Kyllönen -> Risikko -> Berner: mistä tultu, mihin menossa - vai mennäänkö?

57 kommenttia
2»
  • Ei ehkä ole oikein katsoa, että autoveron yhtäkkinen poistaminen rokottaisi vain juuri vuonna 2017 auton tilanneita, toki on selvää että nyt kannattaa lykätä uuden auton tilaamista esimerkiksi huhtikuulle jolloin tilanne on selkiintynyt.

    Itse olen vähän skeptinen autoveron poistoon nähden kun valtiovarainministeriö laittaa hanttiin. Lisäksi Bernerin hallituskumppanit vastustavat muutosta. Sinänsähän autoveron poisto olisi toivottavaa.

    Yhtä lailla siis se autoveron poisto rokottaisi esimerkiksi viime vuosina uuden auton tilanneita. Ylipäätään kaikkein pahimmassa asemassa olisivat ne jotka ovat ostaneet auton esimerkiksi 70-prosenttisesti velkarahalla. Käytettyjen autojen arvot kun laskevat niin voi olla että autovelan määrä ylittää auton arvon. Tosin käytettyjen autojen arvonlasku on hitaampaa kuin uusien autojen arvonlasku.

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005053870.html

      
  • Derrick DE juuri näin. Pahinta oli se että autokauppa loppui kuin seinään. Ja on tärkeintä että hallitus tulee ulos niin pian kuin mahdollista muuten kukaan ei autoja enää tänä vuonna osta, jos ei asiat selkiydy mahdollisimman pian. Berner on selvityskumppaneineen ollut sellaisessa huumassa ettei tämän asian seurauksia ole voitu miettiä pätkän vertaa.

      
  • "Epävarmuuden aika ei voi jatkua enää pitkään – ei ainakaan huhtikuun puoliväliriiheen saati syksyn budjettineuvotteluihin asti. Hallituksen on aivan välttämätöntä astua esiin lähipäivinä ja ilmoittaa näyttävästi, mitä autoverotukselle oikein tehdään. Poistetaan kokonaan vai kevennetään portaittain kuten tähänkin asti vai jotain siltä väliltä?"

    http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kommentti-hallituksen-pitaa-astua-nopeasti-esiin-mita-aiotte-tehda-autoverolle/6279776

      
  • Tätä vitkuttelua on kyllä vaikea ymmärtää, mutta olisiko syynä se että Sipilä kun meni puolustamaan Berneriä julkisesti asiassa niin nyt on vaikeuksia lyödä homma jäihin. Soinin ja Orpon olisi syytä ottaa asia mahdollisimman pian ns hoitoon muuten tämän hallituksen uskottavuuden rippeet ovat kyllä lopullisesti menneet.

      
  • Ainoa oikea ratkaisu vallitsevaan tilanteeseen. Täydet pisteet ulostulosta hallitukselle.

    Bernerin tiedote:
    Selvityksen lähtökohta oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen, toteaa Berner tiedotteessa.

      
  • Alkoi jo herätä epäilys siitä että oliko tässä kaikessa kyse vain silmänkääntötempusta tai poliisisarjojen vanhasta paha/hyvä poliisi vedätyksestä. Kaiken tämän jälkeen nykyinen autoverotus saatiin näyttämään suorastaan miellyttävältä.

      
  • Tai sitten lähdetään viemään linjaa, jossa pidetään muu ennallaan ja otetaan tienkäyttömaksut lisäksi käyttöön - tårta på tårta - niin saadaan kaikki. Se olisi se tyypillinen suomalainen tapa nyhtää autoilijoilta.

    Sipilä kertoi eilen:
    Koko liikenneverkkoyhtiön ajatuksena on ollut, että uusilla palveluilla saadaan budjetin ja verotuksen ulkopuolista rahoitusta, ja sitä kautta tiestön kuntoa parannettua ilman että autoilijan kustannukset nousevat

    Koska "rahasta on (muka) pulaa", niin nyt kait autoilijan kustannuksia joudutaan vääjäämättä nostamaan? Hankkeen kehitys lopetettiin.

      
  • SP:
    "Alkoi jo herätä epäilys siitä että oliko tässä kaikessa kyse vain silmänkääntötempusta tai poliisisarjojen vanhasta paha/hyvä poliisi vedätyksestä. Kaiken tämän jälkeen nykyinen autoverotus saatiin näyttämään suorastaan miellyttävältä."

    Valtion tulot tieliikenteestä veroina ovat 8 miljardia vuodessa. Tieliikenteestä kerätään arvonlisäveron ohella erityisveroja. Bensiinistä ja dieselöljystä perittävä polttoainevero, henkilö ja pakettiautojen sekä moottoripyörien käyttöönotossa perittävä autovero, vuosittainen ajoneuvovero, joka koostuu perusverosta ja muilta kuin bensiinikäyttöisiltä autoilta perittävästä käyttövoimaverosta.

    Väylien korjausvelkaa on kertynyt jo 2,5 miljardia euroa ja se kasvaa 100 miljoonalla joka vuosi.

    Sähköautoja on edelleen liikenteessä hyvin vähän ja Suomen autokanta on Euroopan toiseksi vanhin. Autojen kiertoikä on keskimäärin 20 vuotta. Tästä on helppo päätellä että tämä nykyinen verotus on käyttökelpoinen vielä pitkään sillä Suomen autokanta sähköistyy hyvin hitaasti eikä hybridien myyntikään ole vielä kovin mittavaa. Päättäjien pitäisi löytää yhteisymmärrys miten väylien korjausvelka tuosta 8 miljardin potista mikä vuosittain autoilijoilta kerätään, saataisiin kohdennettua oikeisiin kohteisiin väylien korjaukseen. Tähän asti se kun ei ole onnistunut minkään hallituspohjan vakuuttavista puheista huolimatta. Saa nähdä milloin maalaisjärki voittaa vai voittaako milloinkaan. Kansaa on ilmeisen helppo vetää höplästä vuodesta toiseen.

    Tulee mieleen ettei yhteisymmärrystä saada aikaan siksi, että tämähän on monelle puolueelle helpoin konsti kerätä ääniä ennen vaaleja kun luvataan kohdennukset kaikkiin kohteisiin tasapuolisesti ja tietenkin paljon muutakin kivaa. Vaalien jälkeen vaan kaikki lupaukset jää yleensä toteuttamatta mitä on tullut luvattua ja odotellaan taas seuraavia vaaleja missä voi luvata kaikkea mitä mieleen tulee. Näin tämä teatteri jatkuu ja kansa innostuu ennen vaaleja kaikesta luvatusta joita poliitikot eivät sitten enää joko muista tai halua muistaa, kun vaalit on ohi ja äänet laskettu. Kansa pettyy ja innostuu taas neljän vuoden päästä uudestaan.

      
  • Trafi:
    Henkilöautojen keski-ikä yli 11 vuotta – harmaa edelleen yleisin väri

    2.2.2016 10.30
    Vuoden 2015 lopussa Suomessa oli liikennekäytössä yli 3 miljoonaa autoa. Henkilöautoja liikennekäytössä oli noin 2,6 miljoonaa. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli Suomessa 11,3 vuotta ja yleisin väri on edelleen harmaa.

    Suomessa oli liikennekäytössä yli 3 miljoonaa autoa, mutta kun lukuun lisätään kaikki ajoneuvoluokat, on koko ajoneuvokannan koko 5 miljoonaa ajoneuvoa.
    Liikenteessä joka kolmas vastaantuleva henkilöauto on joko Toyota, Volkswagen tai Volvo. Toyota, 344 475 henkilöautoa, Volkswagen, 288 319 henkilöautoa ja Volvo, 210 822 henkilöautoa.

    Liikenteessä olevien henkilöautojen suosituin käyttövoima on edelleen bensiini, vaikka niiden määrä on pudonnut edellisvuodesta 0,6 %. Bensiinikäyttöisiä henkilöautoja on nyt liikenteessä 1 927 309, mikä on 74 % koko liikenteessä olevasta henkilöautokannasta. Dieselkäyttöisiä henkilöautoja oli vuoden 2015 lopulla liikennekäytössä 678 780, mikä on 4,4 % enemmän kuin edellisenä vuonna.

    Hybridien määrä noussut vuodessa yli 20 % – sähköautojen 41 %

    (Autojen keski-ikä EU:ssa on 9.73 vuotta)

      
  • Suomen myydyin merkki on Toyota ja se kestää isältä pojalle nostaen tilastollista kaikkien autojen keski-ikää.
    Tämähän näkyy jo katsastustilastossa mikä merkki jyrää pienillä hylkäys luvuilla suhteessa liikenteessä olevien autojen määrään.

    Toyotan laatu on maailman laatuisesti tunnettu Suomen markkinat on hyttysen.....

      
  • Anne Berner ei aio antaa periksi liikenteen uudistamisessa. Hänen omilla tuntemuksillaan viime päivien pyörityksessä ei hänen mielestään ole väliä.

    http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005058749.html

      
  • Mielestäni Suomen 1,57 vuotta vanhempi keski-ikä ei selity yksiselitteisesti autoverosta.
    Suomessa on laadukas huolto/katsastusjärjestelmä.
    Ainoan mätäpaiseen Suomen autokantaan muodostaa Euroopasta tuodut käytetyt.

      
  • Kunhan nyt Berner lopettaa päättömän sekoilunsa, niin etenkin hybridien määrä tulee kasvamaan erittäin nopeasti. Verotuksen vuoksi hybridit alkavat olla etenkin hieman kalliimmassa hintaluokassa halvempia, kuin bensiinikäyttöiset verrokkinsa, joten perus bensa-autoja ei pian enää myydä juuri lainkaan +50 tonnin hintaluokasta ylöspäin (jos hybridi on vain tarjolla).

    Jos autovero poistuu, ei kukaan enää ostaisi hybridiä, joka välittömästi muuttuisi selvästi bensaverrokkejaan kalliimmaksi, eli tilanne kääntyisi täysin päälaelleen. Ihmettelenkin todella paljon, miten h*****ssä ministeriö on laskenut, että uusi veromallimalli olisi kannustanut vähäpäästöisyyteen? Jos kuusipyttyisen +300 heppaisen auton hinta putoaa kymmenillä tuhansilla euroilla, ei siinä pari tonnia suurempi vuosimaksu paljoa liikuta. Nykyverotuksellahan kahden pytyn ja reilun sadan hevosen lisäys maksaa usein luokkaa 30 tonnia, mikä kyllä kummasti karistaa useimpien halut törsätä rahaa tehoihin ja suurempiin päästöihin.

      
  • Autoverohan oli hallituksenpäätöksellä poistumassa vuosittain kun se kertaromahdus olisi tyrehdyttänyt autokaupan. Näinhän Perussuomalaiset saivat aikaan.
    Sehän sovittiin että autoveroa korvataan käyttömaksuilla.
    Menikö aikaisempi hallitusohjelma tässä rytäkässä lyttyyn?
    Tarkistin pikaisesti tietokantaani ja se luvattu autoveron aleneva onkin ihan hanurista.

      
  • " Jos kuusipyttyisen +300 heppaisen auton hinta putoaa kymmenillä tuhansilla euroilla, ei siinä pari tonnia suurempi vuosimaksu paljoa liikuta."

    Tuo voi olla totta. Toisaalta tuollaisen auton arvo käytettynä romahtaa, koska harva haluaa käytettynä ostaa autoa parin tonnin vuosimaksuilla. Ehkä sekin laittaa miettimään uuden auton oston mielekkyyttä.

      
  • Tuokin on totta ja sitä pohdinkin, että tuo alkaa vaikuttamaan auton arvoon sitä voimakkaammin, mitä halvemmaksi auto tulee. Tuollaisen auton hinta siis laskisi luultavasti aivan eri tavalla, kuin pienipäästöisen auton hinta.

      
  • Julkaistu: 30.12.2016 18:40

    Käytännössä valtion uuden auton oston yhteydessä perimä autovero laskee niillä henkilö- ja pakettiautoilla, joiden hiilidioksidipäästöt ovat 140 g/km tai sen alle.

    Vero alenee suhteellisesti eniten niillä autoilla, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 80 g/km. Niillä autoilla, joiden päästöt ovat yli 140 g/km, verotaso ei muutu.

    Tähän saakka autonveron on kerännyt Tulli, mutta kuun vaihtuessa autoverotus siirtyy hallitusohjelman mukaisesti Verohallinnolle. Autoveron kevenemisen vastapainoksi sekä ajoneuvon perusvero, että polttoaineiden verot nousevat.

      
  • Saksalaismies on ajanut diesel-Mersulla jo miljoona kilometriä ja kuluihin on 25 vuodessa mennyt 112.349 euroa, eli vain 11,2 senttiä kilometriltä. Kuluista puuttunee auton arvonlasku, auton hankintahinta oli 40.000 DEM vuonna 1992.

    http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/miljoona-kilometria-karvalakkimallin-nokivasaralla-kustannukset-25-vuodessa-112-349-euroa/6285452

      
  • Kyllähän se on säälittävää luettavaa jos joku tätä "uudistusta" kannattaa. Yksi välistävetäjäkerros kuvaa asiaa.

    Kannattaa katsoa ekat 10min: http://areena.yle.fi/1-3795185

      
  • Moneskohan kierros tämä nyt sitten taas onkaan? Mitäköhän uutta ja jännää Berner-tiimiltä on taas luvassa? Vai vanhaa uuspaketoituna?

    18.8. luvassa on niin sanotun parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän väliraportti, jossa poliittiset päättäjät julkistavat liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) johdolla suuntaviivat siitä, miten Suomi vastaa liikenteelle asetettuihin päästövähennystavoitteisiin sekä luo edellytyksiä liikenteen automatisaatiolle ja liikenteen digitaalisten palvelujen syntymiselle.

    http://www.is.fi/autot/art-2000005309085.html

      
  • Bernerin seikkaluja Ranskanmaalla:
    http://www.is.fi/autot/art-2000005317142.html

    Proffapaneeli esittää, että auto- ja ajoneuvoverojen päästöporrastusta tulisi muuttaa nykyisestä selvästi, jotta täyssähkö- ja lataushybridiautojen hankintaan muodostuisi kannuste.

    http://www.is.fi/autot/art-2000005317319.html

      
  • Kun Suomessa on autojen keski-ikä 12v ja romutusikä yli 20v, niin lähivuosina ostettujen autojen reiluilla päästömaksukorotuksilla katetaan hyvin nyt uutena ostettujen pienipäästöisten autojen veroalennusten kate vuosiksi.
    Kiiiitos!

      
  • Valtiovarainministeriö on julkaissut tänään talousarvioesityksensä vuodelle 2018. Niin sanotusta Bernerin liikenneuudistuksesta ei esityksessä puhuta sanaakaan. Autoveron osalta ministeriössä luotetaan ainakin ensi vuoden budjetin osalta tuottojen säilymiseen.

    http://www.is.fi/autot/art-2000005321017.html

      
  • Bernerin työryhmän väliraportti julki – luvassa mm. hankintatukia sähköautoille ja verotusmuutoksia.

    Liikenteen päästöjä halutaan väliraportin mukaan vähentää mm. tukemalla vähäpäästöisempää liikennettä sekä tekemällä vero- ja sääntelymuutoksia.

    Verotusesitykset ulos vuoden 2018 alkupuolella

    Myös ruuhkamaksun selvittämistä jatketaan

    http://www.is.fi/autot/art-2000005345943.html

      
  • Hieno homma autoveron aleneva tuotto laitetaan kaikki autonkäyttäjät korvaamaan tasapuolisesti, ettei meitä uusien autojen ostajia aina rokoteta.

      
  • Herää kysymys mikä on ruuhkamaksun tarkoitus?
    Ruuhkaahan ei ole kuin Helsingin sisääntuloväylillä jos jonot muutamana tuntina halutaan niin ymmärtää.

      
  • Ministeri kehuu työsuhdeautojen kolmen vuoden kiertoa, ei siinä autokanta uudistu jokainen vaihto lisää saman verran käytettyjä markkinoille.
    Minullakin on ollut toistakymmentä uutena hankittua työsudenautoa, eikä vaihtoautoja ole paaliin laitettu. Tai on kaksi kolarin takia.

    Euroopasta raahataan rekkalasteittain käytettyjä loppuun ajettuja saastuttajia enemmän vuodessa kuin täällä ostetaan vähäpäästöisiä.

    Toisaalta ihan sama, ei Suomen autokannalla maailmaa pelasteta.

    Kansantaloudellisesti on outoa politiikkaa edistää tuontia romutuspalkkioilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit