Bussin lähtö pysäkiltä

14 kommenttia

Olen paikallisbussin kuljettaja.
Tottunut olen siihen että vilkun näytettyäni takana lähestyvät hiljentävät nopeuttaan ja päästävät bussin liikenteeseen.
Miksi näin eivät kaikki tee?
Olen kokenut törkeitä tapauksia jolloin ohitetaan ja tullaan eteen jopa painamaan jarrua.

  
  • Ihmisillä on huolia ja murheita ja se näkyy liikenteessä erilaisina ilmiöinä. Välinpitämättömyytenä ja erilaisena röyhkeytenä joissa säännöt ja hyvät tavat ovat tyystin unohdettu. Nämä henkilöt joilla menee huonosti se sitten myös näkyy ja sitten on vielä mielenterveysongelmaiset tähän päälle. Onneksi suurin osa on kuitenkin fiksuja ja kuuliaisia kansalaisia. Päättäjillä on se huono tapa, että asioista kyllä puhutaan, mutta kongreettiset teot jäävät yleensä kokonaan puuttumaan. Osa nuoristamme voi todella huonosti, tästähän saa lukea päivittäin lehdistä. Tuntuu että meno vain pahenee vuosi vuodelta. Nuorisosta pitäisi huolestua koska heissä on tulevaisuus, kun me täällä keskustelevat tulemme eläkeikään.

    Liikenteestä olisi matkan varrelta monta tarinaa, mutta jääköön kertomatta, niitä on varmasti monella muullakin useita kerrottavana. Nykymeininki on monella lailla muuttunut ja uhkakuvia on niin monenlaisia tässäkin yhteiskunnassa, että tähän pitäisi enemmän käyttää aikaa ja rahaa ennen kuin on totaalisen myöhäistä. Tässä muutamia syvällisiäkin ajatuksia ketjun alkuun.

      
  • Kauniisti sanottu henkilöltä joka toisaalla kertoo ajavansa sivuliukua viittäkymppiä liikenneympyrässä.

      
  • 5-sarjan BMW autoni on varustettu luistonesto/ajonvakautushallintajärjestelmällä täten se ei mene sivuliukua liikenneympyrässä kuten väität eikä kyllä missään muuallakaan. Huumori ja sarkasmi ei täällä oikein onnistu, kun suurin osa on tosikoita ja jätetään loppu sanomatta ettei kukaan tunne itseään loukatuksi. Tämän enempää en ala aikaani tuhlaamaan häirikköjen kanssa keskusteluun se kun on täysin hukkaan heitettyä aikaa ja suoraan sanottuna vain ajanhaaskausta.

    Aloitus oli hyvä. Toivotaan että muutama muukin osallistuu keskusteluun eikä tämä jää pelkästään häirikköjen ajankuluksi ja viihdykkeeksi.

      
  • tracktest Lueppa uudestaan oman aloituksesi alkuosa.

      
  • Busskikuskin täytyy muistaa, että vallitseva tapa laittaa vilkku päälle lähes samanaikaisesti kun lähtee liikkeelle, on laiton. Lain mukaan vilkkua pitää näyttää ajoissa ennen aiottua toimenpidettä. Nopeudella 50 km/h ajava auto etenee 14 m/s ja kun muutama sekunti pitäisi jättää aika reagoida ja toimia, pääsääntöisesti aikaa jää liian vähän.

      
  • Itse annan mielelläni tilaa pysäkiltä lähteville busseille, mutta pitää kyllä sanoa, että monien bussikuskienkin käyttäytymisessä olisi kyllä reilusti toivomisen varaa. Osa bussikuskeista toimii todella mallikaasti: ensin vilkku vasempaan ja odotus että rinnalla olevat pääsevät alta pois ja takana tulevalle jää tilaa pysähtyä. Osa kuskeista lähteen agressiivisesti liikkeelle heti vilkulla ja kiilaa ahtaimpaan mahdolliseen rakoon.

    Varsinkin hitaamin matelevassa ruuhkassa ajaessa on mahdoton päätellä pysäkillä olevasta bussista aikooko se olla siinä vielä 3 vai 30 sekuntia. Jokaisen pysäkillä olevan bussin takanurkallekaan ei voi jäädä odottelmaan. Usein käy niin että bussin ohi pitää ikään kuin "livahtaa" kun ei voi olla varma siitä millainen kuski on puikoissa ja kuinka nopeasti se lähtee liikenteeseen.

      
  • Pisteet SPlle tracktest väitteet on ihan hanurista.

      
  • Livahtaa oli oikein osuva ilmaisu kyseiseen tilanteeseen näin usein käy. Pääsääntöisesti bussinkuljettajat ovat ammatitaitoisia ja kohtuu hyvin liikennesääntöjä noudattava ammattikunta. Nuoremmilla kuljettajilla saattaa olla hieman agressiivisempaa toimintaa havaittavissa. Vanhemmat kuljettajat osaavat paremmin luovimisen tilanteessa kuin tilanteessa, mutta oppia ikä kaikki sanotaan.

    Näillä kahdella sählärillä nimimerkeillä 2016 ja Quu näyttää olevan taas kerran luetun ymmärtämisessä suuria ongelmia. Nämä kaksi putoaa lavetilta näköjään heti, kun pitää käyttää lukemisen yhteydessä hieman aivojakin.

      
  • Näin on kuten Herbert sanoi. Laki antaa takaa lähestyvälle velvollisuuden hiljentää nopeutta ja tarvittaessa pysäyttää, mutta bussin kuljettajalle ei sama lakipykälä, tll 22, anna mitään erioikeuksia. Samaa varovaisuutta on noudatettava kuten muutenkin liikkeelle lähtiessä.
    Käytännössä, mikäli olen merkin antanut hyvissä ajoin ja takaa lähestyvä on reilun matkan päässä, lähden ennakkoon liikkeelle koska minun on voitava luottaa että tämä noudattaa liikennesääntöjä.
    Hyvin joustamatonta olisi jos jokaisen kohdalla odottaisin tämän pysähtyvän ennenkuin uskallan lähteä liikkeelle.
    Se vilkku päälle ja menoksi ei ole hyväksyttävää, tosin joku voi bussin rinnalla ollessaan säikähtää sivuvilkun syttymistä ja sitä, että bussi lähtee valmiiksi liikkeelle mutta suoraan eteenpäin.
    Jokainen kuljettaja toimii ja tekee itsenäisesti sen,mitä tekeekin.
    Ei siis pitäisi yleistää yhden bussikuskin virheellistä toimintaa ja arvostella sitten koko ammattikuntaa.

      
  • tracktest Tarkoitatko tällä myös hätiköiviä pysäkiltä lähteviä bussikuskeja:

    "Ihmisillä on huolia ja murheita ja se näkyy liikenteessä erilaisina ilmiöinä. Välinpitämättömyytenä ja erilaisena röyhkeytenä joissa säännöt ja hyvät tavat ovat tyystin unohdettu. Nämä henkilöt joilla menee huonosti se sitten myös näkyy ja sitten on vielä mielenterveysongelmaiset tähän päälle."

      
  • 2016 hyvä kun kysyit. Bussinkuljettajia pidän ammattitaitoisina ja vastuullisina jopa esimerkillisinä kuljettajina joiden ammattiylpeys on samaa luokkaa kuin rekkojen ja ajoneuvoyhdistelmien kuljettajilla.

      
  • Paikallis bussien kuljettajat mitä tämä 60 km/h ja alle koskee on niin kirjavaa joukkoa nykyään etten lähtisi heidän ammattitaitoa ylistämään.
    Ajo varman pihalla kierretään keiloja leima paperiin ja linjalle.

      
  • Niin, kai isoon joukkoon sopii monenlaista kuljettajaa. En lähde tätä kiistämään, mutta kai nämä karsiutuu melko nopeasti tuosta ammattikunnasta muihin töihin.

      
  • Työolot saattavat myös vaikuttaa joidenkin bussikuskien liikennekäytökseen.
    Selkää särkee tuntikausien istuminen, kuselle ei pääse, aikataulut on laadittu joskus 80-luvulla, lasti, siis matkustajat, v:tuilee...
    Hermot ratin takana voi olla tiukalla, myös väsykin painaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit