin hoidetun automaatin, tässä hintaluokassa automaatti nostaa kulutusta vielä melko rankasti. Näin pieni budjetti on kokonaisuus. Jos pystyt vaihtamaan vaihteet itse, on hyvä mahdollisuus saada parempi auto, joka kulkee jatkossa halvemmalla.

    Minusta et pyydä mahdottomia. Kokemuksesta tiedän, että budjetillasi on mahdollista saada oikeasti toimiva auto, jolla on vielä pitkästi tietä edessään.

    Mutta valitse muutama mitoiltaan ja muilta ominaisuuksiltaan vaatimuksesi täyttävä kohtuullisen yleinen malli, johon rahat riittävät.

    Sen jälkeen tee kotiläksyt opetellen vikasarjoista ja merkkifoorumeilta kyseisen mallin tunnetut tyyppiviat (joita niillä kaikilla on, sanoivatpa merkkifanaatikot mitä tahansa). Ja muista, että tyyppivika koskee vain niitä yksilöitä, joihin haavoittuva komponentti on asennettu. Vaikkapa turbodieselin tai automaatin viat eivät paljon rasita käsivaihteisen bensamoottorin kuskia. Valitse tämän perusteella kiinnostava malli, tai enintään pari mallia, jonka omituisuuksien kanssa pystyt elämään sitten kun ne eräänä aamuna ilmaantuvat luoksesi.

    Kun tiedät, mitä olet hakemassa, niin sitten haetaan se oikeasti hyvin hoidettu yksilö.

    Kerro lopulta, mihin päädyit?

      
  • Ai niin, ja vielä lyhyt vastaus.

    Jos en saa valita omaa suosikkiani, joka olisi Volvo S70/V70, niin sitten luettelemistasi samanhintaisista hyvin hoidettu Avensis. Et oikeasti säästä juuri mitään tinkimällä tiloissa Corollaan.

    Kummassakin niin paljon tiimaa taulussa, että tinkimätön huoltohistoria on parempi kuin 100.000 km vähemmän mittarissa ja miten sattuu hoidettuna.

    Hintaa voi miettiä kahdella tavalla. 2500 Euron autosta saa useimmiten 500 € täsmähuollolla paremman kuin 3000 ostetusta. Toisaalta, usein 3500 - 4000 euron auton voi hyvä puhuja saada kolmella tonnilla mukaansa.

      
  • Tuossa hintaluokassa löytyy mukavia ja tilavia Renault Grand Scenic -autoja useampia eri vaihtoehtoja. Renaultin harmina on etuakseliston pikkuviat mitkä näkyvät katsastustilastossa hylkäyksenä koska niistä ei saa antaa pelkkää korjauskehotusta. Sitä on hyvä verrata siihen että suomalaisten suosikkimerkin kalliit moottori- tai vaihteistoviat eivät näy katsastustilastossa.

    Jos valitsee vanhan auton kannattaa valita sellainen missä huollot on tehty säännöllisesti, jakohihnan vaihto (500 €) ei ole heti ajankohtainen eikä renkaat ole loppuunajetut (450 €/sarja).

    Golf on kovin pieni, Avensis on kallis, jne. Jokaisesta löytyy huonoja puolia.

      
  • Kiitos paljon vastauksista! Harmi, että osa oli tullut vasta auton oston jälkeen. Päädyin ostamaan corolla farkun vm 2006, 1.4 diesel. Vertailin veroja, vakuutuksia, käyttökuluja ja jälleenmyyntiarvoa. Valintaan vaikutti valitettavasti myös kiire, uuden auton sijainti ja hyvä vaihtotarjous meidän vanhaan Primeraan (jossa siis olisi ollut puolen vuoden sisään remonttia tulossa jopa 3000€ edestä). Soitin myös meidän korjaamolle ja kysyin heidän neuvoaan ja suosittelivat toyotaa siinä mielessä, että yleensä niihin menee enemmän vaan kuluvaa osaa. Vähän jännittää tuliko tehtyä oikea valinta, mutta ainahan voi vaihtaa ? Tila-auto meillä olisi ollut paras, mutten oikeen löytänyt sopivaa tällä budjetilla. Kaikissa oli joko: korkeat katsastusprosentit, pelottavia tielle jättäviä tyyppivikoja, suuri kulutus, korkeat verot ja vakuutukset, sekä sijainti yleensä jossain kaukana. Lisäksi 98% liikkeistä olisi hyvittänyt vanhasta autosta todella vähän. Aion pitää kyllä nettiautoa yhä silmällä. Pääasia kuitenkin, ettei tarvitse kuljettaa lapsia siinä rikkinäisessä autossa enää.

      
  • Niin ja nykyinen auto on huollettu hyvin, ketjukone sekä pitkä aika seuravaan katsastukseen.

      
  • No niin - sepä kävi ripeästi. Onnea valinnalle - eiköhän tuolla pärjää.

      
  • Hei! Vanha ketju, mutta mulla on hyvin samantyyppinen tarve kuin aloittajalla. Lapsia tosin vain kaksi, mutta budjetti samaa luokkaa. Löysin tällaisen palvelun netistä ja pohdin voisiko olla järkevä omassa tilanteessa. Asiantuntijamielipiteitä?

    https://www.kuuno.fi/collections/autot/products/skoda-roomster-tilaihme

      
  • Vai asiantuntijamielipiteitä? Mitäs jos ne ovat ihan ristissä toistensa kanssa?

    Minun kommenttini pätee tähänkin (03.07.2016, 20:36). Skoda Roomster taitaa olla kyllä sitä, mitä tuohon lainasit. käyt vain tarkistamassa itse. Se pätee kaikkiin vaihtoehtoihin.

      
  • Tuo Roomster oli linkki, mutta se ei valitettavasti jotenkin näy sellaisena, mutta sitä pystyy näköjään klikkaamaan. Olisin siis kaivannut mielipiteitä juuri tuosta palvelusta. Eli olisiko tällaisessa tilanteessa, jossa sitä asiantuntemusta ei oikein ole, kannattavaa ottaa auto kuukausihinnalla tuolta Kuuno nimisestä firmasta? "Asiantuntijamielipiteitä" on toki joka lähtöön ja siksi niitä haluaisinkin kuulla. Absoluuttista totuutta lienee vaikea löytää :). Lähinnä kiinnostaa, että tuollainen palvelu vetoaa minuun, mutta mitä "ammattimiehet" siitä sanovat.

      
  • OK, pahoittelut siinä tapauksessa. Tarkoititkin sitä, että mitä mieltä voitaisiin olla siitä, että hankit autosi täältä:

    https://www.kuuno.fi/

    No ei ole kokemusta ko. yrityksestä, tai tuollaisesta "liisauksesta" muutenkaan. Olen kyllä huomannut, että monet autoliikkeet ovat alkaneet tarjota niitä.

    Ei nuo ihan hulluilta kuulosta, monelle työsuhdeautoilijalle tutun kuuloista, ilman tarkempia perehtymisiä.

    En taida osata auttaa sen pidemmälle...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit