Kirjoitusvirheet lisääntyneet, miksi?

5 kommenttia

Muutaman viimekuukauden aikana olen ikäväkseni huomannut, että ennen niin hyvällä suomenkielellä kirjoitettu lehti on alkanut sisältää huomattavasti enemmän kirjoitusvirheitä ja muutenkin heikompitasoista kieltä. Mistä tämä mahtaa johtua? Tietoinen linjanmuutos vai onko oikoluvusta tms. säästetty?

  
  • Laatuun ei enää panosteta vaan määrään, valitettavasti.

      
  • Eikös tämä ole tätä nykyaikaa: sisältöä on suollettava mahdollisimman paljon ja uutta oltava jatkuvasti, koska muuten nykyihminen ei jaksa kiinnostua. Ei siinä oikolukemaan ehdi. Eilisen jutut unohtuu kuitenkin samantien, joten eipä se edes haittaa.

      
  • Välttämättä kyse ei ole pelkästään kiireestä, vaan myös osaamisesta. Ehkä nyt tämän kehityksen tulos alkaa näkyä työelämässä:
    http://yle.fi/uutiset/3-5223776

      
  • Kirotus virheiden määrän on voinut huomata jo peruskoulun äidinkielen numerolla 7 (enkä tiedä mistä sen sain) ;)
    Sillä ei liene väliä mitä maalikko tekee, mutta ammattilaisten tekemisillä luulisi olevan.
    Häiritsee!
    Onkohan oikoluku siirretty halpatuontimaahan? :D

      
  • Sisältö on aina tärkein. Toimitetuissa julkaisuissa virheet toki häiritsevät mutta yleensä pilkkusäännöistä nipottajat ovat niitä joille varsinainen asiasisältö on toisarvoinen asia.

    Itse olen huomannut oman oikeinkirjoitukseni heikentyneen sitä mukaa kun automaattinen oikoluku on yleistynyt. Sitä ei enää jaksa kirjoittaa huolellisesti kun kone korjaa melkein kaikki pikkuvirheet.

    Varsin huvittavaa luettavaa ovat jo pitkään olleet erilaiset käyttöohjeet. Mitä teknisempi laite, niin sitä enemmän kääntäjä on ollut pihalla asiasta ja käyttöohjeesta ei saa tolkkua enää hyvällä tahdollakaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit