Rampeilta ajaminen

96 kommenttia
13
  • Jätän lakitupaan ratkaistavaksi jos tarvis vaatii oleko tulkinnut väärin moottoritielle liittymis säännön.
    Muuten tätä kuulustelua jatkuu loputtomiin.
    Moi

      
  • Tieliikenneasetuksessa olennaisin kohta on tämä: "Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."

    Jos moottoritiellä menee kuorma-auto tähtään sen eteen, en taakse. Lähtökohtana on se että sen kaistanvaihdon voi tehdä vaaratta.
    Tiiviiseen kaistanvaihto-autoketjuun en osallistu, viimeisille ei useinkaan jää tilaa estämättä moottoritien liikennettä.

    Liikenteessä on paljon kuljettajia joille liikennesäännöt eivät ole tärkeitä enää sen jälkeen kun ajokortti on saatu. Ei kannata ottaa toisten ajamista kovin tosissaan vaikka joutuisi jarruttamaan välttääkseen kolarin tai jottei itse toisen kaistanvaihdon vuoksi syyllistyisi liian lyhyeen turvaväliin, vaan tulisi oppia keskittymään lähinnä siihen omaan turvalliseen ajamiseensa.

      
  • Höpö höpö 2016! Ei tällainen mitään "kuulustelua" ole, vaan ajatusten vaihtoa. Jos sinä esität väitteen/mielipiteen/käsityksen, riippumatta siitä oletko oikeassa vai et, niin sinullehan ne kysymykset osoitetaan, kellekäs muulle, jos kysyjällä on siitä jotakin mielessä. Ihan sama juttu kenelle tahansa!

    Perustat oikealta ohittamisen kiellon mielestäsi tähän:
    2016:
    Vielä kerran TÄSSÄ: Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Huom mistä se moottoritie alkaa.

    Samassa pykälässä 7 sanotaan myös näin.
    Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja... on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

    Eikö kiihdytys-/liittymiskaista (ramppi) ole "tietylle liikesuunnalle tarkoitettu" ajokaista? Kun sillä ajaa, ajaa menosuuntaan päätietä ajavien kannalta luonnollisesti oikealla, vain oikealta voi tulla liityttävälle tielle rampilta.

    Mitä tällä haen? Esimerkinomainen perustilanne rampilta liittymiseen:
    Liityttävällä tiellä (päätie) ajaa ajoneuvo hitaammin kuin rajoitusnopeus sallii. Sinä haluat liittyä sille rampilta rajoitusnopeudella, koska olet pääsemässä sille sujuvasti kiihdyttämällä. Molemmat ajoneuvot ovat rampin alueella (kuulostaa motarin pitkältä rampilta) ja ihan perään rampppi on osa päätietä jo. Hetken matkaa hitaampi ajoneuvo ajaa samaa nopeutta kuin sinä kiihdytysvaiheessa, sitten alat saada enemmän vauhtia. Hitaampi ajoneuvo lähestyy tietysti kohtaa, jossa sinun liittymiskaistasi loppuu. Tilanne päättyy kuitenkin hyvin, koska sinä saat hyödynnettyä oman kaistasi loppuun ja hitaampi ajoneuvo jää taakse. Pääset sujuvasti päätien oikealle kaistalle, ketään häiritsemättä ja kiilaamatta. Olet ohittanut hitaamman ajoneuvon oikelta! (Ja tilanteesta, jossa tuo päätiellä kulkeva ajaakin rajoitusnopeutta, siitä ei ole siis kysekään)

    Nyt sitten palataan alkuperäiseen kysymyksenasetteluun:
    Se ei taida olla ihan perustilanne, koska tuossa edellä kuvatussa ei ole mitään poikkeavaa. Erona tilanteissa on minun käsittääkseni vain se, että tämä hitaampi ajoneuvo onkin sinun kanssasi rampilla ja liittymässä myös päätielle. Sinä takana tulevana osaisit, pystyisit, uskaltaisit tms. kiihdyttää rajoitusnopeuteen, jota muut näyttäisivät päätiellä ajavan myös. Edellä ajavalta ei näytä sujuvan, mutta helpotetaan sen verran ettei koske raskasta ajoneuvoa, jolta ei ihan mahdottomia voi edes vaati. Kyse on siis henkilöautokuskista.

    Useista vaihtoehtoisista syistä hitaammin kiihdyttävä (?) edellä menevä kuski päättää, että hänpä siirtyy aika pian tuolle päätielle. Vaikka kaikenlaisten varoitusvalojen pitäisi päässä vilkkua ("ajat liian hitaasti", "mikset hyödynnä rampin pelivaraa loppuun asti", "ethän tunge/kiilaa kenenkään eteen" ym). Tässä tapauksessa kukaan päätiellä ajava ei häiriinny ja ehkä edellä rampilla ajava näki sen sivupeilistäkin. Ei viitsi ottaa ylimääräisiä riskitekijöitä mukaan muutenkaan "sotkemaan".

    Nyt sinä huomaat, että ramppiahan olisi vielä jäljellä, samoin autosi resursseja! Kiihdytät ja pääset rampin päätyttyä päätielle rajoitusnopeutta ajaen ihan sujuvasti, ketään häiriten tai kiilaten. Olet ohittanut oikealta sen rampilla aiemmin samaan aikaan olleen auton!

    Onko se siis ollut enää "moottoritiellä edellä kulkeva ajoneuvo", kun vertaat vaikka siihen ensimmäiseen esimerkkiini? Sinähän olet lisäksi käyttänyt "tietylle liikesuunnalle tarkoitettua ajokaistaa" täysimittaisesti!

    Kysymys siis kuului:
    tilanteessa ajetaan rampilta liittymiseksi toiselle väylälle, ja edessä menevä ajoneuvo siirtyy sinne liityttävälle väylälle ennen kiihdytyskaistan loppua, niin nyt se tilanne että ohitetaan oikealta tämä edellä rampista mennyt ajoneuvo, onko lain ja tai asetusten mukaan kielletty?

    Toistan myös, etten keksi miksi tuossa kysymyksessä olisi, tai edes pitäisi olla sisäänrakennettuna
    – penkkojen pöllyttäminen
    – reilusti ylinopeutta ajaminen
    – kaikkien mahdollisten turvavälien minimointi
    – kiilaaminen

    • häirintää
      – muita lakia rikkovia tai siitä epäilyksen alaisia tekoja

    Karrette lainaa jostakin:
    ”Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.”

    Jos joku noissa esimerkeissäni jättää todennäköisimmin nuo huomioimatta, se on se kuski, joka "menee edellä": ei osaa kiihdyttää, ei hyödynnä ramppia loppuun, kiilaa päätiellä ajavien eteen, olettaa että sillä ajavat siirtyvät vasemmalle kaistalle jne.

      
  • Karrette:
    Ei kannata ottaa toisten ajamista kovin tosissaan vaikka joutuisi jarruttamaan välttääkseen kolarin tai jottei itse toisen kaistanvaihdon vuoksi syyllistyisi liian lyhyeen turvaväliin, vaan tulisi oppia keskittymään lähinnä siihen omaan turvalliseen ajamiseensa.

    No sitähän tässä ei ole edes aloittajan toimesta kyseenalaistettu. Miksi sinun pitää tuollaisella diipadaapalla jeesustella?

    Mikä on sinun tulkintasi alkuperäiseen kysymykseen ja/tai miten itse toimit? Se olisi se kiinnostavampi tieto...

      
  • On aivan älyvapaa väittely. Koska ja missä on niin pitkät kiihdytyskaistat rampin jälkeen ja kun vielä otetaan huomioon hitaamman yleensä käyttämä koko kiihdytyskaistan mitta, niin on hyvin marginaalitapauksia että oikealta ohittaminen on yleensä mahdollista saatikka järkevää.
    Kiellettyä se selkeästi on.

      
  • Quu:
    Koska ja missä on niin pitkät kiihdytyskaistat rampin jälkeen

    Ramppihan pitää laskea mukaan tietysti. Kyseessä on kokonaisuus. Mutta kyllä niitä pitkiä jatkeitakin riittää. Turha sinun on tuollaiseen tarttua, ei se ole tässä edes oleellista.

    Quu:
    ...kun vielä otetaan huomioon hitaamman yleensä käyttämä koko kiihdytyskaistan mitta...

    Ei ole mitään yleensä, vaan joskus, ehkä. Mutta silloinkaan tästä ei keskusteltaisi, koska juuri tuo optio tässä ei ollut kyseessä. Nyt on kaikki mahdollisuudet kohdillaan oikealta ohitukseen!

    Quu:
    Kiellettyä se selkeästi on.

    Vihdoin pääset sinne päin asiaan! Jos minun - ja nähtävästi aloittajan seurueen mukaan, jossa keskustelua ollaan käyty - ei ole, niin miten sinä sen todennat, että olisi "selkeästi". Tässä on nyt viidennettä sivua asiasta puitu, puolesta ja vastaan.

    Miten sinä toimisit/toimit muuten, se ei käynyt ilmi? Tuossa aamupäivällä kirjoitin pari esimerkkiä. Kun et niitä lukenut selvästikään, niin voisitko nyt vaikka, kiitos?

      
  • Kerro millä § edellä ajavan saa liittymässä ohittaa oikealta.
    tarkennus edelliseen kiihdytyskaistaa käyttäen.
    Allaoleva esimerkki on oikein tarkennettu.
    Vastaavanlaisia liittymästä omalle kaistalle tuloja on paljon.

      
  • https://www.google.fi/maps/@61.4636224,23.7234096,3a,75y,270h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBvTr-uNbUARRwL1vGEmOeA!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi

    Tuossa on yksi esimerkki moottoritien liittymärampista, jolla on pituutta reilusti yli kilometrin (Tampereen Messukeskukselta Nokian ja Ylöjärven suuntaan pitkään ylämäkeen). Jos esimerkiksi joku yhdistelmäajoneuvo tai muu vastaava hitaampi kulkija liittyy rampilta moottoritien varsinaiselle ajokaistalle heti, kun se on mahdollista, en näe mitään syytä jäädä sen hitaamman perään odottelemaan ohitusmahdollisuutta vasemmalta, kun suoraan liittymäramppia rauhallisestikin kiihdyttämällä ohitus hoituu muuta liikennettä häiritsemättä paljon sujuvammin ja turvallisemmin oikealta. Vaikka tuo liittymäkaista muuttuukin myöhemmin erkanemiskaistaksi seuraavassa liittymässä, matkaa hitaampien sivuuttamiseen on vähintäänkin riittävästi. Rampin alussa on ajosuunnan kaistaopaste (Vaasaan), joten oikealta ohitus kaistaa vaihtamatta on täysin tuon edellämainitun tieliikenneasetuksen 7§:n mukainen.

      
  • Mikä sinulta nyt on mennyt ohi, Quu? Luitko nuo esimerkkini vieläkään?

    Kerro millä § edellä ajavan saa liittymässä ohittaa oikealta.
    tarkennus edelliseen kiihdytyskaistaa käyttäen.

    Ehei Quu! Minä kysyin ja aloittaja kysyi: mikä sen estää, vai estääkö mikään? Kummin päin Suomen laki on: "Kaikki mikä ei ole kielletty on sallittu", vai "Kaikki on kielletty, paitsi se mikä on erikseen sallittu"?

    Käytänpä minäkin FARwd:n tapaan mapsia. Hänen esimerkkinsä ei ole tyypillinen motariliittymä, sillä harvassa paikassa on tuollaisia "käärmeenpesiä". Tässä on minusta paremmin tähän alkuperäiseen aiheeseen liittyvä esimerkki, joka on Tervakoskelta pitkästä E12-rampista (ylhäältä):
    https://www.google.fi/maps/@60.8243587,24.669463,1248m/data=!3m1!1e3?hl=fi

    Tässä sitten sama paikka, mutta rampilta tulijan näkemänä, edelliseen kuvaan nähden pohjoisesta etelään:
    https://www.google.fi/maps/@60.8201551,24.6698043,3a,75y,130.63h,84.49t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0I2blWdoZTRRLs8LQXLiEA!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi

    Mitä te teette Quu ja 2016 tässä tilanteessa, kesänopeuksin:
    Edellänne menee ajoneuvo, joka on liittymässä motarille ja ajaa max 80km/h. Itse olette päässeet jo 100+ -nopeuteen tuossa alemman kuvan kohdassa, kun vauhdin haun aloitus on tapahtunut heti käännyttyänne 2896-tieltä etelään. Hitaammin ajava vilkuttaa ja alkaa kääntymään vasemalle motarikaistalle heti kun tuo sulkualue loppuu. Se tulee joka tapauksessa ehtimään ns. alta pois ennen kuin sinun kannaltasi kiihdytyspätkä loppuu.

      
  • Paitsi että etenkin Helsingin ympäristön moottoriteillä on useita missä liittymä jatkuu omana kaistana, se ei silloin ole lain tarkoittama kiihdytyskaista.
    Palataan asiaan kun tuot se § nähtäväksi mikä sallii kiihdytyskaistan kautta ohituksen.

    Minun edellä ei ole sellaista autoa ollut että olisi ajanut niin aikaisin/hiljaa kiihdytyskaistalta että minun Aurisi hybridillä pystyisi kengittämään lain vaatimilla etäisyyksillä ennen kaistan loppua.
    Mutta kerro se § mikä sallii jos vaikka sellainen tilaisuus tulee, niin otetaan yksi paikka etumatkaa.

      
  • Quu:
    Mitä kauttakulkuoikeuksia sinä nyt penäät?
    Voitko tarkentaa?

      
  • Quu:
    Paitsi että etenkin Helsingin ympäristön moottoriteillä on useita missä liittymä jatkuu omana kaistana, se ei silloin ole lain tarkoittama kiihdytyskaista.

    Koska vastasit minun perääni ilman tarkennuksia, voin olettaa, että se oli tarkoitettu minulle.

    Selvästi sinä yrität vain kääntää tätä joksikin muuksi kuin pitäisi, pöhh! Onko tämä asia vaikea sinulle selittää?

    Palataan asiaan kun tuot se § nähtäväksi mikä sallii kiihdytyskaistan kautta ohituksen.

    Mitä et ymmärrä, Quu? Sinä olet tullut tänne kauan tämän aiheen aloituksen jälkeen. Se tarkoittaa sitä, että sinun pitää vastata aloittajan kysymykseen, etkä kääntää asiaa toisinpäin! Minä olen ollut koko ajan aloittajan kannalla: onko ohitus laiton ja mihin perustuen? Olen vain mm. yrittänyt konkretisoida asiaa. Sinun pitäisi ehkä aloittaa aiheen alusta sivulta 1, kerrata kysymys ja yrittää hahmottaa se uudestaan.

    Jos vielä lukisit mitä matkan varrella vastataan, niin sinun olisi pitänyt jo huomata, että olen jopa kommentoinut tuohon yhdellä tavalla (14.01.2017, 10:58). En siinäkään väittänyt mitään "yksiselitteiseksi", koska onko se sitä. Joko et lue, tai sitten et ymmärrä.

    Väität, että "selkeästi kielletty"! Kun noin väität, niin siihen ei riitä jatkoon "koska näin on", sinun pitää perustella, kaivat pykälän ja momentin, josta se tosiaan yksiselitteisesti käy ilmi. Sen lisäksi sinulle pitäisi olla myös erittäin helppo vastata, kun näytetään vielä käytännön esimerkkiin, eikö vain? Et kuitenkaan siihen vastannut, miksi et?

    Miten siis toimit oikeasti tuossa tilanteessa josta edellisessä vastineessa laitoin pari linkkiä ja miksi? Tämä voisi siis olla esimerkki elävästä elämästä!

    Käännetäänpä kuvakulma tällaiseksi:
    https://www.google.fi/maps/@60.8225269,24.6635417,538a,20y,130.94h,44.88t/data=!3m1!1e3?hl=fi

      
  • Turha tänne on tuoda mitään kuvakulmia ja yksittäisiä kuviteltuja tilanteita kun kiihdytyskaistan kautta ohittaminen on kielletty.

    Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät OPASTUSMERKEIN tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

      
  • Quu:
    Turha tänne on tuoda mitään kuvakulmia ja yksittäisiä kuviteltuja tilanteita kun kiihdytyskaistan kautta ohittaminen on kielletty.

    Sinä sen kun jatkat väistelemistä! Esimerkkini on täysin arkipäiväinen ja olen poiminut malliksi rampin, jossa se on mahdollista tapahtua.

    Mitä sinä siis teet tuossa tilanteessa? Ei pitäisi olla paha paikka vastata!

    Poimit jonkun kohdan laista. Minäpä näytän miksi se ei tässä tapauksessa ole mitenkään selkeä:
    Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa... on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

    Huomaatko eron?

      
  • Kysymys on turha.
    Ei ole sellaista kiihdytyskaistaa että minä ohitan sitä kautta
    Huomaan eron.
    Helsingin sisääntulo moottoriteillä on usein aamu/iltaruuhkissa tilanne että mennään oikealta ohi.

      
  • Quu:
    Kysymys on turha.Ei ole sellaista kiihdytyskaistaa että minä ohitan sitä kautta

    Eli esimerkkitilanteessani Tervakoskella, edellisellä sivulla: miten toimit, jos olet ehtinyt kiihdyttää 100km/h nopeuteen ja saavutat max 80km/h ajavan? Ja mitä teet, kun tämä välittömästi sulkuviivan jälkeen siirtyy vasemmalle päätielle edessäsi. Periaattessa koko loppupätkä kiihdytyskaistaa motarin osuudella on vielä käyttämättä.

    Huomasit eron lakitekstissä, kun poistin siitä pari vaihtoehtoa (ed. sivun viimeinen kommenttini). Mitä se teksti sinun mielestäsi tarkoittaa sen jälkeen?

      
  • Sillä ei ole väliä missä liittymä on. Koska minä ajan aina turvallisen etäisyyden päässä niin ei ole merkitystä siirtyykö edellä ajava kaistan alussa tai lopussa sillä on kuitenkin niin suuri etumatka (metreissä/sekunneissa) että minä voin siirtyä turvallisesti vorollani moottoritielle edellä menevää häiritsemättä.
    Nopeuden määrää edelläajava minun on ajettava samaa nopeutta jotta turvallinen välimatka pysyy vakiona.
    Mitä sillä lailla tarkoitetaan kun poistit vaihtoehtoja = on ilmoja pitänyt.

      
  • Quu:
    ..ett minä voin siirtyä turvallisesti vuorollani moottoritielle edellä menevää häiritsemättä.

    Ei tässä häirinnästä ole kyse missään kohtaa (jollei aleta tulkitsemaan, mitä se edellä ajava aiheuttaa usein päätiellä jo kulkeville hitailullaan ja äkkinäisellä kaistanvaihdollaan, mutta se on eri juttu)

    Mitä sillä lailla tarkoitetaan kun poistit vaihtoehtoja = on ilmoja pitänyt.

    Et siis ymmärtänyt, mitä siinä "pitkässä" versiossa tarkoittaa TAI? Pieni vihje: se ei ole sama kuin JA... Nyt voit yrittää uudestaan, vai mitä?

    Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

      
  • Yritä ilmeisesti vääntää tilannetta että autot kulkee jonossa moottoritiellä.
    Näinhän on usein etenkin Helsingin vaikutusalueella, jolloin liittymästä tulevien nopeus on asetettava jonon nopeuteen ja liittyminen tapahtuu ns. vetoketjuperiaatteella. Kiihdytyskaista on juuri tätä varten että sovitetaan nopeus moottoritien nopeuteen ja niin joutuu tekemään kaikki minun edellä menijät ei vaikutusta liittymisjärjestykseen.
    Voihan tätä vääntämistä jatkaa ajankuluksi, muuta se ei muuta sitä että tosipaikan tullen kiihdytyskaistalla edellä menneen ohi rynnitään oikealta puolelta on laitonta lain tarkoittamalla kiihdytyskaistalla.

      
  • Quu:
    Yrität ilmeisesti vääntää tilannetta että autot kulkee jonossa moottoritiellä.

    Kyllä ne sitä aika usein tekee, ei sitä nyt mitenkään vääntää tarvitse. Mutta liittyykö se alkuperäiseen kysymyksenasetteluun?

    ...liittymästä tulevien nopeus on asetettava jonon nopeuteen ja liittyminen tapahtuu ns. vetoketjuperiaatteella. Kiihdytyskaista on juuri tätä varten että sovitetaan nopeus moottoritien nopeuteen ja niin joutuu tekemään kaikki minun edellä menijät ei vaikutusta liittymisjärjestykseen.

    Liittymisjärjestys, tai se, että käytetäänkö vetoketjua tai ei, miten se liittyy kysymykseen? Jos liikennemäärä hämää, niin jätetään ihmeessä kaikki muu päätien liikenne poiskin. Vain sinä ja edellä ajava, päätie tyhjää täysi kauas niin taakse- kuin eteenpäinkin.

    Voihan tätä vääntämistä jatkaa ajankuluksi, muuta se ei muuta sitä että tosipaikan tullen kiihdytyskaistalla edellä menneen ohi rynnitään oikealta puolelta on laitonta lain tarkoittamalla kiihdytyskaistalla

    Niin sinä väität, mutta minua et tuolla väännöllä saa vakuuttuneeksi. Poimintasi laista eivät suoraan sitä estäkään. 2016:n paras yritys oli tämä: On lainvastaista jos ylittää yhtenäisen eli sulkuviivan.. Siitäkään ei ole kyse, mutta onhan hän sulkuviivan pieneltä osin oikeassa.

    Kerrataan taas aloittajan kysymys:
    Tilanteessa ajetaan rampilta liittymiseksi toiselle väylälle, ja edessä menevä ajoneuvo siirtyy sinne liityttävälle väylälle ennen kiihdytyskaistan loppua, niin nyt se tilanne että ohitetaan tämä edellä rampista mennyt ajoneuvo, onko lain ja tai asetusten mukaan kielletty?

    Mietitäänpä näin päin: edellä mennyt on siis jo siirtynyt liityttävälle väylälle ja kiihdytyskaistaa on jäljellä. Senhän voisi ajatella olevan verrattavissa tilanteeseen, jossa sinä olet yksin rampilla. Rampin alueella on päätietä menossa sinua hitaammin ajava ajoneuvo. Sinulla on mahdollisuus rampin pituutta hyödyntäen saavuttaa rajoitusnopeus, johon pyrkiessäsi ohitat tietysti tuon hitaamman ja viimeistään kaistan loputtua siirryt päätielle.

    Eivätkös nuo ole teknisesti sama asia? Miten ne eroavat?

    En nimittäin usko, että sinä hidastat rampin alueella, mutta valmiiksi päätiellä ajavan hitaamman nopeuteen, jotta tämä pääsee sinun rinnallesi, siitä edelle ja sinä pääset jättäytymään taakse (vaikka vetoketjulla). Väittäisin, että sinä kiihdytät kuorma-auton edelle nopeampana ja sitä häiritsemättä ja kiilaamatta siirryt kiihdytyskaistan päätteeksi päätielle.

      
  • Eikös se ole teknisesti mahdottomuus ajaa moottoritiellä ajavan perässä jos itse olet vielä kiihdytyskaistalla.
    Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
    Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään.
    Toisin sanoen et voi kiihdytyskaistalla ajaa niin lähellä että lain puitteissa kerkiäisit oikealta ohi häiritsemättä edellä menijää.

      
  • Quu:
    Eikös se ole teknisesti mahdottomuus ajaa moottoritiellä ajavan perässä jos itse olet vielä kiihdytyskaistalla.

    Kyllähän se vähän on. Joten kun se hitaampi on ollut (a) koko ajan motarikaistalla, tai (b) ihan juuri siirtynyt sille, niin onko tilanteessa enää eroa mielestäsi? Miten toimit, vaikka sinulla olisi kaikki mahdollisuudet mennä kummassa tilanteessa vain (a/b) edelle rajoitusnopeutta, johon se hitaampi ei kykene?

    Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja.

    Kiihdytyskaistalla saat paremmat mahdollisuudet siihen, kuin jos se puuttuu tykkänään. Itsestäänselvyys siis, mutta lienee syytä tarkentaa: jos on todennäköistä, että väistämättömyydestäsi aiheutuu häiriötä niille. Jos siis ne joutuvat tyypillisesti hidastamaan, tai tulee jopa kaistanvaihdon tarve. Ei se, että tulet rampilta oletuksena aiheuta mitään tuollaista. Kaikki riippuu nopeuksista ja etäisyyksistä.

    Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

    No tuossahan se tulikin. Mutta tässä kysymyksen asettelussa tuon luulisi olevan enemmänkin sen "oikealta ohitettavan" ongelma, eikö vain? Ai niin vielä: sinähän muuten lähdet aina sen edellä ajavan perään vielä, eikös...

    Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään.

    Tottakai.

    Toisin sanoen et voi kiihdytyskaistalla ajaa niin lähellä että lain puitteissa kerkiäisit oikealta ohi häiritsemättä edellä menijää.

    Kuka on kirjoittanut mitään lähellä ajamisesta? Nyt puhutaan oikealta ohittamisesta.

    Häiriintyisikö se edellä mennyt (b) oikealta ohituksestasi sen enempää kuin kuski (a), joka vain ajaa motaria hitaammin kuin sinä? Ehdit, tai sinun pitäisi ehtiä, kehittää 20-40 km/h enemmän nopeutta ja siirtyä kiihdytyskaistalta päätielle ihan reilusti ennen kuin tämä ohittaa loppumispisteen. Jos kiihdytyskaista puuttuu, tai se tosiaan uhkaisi loppua, niin ehdottomasti noin. Mutta miksi muuten? Sinähän menet menojasi. Sen yhden hitailijan muut motarilla ajavat ohittavat vasemmalta, et häiritse edes niitä.

    Tässä, kuten olen pariin kertaan toistanut, ei ole kyse penkkojen pöllyttämisestä kaistan loputtua tms. jossa montaa lain kohtaa tod.näk. rikottaisiin, vaan ihan nopeuseroon perustuvasta mahdollisuudesta ohittaa - koko rampin/kiihdytyskaistan pituus hyödyntäen.

    Tavallaan tilanne on kääntynyt nurinkuriseksi: jostakin syystä ei ihmetellä sitä, miksi se "edellä" ajava tunaroi: ei saa vauhtia tarpeeksi liittyäkseen mukaan ja tekee sen kääntymisen kiihdytyskaistalta jopa kovin aikaisin, vaan sitä, että joku ei kumuloisi tilannetta vielä entisestään. Onko se laillista, se on se kysymys edelleen.

      
  • Tai sitä taikka tätä
    Sinä jäit polkemaan jotain yksittäistä tapausesimerkkiä kyllä niitä voi säveltää loputtomiin.
    Kun otetaan tavanomainen kiihdytyskaista käsittelyyn niin ne autot joka sinne on minun edellä tavallista hitaammin menneet on käyttänyt koko kiihdytyskaistan niin pitkälle että pääsee moottoritien kautta vasemmalta ohi.
    Mitä pykälää minä rikon kun olen toiminut vuosia edellä kerrotulla tavalla eli:
    Sillä ei ole väliä missä liittymä on. Koska minä ajan aina turvallisen etäisyyden päässä niin ei ole merkitystä siirtyykö edellä ajava kaistan alussa tai lopussa sillä on kuitenkin niin suuri etumatka (metreissä/sekunneissa) että minä voin siirtyä turvallisesti vorollani moottoritielle edellä menevää häiritsemättä.

      
  • Tässäkin voi käyttää maalaisjärkeä tilanteen mukaan.

    Jankataan nyt vielä siitä, milloin ajetaan jonossa.
    Montako autoa muodostaa jonon? Kaksi, kolme vai useampi?
    Miten lähellä pitää olla edellä ajavaa että olisi edessä olevassa jonossa mukana?

      
  • Vastaus alkuperäiseen kysymykseen "ohitetaan tämä edellä rampista mennyt ajoneuvo, onko lain ja tai asetusten mukaan kielletty?"
    ON! Ei poikkeuksia.

    Sen sijaan ohi ajaminen saattaa tietyin ehdoin olla sallittua TLA 7§ mukaisessa tilanteessa, jos rampin liittymisosuuden mitat mahdollistavat ohi ajamisen (huom! ei ohitus) myös muita lakeja, erityisesti nopeuksia ja turvaetäisyyksiä rikkomatta.

      
  • Quu: "Kun otetaan tavanomainen kiihdytyskaista käsittelyyn
    Millään kiihdytyskaistalla ei saa ohittaa esimerkin tilanteessa.

    Jos "tavallinen kiihdytyskaista" tarkoittaa alle puolen kilometrin mittaista liittymisaluetta, silloinkaan ei lähellekään rajoitusnopeudella liittyvästä ehdi laillisella nopeudella ajaa ohi riittävillä turvaetäisyydellä.

    Mutta JOS edellä ajava liittyy vaikkapa 50 km/h nopeudella, alkaa löytyä aika paljon ramppeja missä oikealta mahtuu ajamaan ohi rikkomatta mitään lakia.

    Quu: "Mitä pykälää minä rikon kun olen toiminut vuosia edellä kerrotulla tavalla"
    Et mitään, mutta nyt ei ole kyse siitä. Aloittaja kysyi onko tämän oletusarvoisen toiminnan LISÄKSI olemassa laillista poikkeustilannetta. Jos yllä mainitut oikealta ohi ajamisen edellytykset toteutuvat ja sen lisäksi tila riittää ajaa oikealta ohi muita lakeja, erityisesti nopeus- ja turvaetäisyysvaatimusta rikkomatta, niin mikä laki estää ohi ajamisen, vaikka ohittaminen onkin kiellettyä?

      
  • Ai nyt saivarrellaan sanoilla "ohittaminen" ja "ohi ajaminen" (oikealta)! Molemmilla termeillä voi liittyä päätielle ja edellä äsken mennyt jää taakse. Kysymykseen vastauksessa voi käyttää siis ihan kumpaa vaan ja minusta puhutaan samasta asiasta tässä yhteydessä.

    Eli kuten 740GLE tuossa sanoi, niin jos edellä ajava liittyy vaikkapa (tähän valitsemaasi, reilusti päätien rajoitusta alempaa) nopeutta kun itse kiihdytät rajoitusnopeuteen, alkaa löytyä aika paljon ramppeja missä oikealta mahtuu ajamaan ohi rikkomatta mitään lakia. Eikö vaan?

    Jos viittaat 740GLE tähän kohtaan 7 § (29.4.1994/328), niin eihän siinä kyllä ole mitään mainintaa minkään pituudesta tms. "reunaehdoista" varsinaisesti.

    Oletuksena on ollut, että tilanteessa rampin liittymisosuuden mitat mahdollistavat homman. Ei tuollaista aloittajakaan kyseenalaistanut! Siihen vetoaa vain Quu, joka milloin poistaa koko kiihdytyskaistan, tai hakee lyhimmän version, jonka löytää! Olen toistanut monesti sen, että sen voi tehdä muita lakeja, erityisesti nopeuksia ja turvaetäisyyksiä rikkomatta. Ei todellakaan tarvitse olla kyse penkanpöllytyksestä!

      
  • Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät o p a s t u s m e r k e i n tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

      
  • Tarkoittaako alkuperäinen kysyjä siis ohitusta, vai ohi ajamista (kiihdytyskaistalla kaistaa vaihtamatta)?

    Ja miten tilanne eroaa siitä, että toinen hitaampi ajoneuvo etenee motarin oikeaa kaistaa (ei missään vaiheessa samalla liittymiskaistalla siis) ja sinä kiihdytät sen ohi ja liityt motarille? Luonnollisesti ketään häiritsemättä ja kiilaamatta ja muutkin varmistukset tehtynä:

    5 § (29.4.1994/328) Ajoneuvon saa ajaa moottoritielle vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä... Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

      
  • Viereisellä kaistalla edellä ajavaa ajoneuvoa ei saa ohittaa oikealta.
    Rampeilta tultaessa edellä menevä ajoneuvo on selkeästi edellä menevä vaikka se kaistaa vaihtaisi, vielä selkeämmin jos turvavälit on alunperin kunnossa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit